Hallituksen toimien johdosta köyhyysrajan alle putoaa 40 000 ihmistä lisää, joista suuri osa on lapsia. Onko tämä tosiaankin ihan ok?
Onko niinsanottu keskiluokka nyt ymmärtänyt että jatkossa töistä irtisanotaan heppoisimmilla perusteilla, työttömyysturvaan tulee merkittäviä heikennyksiä, omistusasuntoon ei saa toimeentulotukea kun tippuu nopeasti ansiosidonnaiselta ja sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa kurjistetaan entisestään?
Siis jos ei tällä hetkellä heikompiosaisten kurjistaminen kerran herätä tuntoja niin tämä oikeasti voi osua kehen tahansa?
Kommentit (306)
Vierailija wrote:
Työmarkkinatuki on noin 800 ja siitä menee 20% veroa eli jää noin 595 netto.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Vuoden päästä ei saa enää asumistukea omistusasuntoon.
Jos maksaa liian vähän veroa niin tulee mätkyt.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto.
Asuntovelkaiset on kyllä kusessa jos irtisanotaan.
Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa, puolison tulot vaikuttavat, ei saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija wrote:
Täällä ei nyt toimi nämä lainaukset ja muut yhtään. Omatkin kirjoitukset ovat menneet ihan sotkuun. Samoin vastasin yhteen viestiin missä peräänkuulutettiin erityisesti 'vassareiden' keinoja, mutta kirjoitukseni ei mahtunut kokonaan joten pätkäisin sen ja ajattelin jatkaa uudella viestillä siihen perään. Viesti meni kuitenkin jostain ihmeen syystä tarkastukseen eikä sitä ole näkynyt. Jos se tulee myöhemmin, on se kesken katkaistu tynkä josta saa ihan väärän kuvan. Muutenkin erikoista, että se täysin asiallinen viesti ei ole tullut läpi samoin kuin ei muutama muukaan asiallinen missä kommentoin esim. Muskia. Aika mielenkiintoista, ettei noita em. viestejäni julkaistu...Siispä olkoot nyt tällä erää, kun tämä ei toimi ja moderointikin näköjään ainakin osittain valitsee millaiset näkemykset se haluaa päästää läpi ja mitä ei.
Näin on. Tää palsta on uudistuksen myötä pilattu. Oma viesti ei tullut läpi vaikka siinä ei ollut mitään asiatonta. Oli varmasti sitten joku "väärä" sana. Ja lainaukset jää kesken tai muuten ovat sekaisin.
Kannattaisi oikeasti ymmärtää viimeistään nyt, ettei tämä järjestelmä toimi eikä kanna meitä enää pitkään. Tukien varassa elävät: teidän on nyt keksittävä jotain. Itse olen ihan hyvin toimeentuleva, enkä mitenkään halua keneltäkään mitään pois, mutta yhteiskunnallinen yhtälö tuottaa negatiivisen lopputuloksen jopa vuosikymmenien ajan, joka tulee johtamaan siihen, että tukiriippuvuudesta pitäisi pyrkiä pois keinolla millä hyvänsä, koska tuet tulevat yksinkertaisesti pienemään tai jopa loppumaan pitkällä aikavälillä. Sosiaalidemokratia oli hauska kokeilu, joka ei (kaikkien muidenkin sosialististen viritelmien tavoin) onnistunut. Huom. myös kokoomus on sosiaalidemokraattinen puolue, koska sen pyrkimyksenä on säilyttää nykyisten kaltaiset hyvinvointivaltion palvelut. Oikealla oikeastopuolueella tällaista tavoitetta ei olisi.
Synkät pilvet ovat taivaalla ja selviytyminen tapahtuu vain, jos keksitte itse keinon selvitä.
Minulla on asiat hyvin, mutta silti varaudun TODELLA PAHAN päivän varalle.
Ei tuilla elävän ihmisen pidä kuulua keskiluokkaan.
Vierailija wrote:
Toimeentulotukinormihan nousee ensi vuonna. Sossupummit saa enemmän ja kärsijöinä pätkätyöläiset ja muut ihan tavikset.
Nämä leikkaukset ei muutenkaan vaikuta työtä vieroksuviin millään tavalla vaan juuri niihin taviksiin jotka edes yrittävät. Toimeentulotuki tulee hätiin heti eli se on heille ihan sama leikkautuuko asumistuki tai työmarkkinatuki.
Vierailija wrote:
Nykyään liian moni terveenä syntynyt pilaa itse terveytensä ja ajautuu yhteiskunnan elätiksi. Tähän pitäisi pureutua tehokkaasti. Heti, kun aikuisuuden kynnyksellä päihteiden väärinkäyttö tai aikuisuuden kipuilut nostavat päätään, niihin pitäisi tarttua. Yhteiskunnalla pitäisi olla valmius ja oikeus opastaa nämä nuoret ihmiset oikealle uralle. Töihin ja apuvalmennusta normaaliin elämään.
Oikeisto hallituksella on paljon hyviä keinoja yhteiskunnan tervehdyttämiseksi. Asumistuki käytäntö oli niin vinksahtanut, palvellessaan eniten asuntosijoittajia, että on hyvä, että siihen puututtiin.
Toinen vinksahtanut käytäntö, joka palvelee yrittäjiä, veronmaksajien kustannuksella, on ollut osa-aika työt. Työntekijä palkataan osa-aikaiseksi ja veronmaksajat joutuvat maksamaan työntekijälle loppupäivän palkan - miten näin sairas käytäntö, näin pitkään oli edes mahdollista?
.Vastaukset näihin kommentteihin:
1. Totta, monia ihmisiä pitäisi auttaa aiemmin, jotteivat ajautuisi tilanteeseen, jossa heidän kannattaa väärinkäyttää tukia. Mutta MIKSI hallitus haluaa kostaa näiden ihmisten toiminnan ottamalla tuet pois myös heiltä, jotka eivät väärinkäytä tukia? Miten 50+ -ikäistä, vuosikymmeniä työssä ollutta, mutta YT:ssä potkut saanutta auttaa elämässä se, että häneltä viedään esim. asumistuki pois? Ei hän pääse töihin yhään sen helpommin. Todennäköisesti työpaikan saaminen vaikeutuu, kun hän ajan mittaa alkaa todella näyttää köyhältä ja raihnaiselta, kun hänellä ei ole varaa enää pitää itsestään huolta.
2. Luuletko, että asuntosijoittajat eivät hyödy, kun omistusasunnossa asuva pienituloinen menettää asumistukensa, joutuu myymään kotinsa alihintaan ja muuttamaan vuokralle?
3. Jos osa-aikatyöt ovat pääsääntöisesti pahasta, miksemme tee lakia, joka kieltää niiden teettämisen? Miksi oikeisto väittää korjaavansa ongelman aloittamalla työntekijöistä eli ottamalla heiltä sovitellun päivärahan suojaosuuden pois, eikä oikeasti estämällä osa-aikatöitä tarjoavia tahoja?
Miksi oikeisto jatkuvasti kiipeää puuhun pe*se edellä, eli kostamalla pienituloiselle kaikki nämä yhteiskunnan virheet, eikä puuttumalla suoraan asuntosijoittajiin tai osa-aikatyötä teettäviin tahoihin?
No, vastaushan on se, ettei oikeistoa todellisuudessa edes kiinnosta mainitsemasi ongelmat. Eivät he halua rajoittaa asuntosijoittamista tai siitä saatuja joskus epäreilujakin etuja tai niitä hyötyjä, joita kauppias saa osa-aikatyötä teettämällä
Vierailija wrote:
Kannattaisi oikeasti ymmärtää viimeistään nyt, ettei tämä järjestelmä toimi eikä kanna meitä enää pitkään. Tukien varassa elävät: teidän on nyt keksittävä jotain.
Älä huoli, kyllä aika moni keksii rikollisuuden.
Niinistö varoitti jo ysärillä, että ei saa ottaa liikaa velkaa ja vaan lahjoitella rahaa pois. Kukaan ei kuunnellut. Nyt sitten ollaan tässä pisteessä.
Noh, marinkin aikana 300 000 ihmistä lisää siirtyi köyhyys ja syrjäytymisriskin rajalle. Kasvua 600t -> 900t.
Että tähän on totuttu.
Vierailija wrote:
Noh, marinkin aikana 300 000 ihmistä lisää siirtyi köyhyys ja syrjäytymisriskin rajalle. Kasvua 600t -> 900t.
Että tähän on totuttu.
Marinin, anteeksi kirjoitusvirhe.
Vierailija wrote:
Ei tuilla elävän ihmisen pidä kuulua keskiluokkaan.
Tämäpä onkin se mahdoton solidaarisuuden ja tasa-arvon ajatusharha: kaikki pitäisi saada samalle viivalle, samalle tasolle, mieluiten samoin ajatuksinkin vaikka sitten can cel loimalla.
Lapset pitäisi laittaa vuoden iässä päiväkoteihin, joissa tulee olla yhtenäiset ja yhtenäistävät kasvatussuunnitelmat. Kouluissa ei saa kukaan loistaa ja tasokurssit aiheuttaisivat pahaa mieltä. Inkluusio takaa huonot olot jokaiselle. Toisen asteen pakollisuus vie resursseja ja heikentää oppimisympäristöjä, kun haluttomatkin on pakotettu koulun penkille. Myöhemmin tulonjaon pitää tasata ahkeran ja syystä tai toisesta (ei ainoastaan sairaudesta) työtä tekemättömän tulot ja elintaso ja vieläpä niin, että veroja vähintään puolet tuloistaan maksava on syyllistetty ja työtön tai työtä vieroksuva puolusteltu ja tuettu.
Itse olen matalapalkkainen, kovia kokenut yksinhuoltaja, mutta ihmettelen yhteiskunnan kehitystä silti. Ei kyse ole samoista mahdollisuuksista kaikille, vaan huonoista jokaiselle.
Vierailija wrote:
Kannattaisi oikeasti ymmärtää viimeistään nyt, ettei tämä järjestelmä toimi eikä kanna meitä enää pitkään. Tukien varassa elävät: teidän on nyt keksittävä jotain. Itse olen ihan hyvin toimeentuleva, enkä mitenkään halua keneltäkään mitään pois, mutta yhteiskunnallinen yhtälö tuottaa negatiivisen lopputuloksen jopa vuosikymmenien ajan, joka tulee johtamaan siihen, että tukiriippuvuudesta pitäisi pyrkiä pois keinolla millä hyvänsä, koska tuet tulevat yksinkertaisesti pienemään tai jopa loppumaan pitkällä aikavälillä. Sosiaalidemokratia oli hauska kokeilu, joka ei (kaikkien muidenkin sosialististen viritelmien tavoin) onnistunut. Huom. myös kokoomus on sosiaalidemokraattinen puolue, koska sen pyrkimyksenä on säilyttää nykyisten kaltaiset hyvinvointivaltion palvelut. Oikealla oikeastopuolueella tällaista tavoitetta ei olisi.
Synkät pilvet ovat taivaalla ja selviytyminen tapahtuu vain, jos keksitte itse keinon selvitä.&nbs
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. 90 000 työtöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla ja työkokeiluissa.
Palkkasi eläkemaksu menee nyt eläkkeellä oleville.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Synkät pilvet ovat taivaalla ja selviytyminen tapah
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Mitä perikuntien asunnoille tehdään, kun nuoret on palkattomissa työkokeiluissa.
300000 asunnosta perintövero on 13000 lapselle.
Hmm, lapsista tulee siis köyhiä otsikon mukaan. Ennenhän lapset kai syntyivät rikkaina mutta ei enää kiitos hallituksen? Joku oikein rikas rääpäle vissiin maksoi omaisuusveroako.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Synkät pilvet ovat taivaalla ja selviytyminen tapah
Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli 2400 brutto palkalla kun tekee 30 vuotta töitä niin saa eläkettä 1500 brutto - verot.
Kokoomuksen ja persujen äänestäjille se on todella ok. Itse en niitä äänestä, joten en todellakaan kannata nykyhallituksen politiikkaa. Ehkä se johtuu siitä, että en synytynyr rikkaaseen sukuun, en ole saanut rikasta puolisoa enkä ole pystynyt sijoittamaan työpalkkaani vaan se menee perheen elättämiseen. Suomi ajaa suoraan päin seinää ja hyvinvointivaltio tuhoutuu. Näin ovat ihmiset halunneer ja se pitää vain hyväksyä. Aikuistuva lapseni saa sitten tämän paskan eteensä ja hänen pitäisi lähteä opiskelemaan vuoden päästä. Hänen tulevaisuudestaan olen eniten huolissani.
Eikä se uuden veneen ostaminen sitten muka työllistä ketään, anna kenties töitä sen valmistajan yritykselle ja työntekijöille? Itse varmaan rakentavat alusta loppuun vai tipahtaako taivaasta? Hohhoijaa.
Vierailija wrote:
Kokoomuksen ja persujen äänestäjille se on todella ok. Itse en niitä äänestä, joten en todellakaan kannata nykyhallituksen politiikkaa. Ehkä se johtuu siitä, että en synytynyr rikkaaseen sukuun, en ole saanut rikasta puolisoa enkä ole pystynyt sijoittamaan työpalkkaani vaan se menee perheen elättämiseen. Suomi ajaa suoraan päin seinää ja hyvinvointivaltio tuhoutuu. Näin ovat ihmiset halunneer ja se pitää vain hyväksyä. Aikuistuva lapseni saa sitten tämän paskan eteensä ja hänen pitäisi lähteä opiskelemaan vuoden päästä. Hänen tulevaisuudestaan olen eniten huolissani.
Lisään vielä: pitää yrittää pystyä tukemaan häntä edes jotenkin rahallisesti, jos hän ei saa tarpeeksi osa-aikatyötä opiskelujen ohella. Työpaikat vähenevät koko ajan ja työttömyys lisääntyy, joten työpaikoista on kova kilpailu.
Ja irtisanomissuojaa heikennetään myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.