Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksalainen ystäväni ihmetteli suomalaista raivoraittiutta ja tuomitsemista pieniä lapsia hoidettaessa

Vierailija
14.10.2023 |

Kuulemma on ihan ookoo ja hyväksyttyä juoda yksi tai max. pari lasia viiniä vaikka olisi pieni lapsi (alle 4v) hoidettavana, ei tietenkään imetysikäisen kohdalla. Sen perusteella kun olen hänet itse nähnyt toimivan, ei todellakaan muuta äidin käytöstä lapsen silmien edessä ja samalla äitikin voi vähän rentoutua. Suomessa kuitenkin tuntuu, että kaikki alkoholi on pannassa jos pitää katsoa pienen lapsen perään ja heti leimataan surkeaksi vanhemmaksi jos juo yhden oluen tai lasillisen viiniä. Johtuuko tämä jostain kollektiivisesta ongelmasuhtautumisesta alkoholiin?

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Nämä alkoholistipuolustajat puhuvat aina yhdestä lasista viiniä, mutta sen verran itse katsoneena kenelläkään näillä ihmisillä ei ole koskaan kyse yhdestä lasillisesta viiniä.

Kyllä sitä alkoholia menee enemmän, alkoholistit kun nyt vaan aina yrittävät vähätellä juomistaan. 

Ota nyt hyvä ihminen lääkkeesi.

Korkkaa nyt se kolmas pullo jo auki.

Vierailija
42/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

No kuule. Kävinpä Tanskassa kouluvierailulla. Tien toisella puolen oli Kro elikkä majatalo, josta sai myös lounasta ja juomia. Opettajat kävivät siellä lounaalla ja siemaisivat toki myös oluet samalla.

Mikä koulu nimeltään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

harva suomalainen hallitsee alkoholin kohtuukäytön, siksi alkoholin juominen tuomitaan täällä niin paljon herkemmin

Sehän se ongelma on. Suurimpaan ääneen nk. eurooppalaisia juomatapoja ihannoivat haluaisivat, että se omaksuttaisiin nykyisen juhlimistyylin lisäksi. Ei siis suinkaan tilalle.

Vierailija
44/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämäkin ketju täyttyi heti hysteerisistä vastaväitteistä, ihan oikeassa on siis ystäväsi. Ihmiset ovat viime vuosina menneet sekaisin näiden lasujen kanssa.

No niinpä! Ei ihme, että lasu-puolella ollaan niin ylikuormittuneita. 

Vierailija
45/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin! 

Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.

Tämä aina hämmentää mua, ajokortitonta ihmistä.

Ensinnäkin: enkö pysty lähtemään ensiapuun, jos olen juonut lasin viiniä? (Kyllä pystyn, viisastelijoille tiedoksi. Ihan tilaan taksin joka tulee parissa minuutissa, mielummin olenkin itse takapenkillä lapsen kanssa, kuin hätääntyneenä ajaisin.)

Toisekseen: pitäisikö mulla aina olla joku autollinen ihminen paikalla varalla, kun olen lasteni kanssa? Ei ole. Edelleen tilaan tarvittaessa taksin tai soitan ambulanssin, jos isompi hätä.

Vierailija
46/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 70-luvulla lehdestä lukeneeni brittien ohjeita lasten hoitoon. Olen täysin raittiista kodista, joten ehkä sen takia jäi niin elävästi mieleen ohje imettäville äideille juoda kaksi tuoppia olutta päivässä. Se artikkelin mukaan auttoi maidontuotantoon. 

Vierailija
47/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Yleensä lapsille yritetään opettaa pienestä pitäen terveitä elämäntapoja. Siksi ei ole ok kännätä, polttaa tupakkaa ym. lasten aikana. Mallioppiminen kun on erittäin tehokas tapa oppia. Eli näin opetat lapsellesi, että kännäily ja tupakointi ovat sallittuja ja hyviä juttuja lapsillekin. Koska tekeehän vanhempikin niin! 

Toisaalta kun hoitaa pieniä lapsia, voi aina sattua jokin haaveri, ja pitää lähteä nopeasti ensiapuun. Pienet kun kaatuilevat ja toheltavat yleensä enemmän kuin aikuiset. Siksi olisi hyvä, että lapsia vahtimassa olisi aina joku selvä ja ajokuntoinen aikuinen.

Tämä aina hämmentää mua, ajokortitonta ihmistä.

Ensinnäkin: enkö pysty lähtemään ensiapuun, jos olen juonut lasin viiniä? (Kyllä pystyn, viisastelijoille tiedoksi. Ihan tilaan taksin joka tulee parissa minuutissa, mielummin olenkin itse takapenkillä lapsen kanssa, kuin

Selitätpä kuinka paljon tahansa, mutta auton kanssa ja ajokuntoisena pääset sinne ensiapuun kaikista nopeiten lapsen kanssa ja lapsi saa näin kaikista nopeiten apua. 

Ja jos olet niin hysteerinen, ettet kykene autoa ajamaan kun lapselle on jotain sattunut, niin osaanottoni lasta kohtaan. Miten ihmeessä kykenet ikinä lastasi tositilanteissa suojelemaan, kun muutut hysteeriseksi?

Vierailija
48/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun elimistö ei kestä krapulatilaa, niin kannattaakin olla raivoraitis jeesustelija.

Me terveet ihmiset lähinnä ihmettelemme, miksi olutta ei tarjota pubeissa litran tuopista niinkuin Oktoberfestissä on tapana.

Tosi normaalia kärsiä jatkuvia krapuloita. Jos alkoholista ei tulisi niin helkkarin paha olo jälkeenpäin niin olisi ihan kiva ryypätä. Ainoat keinot välttää krapula on juoda koko ajan tai ei ollenkaan. Mitään siltä väliltä ei ole.

Vierailija
49/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä nyrjähtänyt suhtautuminen alkoholiin. Toistaalta runsaasti juominen esim viikonloppuisin on hyvin normalisoitua, toisaalta jotain yhtä viinilasillista illallisen kanssa kauhistellaan.

Vierailija
50/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätpä kuinka paljon tahansa, mutta auton kanssa ja ajokuntoisena pääset sinne ensiapuun kaikista nopeiten lapsen kanssa ja lapsi saa näin kaikista nopeiten apua. 

Ja jos olet niin hysteerinen, ettet kykene autoa ajamaan kun lapselle on jotain sattunut, niin osaanottoni lasta kohtaan. Miten ihmeessä kykenet ikinä lastasi tositilanteissa suojelemaan, kun muutut hysteeriseksi?

Edelleen, miksi puhumme jostain autoskenaariosta kun läheskään jokaisessa lapsiperheessä ei autoa ole? Tekeekö se heistä vastuuttomia vanhempia, koska eivät pääse ensiapuun kuvaamallasi tavalla?

Vierailija
51/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomessa on kyllä nyrjähtänyt suhtautuminen alkoholiin. Toistaalta runsaasti juominen esim viikonloppuisin on hyvin normalisoitua, toisaalta jotain yhtä viinilasillista illallisen kanssa kauhistellaan.

Koska se ei ole Suomessa koskaan yksi viinilasillinen kerran viikkoo illallisella. 

Ihan tarpeeksi alkoholistiperheiden lapset ovat puhuneet siitä, minkälaista se meno tälläisissä perheissä oikeasti on.

Ei kenenkään tarvitse tällä palstalla alkaa puolustelemaan ja kiljumaan "se on vaan YX LASILLINEN" jos asia oikeasti näin olisi. Tälläinen räyhääminen ja hirveä puolusteleminen kertoo vain siitä, että omatunto kolkuttaa ja pahasti. 

Vierailija
52/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Koska se ei ole Suomessa koskaan yksi viinilasillinen kerran viikkoo illallisella. 

Ihan tarpeeksi alkoholistiperheiden lapset ovat puhuneet siitä, minkälaista se meno tälläisissä perheissä oikeasti on.

Ei kenenkään tarvitse tällä palstalla alkaa puolustelemaan ja kiljumaan "se on vaan YX LASILLINEN" jos asia oikeasti näin olisi. Tälläinen räyhääminen ja hirveä puolusteleminen kertoo vain siitä, että omatunto kolkuttaa ja pahasti. 

Se olet sinä joka räyhäät ja kiljut. Me muut käymme asiallista keskustelua.

Vierailija
53/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Harmi jos sinulle se ei koskaan ole yksi lasillinen kerran viikkoon. Meitä on paljonkin joilla se menee just noin. Miksi se on niin mahdoton uskoa?

Vierailija
54/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jo neuvolassa pitäisi ehdottomasti puuttua asiaan, jos perheessä ei ole autoa. Onhan se näköjään selkeä vaaratekijä lapsen tulevaisuudelle.

Vierailija
55/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi ette vastaa tuohon lastenhoitaja kysymykseen. Jos kerta kykenette pitämään lapsistanne hyvin huolta 2 viinilasillisen jälkeen, niin miksi eivät voi lastenhoitajatkin juoda viiniä päiväkodeissa? Tai opettajat kouluissa? Kyllähän hekin vain opettavat lapsille miten juoda alkoholia kohtuullisesti. 

No ollessani lasteni kanssa kotona ilman toista huoltajaa mä myöskin nukun, käyn suihkussa, kahvittelen tai puhun puhelimessa kaverini kanssa tai katson sipsejä syöden lempparisarjaa telkkarista. Näitäkään asioita en toivoisi lastenhoitajan tekevän ollessaan töissä.

Vierailija
56/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kerro mulle hyvä alkoholisti vanhempi.

Olet  lapsiesi kanssa kotona. Puoliso on töissä. Juot 4 lasia viiniä. Olet omasta mielestäsi selvinpäin.

Lapselle sattuu haaveri. Pitäisi lähteä ensiapuun. No, mitä teet? Lähdetkö nyt hiprakassa ajamaan autolla sinne ensiapuun? eli ajat kännissä lasten kanssa?

Ei kaikilla ole autoa joten sinne ensiapuun on mentävä taksilla on juonut jotain tai ei.

Vierailija
57/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harmi jos sinulle se ei koskaan ole yksi lasillinen kerran viikkoon. Meitä on paljonkin joilla se menee just noin. Miksi se on niin mahdoton uskoa?"

En juo lainkaan alkoholia, koska itse lapsena koin sen ahdistavan tunteen nähdä, miten omat vanhemmat joivat ja olivat näitä "me otetaan vaan muutama". 

En ikinä halua olla sellainen vanhempi, joka pakottaa lapseni käymään sen mitä itse kävin lävitse. 

Lapset ovat lapsia vain pienen ajan elämäsäni, miksi tarvitsen alkoholia ollakseni läsnä heidän kanssa? Jos alkoholia jossain vaiheessa elämää tarvitsen, voin ottaa sitä sitten kun he ovat jo omillaan. Mutta en usko, että koskaan tulen alkoholia ottamaan, koska en näe mitään syytä miksi sitä ottaisin? Rentoutua ja pitää hauskaa osaan ilman alkoholia ja sen olen näyttänyt myös omille lapsilleni. Omat teini-ikäiset lapset eivät ole edes halunneet kokeilla alkoholia.

Olen tosin kuullut, että jotkut näiden lapsieni koulukavereiden vanhemmat antavat jo 15v lasten kokeilla alkoholia. En ihan oikeasti ymmärrä. 

Vierailija
58/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan niitä alkoholisteja Saksassakin. 

Bierstubesta lähdetään Saksassa tilorililalaishattu vinossa sulka väpättäen auton rattiin.

Fraut taas tykkää kaikesta k:lla alkavasta: Kinder, Küche, Kirche ja tietenkin Kirchwasser 👌.

Vierailija
59/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Henkilö ei ole itse koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa = Kukaan ei ole koskaan mennyt ensiapuun lapsen kanssa???

Mikä tää teidän logiikka on

4 lasta mullakin enkä kyllä muista menneeni.

Vierailija
60/243 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuka sitä kauhistelee ja missä? Ihan mielenkiinnosta, kun itse olen sattunut huomattavasti enemmän näkemään puolustelevia kommentteja siitä, miten lapset "on hyvä esimerkillä opettaa kohtuullisen alkoholinkäyttöön". Mikään faktahan tuo ei ole, eikä päihteettömistä perheistä tietenkään kasva todennäköisemmin päihdeongelmaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi