Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Netin "keskustelukulttuuri" nyt ja 15 vuotta sitten

Vierailija
15.10.2023 |

En nyt puhu juuri tästä palstasta, täällä on ihan omat ongelmansa.

Mutta olen tässä muutaman päivän etsinyt yhdestä tietystä aiheesta tietoa, ja olen päätynyt erilaisiin lehtiartikkeleihin, foorumeille, blogipostauksiin jne. ajalta 2005-2015. Olin ihan ällistynyt siitä, miten aktiivista keskustelu oli tuohon aikaan. Olin kyllä itsekin tuolloin aktiivinen netissä, mutta olen aika lailla unohtanut millaista netin "keskustelukulttuuri" tuolloin oli.

Mistä tuo muutos johtuu? Joku voisi sanoa että tr*lleista ja poliittisesta polarisoitumisesta, mutta ei noissa keskusteluissa mielestäni keskustelijoiden sävy ollut merkittävästi asiallisempaa kuin nykyäänkään. Ilkeilijöitä ja kaikenlaisia hölmöjä oli. Etsimäni aihe ei myöskään ole millään tapaa poliittinen, siitä saisi kyllä nykyäänkin aikaan ihan normaalia keskustelua jos haluaisi.

Suurin ero tuntuu olevan se, että pitkäjännitteisyys on kadonnut. Ne asialliset keskustelijat noissa vanhoissa kommenttiketjuissa kirjoittivat pitkiä sananvaihtoja keskenään. Ihmisillä oli jotain SANOTTAVAA tavallisista arkielämän aiheista. Nykyään tuntuu olevan lähes mahdoton kirvoittaa keskustelua tai saada mielipiteitä mistään aiheesta, ellei se tosiaan ole jokin päivänpolttava poliittinen asia (tai julkkisten rakkauselämä tms) josta jokainen anonyymi haluaa huutaa mielipiteensä ilmoille.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tällä foorumilla aktiivinen kai pati vuotta... Ja vahva trollaus, tai miksi sitä haluaakin kutsua - PROPAGANDA -  moderointioikeuksilla on tullut tutuksi.

Vierailija
22/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yllätti, kuinka vahva propaganda Suomessa toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ogelmana on lähinnä se, että foorumi on poliittisesti niin aggressiivinen moderaattoreiden avulla - mikä "aihe vapaa" se sellainen on?

Vierailija
24/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki muissakin Euroopan maissa pätee erittäin vahva propaganda. On puhuttu informaatiosodasta, se on kaunis nimi massa-kusetukselle.

Vierailija
25/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Toki muissakin Euroopan maissa pätee erittäin vahva propaganda. On puhuttu informaatiosodasta, se on kaunis nimi massa-kusetukselle.

SIis infosota on kusetuksen tykittämistä JA  sen aggressiivista puolustamista. Suomessa erittäin voimakasta.

Vierailija
26/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä kokemusta toisen EU-maan propagandasta keskustelufoorumeissa? Siis valtion harjoittamaa vahvaa manipulointia omiin kansalaisiin.

Vierailija
27/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa ihmisiä vaikeampi estää keskustelemasta laajalla tasolla, koska sosiaalisemmat kulttuurit? Silti, internet tehokas väylä ja sen sabotointi varmaan aina "kannattavaa".

Vierailija
28/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kirjoitat: "Ihmisillä oli jotain SANOTTAVAA tavallisista arkielämän aiheista"

Voitko antaa esimerkkiä, mistä aiheista sitä hienoa keskustelua syntyi?

Sehän se onkin, ettei se ollut "hienoa" keskustelua, mutta silti keskustelua. Ei mitään korkealentoista älyn ilotulitusta, mutta silti osallistuvaa.

Tuo juttu paikallisista kirppiksistä nyt on mitä arkisin esimerkki siitä mitä tarkoitan.

Eri harrastuksiin liittyvissä palstoissa on tuollaista. Siellä on samasta asiasta kiinnostuneita. Lisäksi esim. FB:ssä on ryhmiä vaikka asuinpaikkakunnalle jne, jossa ihmiset keskustelevat välillä paikallisista asioista.

Eli kyllä niitä on. Lienee fokusoitunut eri tavalla, kun on niin paljon muitakin vaihtoehtoja kuin vaikka Suomi24.

Ehkä se riippuu paljon harrastuksesta, mutta ne yhteisöt, joita itse aikanani tiiviisti seurasin, ovat aika lailla kuolleet, eikä mitään vastaavaa ole tullut tilalle.

Jos nyt otetaan niinkin laaja aihe esimerkiksi kuin kirjallisuus, niin vanhanaikaiset kirjallisuusfoorumit ja -blogit ovat hiipuneet pois. Tilalle on tullut Bookstagram, Booktube ja viimeisenä Booktok, joissa ei kyllä saada mitenkään sellaista vuorovaikutuksellista keskustelua aikaiseksi kuin ennen. Mikä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisillä ihmisillä olisi todella fiksuja ja mielenkiintoisia ajatuksia. Mutta niistä ei synny enää keskustelua.

