Miksi jotkut vihaavat yksityisiä vuokranantajia niin?
Kommentit (67)
Olen asunut niin kaupungin kuin yksityisten vuokra-asunnoissa. Kaupungilla on se ota tai jätä vaihtoehto ainoa. Eli ellei tarjottu kelpaa ei saa muutakaan. Olen asunut kahdessa kaupungin vuokratalossa ja molemmissa oli paljon häiriöitä. Yksityisellä voin vapaasti valita minne muutan ja minkälaiseen asuntoon.Tokihan usein on se vuoden "asumispakko mutta kaupungilla ei myöskään vapaasti voinut muuttaa toiseen kaupungin vuokra-asuntoon jos halusi. Pakosti siellä asuttiin siis samassa asunnossa myöskin jollei kaupunki vaihtunut.
Juuri nyt on erittäin hyvä aika valita yksityinen vuokranantaja koska asuntoja on enemmän tarjolla. Heidän vaikeampi löytää vuokralaisia ja joustovaraa ehtoihin on enemmän kuin aiemmin. Niistä kannattaa keskustella eikä suostua heti kaikkeen. Voi hyvin olla että hänellä on ollut asunto tyhjillään jo tovin eikä ketään muuta kiinnostunutta kuin sinä. Jos valitsee sen pahimman murjun minne muuttaa niin kannattaa katsoa vain peiliin. Itselleni ei ainakaan tulisi sekunniksikaan mieleen asunto jota ei remontoitu jopa vuosikymmeniin.
Yhdestäkään yksityisestä vuokranantajasta itselläni ei ole huonoja kokemuksia.
En vihaa, mutta mulle asumisessa turvallisuudentunne ja pysyvyys on niin tärkeää, että vuokraan mieluummin kaupungilta/yhtiöltä kuin yksityiseltä.
Olen unelmien vuokralainen, mun vuokranmaksu ei ole koskaan edes myöhästynyt, pidän asunnon aina siistinä ja hyväkuntoisena. Ilmoitan välittömästi havaitsemistani asioista joilla voi olla pitkäntähtäimen vaikutusta. Elän hiljaista, rauhallista elämää josta ei ole häiriötä naapureille.
Haluan asua pitkään, tuntea asunnon kodikseni. Tämä olisi tietenkin ihanteellista vuokranantajalle jolla asunto on pysyvästi sijoituskäytössä, mutta yksityisten vuokranantajien tilanteet voivat muuttua nopeasti. He saattavat joutua myymään asunnon tai tarvita sen itselleen/sukulaiselleen. Tämä epävarmuus on minulle liikaa. Lisäksi yksityisen vuokrankorotukset saattavat yllättää ja olla epätasaisempia kuin yhtiöiden.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
- eivät vuokraa luottotiedottomalle
- kalastelevat työtietoja
- heittävät ulos kämpästä kun naama ei enää miellytä tai haluavat siihen itse asumaan
1: Jos luottotiedot on kunnossa niin ei ongelmaa
2: Mieluummin annan tietojani jollekin yksityiselle kuin jollekin isolle firmalle joka myy ne eteenpäin ja tienaa sillä
3: Suurin osa ei halua asua niissä sijoitusasunnoissa... Heillä on paljon kivemman kämpät itsellään. Ja olen asunut yksityisillä kolmessa kämpässä, koskaan en ole omistajaa tavannut! Miksi minun naama lakkaisi miellyttämästä jos emme koskaan ole tavannut? Jos maksan maksut ajallaan niin miksi mitään ongelmaa olisi?Ole pieneläkeläinen ja meillä on pikkukaksio jäänyt asumatta ja siinä on ollut useampi vuokralainen ja yhtä l
Meillä myös on ollut oikein hyviä vuokralaisia. En ole tavannut yhtäkään muuten kuin sähköpostin kautta kun jotain korjaajia on tavinut sinne varata. Asunto on ollut vuokralla pian 10 vuotta. Ei sillä paljoa tienaa, ehkä 160€ kuussa verojen jälkeen kun laskee pois jatkuvan huoltamisen, väliremontit ja muun hyvänä vuokraemäntänä olemisen.
En asukaan ja olen siitä hyvin tyytyväinen, mutta voin heitä siltikin vihata koska heidän kanssaan asioinnista jäi ns. Paska maku.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siksi, että yksityinen vuokranantaja on eri viivalla, muihin sijoittajiin verrattuna.
Teillä omaisuus kasvaa veronmaksajien tuella.
Ja mieluummin maksat rahasi jollekin isolle firmalle tai yhteisölle kuin yksityiselle henkilölle? lol.
Tietysti suomalainen mieluummin hyödyttää nimettömiä sijoittajia kuin yksityistä ihmistä! Niitä ökyileviä sijoituspohattoja ei koskaan tarvi miettiä ja heidän rahojaan on helppo tuhlata. Jos rahat menisivät yksityiselle niin sitten saattaisi käydä omantunnon päälle jos siellä kämpässä eläisi kuin sika.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En vihaa, mutta minusta asuntosijoittaminen on vastenmielinen ilmiö. Nyt jo nähdään miten se on johtanut huonolaatuisten minikämppien liikarakentamiseen.
