Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ymmärrä tätä ilmiötä lapsiin liittyen?

Vierailija
15.10.2023 |

Teen töitä lasten parissa ja jaksaa hämmästyttää, millaisia kokonimiä lapsilla nykyään on. Ja heti sanon, että näiden perheiden vanhemmat ovat täällä syntyneitä ja kasvaneita. Syy erikoisille nimille ei siis ole se, että sukujuuret olisivat jossain muualla. Todella paljon näkee nimiä, jotka ovat luokkaa uudehko etunimi + joku kansainvälinen nimi + ilmeisesti suvussa kulkeva perinnenimi. Sitten nämä lapset ovat luokkaa Alissa Daphne Marjatta tai Leon Joshua Antero. Sukunimi on usein luokkaa Möttönen.

Minä tajuaisin kansainväliset nimet, jos sukujuuret olisivat jossain muualla. Tai sen, että nimikokonaisuus olisi jotenkin yhdenmukainen. Mutta tuollaisista yhdistelmistä en yhtään ymmärrä, miksi niitä annetaan lapsille. Rehellisesti sanottuna myös hämmentää tämä nykyajan etunimikulttuuri, kun lapsilla on kaikenlaisia väännöksiä ja erikoisempia etunimiä. Virkistävää, kun lasten joukossa tulee harvakseltaan vastaan joku perinteinen nimi, josta tietää, miten nimi kirjoitetaan ja lausutaan.

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ärsyttävä ilmiö on lempinimet. Vanhemmat antaa kauniin nimen, sitten siitä on pakko vääntää joku nelikirjaiminen nimihirviö.

Vierailija
62/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mun mielestä lapsilla saa olla vaikka mitä nimiä. Ne menee vaan pilalle siinä kohtaa kun vanhemmat tai hoitajat toistelee niitä tomeralla tarhatätiäänellä kuin pappukaijat: ”Jadessiina katso mihin astut, Jadessiina Jadessiina Jadessiinaaa”. Voi v i t t u 

Tiedän yhden tuollaisen äidin, sen lapsilla (3kpl) oli vielä pitkät kaksiosaiset nimet niin kuulostihan se koomiselle kun yksi hoki koko ajan niitä nimiä. Ei ainakaan jää kenellekään epäselväksi minkä nimiset hänet lapset on... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannattaa käydä peruskoulu uudestaan, jos nimien Daphne ja Joshua lausuminen tuottaa vaikeuksia. 

Ei tuo Daphne ihan helppo ole lausua koska Suomessa nimi lausutaan lähtökohtaisesti kuten kirjoitetaan.

Ihan nimilautakunnan ohjeiden mukaankin lapselle annettava nimi lausutaan Suomessa niin kuin se kirjoitetaan. Vanhemmat voivat sitten rauhassa vetää herneet nenäänsä kun kaikki lausuvat heidän lapsensa nimen väärin. Olisitte noudattaneet sääntöjä. 

Aivan kuule virallinen sääntö on että nimen haltija päättää miten äännetään ja miten taivutetaan.

Siinähän sitten selittelet erikseen jokaiselle uudelle tuttavuudelle! 

Vierailija
64/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomessa ärsyttävä ilmiö on lempinimet. Vanhemmat antaa kauniin nimen, sitten siitä on pakko vääntää joku nelikirjaiminen nimihirviö.

Pitääkö antaa niin pitkä nimi ettei kukaan jaksa lausua sitä? Eikä lempinimet mikään erityisen suomalainen ilmiö ole, ihan kansainvälinen tapa. 

Vierailija
65/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannattaa käydä peruskoulu uudestaan, jos nimien Daphne ja Joshua lausuminen tuottaa vaikeuksia. 

Ei tuo Daphne ihan helppo ole lausua koska Suomessa nimi lausutaan lähtökohtaisesti kuten kirjoitetaan.

Ihan nimilautakunnan ohjeiden mukaankin lapselle annettava nimi lausutaan Suomessa niin kuin se kirjoitetaan. Vanhemmat voivat sitten rauhassa vetää herneet nenäänsä kun kaikki lausuvat heidän lapsensa nimen väärin. Olisitte noudattaneet sääntöjä. 