Vierailija
29/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Monessa maassa ihmisiä vaikeampi estää keskustelemasta laajalla tasolla, koska sosiaalisemmat kulttuurit? Silti, internet tehokas väylä ja sen sabotointi varmaan aina "kannattavaa".

Minulla ei ole tästä aiheesta mitään sal*aliitt*teorioita, mutta ei tämä keskustelujen kuihtuminen kyllä mikään erityisen suomalainen ilmiö ole. Suurin osa niistä itse kaipaamistani ennen-aktiivisista yhteisöistä oli nimenomaan kansainvälisiä.

Vierailija
30/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kirjoitat: "Ihmisillä oli jotain SANOTTAVAA tavallisista arkielämän aiheista"

Voitko antaa esimerkkiä, mistä aiheista sitä hienoa keskustelua syntyi?

Sehän se onkin, ettei se ollut "hienoa" keskustelua, mutta silti keskustelua. Ei mitään korkealentoista älyn ilotulitusta, mutta silti osallistuvaa.

Tuo juttu paikallisista kirppiksistä nyt on mitä arkisin esimerkki siitä mitä tarkoitan.

Eri harrastuksiin liittyvissä palstoissa on tuollaista. Siellä on samasta asiasta kiinnostuneita. Lisäksi esim. FB:ssä on ryhmiä vaikka asuinpaikkakunnalle jne, jossa ihmiset keskustelevat välillä paikallisista asioista.

Eli kyllä niitä on. Lienee fokusoitunut eri tavalla, kun on niin paljon muitakin vaihtoehtoja kuin vaikka Suomi24.

Ehkä se riippuu paljon harrastuksesta, mutta ne yhteisöt, joita itse aikanani tiiviisti seurasin, ovat aika lailla kuolleet, eikä mitään vastaavaa ole tullut tilalle.

Jos nyt otetaan niinkin laaja aihe esimerkiksi kuin kirjallisuus, niin vanhanaikaiset kirjallisuusfoorumit ja -blogit ovat hiipuneet pois. Tilalle on tullut Bookstagram, Booktube ja viimeisenä Booktok, joissa ei kyllä saada mitenkään sellaista vuorovaikutuksellista keskustelua aikaiseksi kuin ennen. Mikä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisillä ihmisillä olisi todella fiksuja ja mielenkiintoisia ajatuksia. Mutta niistä ei synny enää keskustelua.

Voi olla myös ihmisten tarpeiden muutos ja ylipäätään kaiken kulttuurin muutos. Ei ole enää tarvetta samanlaiselle keskustelle laajemmin. On nimittäin tapahtunut valtava digitaalinen murros 15 vuodessa.

Vierailija
31/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samaa itse muistelen usein, että sai olla eri mieltä ja osattiin paremmin olla. Nyt on heti suunnilleen vihollinen ja ollaan paljon lokeroituneempia. Joka asiasta loukkaannutaan ja huomio käännetään itseen ja tahallisiin väärintulkintoihin.

Kyllä, ihmiset ovat riidanhaluisia. Huomaan tämän valitettavasti itsestänikin. En vaan kertakaikkiaan kestä enää minkäänlaista idioottimaista aukomista, naisvihaa tai putinkiimaisia tai muuten vaan kilahtaneita.

Vierailija
32/33 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Samaa itse muistelen usein, että sai olla eri mieltä ja osattiin paremmin olla. Nyt on heti suunnilleen vihollinen ja ollaan paljon lokeroituneempia. Joka asiasta loukkaannutaan ja huomio käännetään itseen ja tahallisiin väärintulkintoihin.

Kyllä, ihmiset ovat riidanhaluisia. Huomaan tämän valitettavasti itsestänikin. En vaan kertakaikkiaan kestä enää minkäänlaista idioottimaista aukomista, naisvihaa tai putinkiimaisia tai muuten vaan kilahtaneita.

On paljon trollaajia ja provosoivia kommentteja. Ei pidä lähteä niihin mukaan ja ruokkia turhaa trollia.

Vierailija
33/33 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääpä joskus lukemassa Usenetin vanhoja keskusteluja 1980-luvulta. Silloin käytännössä kaikki kirjoittivat omalla nimellään ja keskustelijat olivat aika tyypillisesti yliopisto-opiskelijoita ja -opettajia.

Ei silloinkaan oltu aina samaa mieltä asioista, mutta omat mielipiteet perusteltiin ja kaikenlainen huutaminen puuttui kirjoituksista tyystin. Tuon ajan kirjoituksia on hieno lukea, koska niitä laativat luku- ja kirjoitustaitoiset ihmiset, jotka myös ymmärsivät lukemansa.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että Facebook ja viime kädessä "älypuhelimet" ovat mahdollistaneet myös kaikkien idioottien pääsyn verkkoon. Sääli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän