Hallituksen toimien johdosta köyhyysrajan alle putoaa 40 000 ihmistä lisää, joista suuri osa on lapsia. Onko tämä tosiaankin ihan ok?
Onko niinsanottu keskiluokka nyt ymmärtänyt että jatkossa töistä irtisanotaan heppoisimmilla perusteilla, työttömyysturvaan tulee merkittäviä heikennyksiä, omistusasuntoon ei saa toimeentulotukea kun tippuu nopeasti ansiosidonnaiselta ja sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa kurjistetaan entisestään?
Siis jos ei tällä hetkellä heikompiosaisten kurjistaminen kerran herätä tuntoja niin tämä oikeasti voi osua kehen tahansa?
Kommentit (306)
Ulkoistaisin ajattelun siis heikkolahjaisille. Onko sinulla vielä parempia ideoita?
Vierailija wrote:
Näin tilaston jossa oli yksinhuoltaja äidin tulot. Hän oli osa-aikainen ja tienasi lähes 3000e tukineen. Minä käyn koko-aikatyössä enkä saa tukia. Ja tuloni on pienemmät vielä leikkauksien jälkeenkiin. T
Tuossa lienee suurin osa lapsilisiä. Jos pyöräytät liudan lapsia, niin sinäkin saat lapsilisiä, vaikka olisit miljardööri. Myöskään elatusapu ei riipu tuloista. Sinä voit saada molempia, vaikka käyt hyvin palkatussa kokopäivätyössä. Rikkaathan sitten laittavat lapsilisät säästötilille, ja köyhät ostavat sillä perunoita. Kumpia nyt sitten kadehtisitkaan?
Asumistuki tulee jokaiselle ruokakunnassa, ruokakunnan yhteisten menojen ja asuinkaupungin mukaan, ja se on enintään 80% hyväksytyistä teoreettisista enimmäisasumismenoista. Sillä ei voi tienata, kun se menee kokonaan asumiseen eikä piisaakaan. Monilapsisella perheellä voi olla iso asumistuki, sinkulla taas ei. Asumistuki leikkautuu voimakkaasti heti kun ruokakunnan tulot nousevat.
Soviteltu perustyöttömyyskorvaus osa-aikatyöläiselle on pieni. Sitä on turha kadehtia.
Yhden lapsen yksinhuoltajalla, joka saa työmarkkinatukea ja asumistukea sekä lasten tukia jää asumismenojen jälkeen jotain 700 e kuussa ruokaan, vaatteisiin, bussilippuihin, puhelimeen ym. Siitä tullaan leikkaamaan reippaasti.
Ennen vanhaan 10 e päivässä ruokabudjetilla pärjäsi yksi aikuinen, kun katsoi mitä osti. Nykyään kympillä ei saa enää juuri mitään ruokakaupasta. Ja jatkossa sillä kympillä päivässä pitäisi ruokkia ja huoltaa koko perhe. Eurolla saa kolme tomaattia, toisella eurolla kaksi vessapaperirullaa jne. Mutta millä rahalla ostetaan vaikka vaatteet? Halvimmat toppatakit Torissa maksavat 5 e, eihän työttömän rahat riitä sellaiseen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näin tilaston jossa oli yksinhuoltaja äidin tulot. Hän oli osa-aikainen ja tienasi lähes 3000e tukineen. Minä käyn koko-aikatyössä enkä saa tukia. Ja tuloni on pienemmät vielä leikkauksien jälkeenkiin. T
Tuossa lienee suurin osa lapsilisiä. Jos pyöräytät liudan lapsia, niin sinäkin saat lapsilisiä, vaikka olisit miljardööri. Myöskään elatusapu ei riipu tuloista. Sinä voit saada molempia, vaikka käyt hyvin palkatussa kokopäivätyössä. Rikkaathan sitten laittavat lapsilisät säästötilille, ja köyhät ostavat sillä perunoita. Kumpia nyt sitten kadehtisitkaan?
Asumistuki tulee jokaiselle ruokakunnassa, ruokakunnan yhteisten menojen ja asuinkaupungin mukaan, ja se on enintään 80% hyväksytyistä teoreettisista enimmäisasumismenoista. Sillä ei voi tienata, kun se menee kokonaan asumiseen eikä piisaakaan. Monilapsisella perheellä voi olla iso asumistuki, sinkulla taas ei. Asumis
Kuka on kadehtimisesta puhunut?
Olen 3 lapsen pienituloinen yh. Kaksiossa on aina asuttu ilman tukia. Olisin voinut valita toisinkin, mutta esimerkikki työn tekemisestä vaikuttaa lapsiinkin ja ovat sanoneet monta kertaa, että on ollut hyvä oppia miten saadaan pienikin raha riittämään. Heidän mielestään emme edes ole köyhiä, vaikka tulorajan perusteella ollaan tietysti. Tärkeimpiä asioita ei mitata rahassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näin saman.
Yksinhuoltaja +2lasta, likimain näin: nettopalkka reilu 1200e, työmarkkinatuki vajaa 400e, lapsilisät 340e, elatustuet 370e, asumistuki vajaa 600e
Eli tulot noin 1400e brutto ovat kahden lapsen yksinhuoltajalle, jonka lasten elatukseen toinen vanhempi ei osallistu toistaiseksi tuottaneet vajaa 3000e tilille.
Olen myös tutustunut laskelmiin, joiden perusteella jos Helsingissä yksinhuoltaja siirtyy kokoaikatyöhön, palkka nousisi esimerkkilaskelmassa 1500€ -> 2500€, mutta käytettävissä olevat tulot vain 32€. Tiedän tämän myös itse entisenä yksinhuoltajana. Valitsin työllistyä, mutta ei olisi kannattanut taloudellisest
Asumistukea vähentäviä tuloja ovat palkka, työmarkkinatuki ja elatustuki. Palkasta ja työttömyyskorvauksesta menee vero, korvauksesta se on 10-20%. Palkasta menee muut pakolliset maksut. Asumistukea saa enintään 80 % laskennallisista maksimiasumismenoista.
Tarkoitushakuinen laskelma. Jos joku on kannustinloukussa, niin leikataan kaikilta, sen sijaan että korjattaisiin se yksi kannustinloukku.
Lapsilisä ja elatustuki ovat tuloista riippumattomia, niitä saa myös miljonääri saman suuruisina. Mutta jostain syystä häntä ei kadehditakaan.
No voihan olla, että järjestelmä suosii monilapsia tulottomia perheitä. Miten asiaa auttaa, että leikataan myös muilta saman verran? Jos sinkku saa jatkossa puolentuhatta työmarkkinatukea eikä muuta, niin onhan selvää että hän putoaa yhteiskunnasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Näin saman.
Yksinhuoltaja +2lasta, likimain näin: nettopalkka reilu 1200e, työmarkkinatuki vajaa 400e, lapsilisät 340e, elatustuet 370e, asumistuki vajaa 600e
Eli tulot noin 1400e brutto ovat kahden lapsen yksinhuoltajalle, jonka lasten elatukseen toinen vanhempi ei osallistu toistaiseksi tuottaneet vajaa 3000e tilille.
Olen myös tutustunut laskelmiin, joiden perusteella jos Helsingissä yksinhuoltaja siirtyy kokoaikatyöhön, palkka nousisi esimerkkilaskelmassa 1500€ -> 2500€, mutta käytettävissä olevat tulot vain 32€. Tiedän tämän myös itse entisenä yksinhuoltajana. Valitsin työlli
Laskelma on nimenomaan tehty osoittamaan kuinka kurjaa yksinhuoltajilla on ja miten Suomessa yksinhuoltaja lapsineen ei voi selvitä. Lisätietoja Santeri Kärjen blogissa ja viestipalvelu x:ssä.
Vierailija wrote:
Mitä täällä ulistaan. Hallituksen päätösten johdosta minun nettotuloni kasvavat noin 1.400 euroa vuodessa ja mieheni saa yli 2.000 euroa enemmän. Hyvin äänestetty ja kivasti menee.
Ei minua kiinnosta miten naapurin Nannan tai jonkun peräkylän Paulan lompakolle käy. Oma ja perheen suu on se, josta olen kiinnostunut.
Toivon todella, että työpaikallasi alkaa muutosneuvottelut ja sinut siivotaan pihalle. Miehesi työpaikka menee samana vuonna konkurssiin.
Tule sitten tänne ilkkumaan vähäosaisille.
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Vierailija wrote:
Kesällä tuli telkkarissa, että Helsingin ryöstöt johtuvat lapsiperheköyhyydestä eli ne tulevat luultavasti lisääntymään.
Itse en käy iltaisin ravintoloissa enkä elokuvissa. Luen netistä sitten noista jutuista.
Sellaista järjestelmää ei ole missään, ettei 10 prosenttia kansasta olisi köyhempiä kuin muut. Köyhinkään suomalainen ei pääsisi maailman mittareissa köyhyyden puolelle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse en käy iltaisin ravintoloissa enkä elokuvissa. Luen netistä sitten noista jutuista.
Mä Hönö on työtön ja nukun 4 h yössä.
Kun työkkäri laittaa töihin niin siivoan asunnon 2 kertaa vuodessa, en vaan jaksa vapaapäivinä mitään. Koko ajan on uusi työpaikka ja pitää siellä opetella niin pakko levätä vapaa-ajat soffalla.
Me kaikki olemme köyhempiä, kuin muutama vuosi sitten. Senkin kaikkein rikkaimman kansanosan mahdolliset säästöt ja omistukset ovat huvenneet inflaation takia.
Pyysivät lausuntokierroksia mutta ei ollut aikomustakaan huomioida niitä.
Ei kaikkea läpi saada kuitenkaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos ja kun Suomen tilanne on ajettu velanotolla tähän pisteeseen niin pakkohan se on hyväksyä että tuet vähenee ja tiukkaa tulee monelle.
MMinäkin hyväksyn sen, vaikka tilanne menee täälläkin tiukemmaksi.
Eihän tämä auta velanottoon vaan hyvätuloisten veronkevennyksiin päin vastoin täytyy ottaa lisää velkaa. Ei tämä hallitus ole tehnyt vielä mitään päätöksiä mitkä auttaisi velanottoon. Puhuvat vain siitä ihmeen paljon.
Hyvätuloisten veronkevennyksiin ei tarvitse ottaa lisää velkaa. Kun osaava hyvätuloinen saadaan tekemään vähän enemmän työtä veroja keventämällä niin siitä hyötyy kaikki, myös se pienituloinen.
Vierailija wrote:
Ei kannata ostaa lapselle merkkivaatteita.
Kun yhteiskunnan menoista säästetään tai on pakko säästää, tietenkin se kohdistuu ns. pienituloisiin. Ei siinä mitään erityistä kohdistusta heihin ole, vaan he nyt sattuvat saamaan niitä etuisuuksia. Keskituloiset ovat enempi siellä maksajan osassa.
Ihmisten pitää ottaa enemmän vastuuta omasta elämästään. Yleensä ns. kannustinloukussa oleva keksii monta syytä lasten päivähoidon järjestämisen vaikeudesta lähtien sille, että töitä ei kannata tehdä. Monesti vedotaan siihen, että töiden myötä käteen jäävä osuus on vain niin ja niin paljon isompi, kuin tuet. Ei siis kannata. Jos 100€/kk lisätuloa ei ole kannustin, niin sitten ei ole oikeasti puute yhtään mistään.
Toinen mahtava syy on se, että työ ei ole vakituinen ja 38-40h/vko. Sen takia ei voi mennä töihin. Jos se olisi kriteeri kaikilla, niin meillä olisi hurjasti enemmän työttömiä.
Lapsilisät ja asumistuki tulisi lakkauttaa. Välitön 3,5 miljardin säästö.
Eroaminen EU:sta. n. 2 miljardin säästö riippuen kuinka hyvät sopimukset saadaan tehtyä eroamisen jälkeen.
Vihreiden energiatukien lakkautaminen. Välitön 1 miljardin säästö.
Kehitysavun radikaali pienentäminen. Välitön 1 miljardin säästö
Yritystuista kaikki liikennettä, logistiikkaa ja alkutuotantoa lukuunottamatta. Välitön 800 milj. euron säästö
Kas kummaa. Alkaisi velkaantuminen loppumaan näin.
Enää pitäisi löytää nykyisten velkojen korkokuluihin jokin ratkaisu, koska ne veisivät vielä näiden säästöjenkin jälkeen pakkaselle valtion budjetin. Lähtisin siitä, että koko soten voisi ylipalkattuine johtajineen ja höpölöpö virkoineen lakkauttaa ja muuttaa vakuutuspohjaiseksi kevyeksi järjestelmäksi. Säästö olisi varmaan useita miljardeja vuodessa. Mutta en tiedä kuinka paljon, koska koko sote on niin mysteerinen ja mätä tässä maassa. Ja jos tämäkään ei auta, niin sitten pistetään valtion omaisuutta lihoiksi ainakin niiltä osin, kun se on täysin tuottamatonta.
Näillä toimilla Suomi alkaisi tekemään valtion ylijäämää ja voisi laskea hiljalleen jokaisen kansalaisensa verotusta ja houkutella sitä kautta niitä kuuluisia huippuosaajia tänne parantamaan huoltosuhdetta.
Haluaisin myös, että yleistä ilmapiiriä muutetaan yrittäjäystävällisemmäksi, yrittäjien verotusta tulisi laskea ja työntekijän palkkaamista ja irtisanomista helpottaa.
Haukkukaa vain tämä lyttyyn. Mutta totuus ei pala tulessakaan.
Vierailija wrote:
"Älä valehtele. Työmarkkinatuki on työttömän etuus, sitä ei voi saada jos saa palkkaa! Myöskään summa ei ole oikein, koska tuollaista määrää ei saa kukaan, se alkaa vähintään kutosella (koska siitä menee 20% veroa). "
Santeri Kärki:
Esimerkkinä kahden lapsen yksinhuoltajan tulot Tampereella. Nettopalkka 1 400 e/kk, asunto 828 e/kk, lapset alle 3-vuotiaita:
Palkka 1250.9
Työmarkkinatuki 377.02
Asumistuki 561.26
Elatustuki 373.94
2563.12e plus lapsilisät 336.32e
2899.42e
Hän saa enemmän rahaa näppiin kuin itse sain 100% työajalla erikoistuvana lääkärinä yliopistossiraalassa 10 vuotta sitten 🥲
Vierailija wrote:
Jos ja kun Suomen tilanne on ajettu velanotolla tähän pisteeseen niin pakkohan se on hyväksyä että tuet vähenee ja tiukkaa tulee monelle.
MMinäkin hyväksyn sen, vaikka tilanne menee täälläkin tiukemmaksi.
Ei ne onnettomat tajua että kun rahat loppuu niin loppuu kaikki tuetkin.Aivan oikein että leikataan,töitä kyllä löytyy ja jokainen voi asua siellä missä on varaa asua.
Yritystuet olivat Marinin tahto. Toimintaympäristö on syytä pitää vakaana.