Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?

Vierailija
14.10.2023 |

Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä. 

Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma. 

Kommentit (614)

Vierailija
581/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paras ystäväni ja mieheni ovat pitkälti samalla viivalla. Minä ja koirani ovat kuitenkin elämässäni ykköset. Se ei tarkoita, että pelastaisin palavasta talosta koirani enkä ihmistä, se on ihan erilainen moraalikysymys,"

Kyllä ne moraalikykymykset tuovat esiin ne todelliset arvot. Jos pelastat miehesi etkä koiraasi niin on aika hankala pitää koiraasi ihan oikeasti elämäsi ykkösenä.

Tuo kyseinen koira täyttää tällä viikolla kolmetoista. Mielestäni sen pelastaminen palavasta talosta olisi järjetöntä valintatilanteessa, versus alle nelikymppinen terve mies. Oikeastihan mieheni varmaan pelastaisi sieltä palavasta talosta minut ja koirat jo ihan työnsä puolesta 🤷

Koirani ovat yleisesti minulle kuitenkin tosi tärkeitä ja rakkaita, mutta ne ovat koiria. Eläinsuhteeni on varsin realistisella pohjalla ja olen hyvin tietoinen koirien rajallisesta eliniästä sekä siitä, etteivät ne ole esimerkiksi valinneet minua tai pysty mihinkään tasa-arvoiseen ystävyyteen versus kaksi aikuista ihmistä. 

💩💩💩💩💩💩💩💩

Rakit syö paskaa. Syötkö sinäkin.

Rakit on 💩

Miten usein nussintaa koiran kaa? Onko sillä pitkä karhea lihaksikas kieli? Uuh.

Vierailija
582/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Ei ole. Poikani ja veljeni tulevat ensin. Ja jos palavasta talosta pitäisi pelastaa joko mieheni tai koirani, valitsisin jälkimmäisen. Olen tosissani.

Veljesi? 😳 Onko teillä joku insestisuhde?

Miksi kuvittelet, että tärkeään ja rakkaaseen ihmissuhteeseen kuuluu aina seksi.

Jos oma lapsi on ihmiselle rakkain, kuvitteletko heti että siinä on seksiä mukana?

Katsoo touhuja vierestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paras ystäväni ja mieheni ovat pitkälti samalla viivalla. Minä ja koirani ovat kuitenkin elämässäni ykköset. Se ei tarkoita, että pelastaisin palavasta talosta koirani enkä ihmistä, se on ihan erilainen moraalikysymys,"

Kyllä ne moraalikykymykset tuovat esiin ne todelliset arvot. Jos pelastat miehesi etkä koiraasi niin on aika hankala pitää koiraasi ihan oikeasti elämäsi ykkösenä.

Tuo kyseinen koira täyttää tällä viikolla kolmetoista. Mielestäni sen pelastaminen palavasta talosta olisi järjetöntä valintatilanteessa, versus alle nelikymppinen terve mies. Oikeastihan mieheni varmaan pelastaisi sieltä palavasta talosta minut ja koirat jo ihan työnsä puolesta 🤷

Koirani ovat yleisesti minulle kuitenkin tosi tärkeitä ja rakkaita, mutta ne ovat koiria. Eläinsuhteeni on varsin realistisella pohjalla ja olen hyvin tietoinen koirien rajallisesta eliniästä sekä siitä, etteivät ne ole esimerkiksi valinneet minua tai pysty mihinkään tasa-arvoiseen ystävyyteen versus kaksi aikuista ihmistä. 

💩💩💩💩💩💩💩💩

Rakit syö paskaa. Syötkö sinäkin.

Rakit on 💩

Kappas vaan. Yksi incelmies (elämäntapatrolli, naisvihaaja, eläinten vihaaja) on taas herännyt iltapäivätorkuiltaan. 

Vierailija
584/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ja puolisoni ovat minulle ne tärkeimmät. Kumpikin hieman eri tavalla, kun rakkauskin heitä kohtaan on vähän erilaista. 

Minusta on outoa edes sitoutua parisuhteeseen ihmisen kanssa, joka ei tunnu itselle tärkeimmältä. Miksi sellaisen kanssa sitten haluaisi olla?

Se on sinun ajattelutapasi ja hyvin kapeakatseinen. Varo ettei tuo "putkinäköisyys" johda siihen, että tanssit miehesi pillin mukaan joka asiassa. Meillä mennään aina lasten hyvinvointi edellä, koska Suomen laki vaatii sitä. Mies on vain kumppani arjessa. Ei mikään "elämän tärkein asia". Huoh.

Elämää voi elää monella tasolla. Jos odottaa kumppania jota oikeasti rakastaa palavasti, kyllä se on silloin se elämän tärkein asia. Sitten on ihmisiä jotka ottavat jonkun joka sattuu olemaan saatavilla ja saattavat jopa inhota tätä. 

Itse kuulun siihen ihmisryhmään, joka on mieluummin ilman kuin jonkun sekunda-samin kanssa. Ei haittaa olla selibaatissa pitkiäkin aikoja. Usein itseäkin pitää tarkastella ja kehittää, jotta kelpaa sille omalle palavien tunteiden kohteelle. 

Joku syö sipsiä joka päivä, joku filet mignoota ja kolmas kasvattaa omassa puutarhassa hedelmiä ja pähkinöitä. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Vierailija
585/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ihmisiä pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen. Tärkeämpää on se, saako rakkautta kylliksi. Vaikka A olisi B:n tärkein ihminen, voi B:llä silti mennä vaikka harrastukset ja auto etusijalle. Tai ihan vain oma mukavuus. Ei hän ole mikään unelmakumppani vaikka kuinka A olisi tärkein ihminen koko universumissa.

Sen sijaan A:llä voi olla vaikka pari lasta aiemmasta suhteesta ja erittäin läheiset välit lapsuuden perheeseensä. Hänelle ehkä 5v elämässä ollut uusi kumppani ei ole se tärkein ihminen maan päällä. Silti häneltä voi riittää rakkautta yllin kyllin kaikille ilman että yksi rakkaus olisi mitään pois toisesta. 

Vierailija
586/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeysjärjestys minulla on seuraava:

1. minä itse
2. lemmikkieläimet
3. omat vanhemmat

4. sukulaiset

Minulla ei ole biologisia lapsia (luojan kiitos) joten ei tarvitse pohtia sitä, pelastaisinko palavasta talosta lemmikkieläimet vai lapset.  

By the way, naapurin poika (pitkän linjan koulukiusaaja) pahoinpiteli oman isoäitinsä sairaalakuntoon. Mummo ei antanut pojalle rahaa, joten poika päätti ottaa rahat väkisin. 

Vierailija
587/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeysjärjestys kertoo siitä onko oikeasti rakastunut vai eikö ole. Rakastuneelle rakkauden kohde on tärkein. 

Vierailija
588/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimissa olemme olleet noin 25 vuotta, lapsia on kolme, jotka kaikki jo täysi-ikäisiä. Vaimo ja lapset luonnollisesti elämäni tärkeimmät ihmiset. Kaverit ovat tietysti myös tärkeitä, mutta eivät mene tärkeydessä oman perheen ohi.

M50

Vierailija
589/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on tärkein.

Vierailija
590/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, lapseni sekä lapsenlapset ovat kaikki yhtä rakkaita. Miksi täytyy erotella kuka on rakkain. Eläimistä on pidettävä huoli, mutta eivät ole niin rakkaita kun ihmiset ympärillä.

Vierailija
591/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tärkein ihminen itselleni on puoliso. Yhdessä oltu 45 vuotta, aikuisilla lapsilla on omat elämänsä. Suhde lapsiin ja lapsenlapsiin on tärkeää ja ihanaa, mutta läheisin ihmissuhde minulla on mieheeni. Olenhan hänen seurassaan eniten ja yhdessä eletty niin kauan.

Vierailija
592/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi minulle kyllä red flag. Kannattaisi keskustella asiasta. Jos ei parisuhde ole (lasten jälkeen/kanssa) tärkein suhde, niin aika heikoilla jäillä ollaan. Varsinkin jos ei ole kyse yhteisymmärryksestä, jossa molemmat ovat näin kokeneet ja tämän myös näin sanoittaneet. Onhan tuo erikoista.

Vierailija
593/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on tärkeimmät, sitten tulee vaimo heti perässä. Muut sukulaiset ja ystävät on näiden takana.

Vierailija
594/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset menee puolison ja 9-kymppisten vanhempien edelle

Vierailija
595/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on mun elämän kannalta tärkein ihminen, koska lapset elää omaa elämäänsä ja heidän pitää antaa niin tehdä. Kuitenkin palavasta talosta pelastaisin tietenkin lapseni ensin, vasta sitten puolison. Ylipäätään suojelen ensisijaisesti lapsiani, mielestäni se "kuuluu asiaan" ja vanhemman velvollisuuksiin. 

Vierailija
596/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, lapseni sekä lapsenlapset ovat kaikki yhtä rakkaita. Miksi täytyy erotella kuka on rakkain. Eläimistä on pidettävä huoli, mutta eivät ole niin rakkaita kun ihmiset ympärillä.

Jätä hlvt ne eläimet nyt tästä. Ei kysytty.

Vierailija
597/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen parisuhteessa ja lapseni on aina ykkönen ja onneksi kumppanini ymmärtää sen. 

Eipä noita muiden valintoja oikein voi arvostella. Se on kuitenkin jokaisen oma valinta. 

Tästä syntyy se nk. ainoan lapsen pissipäisyys.

Jos lapsia olisi useampi alkaisi merkkaamaan se puolisokin ja joutuisitte miettimään tärkeysjärjestyksen uudelleen.

Miten lasten lukumäärä vaikuttaa tuohon, ei se tilanne muutu tuolloin, päinvastoin. 

Taidettiin löytää juurisyy Suomalaisten avioliittojen ja kasvatuksen epäonnistumiseen.

Kun lapsi on isille tärkein ja äidille tärkein ei onnistu:

a) äidin antama kasvatus, koska isi on tärkeämpi

b) isän antama kasvatus koska äiti on tärkeämpi

c) avioliitto koska lapsi on tärkeämpi

Alentamalla puolisonne lapsenne alapuolelle alennatte myös itsenne lapsenne alapuolelle :D.

Eihän se mitään alentamista tarkoita. 
Eikä se, että joku on tärkeämpi tarkoita esim sitä että lapsen mielipide menee ohi aikuisen mielipiteen.

Koko ajattelu yksiputkisesti, että kuka on tärkeämpi on oikeasti aika älytöntä.
Hyvin harvoin tulee elämässä tilanteita, että joutuu oikeasti valitsemaan jotain sen perusteella kuinka tärkeä joku on, lähinnä se "tulipalo ja ehdit pelastaa yhden".

Sitten jos tulee käytännön ristiriitoja jonkun asian kanssa, että esim viedäänkö laspset johonkin viikonlopuna vai mennäänkö puolison kanssa johonkin muualla, niin ei sitä pääte sillä perusteella kuka on tärkein. Siinä katsotaan elämää ja elämäntilannetta kokonaisuutena, perustuen omiin arvoihin miten kasvatusta ja parisuhdetta hoidetaan jne.
Eli se tilannekin vaikuttaa paljon siihen miten asioita hoidetaan eikä sitä voi sanoa aina, että kumpienko tarpeet menee yksitäisessä tapauskessa edelle.

Vierailija
598/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ylivoimaisesti tärkein. Puoliso lapsiin verrattuna täysin toissijainen.

Vierailija
599/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koska voin tyydyttää seksuaaliset tarpeeni häneen mutkattomasti. Voi sen päälle tehdä muuta.

Vierailija
600/614 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkein.