Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?

Vierailija
14.10.2023 |

Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä. 

Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma. 

Kommentit (400)

Vierailija
61/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ensin ja sitten ukko. Lapseni ovat vielä alakouluikäisiä mutta silti minulle tärkeämpiä keskustelukumppaneita kuin mieheni, valitettavasti. Muita juttukumppaneita ei juuri ole. Joskus käyn lenkillä parin tutun kanssa. Toivoisin, että mies olisi paras ja läheisin kaverini, mutta ei enää ole. Se on siis vanhin lapseni varmaan sitten. En kuitenkaan ymmärrä, että kaverit menevät perheen edelle.

Vierailija
62/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Onhan tuo melko suoraan ilmaistu että se parisuhde ei ole kovin tärkeä. En ihan ymmärrä miksi sitten olisin väkisin kumppanin kanssa joka ei sitä parisuhdetta arvosta.

No ei se tuota tarkoita. Kumppani on mulle hyvin tärkeä, mutta ystävä vielä tärkeämpi. Silti parisuhde on myös tärkeä. 

Jos sanot puolisollesi että ystävät on tärkeämpiä kuin hän niin kyllä se on ilmaisu että et puolisoa arvosta. Jos arvostaisin ei sinulla ole mitään tarvetta tuota arvojärjestystä puolisolle kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on paras ystävä jne. Jos kuitenkin pitäisi valita, että kuoleeko puoliso vai yhteiset lapset, niin puoliso kuolisi. 🩷🩷🩷🩷

Vierailija
64/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kumppanista voi erota, lapsesta ei. Ne joille kumppani on tärkeämpi kuin lapsi, jotain on pielessä silloin. 

Mutta lapsi muuttaa pois. Kumppani ei, ellei tule se ero. Lapsesta ei siis tarvitse erota, vaan ero tulee joka tapauksessa. 

Todella moni valittaa yksinäisyyttä, vaikka on lapsia ja lapsenlapsia. 

Vierailija
65/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Onhan tuo melko suoraan ilmaistu että se parisuhde ei ole kovin tärkeä. En ihan ymmärrä miksi sitten olisin väkisin kumppanin kanssa joka ei sitä parisuhdetta arvosta.

No ei se tuota tarkoita. Kumppani on mulle hyvin tärkeä, mutta ystävä vielä tärkeämpi. Silti parisuhde on myös tärkeä. 

Jos sanot puolisollesi että ystävät on tärkeämpiä kuin hän niin kyllä se on ilmaisu että et puolisoa arvosta. Jos arvostaisin ei sinulla ole mitään tarvetta tuota arvojärjestystä puolisolle kertoa.

Niin kuka pösilö tuon nyt ääneen sanoo. Mulle ystävä on tärkeämpi, mutta en minä sitä puolisolle kerro. 

Vierailija
66/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Lapset ovat tärkeimmät. T. Nainen 30 v naimisissa.

Vierailija
67/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin kuka pösilö tuon nyt ääneen sanoo. Mulle ystävä on tärkeämpi, mutta en minä sitä puolisolle kerro. 

Eikö aloituksessa ollut kyse siitä että puoliso oli asian ilmaissut aloittajalle noin.

Eikä se ihan normaalissa elämässäkään ole harvinaista että ollaa parisuhteessa ihmisen kanssa jotka ei tosiaan arvosta. Silloin asia myös helposti ilmaistaa joko suoraan tai epäsuorasti.

Vierailija
68/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole valitettavasti koskaan ollut sellaista ystävää jolle olisin ns. Ykkönen, joten en sitten itsekään panosta ystäviin niin kauheasti. Annan saman verran mitä saan. Jos minulla olisi hyviä ystäviä, he olisivat toki tärkeitä, mutta varmaan silti elämänkumppani olisi se ykkönen, jos olisi pakko valita. En kuitenkaan oikeasti haluaisi arvottaa ihmisiä tuolla lailla.

Puolison kanssa on aika tasapuolista tuo antaminen ja saaminen ja kyllä hän elämänkumppanina on minulle tärkeä. Olisin kyllä tosi loukkaantunut jos puoliso sanoisi että ystävät menee puolison edelle jopa hätätilanteissa.

Vierailija
69/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat tärkeimmät. Seuraavana kumppani. Tai pitäisi olla, jollei töpeksimällä sitten ala tippua alemmas, ehkäpä postinkantajan jälkeen.

Ap:n tapauksessa tämä luisu miehellä varmaan alkaisi nyt.

Arjessahan tämä sinällään ei näy, en lapsianikaan ole nähnyt edes pitkään aikaan, mutta he ovat kuitenkin lapsiani, vaikkei aina niin hyvät välit olisikaan. Miehiä tulee ja menee. 

Nykyinenkään ei ole siis lasteni isä.

Hän muuten on jo ilmoittanut ettei hän ala miksikään omaishoitajaksi, joten luulenpa että menee hänkin vaihtoon tässä vielä, mitäs minä tuollaisella teen, joka on valmis minut mahdollisesti avuttomana hylkäämään.

Vierailija
70/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso oli tärkein aikuinen niin kauan kun ilmoitti haluavansa erota. Monessa asiassa lapset menivät kyllä ohi jo silloin, varmasti yksi syy eroon, en kyllä vieläkään ymmärrä ihmistä, jolle lapset eivät ole tärkeämpiä kuin puoliso. Kuten huomattiin puolison voi vaihtaa, lapset pysyy. 

Vierailija
71/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, puoliso on tärkein ihminen.

Vierailija
72/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mieheni tärkein minulle.

Olen vaativaa asiantuntijatyötä tekevä vela, joka tarvitsee paljon omaa aikaa ja rauhaa. Asumme kaksiossa miehen, koiran ja undulaatin kanssa. Miehen lapset ovat joka toinen viikko täällä ja silloin joudun lähtemään hotelliin sillä en kestä heitä, koska oma aika ja rauha. Ja vaativa asiantuntijatyö etänä.

Tärkein tässä maailmassa minulle on minä itse. Mies huolehtikoot itsestään ja lapsistaan. Minä minä minä ja minä. Mainitsinko jo minut?

Vierailija
73/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eikö aloituksessa ollut kyse siitä että puol

Kyllä minä arvostan puolisoa, mutta ei hän kuitenkaan ole tärkein mulle elämässäni. 

Vierailija
74/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni. Miehen kanssa voi tulla ero, sen sijaan tiedän että oma sukuni ei hylkää minua koskaan. Veri on vettä sakeampaa jne.

Vierailija
75/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen parisuhteessa ja lapseni on aina ykkönen ja onneksi kumppanini ymmärtää sen. 

Eipä noita muiden valintoja oikein voi arvostella. Se on kuitenkin jokaisen oma valinta. 

Tästä syntyy se nk. ainoan lapsen pissipäisyys.

Jos lapsia olisi useampi alkaisi merkkaamaan se puolisokin ja joutuisitte miettimään tärkeysjärjestyksen uudelleen.

Miten lasten lukumäärä vaikuttaa tuohon, ei se tilanne muutu tuolloin, päinvastoin. 

Taidettiin löytää juurisyy Suomalaisten avioliittojen ja kasvatuksen epäonnistumiseen.

Kun lapsi on isille tärkein ja äidille tärkein ei onnistu:

a) äidin antama kasvatus, koska isi on tärkeämpi

b) isän antama kasvat

No miten äidillä on "enemmän aikaa pitää huolta itsestään" jos on pieniä lapsia vain asettamalla mies ykköseksi? Jonkunhan pitää ne lapset hoitaa sillä aikaa kun nainen käy zumbaamassa. Pelkällä arvojärjestyksellä ei arkea pyöritetä vaan tasa-arvoinen vanhemmuus ja kumppanuus takaa hyvän parisuhteen. Rnskalaiset miehet eivät perseile kuten suomalaiset vässykät. Eivät sairastele miesflunssaa tai tekeydy osaamattomaksi. Vastuullinen mies on Suomessa harvinainen henkilö. Siinä oikea syy eroihin. Lapset pitää hoitaa yhdessä ja jos toinen sluibailee niin ero Ranskassakin tulee. 

Vierailija
76/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tärkeimmät, sitten oma lapsuudenperhe, näiden jäljessä mies.

Vierailija
77/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso tärkein. Ja minä hänelle tärkein.

Vierailija
78/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä periaatteessa mies on ennen lapsia. Mutta minulla on erilainen kuvio. Jäin leskeksi nuorena, eli lapset ovat kuolleen mieheni ja minun. Nyt minulla on uusi puoliso. Kyllä mä ajattelen, että hän on mun elämän ykkönen. Lapset ovat vain lainassa meillä ja muuttavat joskus omilleen. Minulle itsekkäistä syistä haluan jäävän sen kumppanin, rinnalla kulkijan.

Vierailija
79/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös onnellisissa suhteissa puoliso aina tärkein tai korkeintaan pienet lapset voivat olla tärkeämpiä tai yhtä tärkeitä. Minusta tämä on parisuhteen perusta että ollaan toisille ne tärkeimmät ja yhteiset lapset.

Vierailija
80/400 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän on ja olemme olleet naimissa n. 20 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan