Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää itseään kyllästymästä laihduttamiseen?

Vierailija
14.10.2023 |

Viikko tai pari, parhaimmassa tapauksessa kuukausi menee ihan hyvin, mutta sitten loppuu kaikki into, motivaatio ja kärsivällisyys kaikkeen mahdolliseen omien syömisten vahtimiseen ja rajoittamiseen, ja se motivaatio ei yleensä palaa, ennenkuin olen taas niissä painolukemissa  mistä aloitin.

Onko kenelläkään neuvoja, että miten sitä saisi pudotettua painoa pidemmän aikaa (tarvetta todella on), niin että koko touhuun ei kyllästy heti alkumetreillä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle se että edistystä tapahtuu joka viikko tai edes joka kuukausi antaa motivaatiota jatkaa. Välillä menee tosiaan montakin viikkoa että mitään ei tapahdu ja sitten paino lähteekin taas putoamaan.

Ei kannata erityisesti kieltää itseltään mitään, vaan syödä kaikkea vähemmän.

Vierailija
22/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vhh:ssa EI lisätä proteiinin syöntiä. Ei ihme, ettei laihtumista tapahdu kun aletaan mättää sitä proteiinia yli tarpeen.

Mistäs sinä tiedät kuinka paljon proteiinia hän saa? Jos syö pelkkiä kevyitä keittoja ja salaatteja ei ihmekään jos ei laihdu. Kroppa tarvitsee rasvanpolttoon energiaa.

Hän itse kertoi lisänneensä proteiinin syöntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itselle se että edistystä tapahtuu joka viikko tai edes joka kuukausi antaa motivaatiota jatkaa. Välillä menee tosiaan montakin viikkoa että mitään ei tapahdu ja sitten paino lähteekin taas putoamaan.

Ei kannata erityisesti kieltää itseltään mitään, vaan syödä kaikkea vähemmän.

Kaikkea ei kannata syödä.

Vierailija
24/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduttamiseen kyllästy. Ei terveellisiin elintapoihin kyllästy. On paljon ihanampaa olla normaalipainoinen ja terve kuin hyllyvän löllyvä sumopainijan näköinen kehopositiivinen ihrakasa.

Vierailija
25/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on oma peilikuva. Nyt tykkään, kun sain laihdutettua, mitä sieltä peilikuvasta näkyy. Vuoden olen tehnyt töitä laittamalla ruokailutottumukset uusiks ja lisäämällä liikuntaa, aloitin myös juoksun. En aio luopua enää tästä. Tiettyjä herkkuja ei tee enää mieli ollenkaan, eli pääsin niistä eroon ja tilalle on tullut terveellisemmät ruuat ja syön vähemmän. Kun huomaa tuloksia, se motivoi.

Vierailija
26/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Ellei ole hyvää luomuruokaa, laaja valikoima ja riittävästi ravintoaineita, ihminen alkaa himoita jotain rouskutettavaa. Jos se nami olisi joskus edes puoliterveellistä niin hyvä. 

Vierailija
27/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei laihduttamiseen kyllästy. Ei terveellisiin elintapoihin kyllästy. On paljon ihanampaa olla normaalipainoinen ja terve kuin hyllyvän löllyvä sumopainijan näköinen kehopositiivinen ihrakasa.

Just tämä! Kivempi näyttää sporttiselta kuin läskiltä, puuskuttavalta pallerolta, jolla on aina syy palkita itsensä herkuilla :).

Vierailija
28/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiastaan hedonisti kyllästyy kieltämään itseltään mässytyksen. Muiden lihomisen syyt ovat muualla ja kun syytä hoidetaan, tapahtuu laihtuminen. Alan olla kallistunut laihdutuslääkkeiden ja lihavuusleikkausten puolelle, kun sain hännänpäästä kiinni, mistä omat painonvaihteluni johtuvat.

Vierailija
29/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä jo täällä, komppaan elämäntapamuutosta. Ainoa tapa pitää paino kurissa. Ensin kannattaa ehkä miettiä mikä on oma motiivi syödä liikaa/epäterveellisesti. Usein lihavuuden takana on tunnesyöminen. Ahdistus, stressi tms kannattaa yrittää suunnata johonkin muuhun kuin syömiseen. Kaikkea hyvää ei silti kannata edes yrittää rajata pois, vaan alussa voi vähentää herkkuja ja edetä pikku hiljaa.

Elämäntapamuutos vaatii 6 kk muutoksen ylläpitoa, jotta siitä tulee tapa. Tämä on hyvä pitää mielessä. Älä siis varsinaisesti laihduta, vaan tunnista ongelmakohdat syömisessä ja teet niihin pieniä muutoksia kerrallaan. Korvaa epäterveellinen jollain terveellisemmällä, josta tykkäät. 

Laihdutin itse 10 kg jokunen vuosi sitten ihan kaloreita laskemalla. Vaihdoin juuston kalkkunaleikkeeseen, maustetut jogurtit luonnonjogurttiin (vähän hunajaa tarvittaessa), vaalean leivän tummaan, yms. Herkkuja söin, mutta vähemmän. Ruokakokoja pienensin. Pieneen nälkään edelleen juon lasin vettä, toimii yllättävän hyvin. Nykyisin syön kaikkea, mutta aina pienissä määrin. Paino pysynyt kurissa hyvin. Liikun myös paljon, kävelen ja pyöräilen kaikki lyhyemmät matkat, autoa käytän todella harvoin.

Tsemppiä ap:lle. 

Vierailija
30/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii se, että laihdutan 2 viikkoa, seuraavat 2 viikkoa keskityn pitämään sen laihdutetun kilon poissa. Ja sitten taas uusi 2 viikon rupeama. Hidasta, mutta nyt on tänä vuonna lähtenyt 8 kiloa pysyvästi, kun aiemmin taistelin 3 vuotta yrittäen laihduttaa yhteen menoon kaikki, kyllästyin ja aina pudotetut kilot tulivat takaisin. Nyt on enää 2 kiloa ylimääräistä jäljellä.

Vierailija
31/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa nyt tosiaan se, etten laihduta, vaan yritän muuttaa tapojani pikkuhiljaa paremmiksi enkä ole ehdoton ja epäonnistumisen jälkeen jatkan normaalisti. Annoskokojen pienentämiseen kiinnitän erityistä huomiota, koska ne on olleet mulla liian suuret, jääneet lapsiperheajoille, jolloin kulutin enemmän, nyt olen vaihdevuosi-ikäinen.

Vierailija
32/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 40 kg ylipainoa, ja lääkärin kehotuksesta jätin kaikki kovat rasvat pois. Eli punainen liha pois kokonaan -no joo, syön välillä lammasta tai poroa jos mahdollisuus, mutta muuten en. 

Muuten syön ihan mitä tahansa, siis juuri sitä mitä mieli tekee. Kanaa tai kalaa syön joka päivä, hyvin harvoin pelkkää kasvisruokaa. Syön sipsejä ja karkkeja, juon viiniä, siis juuri mitä mieleni tekee. Mutta VÄHÄN. 

Ja kun vatsalaukku tottuu pieniin annoskokoihin, ei tule edes nälkä. 

Ja näillä ohjeilla olen vuoden aikana laihtunut 30 kiloa. 

Vierailija
33/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla toimii se, että laihdutan 2 viikkoa, seuraavat 2 viikkoa keskityn pitämään sen laihdutetun kilon poissa. Ja sitten taas uusi 2 viikon rupeama. Hidasta, mutta nyt on tänä vuonna lähtenyt 8 kiloa pysyvästi, kun aiemmin taistelin 3 vuotta yrittäen laihduttaa yhteen menoon kaikki, kyllästyin ja aina pudotetut kilot tulivat takaisin. Nyt on enää 2 kiloa ylimääräistä jäljellä.

