***ELOISAT vuoden vaihteessa (pe-su)***
Kommentit (63)
Meillä on ongelmana rintaraivarit ja se että hereillään ei tule syömisestä mitään ja yöllä sitten syödään usein. Niinpä tänäänkin ajelin autolla vauvan nukuksiin ja syötin autossa. Hohhoijaa alkaa mennä tehot tästä mammasta tosiaan. Sitähän voi tosiaan pumpata mutta sekin on raskasta ja vaikeaa.
Ja taas tuli kakat (3s kerta tänään)...onkohan merkki siitä että saa kuitenkin tarpeeksi syödäkseen. Ken tietäis sen. No meillä jo kokeillaan myös muuta kuin äm:a eli soseita ja ostettiin uusi vaaka joka ainakin väittäisi vauvan olevan jo satoja grammoja painavampi kuin neuvolassa.
T: yksi väsynyt mamma täälläkin
Kiva kun oli tämmöinen monen päivän pino, näkee jutunaiheita ja on vielä " hyödyllistä" kirjoittaa näin myöhäiselläkin, kun pino ei ole tunnin päästä vanha =)
IKARUS, kiitoksia huhuiluista! Addiktio ei enää tosiaan vaivaa, mutta tietysti haluan tulla välillä linjoille lukemaan teidän niin tuttujen ihmisten kuulumisia. Availen palstaa yleensä vasta näin myöhäisellä kun koti on hiljentynyt ja olen tehnyt muita hommia, joten usein vaan jää kirjoittamatta. Ilokseni olen kyllä huomannut, että on niitäkin päiviä, että olen nettipimennossa koko päivän. Ilon siitä tekee se, että huomaan saavani paljon enemmän aikaiseksi pitäisi-tehdä-hommia, jotka muuten helposti tulee lykättyä myöhemmäksi. POhdin vain, että tuleekohan pinoista liian pitkiä, jos niitä pidettäisiin taas 2-päiväisinä?
Kaikille väsyneille voimia! Keitän täällä virtuaalikahveja kaikille kupposen tarpeessa oleville, tervetuloa vaan meille hetken piristyshetkelle! Meilläkin on yöt ollu välillä takkuavia, kun tulee poju tekee hampaita, mutta olen tosiaan tuon myrkyn voimalla sinnitellyt eteenpäin, siihen seuraavaan kahvihetkeen asti. Lisäksi hankin jouluna ihan itseaiheutettua väsymystä valvomalla: mulla on ollut " pikkutytöstä" asti tapana tehdä aina jouluna iso palapeli ja niinhän ne 1000 palaa piti tänäkin jouluna kasata suklaata syöden. Traditioista ei sovi luopua, muuten ei huomaa joulua olleenkaan.
Niin ja en muista, olenko jo lähettänyt PEEVELIlLLE, HANHIKILLE ja NALLUKALLE (oliko muita?) tsemitykset allergiahässäkkään!
LILLEFIlle pahoittelut kovasta kokemuksestasi. Varmasti vetää tuollainen tapahtuma mehut pitkäksi aikaa.
PIAlle noista syömiskietäytymisistä. Meillä oli ihan samaa 3kk:n kieppeillä, kun Eeliä alkoi maailma niin paljon kiinnostaa, ettei tohtinut kääntää kasvoja rintaa kohden. Jouduin huijaamaan tutilla hamuamaan ja sitten nakkasinkin nännin suuhun. Usein jouduin myös laittamaan ulos pitkille unille ilma syöttöä, kun toinen vaan raivosi rinnalla, mutta tietysti nälkä sitten yllätti kesken unien. Nostin eteiseen pesuhuoneesta jakkaran, jolla sitten istuin ja imetin poikaa niin, että hän oli vaatteineen kaikkineen kantokopassa ja itse olin kumarassa hänen päällään, jotta tissi yletti suuhun. Eli kun oli syönyt, nostin kopan vaan takaisin vaunuun ja poika jatkoi uniaan. Hankalaa, mutta konstit on monet.
Joulu oli kaikkien aikojen ihanin, kun oltiin ekaa kertaa ihan vaan kotona eikä tarvinnut hippa kengässä ajella ympäri etelä-Suomea aikataulun kera. Aattona meillä oli minun vanhemmat, joulupäivänä taas anoppi ja appiukko. Lapsille tärkein joulujuttu oli varmasti kuusi, sitä on edelleen päivittäin koristeltu ja hoidettu ja esikoinen menee kuusen viereen usein istumaan ja ihastelemaan. Onneksi ostin Ikeasta ison laatikollisen koristeita, joita lapset ovat alaoksille laittaneet. Me aikuiset sitten laitoimme ne lasiset pallot ylemmille oksille.
Eeli tosiaan tekee nyt toista alahammasta ja on muutenkin jo iso miäs. Liikkuu jo sutjakkaasti napansa ympäri ja taaksepäin luistelee, etenkin tuonne kuusen alle pyrkii jostain syystä takaperin peruttamalla. Meillä onkin uusi aika alkanut, kun Eeli jo tavoittelee isoveljien lattialla olevia leluja ja minä saan olla vieressä tarkemmin katselemassa veljesten keskinäistä eloa, että sujuisi sulassa sovussa. Tänäänkin Eeli sai käsiinsä keskarin rakkaan roska-auton, kun oli taas peruuttanut ja kääntynyt napansa ympäri ihan eri paikkaan kuin minne hänet laitoin. Minne se meidän pikkuvauva on kadonnut?
Nyt tulikin tekstiä kerrassaan kamalasti. Mies vonkaa tuossa vieressä päästä nettiin katselemaan autoja. Se on nyt päättänyt vaihtaa lopultakin meidän auton, kun on vasta vuoden sitä meinannut (plussatestistä asti). Koirien kanssa on muutaman kerran sattunut kurja tilanne autoillessa, kun ne on nyt penkkien ollessa buukattuina joutuneet olemaan ei-kytkettyinä lattialla. Pakko saada nekin kunnolla turvavöillä kiinni kuten tähänkin asti.
Hyvät uudenvuodentoivotukset kaikille toivottaa palstalla ikinuori-Pumpuli27, joka oikeasti ihan kohtajuuripian täyttää 30! Hitsi, miksen laittanut alunperin Pumpuli18??
Jamssa: jos se on just niistä keneistä ja barbeista kiinni se teho ;D
Ei muutaku kaikki dollit mukaan völjyyn ja menoksi.
Nyt tuo kakkonen tuli tuohon vinkumaan pallopeliä :)
Tars mennä. Palellaan!
Eria
Niin huvittavaa, kun just aioin tulla tänne valittamaan viime yöstä niin mitäs silmäni näkivätkään: iso pino väsyneitä mammoja, joiden yöt eivät myöskään ole menneet ihan helposti. Että tsemppiä vain kaikille väsyneille, samassa veneessä tunnutaan olevan.
Meillä yölevottomuus alkoi välittömästi kiinteiden aloituksen jälkeen pari viikkoa sitten. Muutos tuntuu erityisen kovalta, sillä Väinö nukkui jo läpi yön ja heräsi usein vasta seitsemän aikaan syömään. Nyt yöllä herätään syömään ja huhuilemaan monta kertaa, viime yönäkin heräsin kuusi-seitsemän kertaa, huoh... En tiedä pitäisikö hedelmäsoseen antaminen siirtää iltaan ennen nukkumaanmenoa, jos vaikka nälkä poikaa herättelisi, vai aiheuttaako aloitetut kiinteät vatsavaivoja, kuka tietää.
Opemamma, sinä ja miehesi olitte unessani viime yönä:) En tosin ole koskaan miestäsi nähnyt, mutta unessani hänellä oli pitkät ruskeat hiukset ja nahkatakki, jee jee!:) Olitte jostain kumman syystä kaksin minun lapsuuden kotipitäjässäni Pohjanmaan lakeuksilla osallistumassa johonkin ihme perheiltaan vanhassa kivikirkossa. Muuta en unesta muista, vain tuo pätkä jäi mieleen kun juuri silloin heräsin pikkumiehen kiljaisuun.
Lillefi, toivottavasti mummosi pääsee pian kuntoon!
Ikarus, minä olen myös miettinyt noita kiinteiden määriä, sillä varsinkin peruna-parsakaalia (HYI!) tuntuisi uppoavan hyvin.
Pumpuli, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Ja vuodet ovat armottomat, 30 tulee täyteen minullakin ensi vuonna. Kääk!
Ja ei muuta kuin aamuteen keittoon. Mukavaa päivää kaikille!
Pantoufle ja Väinö 5,5kk
nyt ekaa kertaa nukutin unipussissa ja vituiks män koko yö!!! varmaan valehtelematta 15-20 kertaa laitettiin ukonka tuttia..että kapalo on ja pysyy!!!
kyllä mua väsyttää niin pirusti varmaa lyhin aika oli 15min ja taas tuttia suuhun. mä en koht enää tiiä mitä tekis..aamusta kapaloin ja rauhottu heti!
nyt pitää mennä alko vikinä taas...:S
paljon teillä muilla juo maitoa soseitten päälle? iida vetäs reilu puol purkkia sosetta ja joi 145ml maitoa päälle," puklas/yrjös" aika lailla ulos...
Hyvät Uudet-Vuodet palstalaisille!
Kiitos pumpuli kun kerroit omista keinoista rintaraivareihin :) Nyt meni jo yö ja aamu vähän paremmin. Jippii...Vain kolme hyvää syöttöä ja aamullakin onnistui.
NimimerkkiG: Munkin nikki on keksitty varmaan kolme vuotta sitten mutta vuodet vierii tosiaan vähän eritavalla kuin jos se olisi pia18 ;)
Meillä ei vielä paljon lattialla liikuta, mutta kova on yritys ja kaikki kiinnostaa eikä makuuvaunuissa enää hereillä jakseta olla. Kun pitää nähdä jo jotain eli se on jo se lepoasento rattaissa usein käytössä.
Tsemppiä väsyneille äideille!
Pia ja tyttö ja ens viikolla taitaa jo 5kk tulla mittariin
Kiitos kaikille tuesta mummun sairastumisen yhteydessä. Jaksuja paranemisia myös huhtin mummolle. Meidän mummu on siirretty omalle kotipaikkakunnalle ja makaa siellä sairaalassa jalka kipsissä. Murtunuthan se oli siinä kaatuillessa. Ei taida enää koskaan kotiin päästä, koska asuu 2. kerroksessa ilman hissiä. Laitamme hakemukset vireille palvelutaloon.
Jaksuja kaikille valvoville. Meilläkin herättiin pitkästä aikaa yöllä klo 3 ja juotiin maitoa 160 mm ahmien. Sitten nukuttiin 8 saakka.
Ruokag: annatteko omatekoista sosetta vai valmista? Mä keittelin tossa perunoita ja porkkanoita muutamana päivänä, mutta nyt annoin tänään porkkanaa suoraan purkista. Omien porkkanoiden joukossa oli homeisia, enkä uskaltanut antaa. Porkkanan lisäksi purkissa luki, että on rypsiöljyä. Onkohan se ok?
Nikkig: mun siskolla on kaks kissaa Lilli ja Efi. Yleensä käytän näitä nikkeinä, mutta täällä molemmat oli jo varattu. Sitten siitä tuli Lillefi.
Meillä tarvitaan nykyisin koko ajan seuraa. HUH HUH! Suu kuivana täällä juttelen ja leikittelen.
Menemme tänään katsomaan 1 kk vanhaa vauvaa. Stella näyttää varmaan jättiläiseltä siinä rinnalla :)
Etsintäkuulutus: jos joku näkee nenä-Friidaa jossain pääkaupunkiseudulla, niin ilmoittakaa. Kaikkialta mistä olen kysynyt on loppu!
t. Lillefi ja Stella 2408
NIMIMERKKI: hanneliksi joskus yläasteella minnuu kutsuvat ja 80 on syntymävuoteni... eli 27 pläjähtää täällä plakkariin :) ;).
K.H.P: meillä Hilla söi aamul varmaan reilu puol desii luumu-riisihiutalepuuroo ja päälle 130 ml maitoa ja sitä sitten puklittiin roppakaupalla pihalle. Muistelen et esikoisellakin kesti vähän aikaa ennen kun tajus että kiinteen päälle ei tarvi niin paljoo maitoo hotkia, varmaan johtuu vauvan imemisen tarpeestakin tuo liiallinen maidon nauttiminen.
YÖT on meillä viimein hiukan parantuneet, eli 2 syöttöä ja yleensä 2 muuta herätystä jolloin tyttö siirtyy aina miun viereen (olen niin laiska etten jaksa sängynlaidalla istua ja työntää tuttii suuhun vaan otan tytön viekkuun ja pien kädestä kiinni, rauhoittuu yleensä sillä). Eli syötöt tulee 3h välein.. Ihan olen tyytyväinen, mutta jotenki kummasti tää vaan väsyttää enempi :), eli pirteempi olin kun herättiin se 8 kertaa, outoo... Niin ja muuten sit pidän korvatulppaa toises korvas etten herää esikoisen rääkymiseen (mies hoitaa sen) ja vauvan turhiin kitinöihin.
KIINTEITÄ meillä syödään kahdesti päivään, eli aamulla puuroa ja puoliltapäivin jotain kasvissosetta. OMAA sotkua saa puuron muodossa ja välillä työnnän noihin kaupan soseisiin ite keitettyy bataattia tms. Sitten kun tulee lihat kuvioihin niin tulee varmaan enempi tehtyy ite.
KOPIO TRIPP TRAPPEJA saa meillä päin ainakin lastentarvike liikkeistä, taitaa olla Emma merkkisiä, meillä on semmonen esikoisella ja hyvin on pelittänyt.
LATTIALLA viihdytään jo hiukan paremmin, pyörii napansa ympäri ja hassusti yrittää päästä eteenpäin, mutta vielä onneksi tuloksetta. Paljaalla parketilla en olekaan kokeillu et pääsiskö johonki suuntaan..
PUMPULIA pitikin kiittää esikon puolesta etukäteis synttärionskuista :).. Niin se vaan sekin tytteli tulee kohta 2 vee... voi niitä aikoja... snif... Kaksi vuotta sitten tää mamma paukutteli tossa lähikaupan pihassa mahapystys raketteja :D ja mietti ettei kaveri halua tulla koskaan pihalle...
Ja niin oli monta muutakin asiaa, mutta muisti on vähän vajaa....
hanneli ja hillukka
Huomasin että on ollut paljon pähkäilyä soseiden määrästä ja eri makujen yhdistelemisestä sun muusta..
No meillä oli eilen 4 kk neuvola ja tätin kans hiukkasen keskusteltiin asiasta. Meidän Aino kun nimittäin syö jo aika hurjia annoksia soseita ja maitoa..=) Terkkari oli sitä mieltä että jos lapsi on kova syömään niin saa antaa niin paljon kuin vaan napa vetää, ja meillähän vetää! Meidän neiti juo noin 5-6 annosta maitoa (n.120-150 ml) soseiden lisäks ja terveydenhoitajan mielestä se oli melkos paljon.. Niinpä hän antoi luvan iltapuuroon, meillä kun on nuo yöt myös yhtä ähistelyä ja syömistä.
Nyt meillä siis annetaan aamulla maitopullo, peruna-porkkanaa ennen puoltapäivää (lounas), päikkäreiden ja touhuamisen jälkeen toinen ruoka-annos (päivällinen) ja iltaa kohden maitoa tarpeen mukaan. Niin ja nyt sitten myös se pikkuinen annos sitä puuroa illalla. Yöllä maitoa yleensä kerran taikka kaksi. Hedelmä soseita annan aina silloin tällöin jälkkäriksi tai muuten vaan makupalaksi. Maitoa tarjoan myös ruuan yhteydessä aina, mutta usein ruoka maistuu paremmalta kuin maito..=)
Meillä maistellaan jo noin kuutta eri makua, mistään ei ole mitään oireita tullut ja kaikki näyttää maistuvan yhtä hyvälle tytön mielestä.
Tässä nyt jotain pientä ja sekavaa sepostusta meidän ruokailuun liittyen.. Niin ja Ainon 4 kk mitat oli 6,5kg ja 64cm, siis ihan mukavasti pikku muori kasvaa..=)
Oikein mukavaa vuoden vaihdetta kaikille elokuisille, jos en enää linjoille ennen ensi vuotta palaile! Siispä ensi vuoteen!!=)
MeiMii ja Aino tänään tasan 4kk!
Kovasti jaksuja kaikille yökukkujien äideille!! Toivotaan että uusi vuosi tuo tullessaan aivan uudet unenlahjat kaikkien meidän perheisiin..=)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6019239&t=6019239&appid=&…
En tiedä toimiiko linkki, mutta käykääs kurkkaa ;)
no voi kökkö... nyt mänt tää sivu ihan pyllylleen tuon linkin vuoksi... :(
joo,ehkä tuo juominen tasottuu..
täällä läjähtää kanssa kohta 27.v mittariin reilu viikko ;)
eipä mulla sen ihmeempää oo..kuhan tulin möllöttää onx juttuu ja kiitos vastanneille.
Niin se vain Pubukin veikkaili ihan oikein vauvan sukupuolta pahoinvoinnista päätellen:) Kovin oli meillä kaikilla eri kuviot vuosi sitten!:)
Meidän laajakaista otti oman joululoman, joten pinoilut on jääneet - ja kaikki muukin netissä roikkuminen. Ehkä ihan terveellistäkin.
Nimimerkki-G: Joku lintu piti äkkiä keksiä, ja harakka (Pica pica) oli eka joka tuli mieleen.
Unet: Minä sain meidän kultapojalta maailman parhaan joululahjan: kertaakaan ei ole herännyt yöllä syömään tai muutenkaan aatonaaton jälkeen! Joulussa on taikaa! Lasta ei ymmärtääkseni ole kuitenkaan vaihdettu...
Sose-G: Meillä ei syödä vielä kiinteitä, kun tavoitteena on 6 kk täysimetys. Lusikoita tuli kyllä jo joulupukilta. Ja 5 ruokalappua, että eiköhän niillä päästä alkuun, kun aika on kypsä.
Anoppi tulossa huomenissa, kai sitä pitäisi vaikka imuria näyttää lattioille vielä ennen saunaa.
Iloista vuodenvaihdetta kaikille, toivottavasti vauvat ei säiky raketteja.
t. Picapica ja pojunen 18.08.
Minua oli huhuiltu:) Tuntuu kivalta:D.
Jaksamista yökukkujille, sairastelijoille, tutittelijoille ymym..
Meilläkin on nyt suunnilleen joka toinen yö herätty syömään siinä kolmen pintaan.. Ja kyllähän se korpeaa kun meni jo neljättä viikkoa 22.30-06.30 putkeen...En kuitenkaan valita, pienihän tuo poikanen vielä on, vaikka välillä tuntuukin niiiiin isolta jo.
Joulu oli ja meni.Sukulaiset nähtiin liian moneen kertaan, mutta perheenkin kesken ehdittiin viettää aikaa, nyt ukko vielä ollu nää välipäivät lomalla ni on ollu kiva nukkua pitkään ja nauttia toisen seurasta..Uusi vuosi otetaan vastaan ihan kotosalla, varmaan puoli kylää tulee saunomaan ja kupittelemaan, mutta eipä se haittaa. Eemelin saa rauhassa syötettyä ja nukutettua yläkertaan..
Käytiin tänään kummitytön (4v) kanssa junalla helsigissä, metrolla ajeltiin edestakaisin ja lelukaupat, jäätelöannokset ja kotipizza tuli tutuksi:) Tytöllä oli kivaa, ja toki viihdyin itsekkin, sitä nyt ei vaan jaksa metrosta enää niin kamalasti kierroksia ottaa...:)
KIINTEÄT:ajattelin alotella kuukauden päästä kun eemeli on 5kk..tarttisin vaan jonkun opettajan tänne, tuntuu niin pirun vaikialta koko homma!mistä sitä tietää kaikkea...:(
NIKKIGEE: hyvä ystäväni kuoli 6 vuotta sitten ja sanoi minulle silloin että tulee kerubina luokseni. Siitä asti olen ollut keru/kerutus/kerubi/kerubiini jne...
jotain muutakin kyllä piti mutta nyt en muista...
Keru ja eemeli 2608
Täällä kukun netissä ja yritän saada laskut maksetuksi. Kyllä tuo joulu vaan toi ison loven lompakkoon. Ja on se sitte kiva kun vakuutusyhtiöt ynnä muut tahot haluavat kaikki isot maksunsa tässä vuodenvaihteessa. Blaah.
Mietin just, että onpa hassua tämä numeroiden pyörittäminen. Jos yhtäkkiä katoais kaikki numerot maapallolta, ei kenenkään elämä muuttuis oikeastaan mitenkään. Noin niinkun hauskana ajatuksena. Tai toisaalta jos joku päättäis lisätä nollia mun pankkitilille niin voisin kuitata lainat pois tosta vaan;) No joo.
Vuoden viimeistä päivää tässä odotellaan, eiköhän sitä huomenna tähän aikaan ole jo raketit ammuttu ja perunasalaattia poskipielessä. Tinaakin ostettiin tänään niin, että päästään ennustelemaan tulevia tapahtumia. On se kumma kun naapurin poitsut on ampuneet raketteja jo kohta viikon, mitä niillä mahtaa olla huomiseksi enää jäljellä? No, onneks me mennään tuonne vielä rauhallisemmalle asuinalueelle, siellä taitaa saada lapset nukkua iltaunosensa rauhassa.
JAMSSAlle: Tuo 6 päivää kuulostaa niin " kevyeltä kamalta" tosissaan, mutta ymmärrän, että jos tilanne yhtäkkiä muuttuu niin toki se huolettaa. Meillä paras on minusta ollut apteekista ostettava täysluumumehu. Laitan sitä vellin sekaan tai sellaisenaan tuttipulloon ja avot kun kakka kulkee. Levolac on silleen ihan hyvä, että se lisää sitä massaa suolessa ja saa sen liikkeelle, mutta ekaks tietty kannattaa testata tuo luumumehu, se on minusta ihan superia! Ja samaten jos saa vettä juomaan niin se tuntui meillä olevan hyvä asia myös.
KIINTEIDEN MÄÄRÄSTÄ JA LAADUSTA: Meillä on tähän mennessä syöty luumua, päärynää, ruusunmarjaa, peruna-porkkanaa ja omenaa. Tosi nopeasti tuli se 5 aterian rytmi. Yritän aina tarjota ekaksi rintaa ja sitten päälle muuta ruokaa kun lääkäri näin käski toimia. Eli aamulla tissiä ja sitte vähän velliä, lounaaksi perunaporkkanaomenaluumusekoitusta, välipalaksi tissiä ja päärynää ja illalliseksi perunaporkkanaomenaluumusekoitusta ja tissiä ja iltapalaksi vähän velliä ja tissiä päälle. Kyllä semmoset 3 purkkia menee yhteensä kiinteitä ja velliä semmoset 2-3desiä. Muu maito tulee sitten tissistä. Itteäni vähän itseasiassa harmittaa että imetys jää aika vähäiselle ja välillä poitsu oikeen hermostuu kun yritän tissiä tarjota, mutta pakko meidän oli saada tuo masu toimimaan joten nyt sitten menee jo näin paljon muutakin ruokaa. Onneksi kuitenkin vuorokaudessa syö semmoset 4-5 kerta tissiä vielä.
Kiinteät ja yö: meillä herättiin vain kerran kun oltiin pelkällä tissillä, nyt kiinteiden määrän lisääntymisen myötä poitsu on alkanut heräämään parisen kertaa vähän pyörimään, tuttia laittamalla menee ohi ja joskus aamulla vasta syö - mistäköhän johtuu että on alkanut heräilemään, eikös sen pitäis olla just päinvastoin. Kun saa tarpeeksi ruokaa päivällä, ei pitäis yöllä herätä?
Parhaat muistot vuodelta 2006 liittyvät tietysti lapsosiimme. On ne vaan niin ihania ja hymy tulee huulille kun ajatteleekin mitä kaikkea olemme tämän vuoden aikana kokeneet. Poitsun syntymäkin vielä niin elävänä mielessä. Innolla odottele jo mitä ihanaa 2007 tuo tullessaan. Viime vuonna tähän aikaan skoolattiin Pommacilla loistaville uutisille ja aloiteltiin pikkuveljen/siskon odotus;)
Tsempit kaikille huonoista yöunista, masuvaivoista, ihottumista, sydänsuruista tai läheisen sairastamisesta kärsiville. Toivotaan, että uusi vuosi tuo iloa ja kaikkea toivomaanne helpotusta mukanaan. Oikein mukavaa uutta vuotta kaikille kanssasisarille!
Papuna ja poitsu
jipii viime yö meni unipussissa n.5 tutituksella yhteensä..kyllä on parempi olo.
jaahas se ois viimonen pvä tätä vuotta...hassua että kohta on 2007 =)
nyt kaffen keittoon moro...
Kirjoittelin tänne viimeksi kuta kuinkin neljä kuukautta sitten ja tulin katselemaan mitä teille nyt kuuluu. Meille syntyi 30.8. iso poika 51,5cm ja 3950g.
Meidän poitsu on myös huono nukkujakaveri, siis itse kyllä nukkuu hyvin mutta syö sitten 2-3 tunnin välein läpi yön. Samoin teki nyt 2,5v isoveljensä ja vaikka kokoajan toivon että välit pitenisi, niin henkisesti yritän kestää ajatusta että saan nukkua vasta kesän jälkeen ehjiä öitä. Tätähän se vauva-arki on, sopeutumista prinssin/prinsessan tarpeisiin ;)
Jännää että kaksi tyttöämme alkoivat nukkua pidempiä 4-5 tunnin jaksoja jo aika varhain, mutta pojat siis pitävät äidin liikkeellä.
Mielestäni ei ole olemassa mitään vippaskonsteja syöttövälien pidentämiseksi. Joskus kokeilin epätoivoissani jotain tutteli, puuro yms konsteja, muttei auttanut, meni vain 6kk täysimetysihanne pilalle. Siispä sinnitellään, eihän tämä kestä kuin 12kk... sitten nimittäin jää meillä viimeistään yösyötöt tarvittaessa unikoulun turvin.
Tuosta taaperoiden ja isompien heräilystä vielä. Meillä on vauvan lisäksi nyt lapset 2,5v, 4v ja kohta 6v. Kaikki nukkuvat ja ovat aina nukkuneet 12kk lähtien yönsä levollisesti kokonaan ja omassa sängyssään. Olenkin miettinyt kovasti miksi se on meillä niin ongelmatonta.
Yksi syy voisi olla se että nukkuvat kaikki samassa huoneessa ja ovenaukaisun päässä meistä. Toinen on se ettei heitä ole koskaan jätetty minnekään vastoin tahtoaan ja siten heillä on sen puolesta turvallinen olo. Lapset ovat kotihoidossa, mutta käyneet vauvasta lähtien muskarissa ja kerhoissa, alkuun porukalla ja myöhemmin yksin omissa kerhoissaan, mutta siis minnekään ei ole jätetty itkemään.
Tämä hylkäämistunteen ehkäisy on minulle sydämenasia, koska olen itse kärsinyt tietämättäni (kunnes pari vuotta sitten selvisi syy) koko ikäni siitä että minut jätettiin päiväkotiin huutamaan kaksi vuotiaana yhden kuukauden ajan joka aamu.
Elina ja neljän pesue