Ei minulla sinällään ole mitään sitä vastaan, että joku vuokraa isomummulta perittyä kaupunkikämppää, jos vuokraaminen tapahtuu reilusti eikä vuokralaista riistäen. On myös täysin kohtuutonta odottaa että asunto on esimerkiksi kahden vuoden asumisen jälkeen kuin pakasta vedetty ja pidättää vuokravakuus pienen kuluman tai parin taulunreiän vuoksi. Monet vuokranantajat tuntuvat odottavan että vuokralainen elää kuin koko asunto olisi kääritty muoviin jotta mitään elämisenjälkeä ei jää.
Missäs asuisit, jos asuntosijoittajia ei olisi? Ostaisitko oman asunnon?
Suomessa on lukuisia säätiöitä ja yrityksiä kaupunkien ja kuntien lisäksi, jotka vuokraavat asuntoja.
Vierailija wrote:
Olen asunut niin kaupungin kuin yksityisten vuokra-asunnoissa. Kaupungilla on se ota tai jätä vaihtoehto ainoa. Eli ellei tarjottu kelpaa ei saa muutakaan. Olen asunut kahdessa kaupungin vuokratalossa ja molemmissa oli paljon häiriöitä. Yksityisellä voin vapaasti valita minne muutan ja minkälaiseen asuntoon.Tokihan usein on se vuoden "asumispakko mutta kaupungilla ei myöskään vapaasti voinut muuttaa toiseen kaupungin vuokra-asuntoon jos halusi. Pakosti siellä asuttiin siis samassa asunnossa myöskin jollei kaupunki vaihtunut.
Juuri nyt on erittäin hyvä aika valita yksityinen vuokranantaja koska asuntoja on enemmän tarjolla. Heidän vaikeampi löytää vuokralaisia ja joustovaraa ehtoihin on enemmän kuin aiemmin. Niistä kannattaa keskustella eikä suostua heti kaikkeen. Voi hyvin olla että hänellä on ollut asunto tyhjillään jo tovin eikä ketään muuta kiinnostunutta kuin sinä. Jos valitsee sen pahimman murjun minne muuttaa niin
No siellähän oudot käytännöt kaupungilla. Täällä jos ei tarjottu asunto kelpaa niin sitten tarjotaan seuraavaa vapautuvaa. Tosin nyt äskettäin lisättiin sakkomaksu jos haluaa muuttaa saman kokoisesta asunnosta toiseen mikä haisee.
Ei mulla ole mitään väliä, mutta monelle yksityiselle ei kelpaa luottotiedoton asiakkaaksi joten se siitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksityisistä vuokranantajista omat ja tuttujeni kokemukset: kämppä on itse oman pojan kanssa remppailtu ja näyttää sen takia tilkkutäkiltä. Kiinteät kalusteet nuljuaa puoliksi irti, kaikkialla likaa kerääviä rakoja ja vakoja, kun kalusteet ovat väärän kokoisia, liedet jostain 80-luvulta ja niiden lämpeneminen kestää tunnin + paisto niin epätasainen että puolet vuoasta on aina palanutta ja puolet raakaa, verhotangot repsottaa, ihme "ratkaisuja" keksitty sinne tänne.
Mikä järki tehdä jotain "premiumia" kun riski sille, että joku elämäm kallu pitää "kotibileet" ja porukka pistää paikat paskaksi, on suuri.
Joko mennään halvalla tai sitten hinnoitellaan ne mahdolliset ongelmatekijät ulos.
Kun hyvän vuokralaisen on löytänyt niin kyllä sille mielellään antaa premiumia. Omasta asunnostani vuokralainen lähti pois nyt viime kesänä, asui siinä kuusi vuotta. Maksoi kaiken ajallaan ja vuositarkastuksessa aina kaikki oli täysin kunnossa... Tiesin kyllä että asunto oli alihinnoiteltu, mutta pidin vuokralaisestani joka tosiaan piti paikat skarppina ja maksoi laskut ajallaan. Yllätyin kun suositushinta uudelle vuokralle oli 370€ enemmän. Odotin että olisi ollut noin 250€.
Minä vuokraan entistä asuntoani, joka on aivan ihana pikkuyksiö. Asuin siinä itse 12v.ja haaveilen muuttavani takaisin sinne kun lapset muuttavat pois kotoa. Olen mielestäni reilu vuokranantaja, en juuri koskaan ole korottanut vuokraa ja haluan pitää asunnon hyvässä kunnossa, koska se on minulle rakas. Vuokraaminen stressaa kun koskaan ei tiedä tuleeko yllättäviä kuluja tai huono vuokralainen. Itsekin olen asunut vuokralla yksityisillä ja asiat ovat aina sujuneet hyvin. En haluaisi asua isossa sato yms vuokrakompleksissa.
Vierailija wrote:
Huonojen kokemusten takia. Muutinkin yksityiseltä juuri kaupungin asuntoon. Onneksi on yksi tiedostava ja reilu vuokranantaja mahtunut noiden rottien joukkoon.
Vuokrien maksua edellytetään niin kaupungin kuin yksityisen vuokranantajien asunnoissa. Kyllä kaupungin vuokra-asunnoistakin lentää pihalle jos jättää vuokria rästiin, ei noudata järjestyssääntöjä ja muita täsmentäviä ohjeita asumiseen liittyvissä asioissa. Nykyisin on myös yksityisiä, ainakin isompia jotka eivät vaadi takuuvuokraakaan. Eikä kaupungin asunnotkaan ole enää korotuksien jälkeen etenkään välttämättä sen edullisempia. Ainakin Helsinki,Espoo ja Vantaa on korottamassa vuokriaan ehkä hieman eri perustein mutta kuitenkin korottamassa ovat.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksi kerta yksityisellä riitti, kun eräs päivä oli täysin yllättäen vuokraämmä ovella tutun ostajaehdokkaansa kanssa ja itse olin aivan hoomoilasena siitä että asunto oli yhtäkkiå myynnissä ja siellä alkoi ramppaamaan kaiken maailman hiihtäjää. Luulisi että edes jonkinlaisiin hyviin tapoihin kuuluisi kertoa vuokralaiselle edes jonkinlaisella varoitusajalla.
Laki kieltää tuollaisen toiminnan. Vuokranantaja yksinkertaisesti ei saa tulla ovellesi kolkuttelemaan. Miksi päästit sisään?
Varmaankin koska harva on lakimies ja tietää oikeuksiaan. Luonnollisesti sitä ajattelee että kun kerran vuokraisäntä/emäntä omistaa sen kämpän niin hän on ikäänkuin pomo.
Vierailija wrote:
Kyllä monessa kaupungin vuokratalossa tarvii asua tietty aika ennenkuin voi vaihtaa kaupungin vuokra-asunnosta toiseen. Olet tuolta osin väärässä. "Asumispakkoa" ei ole mutta vaihto vain onnistu ennenkuin asunut tietyn ajan eikä ole huomautuksia jne. liittyen asumiseen. Joten kaupungin vuokra-asunnoissa kannattaa ottaa myös naapurit huomioon joten on helpompi myös päästä vaihtamaan siltäkin osin.
Juuri nyt on erittäin hyvä aika valita yksityinen vuokranantaja koska asuntoja on enemmän tarjolla. Heidän vaikeampi löytää vuokralaisia ja joustovaraa ehtoihin on enemmän kuin aiemmin. Niistä kannattaa keskustella eikä suostua heti kaikkeen. Voi hyvin olla että hänellä on ollut asunto tyhjillään jo tovin eikä ketään muuta kiinnostunutta kuin sinä. Jos valitsee sen pahimman murjun minne muuttaa niin
Yksityisillä usein hirveät vaatimukset vuokralaiselle. Ei lemmikkejä, ei tupakointia sisällä (kuka normaali tupakoitsija edes polttaa sisällä tupakkaa). jne. Annas olla kun vuokranantajan vastuulla oleva asia alkaa kämpässä krenaamaan esim. patterin termostaatti tms., niin kuukausi kaupalla sitä saa vaatia kuntoon laitettavaksi.
Jatkuvat vuokrankorotukset esim. 5% vuosi, jatkuvasti pakko olla katsomassa edullisempaa asuntoa. Sitten kun muuttaa pois niin kestää tuhottoman kauan saada vuokratakuut takaisin. Ja vuokranantaja yrittääkin yhtäkkiä vuokrata asuntoa halvemmalla kuin "vanhalle" vuokralaiselle, miksi ei vaan voi jättää vuokraa korottamatta jos kerran on kuitenkin valmis vuokraamaan edullisemmin? Turhia kuluja sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle.
Pyytävät korkeaa vuoraa. En käy parturissa, ei ole saunavuoroa. Tiedätkö kuinka paljon ihmiset joutuvat luopumaan kaikesta sen takia, että saatte voittoa ja ulkomaanmatkoja omalle perheelle?
Vierailija wrote:
Pyytävät korkeaa vuoraa. En käy parturissa, ei ole saunavuoroa. Tiedätkö kuinka paljon ihmiset joutuvat luopumaan kaikesta sen takia, että saatte voittoa ja ulkomaanmatkoja omalle perheelle?
Vuokraloordit ja kokoomus kuvittelevat, että vuokraa voi koko ajan nostaa ja leikata tukia ja silti ihmisillä rahat aina riittää, EI RIITÄ.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vuokraloordit ja kokoomus kuvittelevat, että vuokraa voi koko ajan nostaa ja leikata tukia ja silti ihmisillä rahat aina riittää, EI RIITÄ.
Mulla on silmälasit ostettu vuonna 2015, en saa niihin mitään toimeentulotukea. Työkokeilussa ei hanki nähdä asiakkaiden tietoja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mulla on silmälasit ostettu vuonna 2015, en saa niihin mitään toimeentulotukea. Työkokeilussa ei hanki nähdä asiakkaiden tietoja.
Mun silmälaseista vuotaa hirveästi jotain vihreää mönjää, mitä se on?