Ihan loistava vinkki. Mulla ongelmana ei ole huonot elämäntavat, en syö herkkuja, juustoja, vaaleita hiilareita, alkoja tms. ja liikun työkseni. Mulla ongelma on se että 2 vk laihduttamisen jälkeen tulee todella kova nälkä kun kuitenkin tulee liikuttua paljon ja liikunnasta menee sitten tehot.

Minäpä kokeilen nyt tätä tietoisesti, aikaisemmin laihdutin 15 kg ehkä vähän samaan tyyliin, välillä reiluilla miinuskaloreilla, välillä kulutuksen mukaisilla kaloreilla. Nyt olen puoli vuotta pysynyt paino tässä eikä liikahda ylös eikä alas päin. Nyt pitää jatkaa urakkaa, vielä toiset 15 saa mennä.

Itse voisin suositella aerobisen liikunnan lisäksi youtubesta hiit-jumppia tai kehonpainoharjoituksia, ne kiinteyttää hyvin.

Vierailija
34/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mistäs sinä tiedät kuinka paljon proteiinia hän saa? Jos syö pelkkiä kevyitä keittoja ja salaatteja ei ihmekään jos ei laihdu. Kroppa tarvitsee rasvanpolttoon energiaa.

Hän itse kertoi lisänneensä proteiinin syöntiä.

No, kerropa kuinka paljon hän syö proteiinia päivässä.

Vierailija
35/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta suhtautumista elikä elämäntyyliä. Älä laihduttaa enää koskaan. Sen sijaan ota käyttöön tervelliset elämäntavat. Syö monipulisesti, perunaa, kalaa, lihaa, kanaa eri päivinä. Juustoa, pähkinöitä, pakastemarjoja. Tee jokaselle lämpimälle aterialle lisukeeksi värillinen salati, mikä koostuu vihreästä, keltaisesta, punaisesta pinaatti, paprika, kurkku, tomaatti) ja mustat oliivit. Kun on syönyt täyttävän mieluisan aterian, elimistö sulataa sen hyvin ja paino pysyy tasaisena. Kannatta kuunella, mikä himoja sinulla on. Yleensä joku himo kertoo siitä, että elimistöllä on tarve hetkellä tämmöiseen, olkoo vaika mika tahansa. Ruuansulatus vaan kohenee ja sa et tarvi kohta minkäänlaista laihdutusta. Elimistö pystyy itse käsitelemään kaiken. Tue liikunnallasi elämäntyyliä.

Vierailija
36/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sorry, mulla ei ole muuta vastausta kuin se että itseäni motivoi VAIN JA AINOASTAAN se kun vaa'an lukemista näkyy että laihtumista tapahtuu ja vaatteet muuttuu väljemmiksi. 

Mutta, kun on jo 53v niin laihtuminen tuntuu olevan ihan mahdotonta. Vaikka olen syönyt viikon pelkkiä keitto ja salaattiruokia, jättänyt normaalista leivän syönnistä 80% pois, sekä kaikki kahvileivät keksit ym naposteltavat pois, niin painoa on lähtenyt n 500g eli vain sen mikä suolistosta on kuonaa poistunut ja ehkä vähän nesteitä.

Sitten ei enää tapahdu mitään, paino pysyy samana vaikka edelleenkään en syö juurikaan makeaa, vältän hiilareita ja syön kohtuukokoisia annoksia kuitenkin niin ettei ole kokoajan sitä nälän tunnetta ja nälkäkiukkua (jota kaikkien oppien mukaan pitäisi välttää). Ja heti jos syön jotain perunapitoista, vähän leipää ja jotain makeaa, niin tuo puoli kiloa on tullut takaisin.

Motivaatio loppuu tasan siihen kun

Luin juuri Kaisa Jaakkolan Hyvän olon hormonidieetti, itselleni tärkein oppi oli että vaikka olenkin viiskymppinen, pitää syödä hyvin ja varsinkin riittävän paljon, muuten elimistö käyttää omia lihaksia ravinnon saantiin. Tässä iässä niitä lihaksia pitää muutenkin vahtia ja metsästää vähän enemmän kuin nuorempana.

Mulla rasva kertyi mahaan, joten tärkein muutos on unen määrään ja laatuun keskittyminen. Se kun on nyt pari vuotta ollut vähän huonoa ja loppuu kesken yön. Jatkuva univaje taas pukkaa stressihormonia kehoon, joka estää rasvan palamisen navan ympäriltä. Muuten olen normipainoinen, tuo mahareppu on tullut nyt parin vuoden sisällä.

Sain työkaverilta hyvän vinkin tuohon aamuyön heräilyyn; magnesiumia, joka rentouttaa lihaksia ja melatoniinia, kun sen tuotanto alkaa tässä iässä vähentyä. Noilla olen parissa kuukaudessa saanut yöunet oikean mittaisiksi ja nukahdan helposti uudelleen, vaikka heräisinkin aamuyöllä. Nyt onkin sitten uusien housujen osto edessä, kun vanhat jo lököttää. Kiloja ei ole lähtenyt kuitenkaan yhtään, mikä viittaisi siihen, ettei ainakaan lihaksia ole hävinnyt.

liikunnan merkityskin kasvaa iän myötä, nuorempana sohvailu ei vaikuttanut uneen, nyt sillä on jo vähän merkitystä.

Vierailija
37/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muuta suhtautumista elikä elämäntyyliä. Älä laihduttaa enää koskaan. Sen sijaan ota käyttöön tervelliset elämäntavat. Syö monipulisesti, perunaa, kalaa, lihaa, kanaa eri päivinä. Juustoa, pähkinöitä, pakastemarjoja. Tee jokaselle lämpimälle aterialle lisukeeksi värillinen salati, mikä koostuu vihreästä, keltaisesta, punaisesta pinaatti, paprika, kurkku, tomaatti) ja mustat oliivit. Kun on syönyt täyttävän mieluisan aterian, elimistö sulataa sen hyvin ja paino pysyy tasaisena. Kannatta kuunella, mikä himoja sinulla on. Yleensä joku himo kertoo siitä, että elimistöllä on tarve hetkellä tämmöiseen, olkoo vaika mika tahansa. Ruuansulatus vaan kohenee ja sa et tarvi kohta minkäänlaista laihdutusta. Elimistö pystyy itse käsitelemään kaiken. Tue liikunnallasi elämäntyyliä.

Eikös tuo ole ihan normaalia elämää? Kyllä laihtumiseen tarvitaan miinuskaloreita.

Vierailija
38/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eikös tuo ole ihan normaalia elämää? Kyllä laihtumiseen tarvitaan miinuskaloreita.

Ravinnon laadusta ja suolistobakteereista riippuen, ei välttämättä. Miinuskaloreilla voi jopa lihoa. Ja oikeasti, mistä se ihminen tietää oman kulutuksensa kalorin tarkkuudella? Entäs hormonit, miten ne vaikuttavat? Nyt naiset näivettävät lihaksensa pussi-ja keittokuureilla, jonka jälkeen peruskulutus on entistä pienempää, kun lihakset katoaa ja kilpirauhanen tilttaa. Jojoilu on vihonviimeinen elämäntapa. 

Vierailija
39/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minua taas pelottaa, että laihtumisen myötä menetän kaiken ilon elämästä siinä määrin, että alan tuolla tavalla haukkumaan ylipainoisia. "Ei laihduttamiseen kyllästy" kuulostaa sellaisen ihmisen puheelta, jolla ei ole elämässä tuhatta muuta juttua jotka kiinnostavat enemmän kuin laihdutus.

Vierailija
40/49 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

&

Ei tarvita vaan hormonit oikeaan asentoon, jolloin elimistö ei varastoi rasvaa vaan polttaa sitä. Ihminen lihoo tai laihtuu yrittämättään,kun elimistö joko ei ole kunnossa tai on kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi