Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on yllättävän paljon "huonoja" lääkäreitä ?

Vierailija
14.10.2023 |

Olen ensimmäistä kertaa sen tilanteen edessä, että tarvitsen lääkäreiden ammattitaitoa hyödykseni ja terveyteni edistämiseksi. Olen toistuvasti joutunut tilanteisiin lääkäreiden kanssa, jotka eivät oikeastaan vastaa sitä ammattitaitoa mitä itse ajattelin, ennenkuin terveydenhuollon palvelujen piiriin JOUDUIN. Miten on mahdollista, että Suomen lääkäriosaaminen olikin huonompaa kuin mitä on annettu ymmärtää, rummuttamalla Suomen hyvää ja laadukasta terveydenhuoltoa, mielestäni se ainakin tähän mennessä on pelkkä myytti, jota ei tunnista ennenkuin on sen piiriin itse joutunut, oletin, että lääkärit ovat perehtyneempiä kuin olivatkaan, erehdyin TODELLA JÄRKYTTÄVÄLLÄ TAVALLA.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Potilas kertoo oireet, lääkäri määrää tarvittaessa lääkettä.

Ei niin, että potilas googlaa lääkkeen ja kinuaa siihen reseptin.

terv Lääk.tri

Olisi varmaan hyvä jossain välissä vaikka tutkia ja tehdä oikea diagnoosi. Vaikka tuossa oireista kertomisen ja lääkkeiden määräämisen välissä. 

Vierailija
62/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kaksi kertaa olen ollut lääkärissä niin, että lääkäri on kysynyt olenko googlettanut vaivan. Kun olen sanonut, että en niin hän on googlettanut. Ne on sellaisia hetkiä kun miettii, että olisi voinut jäädä kotiin ja kysyä vaikka täältä.

Miksi kuormittaa terveydenhuoltoa ongelmalla jonka pystyy selvittämään ja hoitamaan itse?

Hoitaa ei voi, koska lääkkeet on useimmiten reseptin takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kaksi kertaa olen ollut lääkärissä niin, että lääkäri on kysynyt olenko googlettanut vaivan. Kun olen sanonut, että en niin hän on googlettanut. Ne on sellaisia hetkiä kun miettii, että olisi voinut jäädä kotiin ja kysyä vaikka täältä.

Miksi kuormittaa terveydenhuoltoa ongelmalla jonka pystyy selvittämään ja hoitamaan itse?

Hoitaa ei voi, koska lääkkeet on useimmiten reseptin takana.

Reseptien kirjoittamisen mun mielestä voisi hyvin kirjoittaa etänäkin. En sen takia haluaisi lähteä vastaanotolle.

Vierailija
64/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksia on niin monia erilaisia ja oireet päällekkäisiä ja samankaltaisia, että voi olla vaikeaa tehdä diagnoosia. Rauhoittaville on vain sellainen yleinen ohje terveyskeskuksissa että niitä ei määrätä. 

Yleensä olen ollut tyytyväinen lääkärillä asiointiin, myöhemmin olen kyllä tajunnut että parempaankin apua olisin voinut saada. Esimerkiksi hakeuduin kognitiiviseen terapiaan ja hain psykiatrilta siihen b-lausunnon. Minulle olisi ollut ehdottomasti parempi hoito traumaterapia, josta en silloin ollut vielä itse kuullut. Mutta en muista että puhuinko edes lääkärille vastaanotolla että mulla on ollut hyvin traumaattinen lapsuus ja sekin on voinut vaikuttaa, kun sanoin itse haluavani kognitiiviseen terapiaan. Mutta itse psykatrin käytökseen olin kyllä tyytyväinen.

No nyt tuoreena on mulla kokemus vastavalmistuneesta lääkäristä (googlasin opinnäytteen on tehnyt tämän vuoden toukokuussa), niin voi että oli kyllä niin voimakkaasti päällä omat käsitykset, että huh huh. Sanoin sellaisesta lääkkeestä mikä on yleisesti käytössä vaivaan mihin hain apua "en ole koskaan kuullutkaan", no onneksi tämä löytyi sieltä terveyskirjastosta. Ja muutenkin kun taudin kulku ei ollut ollut sellainen mitä yleensä niin oli vähän ei se se voi olla.. muutenkin tähän vaivaan on hyvin erilaisia hoito-ohjeita ja suosituksia ja varmaan ihmisillä oirekuvatkin erilaisia. 

Tuohon edelliseen liittyen jouduin sitten soittamaan lisää lääkettä kun sitä oli määrätty liian vähän, apteekissa sanoivat että sehän on ihan sama kelle lääkärille soitat ja parempikin ettet soita sille x:lle. No soitin kokeeneemalle lääkärille ja selitin tilanteen. Hän sitten tuumasi että eikö olisi parempi soittaa x:lle ja kun sanoin mitä apteekissa oli sanoneet, niin siinäpä sitten ystävällisesti korjasi reseptit. 

Vierailija
65/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan se ikävää kun lääkäri ei heti kättelyssä kirjoita eläkepapereita ja määrää niitä lääkkeitä mitä potilas haluaa. 

Heh, olitpas hauska, vai olitko, idiootti!

Vierailija
66/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koska lääkärin työ on vaikeaa. Jos voisi tuosta vain päättää olevansa hyvä lääkäri, niin varmasti kaikki lääkärit olisivat.

Nykyään ihmiset osaavat myös vaatia ja toivoa lääkäriltä enemmän kun tietoisuus sairauksista ja tutkimuksista on lisääntynyt. Ennen ihmiset eivät tienneet, miten huonoja heidän lääkärinsä olivatkaan.

Kait nyt jumalauta lääkärin kuuluu oilla valveutuneempi kuin potilas itse, minulle kävi nimittäin päinvastoin. Sain itse kertoa lääkärille, mistä tietoni olen hankkinut, mikä oli lääkärin nimi ja mikä oli julkaisu josta tietoni sain, perkelettä ne tiedä mistään mitään, kunhan roiskivat sitä ja tätä lääkettä tuohon tai tuohon, eivät kohdallani katsoneet edes labra-arvoja vaan minä sain sanoa, että katso koneeltasi mitä sinne on puhelinkeskustelujen yhteydessä kerrottu tai soita labraan. En saatanan kehtaisi olla noin mitättömän surkea 20 000 euron kuukausipalkalla.

Vierailija
67/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sairauksia on niin monia erilaisia ja oireet päällekkäisiä ja samankaltaisia, että voi olla vaikeaa tehdä diagnoosia. Rauhoittaville on vain sellainen yleinen ohje terveyskeskuksissa että niitä ei määrätä. 

Yleensä olen ollut tyytyväinen lääkärillä asiointiin, myöhemmin olen kyllä tajunnut että parempaankin apua olisin voinut saada. Esimerkiksi hakeuduin kognitiiviseen terapiaan ja hain psykiatrilta siihen b-lausunnon. Minulle olisi ollut ehdottomasti parempi hoito traumaterapia, josta en silloin ollut vielä itse kuullut. Mutta en muista että puhuinko edes lääkärille vastaanotolla että mulla on ollut hyvin traumaattinen lapsuus ja sekin on voinut vaikuttaa, kun sanoin itse haluavani kognitiiviseen terapiaan. Mutta itse psykatrin käytökseen olin kyllä tyytyväinen.

No nyt tuoreena on mulla kokemus vastavalmistuneesta lääkäristä (googlasin opinnäytteen on tehnyt tämän vuoden toukokuussa), niin voi että oli kyllä niin voim

On varmaan sekä apteekille että asiakkaalle helpompi että reseptin korjaa kokenut lääkäri. Jos kuitenkin asiaa ajattelee vähän pidemmälle kehittääkö se kenenkään ammattitaitoa että ne virheet joutuu korjaamaan joku toinen. Kyllä ammattitaitoa kehittäisi huomattavasti enemmän se että sillä kokeneella lääkärillä olisi aikaa ja halua perhdytää se kokemattomampi korjaamaan sen reseptit itse 

Vierailija
68/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien varrella olen päässyt tutustumaan julkisen terveydenhuollon palveluihin vähän liian usein, enimmäkseen erikoissairaanhoidon puolella. Yleisarvosanaksi lääkäreille annan hyvä. Lääkäreitä on ihan joka junaan. Suurin osa lääkäreistä on kuuntelevia, hyvin kommunikoivia, asiansa osaavia ammattilaisia. 

Valitettavasti sekaan mahtuu myös niitä toisia, jotka eivät huomioi asiakasta, eivät kuuntele eivätkä vastaa kysymyksiin. Yksi tällainen on kiusannut vuosikaudet, hän ei uskalla edes mainita sairauteni nimeä, kutsuu sitä vain hankalaksi sairaudeksi, vastaanotolla hän keskittyy enemmän muiden asioihin kuin minun, toimenpiteet ja tutkimukset hän tekee kovakouraisesti kipua aiheuttaen ja hänen diagnoosinsa on usein ollut vähän sinne päin.  Nyt kun sain kutsun tutkimukseen, kävin erikseen polilla varmistamassa, ettei tuo lääkäri tee tutkimusta. Luottamus hänen ammattitaitoonsa on hyvin vähäinen. Toivottavasti hän on siirtymässä pian eläkkeelle.

En ole huomannut eroa julkisen ja yksityisen puolen lääkäreissä. Molemmista löytyy helmiä ja sitten niitä vähemmän hyviä. Luulisi, että aidosti maksavaa asiakasta tutkiva lääkäri viitsisi kuunnella paremmin, mutta ei se yksityinen muuta tilannetta miksikään.

Vierailija
69/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä palkalla (mikä usein maksetaan veronmaksajien rahoista) olisi parempi tehdä työnsä hyvin ja käyttäytyä kunnioittavasti potilaita kohtaan! 

Vierailija
70/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki mättää mitä terveydenhuoltoon Suomessa tulee. Niin sairaanhoitajien kontra lääkärien välinen kommunikointi on kuin lastentarhasta, jompi kumpi ei tiedä, mitä on tehty, mitä suunnitellaan tai miten asia nyt sitten olikaan. Eivät edes kirjaa koneelleen esim. käytyjä etähoitotietoja, eivätkö osaa lukea ja päätellä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, lääkärin pitää osata myös kyseenalaistaa tai miettiä kollegansa tekemisiä. Mikäli minulla itselläni ei ole päivämäärineen kaikkia keskusteluja ja käytyjä keskusteluja tietokoneellani, josta vastaanotolle tulostan muistini tueksi jotain, ei vastaanotolle kannata edes pyrkiä, lääkäri on sekaisin kuin käkikello, MIKSI EIVÄT LUE, MITÄ KUNKIN KOHDALLE ON MERKITTY, miksi on niin vaikea skrollata tietokonesivua myös ajassa taaksepäin, jotta löydetään oireiden/sairauden alkulähteet ja miten sitä on alettu hoitaa tai jätetty hoitamatta. Potilaalle on vastaanottotilanteissa ladattu aivan järkyttävän iso aivokapasiteetti jotta lääkäri pääsisi vähemmälle tai miksi eivät tuijota sitä tietokoneruutua ja etsi potilaan tietoja sieltä, onko liikaa vaadittu. Lisäksi pitäisi lääkärin osata myös kumota lääkemääräykset, mikäli eivät tuota tulosta, minulle nimittäin vain lisättiin vahvuuksia ja pitoisuuksia, tutkimatta, että "jaa-has, ei sinulle tämän mukaan tuo tai tuo tuottanutkaan oirepoistumaa, lisätään vähän vahvuuksia niin et muista enää edes nimeäsi. Käyn lääkärissä äärimmäisen harvoin ja silloinkin apu & osaaminen on heikkotasoista. 

Vierailija
71/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sellainen omalääkäri joka on aivan pihalla jatkuvasti. Joko on niin kiireinen, ettei ehdi tai sitten hänellä on aivoissa jotain häikkää, kun mokaa aina ja ihan kaikessa.

Tapahtuneita: Lähettää väärät paperit ja vieläpä väärään paikkaan, ei osaa kirjoittaa lausuntoa oikein tai tekee sen hyvin puutteellisesti, lukee toisen ammattilaisen tekstistä muutaman sanan ja kommentoi virheellisesti sen pohjalta sekavia ja paikkansa pitämättömiä maisaan, ei osaa vastaanotolla kertoa asioista eli ei tiedä (?), hänen vastaanotolla ollessa sisään saattaa myös rampata monta kertaa joku rändömi jonka kanssa puhuvat jotain (en ymmärrä kieltä) ja ilman selitystä sitten jatketaan, ja niin edelleen. 

Kollegansa yrittävät paikkailla ja osa vain pahoittelee, että juu tuollainen se on, mutta kun ei muitakaan saa tänne töihin. Silti pidän häntä parempana lääkärinä kuin niitä jotka lököttelevät yksityisellä, koska heistä ei ole sitäkään apua kuin tästä joka edes yrittää.

Vierailija
72/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa hyvät potilaat/asiakkaat tämän: myös lääkärit käyttävät päihteitä tai hermoja tasaavaa lääkitystä, oletteko koskaan jälkeenpäin miettineet tai tulleet ajatelleeksi sitä, että OLIKO LÄÄKÄRI TÄLLÄ KERTAA TÄYSIN SELVIN PÄIN. Heillä varmaan sellaisia huumaavia ainesosia käytössä, että saavat käsien tärinän loppumaan ja käyttäytymään jotenkin MUKA ASIALLISESTI vai mistä potilaan huono kohtaaminen johtuu. Sen verran pitää korjata, etteivät KAIKKI lääkärit ole taidottomia, pitää vain osata jostain kaivaa tai tiedustella puskaradiosta ne osaavimmat omaan käyttöön, mielelläni myös maksan enempi jos saan enempi.

Vierailija
73/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistakaa hyvät potilaat/asiakkaat tämän: myös lääkärit käyttävät päihteitä tai hermoja tasaavaa lääkitystä, oletteko koskaan jälkeenpäin miettineet tai tulleet ajatelleeksi sitä, että OLIKO LÄÄKÄRI TÄLLÄ KERTAA TÄYSIN SELVIN PÄIN. Heillä varmaan sellaisia huumaavia ainesosia käytössä, että saavat käsien tärinän loppumaan ja käyttäytymään jotenkin MUKA ASIALLISESTI vai mistä potilaan huono kohtaaminen johtuu. Sen verran pitää korjata, etteivät KAIKKI lääkärit ole taidottomia, pitää vain osata jostain kaivaa tai tiedustella puskaradiosta ne osaavimmat omaan käyttöön, mielelläni myös maksan enempi jos saan enempi.

Vain nykyläkärit käyttää päihteitä? Niihin ei koskaan sortuneet kunnanlääkärit, joita kuiten syystä tai toisesta arvostettiin enemmän?

Vierailija
74/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No nyt tuoreena on mulla kokemus vastavalmistuneesta lääkäristä (googlasin opinnäytteen on tehnyt tämän vuoden t

Niinpä, no sai se jotain oppia nuorikin lääkäri. Ihmettelen vaan että lääkärit eivät vissiin keskustele keskenään päivänpolttavista asioista, nimittäin tämäkin vaiva jyllää tällä hetkellä epidemiana Suomessa. 

Vierailija
75/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he eivät välitä sinusta pätkääkään. Tärkeintä heille on raha ja sinä olet puhtaasti vain tulon lähde. 

Vierailija
76/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan nyt lainaus oikein. Ei kai niissä julkisen/yksityisen puolen lääkereissä ole eroja kun samat lääkärit työskentelevät monesti molemmissa. Ainakin erikoissairaanhoidon puolella olevat lääkärit. 

Vierailija
77/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olinpa tossa kerran itsekin kaupungilla liikkeellä silmittömien viljatuote-orgioiden jälkeen, kun liukuportaissa tuntui suolen tietämiltä epämiellyttävä rapäisy. Lähdin siltä seisomalta ryntäämään kohti saniteettitiloja, ja jo matkalla laskin housuja, kun ymmärsin, että nyt roiskahtaa ja kovaa. WC:t olivat minulle kuitenkin liian kalliita, joten singahdin läheiseen Dressmaniin, ja kahmiaisin rekistä molempiin käsiin vaatteita ja siitä suorinta tietä sovituskoppiin.

Enää en pystyntyt pidättämään vaan perseestäni roiskui pitkin koppia verta, paskaa ja visvaa. Yritin peitellä aukkoani mukaan nappamillani vaatekappaleilla, mutta paska poltti paidat ja bleiserit karrelle, eikä käsiini jäänyt kuin henkarit. Tilanne näytti hetken toivottomalta, kunnes huomasin jonkun unohtaneen koppiin putkikassinsa. Töräytin kassin vetoketjua myöten täyteen, ja samalla tunsin peräaukkoni repeävän lisää. Tässä vaiheessa kiinteä tavara oli onneks

Tarinankertojan lahjoja löytyy, kiitos nauruista 🤣

Vierailija
78/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oikeastaan kaikki mättää mitä terveydenhuoltoon Suomessa tulee. Niin sairaanhoitajien kontra lääkärien välinen kommunikointi on kuin lastentarhasta, jompi kumpi ei tiedä, mitä on tehty, mitä suunnitellaan tai miten asia nyt sitten olikaan. Eivät edes kirjaa koneelleen esim. käytyjä etähoitotietoja, eivätkö osaa lukea ja päätellä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, lääkärin pitää osata myös kyseenalaistaa tai miettiä kollegansa tekemisiä. Mikäli minulla itselläni ei ole päivämäärineen kaikkia keskusteluja ja käytyjä keskusteluja tietokoneellani, josta vastaanotolle tulostan muistini tueksi jotain, ei vastaanotolle kannata edes pyrkiä, lääkäri on sekaisin kuin käkikello, MIKSI EIVÄT LUE, MITÄ KUNKIN KOHDALLE ON MERKITTY, miksi on niin vaikea skrollata tietokonesivua myös ajassa taaksepäin, jotta löydetään oireiden/sairauden alkulähteet ja miten sitä on alettu hoitaa tai jätetty hoitamatta. Potilaalle on vastaanottotilanteissa ladattu a

Kiire! Eivät kerkeä. 20 min aikaa per potilas ja seuraava tulee heti perään. Tk lääkärit monesti jäävät iltahommiin sanelemaan tekstejään. Näin olen kuullut yhdeltä tk lääkäriltä. 

Vierailija
79/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ai tässä olikin kyse huumaavien lääkkeiden kinuajasta. 

Outo kommentti. Ap:sta en tiedä, en itse ainakaan ole mitään kinunnut. Joskus niitä "huumaaviakin" lääkkeitä silti tarvitsee esim.kipuun. Ei minkään huumauksen takia todellakaan.

Vierailija
80/134 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oikeastaan kaikki mättää mitä terveydenhuoltoon Suomessa tulee. Niin sairaanhoitajien kontra lääkärien välinen kommunikointi on kuin lastentarhasta, jompi kumpi ei tiedä, mitä on tehty, mitä suunnitellaan tai miten asia nyt sitten olikaan. Eivät edes kirjaa koneelleen esim. käytyjä etähoitotietoja, eivätkö osaa lukea ja päätellä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, lääkärin pitää osata myös kyseenalaistaa tai miettiä kollegansa tekemisiä. Mikäli minulla itselläni ei ole päivämäärineen kaikkia keskusteluja ja käytyjä keskusteluja tietokoneellani, josta vastaanotolle tulostan muistini tueksi jotain, ei vastaanotolle kannata edes pyrkiä, lääkäri on sekaisin kuin käkikello, MIKSI EIVÄT LUE, MITÄ KUNKIN KOHDALLE ON MERKITTY, miksi on niin vaikea skrollata tietokonesivua myös ajassa taaksepäin, jotta löydetään oireiden/sairauden alkulähteet ja miten sitä on alettu hoitaa tai jätetty hoitamatta

Iltahommia, olen kuullut samaa, tekevät iltahommia, en kyllä haluaisi olla se viimeisen ajan saanut potilas joka keskustelee nuppi jo päivän asioista sekaisin olevan lääkärin kanssa, lääkärillä pitäisi pään olla selvä kaiken aikaa vaikka potilaalla ei olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä