Vertaistukea kurvikkailta naisilta pukeutumiseen!
Olen suht normaalipainoinen nainen (160 cm, 63 kg). Minulla on erittäin voimakkaasti x-vartalo, eli todella kapea vyötärö, selkeästi hartiat ja lantio sitä leveämmät, rinnat kokoa D70.
Minulla on joskus komplekseja sen suhteen, että en oikein uskalla korostaa vartaloni ”parhaita” piirteitä. Korkeavyötäröiser farkut, tai mekot, joissa on vyö, sopivat minulle tietysti hyvin, mutta samalla korostavat todella voimakkaasti takapuolen ja vyötärön välistä eroa. Tulee olo, että olen jotenkin liikaa ja saatan sen takia jättää kyseisen vaatteen käytön.
Onko muita samasta asiasta ”kärsiviä”? En haluaisi näyttää ”tyrkyltä”, mutta joissain vaatteissa yksinkertaisesti olen aika muodokkaan näköinen. Sitten siitä seuraa kiusallinen olo, jos tuntuu että persettä tuijotetaan tms. Samalla on fiilis, että minun pitäisi saada rauhassa pukeutua miten haluan ja jos joku sen takia jää persettä tuijottamaan niin minkäs teet. Tämä ei kyllä ole myöskään kuvitelmaa, vaan olen usein törmännyt tilanteisiin jossa joku on ”jäänyt kiinni” takapuoleni tuijottamisesta.
Tilannetta vaikeuttaa se, että teen työtä, jossa olen paljon esillä ja esiintymässä. Tiedän että olen paljon katseiden kohteena.
En haluaisi olla tyrkyn näköinen, mutta vartalollani monet aika tavallisetkin vaatteet vain saavat aikaan sellaisen vaikutelman. Toisaalta en halua suostua siihen, että alan peittelemään itseäni tällaisten pelkojen takia.
Mietin myös, että ehkä tämä ongelma on vain oman pääni sisällä, eikä kukaan ajattele kropastani mitään kummempaa.
Onko muilla kurvikkailla naisilla tällaisia ongelmia? Peitteletkö muotojasi pelätessäsi jotain tuomitsemista tai katseita? Vai kannatko itsesi ylpeänä miettimättä tuollaisia?
tämä voi kuulostaa typerältä ongelmalta, mutta jälleen äsken kokeillessani yhtä ihanaa kaapissa mekkoa jäin pohtimaan tätä - on ihan varma että siinä takamustani tullaan tuijottamaan. Ja sit tuntuu ihan todella tyhmältä, että antaisin sen rajoittaa omaa pukeutumistani. Jotenkin vain haluaisi olla rauhassa ja pukea mitä haluaa ilman, että tarvitsee miettiä ahdistavia asioita.
Kommentit (14)
Mulla sama. Töihin tyävaatteet, eli mahdollisimman tylsä ylös asti napitettu mielellään vähän liian iso pautapusero ja joku salsahametyyppinen. Näytät teltalta, mutta eipähän tuu sanomista. Vapaalla voi sitten rauhassa revittää niissä omantyylisissä vaatteissa
No just tää sama. Eli töissä näytät teltalta, ei mitään istuvia vaatteita
Mun ongelma on isot tissit suht normaalissa/hoikassa vartalossa. Yläosien löytäminen on todella vaikeaa. Joko näytät tyrkyltä tai 20kg painavemmalta väljemmässä vaatteessa. Helposti muodostuu sitten sellainen "uniformu", eli pukeutuu aina samantyyppisiin vaatteisiin kun kerran löytää tyylin joka sopii. Mulla se on tumma hienoneulepaita ja farkut.
Tää on hankala yhtälö. Mitä lyhyemmät ja kurvikkaamat mitat, sitä vaikeampi pukeutua. Vaatteen pitäisi olla väljä, mutta linjakas. Ja juuri niitä on vaikea löytää, esim. paitis jossa runsautta rintojen kohdalla, mutta silti edes jotain kavennusta vyötäröllä.
Talvitakki on murheenkryyni. Luhdan +mallistosta voi löytyä.
Minä ole sinua pidempi ja painavampi, mutta selvästi myös x-mallinen. Pidän vartalolleni sopivia vaatteita (kynähame ja paitapusero, korkeavyötäröiset farkut, keitaisumalliset mekot yms) enkä välitä siitä että ne korostavat vartalon muotoa. Tyrkkyä vaikutelmaa väitän sillä että helma ei ole liian lyhyt eikä kaula-aukko liian avoin. Ei kannata välittää muiden mielipiteestä liian paljon. Jos joku jää tuijottamaan niin se on hänen häpeä, ei sinun.
Sama. Ja vielä rakastan poikamaista ja unisex tyyliä. Toteuta sitä nyt sit kun on puolet liikaa kurveja. Ei helppo. Mutta pääsääntöisesti toimii että ottaa lähes vaatteen kuin vaatteen 1 kokoa suurempana kuin ensin ajattelee.
Vierailija wrote:
Minä ole sinua pidempi ja painavampi, mutta selvästi myös x-mallinen. Pidän vartalolleni sopivia vaatteita (kynähame ja paitapusero, korkeavyötäröiset farkut, keitaisumalliset mekot yms) enkä välitä siitä että ne korostavat vartalon muotoa. Tyrkkyä vaikutelmaa väitän sillä että helma ei ole liian lyhyt eikä kaula-aukko liian avoin. Ei kannata välittää muiden mielipiteestä liian paljon. Jos joku jää tuijottamaan niin se on hänen häpeä, ei sinun.
Tämä on hyvä. Helman mitalla ja ei liian antavalla kaula-aukolla rakentaa kyllä sopivan asun.
Itse olen yhtä lihava jokaisesta paikasta ja ylipainoa todella on. En tiedä, mikä vartalotyyppini on, mutta todellakin löytyy iso maha, isot rinnat, iso pylly, leveä lantio ja iso vyötärönympärys. Tässä vartalotyypissä ei ainakaan auta muu kuin ostaa suosiolla suurin osa vaatteista miesten osastolta ja käyttää mahdollisimman löysiä ja peittäviä vaatteita. Muuten on vain irstas lihava tyrkky. Vaatteiden täytyy myös olla hillittyjä ja neutraaleja tummia yksivärisiä tavoitteenaan sekoittua mahdollisimman hyvin joukkoon ja olla herättämättä mitään tunteita kenessäkään.
On paljon sellaisia x-vartalolle sopivia vaatteita, jotka ei näytä tyrkyiltä. Mulla on yleensä vielä pakko ottaa vyötäröltä sisään, jotta vaate sopii, joten olen ehkä vielä normaalia x-malliakin äxsempi. Silti tämä ei ole ongelma. Yllä jonkun jo mainitsemien tarpeeksi pitkien helmojen ja ei-liian-avonaisten kaula-aukkojen lisäksi itselleni on tärkeää, että vaate on oikean kokoinen. Se ei nuole makkarana mitään osaa minusta ja takapuolelle ja rinnoille on tarpeeksi tilaa ilman että mikään pingottaa. Tämän saa aikaan kun tosiaan ostaa vaatteet isomman mitan mukaan ja sitten ottaa vyötäröltä sisään.
Mind you, x-malliselle sopii hyvin lähes kaikki vaatteet. Niiden ei siis välttämättä tarvitse korostaa vyötäröäkään joka kerta ylenpalttisesti. Väljemmätkin vaatteet sopii ihan hyvin, kunhan niissä on joku muoto mukana.
Itse käytän pitkiä, mutta hyvinleikattuja jakkuja mekkojen kanssa. Mekoissa ei koskaan mikään paljastava kaula-aukko, toisaalta ei saa olla liian korkeakaan, koska se korostaa tissejä. Materiaali mieluiten paksumpaa ja jämäkämpää, ei ihoa nuolevaa. Kesällä tietenkin haasteensa. Sukkahousut mielellään tummat, tai matat, kerran erehdyin laittamaan sellaiset kiiltäväpintaiset "väärän" asukokonaisuuden kanssa...Ostan myös nykyään kokoa isompia vaatteita, koska hartiat ovat leveähköt, ne istuvat ihan hyvin. Housujen lahkeet ovat aina olleet ongelma. Joskus laitan kahdet pienentävät liivit päällekkäin kun haluan mahtua johonkin tiukempaan paitaan ilman tissien korostusta.
Vierailija wrote:
Itse käytän pitkiä, mutta hyvinleikattuja jakkuja mekkojen kanssa. Mekoissa ei koskaan mikään paljastava kaula-aukko, toisaalta ei saa olla liian korkeakaan, koska se korostaa tissejä. Materiaali mieluiten paksumpaa ja jämäkämpää, ei ihoa nuolevaa. Kesällä tietenkin haasteensa. Sukkahousut mielellään tummat, tai matat, kerran erehdyin laittamaan sellaiset kiiltäväpintaiset "väärän" asukokonaisuuden kanssa...Ostan myös nykyään kokoa isompia vaatteita, koska hartiat ovat leveähköt, ne istuvat ihan hyvin. Housujen lahkeet ovat aina olleet ongelma. Joskus laitan kahdet pienentävät liivit päällekkäin kun haluan mahtua johonkin tiukempaan paitaan ilman tissien korostusta.
Millä merkillä löytyy vaatteita joissa on kunnon muotoleikkauksia? Tuntuu että kaikki on nykyään laatikkomaista, lyhyttä (yläosat) ja väljää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Millä merkillä löytyy vaatteita joissa on kunnon muotoleikkauksia? Tuntuu että kaikki on nykyään laatikkomaista, lyhyttä (yläosat) ja väljää.
Näistä olisi kiva saada suosituksia
Ei varmaan kiinnosta mutta vartalokuvauksen perusteella haluaisin APta kuin hullu puuroa jos hän pukeutuu vartalonmuotojaan korostaviin vaatteisiin
Onko kohtalotovereita?