Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa

Vierailija
14.10.2023 |

Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?

Kommentit (243)

Vierailija
21/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.

Olet  lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.

Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?

Et ole takseista kuullut? Kaikilla ei edes ole autoa. 

Vierailija
22/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun elimistö ei kestä krapulatilaa, niin kannattaakin olla raivoraitis jeesustelija.

Me terveet ihmiset lähinnä ihmettelemme, miksi olutta ei tarjota pubeissa litran tuopista niinkuin Oktoberfestissä on tapana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aloituksessa puhutaan useammasta lasista viiniä. Eli juot 2 lasia viiniä ja lähdet sitten ajamaan autolla lapsiasi ensiapuun, eli kun sulla on prosentteja veressä?

Eli autoton vanhempi on automaattisesti huono vanhempi? Lasu kaikille vanhemmille, joilla ei ole autoa!

Turhaa yrität syöttää sanoja toisten suuhun ja kääntää keskustelua johonkin muuhun missä se ei ollut.

Mutta taidatpa nyt tietää itsekkin, että tuo alkoholin kulutus on alkoholismin merkki kun et muuta argumenttia keskinyt. 

Vierailija
24/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on?

Vierailija
25/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aidosti olisi täysin sinut ja varma siitä, ettei silloin tällöin nautittu viinilasillinen lapsen hoidon lomassa haittaa tippaakaan, ei myöskään stressaisi muiden mielipiteistä.

Vierailija
26/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsitte tai ette, niin lapsi saattaa huomata jo yhden lasin jälkeen eron siinä vanhemmassa. Vanhempi kokee olevansa rento, lapsen näkökulmasta vanhempi on outo ja olosta tulee turvaton. 

Yksi tai kaksi lasillista varmasti on ok, jos paikalla on joku, kuka ei ole juonut yhtään.

Sekin on kuitenkin totta, että alkoholia ei pitäisi demonisoida. Kieltolaki teki varmasti osaltaan sen, että Suomessa moni ajattelee yhä kaikki tai ei mitään, ja kohtuudella juominen ei ole se meidän vahvuus. 

Vierailija
27/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

Vierailija
28/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olet  lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.

Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?

4 lasia on jo koko pullo.

Lähden taksilla tietenkin.

Vierailija
29/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva suomalainen hallitsee alkoholin kohtuukäytön, siksi alkoholin juominen tuomitaan täällä niin paljon herkemmin

Vierailija
30/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokuntoinen onko pakko olla oma autokin?

Vierailija
31/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Haloo. Olen kasvattanut 4 lasta aikuiseksi ilman tarvetta lähteä ensiapuun kertaakaan. Tällaisen riskinkö takia en saisi ikinä ottaa edes YHTÄ viinilasillista (vaikka itse toki kärjistät asian neljään...)? Ja jos tarve tulisi, niin ensiapuunhan pääsee myös vaikka taksilla tai muulla kyydillä.

Vierailija
32/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi pitäisi kitata viiniä lasten aikana. Juo vettä!

Yksi viinilasillinen esim. ruoan kanssa nautittunako on sinusta kittaamista? Minusta ei. Kittaaminen on holtitonta ja taukoamatonta alkoholin, esimerkiksi juuri viinin, juomista yhteen menoon. Kittaaminen on kaukana yhdestä ainokaisesta viinilasillisesta.

Vierailija
33/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

Ihan hyvin vois ruokajuomana olla olut tai lasi viiniä.

Vierailija
34/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö ei ole itse koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa = Kukaan ei ole koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa???

Mikä tää teidän logiikka on

Vierailija
35/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä alkoholistipuolustajat puhuvat aina yhdestä lasista viiniä, mutta sen verran itse katsoneena kenelläkään näillä ihmisillä ei ole koskaan kyse yhdestä lasillisesta viiniä.

Kyllä sitä alkoholia menee enemmän, alkoholistit kun nyt vaan aina yrittävät vähätellä juomistaan. 

Vierailija
36/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hoitajat eivät tunne mun lapsia niin hyvin kuin mä. Lisäksi heille maksan jo palkkaa, että pysyvät selvinpäin.

Ja mun lapset nukkuvat aina, kun juon viiniä. Lapset ei nuku koulussa.

Vierailija
37/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Soitan taksin, hätapauksessa ambulanssin, koska meillä ei ole autoa.  Lähimpään ympärivuorokautiseen sairaalapäivystykseen on n.0,5 km matkaa.

Vierailija
38/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nämä alkoholistipuolustajat puhuvat aina yhdestä lasista viiniä, mutta sen verran itse katsoneena kenelläkään näillä ihmisillä ei ole koskaan kyse yhdestä lasillisesta viiniä.

Kyllä sitä alkoholia menee enemmän, alkoholistit kun nyt vaan aina yrittävät vähätellä juomistaan. 

Ota nyt hyvä ihminen lääkkeesi.

Vierailija
39/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa ihan tolkun ihmiset saattavat iltapäivällä lasten kanssa puistossa ollessaan juoda yhden oluen, ja kukaan ei ihmettele. Koska ihmiset tietävät, että täysjärkiset jättävät sen oluen siihen yhteen, kun on lasten kanssa. Eikä kukaan ajattele, että tämän vanhemman on pakko juoda sitä kaljaa, vaan että juuri nyt se vaan on sattunut maistumaan. Yksi olut vaikuttaa olotilaan yhtä paljon, kuin vaikka kupillinen kahvia (silti kukaan ei pidä kahvipärinöissään pyöriviä vanhempia pirinarkkeina, vaikka vaikutus on samankaltainen).

Pidän alkoholiongelmaisina kaikkia, jotka pitävät yhden tai kahden annoksen juomista kännäämisenä, tai millään tavalla haitallisena. Jos ei juo enempää, niin mikä ihme siinä on väärin?

Vierailija
40/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No kuule. Kävinpä Tanskassa kouluvierailulla. Tien toisella puolen oli Kro elikkä majatalo, josta sai myös lounasta ja juomia. Opettajat kävivät siellä lounaalla ja siemaisivat toki myös oluet samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan