Naiset käyttekö seuloissa?
Niin käyttekö naiset tai miksei miehetkin näissä seuloissa. Kohdunkaulasyöpä seula ja rintasyöpä seula naisilla ainakin. Muitakin toki on.
Itse en ole koskaan käynyt yhdessäkään.
Kommentit (109)
Kun kaikkia palveluita ajetaan alas, niin kauankohan tämä joukkoseulontasysteemi kestää? Toivottavasti. Kun muutenkin gynekologille on hidasta päästä julkisella, käyn kyllä kaikissa testeissä mitä ilmaiseksi/verovaroilla saa.
Vierailija wrote:
Tässä yksi, joka jätti seulonnat väliin ja kuoli sitten:
https://yle.fi/a/3-12124844
Ap, haluatko liittyä joukkoon? Veikkaan, että et.
Nyt puhut shaibaa! Hän kävi kyllä tutkimuksissa, mutta lääkäri teki hoitovirheen eikä nähnyt muutoksia. Siksi hoidon saaminen viivästyi.
En ole koskaan käynyt. Syitä ehkä A) aika ei sopinut, kiireinen äiti ja yrittäjä ja sen jälkeen B) menetin kaiken ja olen koditon. Eipä ole kutsuja papaan tullut.
Mammografia-kutsuja en tiennyt edes olevan olemassa. Olen 42v.
Varmasti näissä käytäisiin enemmän, jos se kohtelu näissä olisi parempaa. Toimenpiteen pitäisi olla aina naisen tekemä ja käytössä parhaat mahdolliset välineet. Itse toimeenpiteen pitäisi olla kivuton, johon työntekijän toimilla on suuri vaikutus, eikä näitä saisi tehdä ns. liukuhihnalta eli kiire ei saisi näkyä ja potilasta/asiakasta pitäisi kohdella asiallisesti ja työntekijän kertoa mitä tekee, eikä puuttua mihinkään epäolennaiseen, kuten esim. ylipainoon tai työttömyyteen. Näille on sitten omat käynnit ja tutkimukset.
En. Papaan on tainnut ehkä kolme kutsua tulla tässä vuosien aikana ja en mennyt. Mammografiaan ei vielä ainuttakaan ja tuskin menen sinnekään. Muutenkin välttelen lääkäreitä kuin ruttoa kävi miten kävi. Ei tämä elämä muutenkaan niin tärkeää itselleni ole.
Muut saa tehdä niin kuin haluavat ja parhaaksi näkevät.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tässä yksi, joka jätti seulonnat väliin ja kuoli sitten:
https://yle.fi/a/3-12124844
Ap, haluatko liittyä joukkoon? Veikkaan, että et.Nyt puhut shaibaa! Hän kävi kyllä tutkimuksissa, mutta lääkäri teki hoitovirheen eikä nähnyt muutoksia. Siksi hoidon saaminen viivästyi.
Enkä puhu. Netta jätti alunperin seulonnat väliin. Kun syöpäoireet alkoivat, hän kävi tutkimuksissa, jolloin lääkäriltä jäi muutokset huomaamatta. Mutta alkujaan Netta oli jättänyt 35-v seulonnan väliin. Seulonnassa olisi todennäköisesti havaittu solumuutos, jolloin mitään syöpää ei olisi päässyt edes kehittymään.
Vierailija wrote:
Kun kaikkia palveluita ajetaan alas, niin kauankohan tämä joukkoseulontasysteemi kestää? Toivottavasti. Kun muutenkin gynekologille on hidasta päästä julkisella, käyn kyllä kaikissa testeissä mitä ilmaiseksi/verovaroilla saa.
julkisella mennään kiirellisyysjärjestyksen mukaan gynekologille. Minä pääsin 7 päivässä runsaiden kuukautisten ja eräiden muiden oireiden vuoksi. Yleensä runsaita kuukautisia aletaan tutkia julkisen gynekologilla 30 päivän sisällä (minun hyvinvointialueella) (jos esim. terveyskeskuksessa ei ollut ultraäänileitetta tai potilaalla muita oireita, josta syystä pitää käydä kierähtämässä gynen kautta. meillä ei ollut, joten tk-lääkäri otti pipelle näytteen tk:ssa, sitten verikokeet ja lähete gynelle).
Vierailija wrote:
En julkisella. Käyn omakustanteisesti yksityisellä.
Ne samat lääkärit hoitavat hommat siellä yksityisellä kuin julkisella.
Vierailija wrote:
Varmasti näissä käytäisiin enemmän, jos se kohtelu näissä olisi parempaa. Toimenpiteen pitäisi olla aina naisen tekemä ja käytössä parhaat mahdolliset välineet. Itse toimeenpiteen pitäisi olla kivuton, johon työntekijän toimilla on suuri vaikutus, eikä näitä saisi tehdä ns. liukuhihnalta eli kiire ei saisi näkyä ja potilasta/asiakasta pitäisi kohdella asiallisesti ja työntekijän kertoa mitä tekee, eikä puuttua mihinkään epäolennaiseen, kuten esim. ylipainoon tai työttömyyteen. Näille on sitten omat käynnit ja tutkimukset.
minä taas toivon miespuolisia näytteenottajia, koska omalla kohdallani he ovat osoittautuneet helläkätisimmiksi ja muutenkin tulen toimeen paremmin miesten kanssa: logiikkamme ja päättelymme toimii samalla putkiaivoperiaattella enkä kaipaa yhtään mitään naisellista höpinää tai empatian osoittamista tai lässyttämistä. Olen aika varma, että aivoni ovat miehen aivot... gynekologinikin on mies, koska häneltä saan aina suorat vastaukset. Jos kysyn mikä on tdennäköisyys, että tällaisten oireiden takaa löytyy syöpä, hän antaa sen todennäköisyyden, koska tietää, että kykenen ymmärtämään sen olevan vain todennäköisyys. olen joskus kyllä kohdannut sellaisiakin naisgynejä, joiden kanssa kaikki on toiminut, mutta toinen vaihtoi sitten pk-seudulle ja toinen jä eläkkeelle, kun siinä välissä löysin hyvän miesgynen, niin jäin hänelle sitten asiakkaaksi, kun kaikki toimi hyvin ja koin tulevani kuuulluksi ja ymmäretyksi oikein.
Itsestäänselvää, että käyn. Ihan jo sen vuoksi, koska suvussamme syöpiä on aiemmin löytynyt/löytyy aivan liikaa. Tähän vuoteen asti seulontojen tulokset ovat olleet minulla puhtaat, mutta viimeisimmässä papassa oli pientä häikkää; tulee myöhemmin uusi kutsu tarkistukseen.
Olen hyvin iloinen, kun sain viime kesänä ensimmäistä kertaa suolistosyövän seulontatestin postissa (piti lähettää ulostenäyte). Onneksi tulos oli puhdas. Äidilläni, hänen veljellään ja äidinisällä oli kaikilla suolistosyöpä, joten sukurasitusta ko. syöpään löytyy. Äitini selvisi laajalle levinneestä suolistosyövästä, mutta hänen veljensä ja isänsä kuolivat siihen.
Puimurin seuloihin mies pyytää välillä jos pahasti tukkeutuu.
Vierailija wrote:
Itsestäänselvää, että käyn. Ihan jo sen vuoksi, koska suvussamme syöpiä on aiemmin löytynyt/löytyy aivan liikaa. Tähän vuoteen asti seulontojen tulokset ovat olleet minulla puhtaat, mutta viimeisimmässä papassa oli pientä häikkää; tulee myöhemmin uusi kutsu tarkistukseen.
Olen hyvin iloinen, kun sain viime kesänä ensimmäistä kertaa suolistosyövän seulontatestin postissa (piti lähettää ulostenäyte). Onneksi tulos oli puhdas. Äidilläni, hänen veljellään ja äidinisällä oli kaikilla suolistosyöpä, joten sukurasitusta ko. syöpään löytyy. Äitini selvisi laajalle levinneestä suolistosyövästä, mutta hänen veljensä ja isänsä kuolivat siihen.
meillä pääsee/joutuu vuosittaiseen tähystykseen, jos jommalla kummalla vanhemmalla on todettu suolistosyöpä.
Vierailija wrote:
En julkisella. Käyn omakustanteisesti yksityisellä.
Miksi käytät käyttämättä julkisia tutkimuksia, koska sen takia näitä veroja maksetaan?
Papassa kävin kerran ja en mene enää ikinä uudestaan. Rintasyöpäseulonta ei ole vielä itselläni ajankohtainen, mutta sitten kun se tulee, niin menen. Kävin kerran julkisella papassa ja se oli kauhea kokemus, jossa minua (seri-uhri ja pelkopotilas) kohdeltiin epäasiallisesti ja satutettiin pahoin fyysisesti. Tämän takia käyn nyt traumaterapiassa, jonka joudun itse maksamaan. Olen ikuisesti katkera niille hoitajille, ketkä satuttivat minua. Niin ja mulla on läheisiä kuollut syöpään, joten tiedän kyllä, miten kamala tauti on kyseessä. Itseäni en ala enää rikkomaan julkisen kohdunsyövänseulonnan takia, vaan teen testin kotona.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En käy.
Jos kohtaloni on kuolla rintasyöpään tai kohdunkaulan syöpään, so be it.
Kaikki me johonkin kuollaan.
Oletko oikeasti noin idiootti ja jopa itsetuhoinen? Oletko masentunut, kun elämä ei kiinnosta yhtään?
Kyllä se sitten vikisee kun saa diagnoosin, joutuu kestämään ne hoidot kun ei haluakaan kuolla
Vierailija wrote:
Papassa kävin kerran ja en mene enää ikinä uudestaan. Rintasyöpäseulonta ei ole vielä itselläni ajankohtainen, mutta sitten kun se tulee, niin menen. Kävin kerran julkisella papassa ja se oli kauhea kokemus, jossa minua (seri-uhri ja pelkopotilas) kohdeltiin epäasiallisesti ja satutettiin pahoin fyysisesti. Tämän takia käyn nyt traumaterapiassa, jonka joudun itse maksamaan. Olen ikuisesti katkera niille hoitajille, ketkä satuttivat minua. Niin ja mulla on läheisiä kuollut syöpään, joten tiedän kyllä, miten kamala tauti on kyseessä. Itseäni en ala enää rikkomaan julkisen kohdunsyövänseulonnan takia, vaan teen testin kotona.
Miten teet testin kotona?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Äitini kuoli syöpään. Jo nyt olen onnistunut elämään häntä kauemmin. En ole käynyt missään seulassa.
Minunhan olisi pitänyt syöpäpotilaan lapsena juosta seulat läpi todella tarkkaan. Haistatin huilut. Hoidot on nähty ja niiden seuraukset. Ei kiitos.
Äitini sai kokeellisia spesiaalihoitoja, joita ei ollut kaikille tarjolla. Toimi siis koekaniinina.Saattaisi olla vielä tänäkin päivänä hengissä ilman noita hoidoiksi kutsuttuja toimenpiteitä.
itsellänikin on ollu kyhmy rinnassa yli 10 vuotta. Sitä ei ole koskaan tutkittu. Jos se olisi syöpää, niin olisin tilastojen mukaan parantunut syövästä jo kahdesti.
Mummoni sai kokeellisia syöpähoitoja rintasyöpäänsä ja toisin kuin samoilla spekseillä moni aiemmin, selvisi syövästä. Itse 20vuotta myöhemmin sain automaattisesti samaa silloin kokeiltua hoitoa syöpääni, toivon yhtä hyviä tuloksia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten teet testin kotona?
Esim. Ruotsissa on jo siirrytty käyttämään hpv-virus kotitestejä. Näin nekin naiset, jotka eivät halua mennä julkiselle ronkittavaksi, voivat tehdä testin. Hpv-virustesti on myös luotettavampi kuin perinteinen papakoe. Niitä voi tilata kotiin, ja testi toimitetaan labraan analysoitavaksi.
Minä en ainakaan tule aiheuttamaan yhtään kuluja, koska diagnoosin jälkeen elinajan odotteeni on lyhyt.