Miten estää itseään kyllästymästä laihduttamiseen?
Viikko tai pari, parhaimmassa tapauksessa kuukausi menee ihan hyvin, mutta sitten loppuu kaikki into, motivaatio ja kärsivällisyys kaikkeen mahdolliseen omien syömisten vahtimiseen ja rajoittamiseen, ja se motivaatio ei yleensä palaa, ennenkuin olen taas niissä painolukemissa mistä aloitin.
Onko kenelläkään neuvoja, että miten sitä saisi pudotettua painoa pidemmän aikaa (tarvetta todella on), niin että koko touhuun ei kyllästy heti alkumetreillä?
Kommentit (49)
Minulla elämäntapamuutos ruoan suhteen vaatii ihan älyttömästi keskittymistä ja vie valtavasti aikaa. En tiedä, olenko joku adhd tai autisti vai ihan vaan ruokasuhdeongelmainen. Juuret on kuitenkin todella syvällä, 45 vuotta huonoa ruokasuhdetta, olematonta.
Palsta ei anna minun vastata lainauksella, mutta jo terveellisen ruoan laittamiseen ja liikunnan harrastamiseen menee aikaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Muuta suhtautumista elikä elämäntyyliä. Älä laihduttaa enää koskaan. Sen sijaan ota käyttöön tervelliset elämäntavat. Syö monipulisesti, perunaa, kalaa, lihaa, kanaa eri päivinä. Juustoa, pähkinöitä, pakastemarjoja. Tee jokaselle lämpimälle aterialle lisukeeksi värillinen salati, mikä koostuu vihreästä, keltaisesta, punaisesta pinaatti, paprika, kurkku, tomaatti) ja mustat oliivit. Kun on syönyt täyttävän mieluisan aterian, elimistö sulataa sen hyvin ja paino pysyy tasaisena. Kannatta kuunella, mikä himoja sinulla on. Yleensä joku himo kertoo siitä, että elimistöllä on tarve hetkellä tämmöiseen, olkoo vaika mika tahansa. Ruuansulatus vaan kohenee ja sa et tarvi kohta minkäänlaista laihdutusta. Elimistö pystyy itse käsitelemään kaiken. Tue liikunnallasi elämäntyyliä.
Eikös tuo ole ihan normaalia elämää? Kyllä lai
Ok. Minä en ole laihtunut terveellisillä elämäntavoilla, syön monipuolisesti ja liikun. Minua laihduttaa vain miinuskalorit. Ja erittäin runsas liikunta.
Vierailija wrote:
Palsta ei anna minun vastata lainauksella, mutta jo terveellisen ruoan laittamiseen ja liikunnan harrastamiseen menee aikaa.
Niin mutta eikö sellainen elämä ole kurjaa jos ei ehdi syödä terveellisesti eikä liiku? Minulle nuo on aina olleet osa arkea ja masentuisin ilman. Noista tulee hyvä olo. Ja olen tällä hetkellä ylipainoinen vaikka sanonkin näin.
Itse teen vapaapäivänä terveelliset ruoat valmiiksi jääkaappiin ja pakastimeen sekä raasteet ja salaatit. Huuhtelen hevin ja pilkon jääkaappiin. Helppo ottaa sitten kiirepäivinä. Crock pot on hyvä väline, sinne vaan kasvikset ja linssit/pavut niin padat syntyy 5 minuutissa, tai pasta/riisiruoat.
Kas kun ihmiset on erilaisia. Jos sinä tarvitset noita elämääsi, joku muu silti ei.
Minä tarvitsen liikuntaa, mutta ruoan suhteen tilanne on olematon enkä osaa sitä kaivata, koska näläntunne lähti jo varhain lapsena. Meillä ei syöty yhdessä eikä laitettu ruokaa. Aikuisena olen ollut työpaikkaruokailun varassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vhh:ssa EI lisätä proteiinin syöntiä. Ei ihme, ettei laihtumista tapahdu kun aletaan mättää sitä proteiinia yli tarpeen.
Mistäs sinä tiedät kuinka paljon proteiinia hän saa? Jos syö pelkkiä kevyitä keittoja ja salaatteja ei ihmekään jos ei laihdu. Kroppa tarvitsee rasvanpolttoon energiaa.
Kropalla on ihan riittävästi energiaa varastoituna - läskiä. Neljä asiaa täytyy vähentää jos haluaa laihtua: Insuliini, kortisoli, kalorit ja hiilihydraatit.
Vierailija wrote:
Pätkäpaasto on ainut tietämäni tapa laihduttaa joka on oikeasti tehokas. Yleensä pätkäpaastoilen joko 2 päivää viikossa tai sitten pidempiä aikoja kun sattuu olemaan hyvä vire. Käytännössä jätän aamupalan syömättä ja syön ekan aterian klo 14 tai viimeistään klo 18. "Kaikkea" on kokeiltu.
Myös vähähiilarinen ruokavalio toimii mutta se vie itseltäni yöunet.
Pätkäpaasto ei toimi / sovi kaikille. Esim. vaihdevuosioireisille tekee vain hallaa ja kuihduttaa lihaksia.
Palsta ei taaskaan anna minun vastata lainauksella vaan täysin asiallinenkin viesti menee sensuuriin, niin vastaan nyt lyhyemmin kuin haluaisin: itsekin urheilen pari tuntia päivässä, mutta minulle se on rasittavaa pakkopullaa, ja senkin ajan tekisin mieluummin jotain muuta.
Ei se laihdutus mitenkään vie aikaa niiltä muilta jutuilta. Olen kerran elämässäni joutunut laihduttamaan, eikä se syönyt vapaa-aikaani. Ihan alussa oli hiukan heikko olo energiavajeesta, mutta se tasoittui muutamassa päivässä. En ymmärrä, miten muut mielenkiintoiset asiat elämässä voisivat estää laihduttamisen. Elleivät nuo muut asiat ole yletöntä syömistä.