Aivan kuule virallinen sääntö on että nimen haltija päättää miten äännetään ja miten taivutetaan.

Siinähän sitten selittelet erikseen jokaiselle uudelle tuttavuudelle! 

Ei siinä mitään selittämistä ole normaaleille ihmisille. Kaltaisiasi taukkeja taas ei kiinnostakaan tuntea.

Vierailija
66/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lapsia nimetään aika jonkun ajan trendin mukaan. Vanhemmat ovat alttiita suuren maailman julkkiksille, saattavat olla töissä ulkomailla, räpläävät somea, tuntevat jonkun ulkomaan elävän omastakin takaa. Sitten sitä vain ihastuu johonkin nimeen ja se on pakko antaa lapselle. 

Pian tulee taas suomalaisuuden aika ja kaivetaan historian kirjat esille, minkä nimen voisi lapselle antaa.

Tosi monet kyllä antaa niitä perinnenimiä jo nyt, tyypillisesti vanhempien omien isovanhempien ikäluokan hittinimet on suosiossa. Niinkuin nyt annetaan nimiä tyyliin Väinö, Helmi, Saimi, Aili, Eino, Vilho jne. Ainakin minun tuttavapiirissä tuon tyypin nimet on ihan huomattavasti yleisempiä kuin ulkomaiset nimet (suomalaisissa perheissä) Sitä odotellessa että nykymummoikäluokan Raijat, Arjat, Markut ja Pentit ym tulee muotinimiksi taas. 

Vierailija
67/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisissäkin nimissä on paljon sellaisia, jotka ovat käytössä monissa maissa ja sopivat myös suomalaiseen suuhun. Johanna, Irene, Laura, Maria jne.

Vierailija
68/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä nuorin neljästä ja isommat kolme nimettiin, meidät nimettiin sen perusteella, että meidän kaikkien nimi olisi helposti lausuttavissa. Sen takia kenenkään etu nimessä  ei saanut olla R-kirjainta sen varalta, että lapsella saattaa olla r-vika. No kenelläkään meistä ei r-vikaa ollut, mutta yhdellä minun entisellä luokkalaisella sen sijaan oli paha r-vika ja sen nimessä löytyi r. Joten sinänsä hyvä päätös meidän vanhemmilta oli sulkea etunimestä pois kaikki r-kirjaimiset vaihtoehdot. Koska tämä sääntö tosin koski vain etunimeä, vanhimmalla meistä on r-kirjaimesta kokonaan vapaa kokonimi, kun taas toisella ja kolmannella löytyy kolmannesta nimestä r ja minulla neljännellä ja viimeisellä löytyy r toisesta nimestä

N24

Vierailija
69/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Silloin kun minä nuorin neljästä ja isommat kolme nimettiin, meidät nimettiin sen perusteella, että meidän kaikkien nimi olisi helposti lausuttavissa. Sen takia kenenkään etu nimessä  ei saanut olla R-kirjainta sen varalta, että lapsella saattaa olla r-vika. No kenelläkään meistä ei r-vikaa ollut, mutta yhdellä minun entisellä luokkalaisella sen sijaan oli paha r-vika ja sen nimessä löytyi r. Joten sinänsä hyvä päätös meidän vanhemmilta oli sulkea etunimestä pois kaikki r-kirjaimiset vaihtoehdot. Koska tämä sääntö tosin koski vain etunimeä, vanhimmalla meistä on r-kirjaimesta kokonaan vapaa kokonimi, kun taas toisella ja kolmannella löytyy kolmannesta nimestä r ja minulla neljännellä ja viimeisellä löytyy r toisesta nimestä

N24

Ärrävika on kuule helppo treenata pois.

t entinen ärrävikalainen jolla kaikissa nimissä ärrä

Vierailija
70/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

N24

Ei välttämättä, jos se on niin paha, että ei osaa sanoa edes ollenkaan. Se entinen luokkalaiseni sanoi kaikki R-sanat L-sanaisesti.

N24

Vierailija
71/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

N24

Joo tuo ärrän välttely "ettei kiusata jos onkin r-vika" menee jo vähän ylisuojelun puolelle. Minullakin oli ärrävika ja nimessä R, ei se mikään ongelma ollut. Mut toki jokainen nimeää miten tykkää eikä ole pakko tykätä nimistä joissa on R. Nyt muodissa onkin "pehmeän" kuuloiset nimet joissa on usein L ja N kirjaimia ja harvoin sitä ärrää.

Vierailija
72/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

N24

Ärrävika o

Kyllä se on helppo aina treenata pois. Sun tuttavallasi on ollut vain tyhmät ja laiskat vanhemmat.

Vierailija
73/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim kireä kielijänne voi estää R-kirjaimen oppimisen, ei siis ole fyysisesti mahdollista oppia jos on liian kireä jänne. Mutta nykyään ne yleensä kyllä leikataan, ainakin jos vanhemmat ymmärtää sitä vaatia. 

Vierailija
74/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä esim kireä kielijänne voi estää R-kirjaimen oppimisen, ei siis ole fyysisesti mahdollista oppia jos on liian kireä jänne. Mutta nykyään ne yleensä kyllä leikataan, ainakin jos vanhemmat ymmärtää sitä vaatia. 

Toki mutta kun se nimenomaan leikataan jos se on se ongelma.

Vierailija
75/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No miten nuo Daphne ja Phoebe lausutaan? Ei kaikki ole hyviä englannin kielessä, mikä nykyään on oletus. 

Tuo Daphne ei minusta ole edes vaikea, se on Dafne tai Daphne, mutta Phoeben kohdalla eri vaihtoehtoja on enemmän. 

Vierailija
76/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, todella naurettavaa kun niitä nimiä ei voi lausua suomeksi. Täysin suomalaiset ihmiset laittaa lapselleen, täysin suomalaiselle, nimen joka pitää lausua jonkin muun kielen mukaisesti. Ja sitten suurin osa ei sitä edes osaa.

Naapurin  tyttö oli Daisy.

Kukaan ei lausut nimeä Deisi.

Kaikki sanoi että Taisu.

Vierailija
77/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa usein liioitellaan sitä nimen lausumisen vaikeutta. Yhden lapsemme nimi on River ja usein kuulimme kauhistelua siitä että miten vaikea kyseinen nimi on Suomessa. Mutta eipä ole tuntunut olevan. Ainakin oman kokemukseni mukaan jokainen osaa sanoa "river". Yleensä ne jotka on kauhistelleet eivät ole ener yrittäneet. Onhan Suomessa käytössä myös Raineri, Reija, Reijo jne., mitkä on ainakin omaan lausumiseeni jopa haastavampia kuin River.

Vierailija
78/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo, todella naurettavaa kun niitä nimiä ei voi lausua suomeksi. Täysin suomalaiset ihmiset laittaa lapselleen, täysin suomalaiselle, nimen joka pitää lausua jonkin muun kielen mukaisesti. Ja sitten suurin osa ei sitä edes osaa.

Naapurin  tyttö oli Daisy.

Kukaan ei lausut nimeä Deisi.

Kaikki sanoi että Taisu.

Juu, satuja slummista.

Vierailija
79/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miettisin nimiasiaa enemmän lapsen kannalta. Todella poikkeavasta nimestä saattaa olla tiettyjä haittoja elämässä. En näe, että ulkopuolisten aikuisten " tehtävä" on taivastella jonkun lapsen saamaa nimeä.

Usein kuitenkin nimiä on useampi, ja varsinkin mikäli ne ovat erityyppisiä, niin niistä sitten ajan oloon valikoituu käyttöön  se sopivin. Nimen pystyy tarvittaessa myös vaihtamaan.

Vierailija
80/149 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimet annetaankin sitä lasta varten ja ne nimet valitaan lisää vanhemmat pitää. Nimien tarkoitus ei ole miellyttää ulkopuolisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän