Naiset käyttekö seuloissa?
Niin käyttekö naiset tai miksei miehetkin näissä seuloissa. Kohdunkaulasyöpä seula ja rintasyöpä seula naisilla ainakin. Muitakin toki on.
Itse en ole koskaan käynyt yhdessäkään.
Kommentit (109)
Vierailija wrote:
Olen 44v enkä ole koskaan käynyt papa-tai rintasyöpäseulonnoissa. Seulonnoista ei taida olla loppupeleissä edes juuri hyötyä:
Ehkä ei kaikille, mutta voisin nyt mainita nimeltä useampia, jotka ovat edelleen elossa siksi, että rintasyöpä havaittiin jo seulonnassa eikä vasta sitten, kun olisi jo levinnyt. Myös itseni.
En käy seulonnoissa, koska en vain pysty siihen ja toisaalta en saa apua niihin jo olemassa oleviin vaivoihini. Näiden seulontakutsujen sijaan toivoisin apua autismikirjooni, ahdistuksesta diagnoosia ja laktoosi-intoleranssista sekä keliakiatestejä, mutta eipä noita ole tarjolla. Lisäksi omat kokemukseni terveydenhuollosta ovat olleet traumaattisen huonoja muutenkin. Todennäköisesti sairastun reilun 10 vuoden kuluessa muutenkin huonosta geeneistäni johtuen syöpään tai verenkierron häiriöön. Nyt yritän säästää ja koota itseni ja kaikki voimani pystyäkseni menemään hammaslääkäriin, jota käyntiä nyt oikeasti todella tarvitsen. Valitettavasti näin työttömänä yksityiseen hammaslääkäriin säästämiseen menee kauan. Hammaslääkäripelkonikin on suurta, joten pelkopotilaita hoitavan hammaslääkärin joudun valitsemaan. Välillä tosiaan mietityttää, että näissä niukoissa resursseissa kannattaisiko julkisen terveydenhuollon vain yrittää hoitaa edes niitä ihmisillä olevia perussairauksia kun näihinkään ei saa hoitoa ja järjestää mahdolliset seulonnat jollakin toisella tavalla.
Minulla on selkeä kyhmy rinnassa. En suostu mammografiaan, koska näin, mitä äidilleni kävi.
juoksen 10 km lenkkejä ja nostan rautaa vapaalla tangolla melkoisesti. Minun pitäisi ollut jo kuollut, jos olisin mennyt hoitoihin.
voihan tämä olla kysta.
Vierailija wrote:
En käy seulonnoissa, koska en vain pysty siihen ja toisaalta en saa apua niihin jo olemassa oleviin vaivoihini. Näiden seulontakutsujen sijaan toivoisin apua autismikirjooni, ahdistuksesta diagnoosia ja laktoosi-intoleranssista sekä keliakiatestejä, mutta eipä noita ole tarjolla. Lisäksi omat kokemukseni terveydenhuollosta ovat olleet traumaattisen huonoja muutenkin. Todennäköisesti sairastun reilun 10 vuoden kuluessa muutenkin huonosta geeneistäni johtuen syöpään tai verenkierron häiriöön. Nyt yritän säästää ja koota itseni ja kaikki voimani pystyäkseni menemään hammaslääkäriin, jota käyntiä nyt oikeasti todella tarvitsen. Valitettavasti näin työttömänä yksityiseen hammaslääkäriin säästämiseen menee kauan. Hammaslääkäripelkonikin on suurta, joten pelkopotilaita hoitavan hammaslääkärin joudun valitsemaan. Välillä tosiaan mietityttää, että näissä niukoissa resursseissa kannattaisiko julkisen terveydenhuollon vain yrittää hoitaa ed
Niin, ja äitini kuoli 50+-ikäisenä syöpään ja vaikka kävi ihan töissä ja perussairaudet olivat vain vitamiininpuutos ja diagnosoimaton migreeni, johon ei siis ollut saanut edes oikeita migreenilääkkeitä, eikä ollut mikään menoerä niin hoito ja kohtelu oli huonoa. Toki tästä on jo niin kauan aikaa, että hoidotkin ovat varmasti kehittyneet. Sitten taas sellaiset 10 vuotta tämän jälkeen paljon tuota vanhemman ja monisairaat isäni neurologinen verenkiertohäiriö hoidettiin paljon tuota paremmin eli sai esim. olla sairaalassa pitkään ja kaikkea muutakin oli, vaikka isäni oli pelkkä menoerä eli jo eläkkeellä, eikä millään tavalla hyödyllinen. Isäni muuten elää yhä.
En ole käynyt papaseuloissa. Papoja on kyllä otettu, mutta ovat menneet limittäin yleisten seulojen kanssa, joten en ole kokenut tarvetta tiheämmin otatuttaa.
Nyt on kohtu ja kohdunkaula poistettu. Pitääkö silti käydä papaseuloissa?
Vierailija wrote:
En käy seulonnoissa, koska en vain pysty siihen ja toisaalta en saa apua niihin jo olemassa oleviin vaivoihini. Näiden seulontakutsujen sijaan toivoisin apua autismikirjooni, ahdistuksesta diagnoosia ja laktoosi-intoleranssista sekä keliakiatestejä, mutta eipä noita ole tarjolla. Lisäksi omat kokemukseni terveydenhuollosta ovat olleet traumaattisen huonoja muutenkin. Todennäköisesti sairastun reilun 10 vuoden kuluessa muutenkin huonosta geeneistäni johtuen syöpään tai verenkierron häiriöön. Nyt yritän säästää ja koota itseni ja kaikki voimani pystyäkseni menemään hammaslääkäriin, jota käyntiä nyt oikeasti todella tarvitsen. Valitettavasti näin työttömänä yksityiseen hammaslääkäriin säästämiseen menee kauan. Hammaslääkäripelkonikin on suurta, joten pelkopotilaita hoitavan hammaslääkärin joudun valitsemaan. Välillä tosiaan mietityttää, että näissä niukoissa resursseissa kannattaisiko julkisen terveydenhuollon vain yrittää hoitaa ed
Voi vattu mitä paskaa suollat. Käy nyt niissä seulonnaissa ettei tule enemmän maksuja meille muille mahdollisen syövän takia.
Vierailija wrote:
Olen 44v enkä ole koskaan käynyt papa-tai rintasyöpäseulonnoissa. Seulonnoista ei taida olla loppupeleissä edes juuri hyötyä:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009920156.html
Et ole mammografiaan vielä saanutkaan kutsua.
Rintasyövän seulontaan eli mammografia-tutkimukseen kutsutaan 50-69 vuotiaat naiset noin kahden vuoden välein.
Kieltäytyjät leikkivät hengellään.
Papaseulonnoissa olen käynyt ja gynellä aina tarvittaessa. Mammografiassa en, on niin olemattomat rinnat, että tokko saisivat edes kuvattua😂
Kävin papa-kokeessa, kun kutsu tuli. Typerää olisi olla hyödyntämättä ilmaista seulontaa.
Kävin mutta papa oli puhdas, silti löytyi tarkemmissa tutkimuksissa pahanlaatuisia solumuutoksia. Ne poistettiin mutta kontrollissa pitää käydä.
Vierailija wrote:
Minulla on selkeä kyhmy rinnassa. En suostu mammografiaan, koska näin, mitä äidilleni kävi.
juoksen 10 km lenkkejä ja nostan rautaa vapaalla tangolla melkoisesti. Minun pitäisi ollut jo kuollut, jos olisin mennyt hoitoihin.
voihan tämä olla kysta.
minulla oli jossain vaiheessa elämää rinnat todella kipeät ja tietenkin silloin löysin toisesta kyhmyn. lääkäri kirjoitti lähetteen mammografiaan (olin tuolloin jotain 30), mutta sanoin, että kiitos, mutta ei kiitos, en voinut kestää ajatusta mammografiakoneen tuottamasta puristuksesta. Lääkäri kirjoitti sitten lähetteen rintarauhasen ultraääneen. Siellä todettiin, että oli kyse harmittomasta kystasta. Olin ihan hyvilläni, että menin lääkäriin selvittämään asiaa, vaikka tiesin jo etukäteen, että mammografiaan en menisi. En osannut ajatella, että sen voisi tutkia ultraäänelläkin. Se ei ehkä ole yhtä tarkka, mutta omalla kohdalla se oli riittävä tutkimus.
Vierailija wrote:
Papaseulonnoissa olen käynyt ja gynellä aina tarvittaessa. Mammografiassa en, on niin olemattomat rinnat, että tokko saisivat edes kuvattua😂
Itse kuumotan mammografiaa, sillä pakostakin tuollainen rutistaminen vahingoittaa rintakudosta. 😵 Eikö muita yhtä hyviä menetelmiä muka ole, ilman liiskaamista.. 😒
Miesten kassit pitäisi seuloa samaan tapaan kivessyövän varalta..
Vierailija wrote:
Minut laitettiin ultraan koska liian kiinteiden rintojen takia ei saatu kunnon mammografiakuvaa, ja mulla on ihan hemmetin isot rinnat.
En julkisella. Käyn omakustanteisesti yksityisellä.
En käy. Nuorempana kävin ehkä yhden tai kaksi kertaa mutta enää en jaksa.
Mammografiaa on turha pelätä, joillakin se sattuu, itse en tunne minkäänlaista kipua. Kaikki sen selvittävät. Näin me ollaan erilaisia.
Vierailija wrote:
En julkisella. Käyn omakustanteisesti yksityisellä.
Minkä takia, jos julkisella saisit saman tutkimuksen?
Näköään en osaa käyttää uudistuneen palstan lainaustoimintoa ja osa tekstistä jäi lainauksen olopuolellekin. Joka tapauksessa sille viestiini ilkeästi vastanneelle tiedoksi, että en olekaan vaatimassa hoitoa mahdolliseen syöpään, vaan toivon apua ihan muihin juttuihin. Lisäksi tuolla kommentoijalla itsellään ei taida olla autismikirjoa, traumoja tai huonoja kokemuksia yhtään mistään, joten ei tiedä millaista tämä on tai miten nämä oireilevat. Oireet ovat todellisia. Esim. jo perusasioiden hoitaminen, kuten ruokakaupassa käyminen saattaa aiheuttaa pahan ahdistuskohtauksen ja pahat aistiyliherkkyydet ihan maksimiin. Tällaisessa tilanteessa joku lääkärissä käynti tai toimenpiteet ovat ihan mahdottomia. Tiedän, että en ole ihan terve tai normaali ja siksi toivoisinkin apua näihin ns. perusvaivoihini lisää ahdistusta aiheuttaneen seulantakutsun sijaan. Olisin ollut niin onnellinen esim. siitä, jos postista olisi ilmestynyt pyytämättä kutsu psykiatrille ilmaiselle käynnille tai juurikin laktoosi-intoleranssitestiin.
Viestin 65 ja jo aikaisemman viestin kirjoittanut
Itse 52 ja äiti kuoli syöpään 50v. En suostu ainoaakaan papa- tai mammografseulaan.