Leipäjono on nykyään ihan perseestä
Menin aamu kuudelta jonottamaan ruoka-apua ensimmäisten joukossa, jotta saisin mahdollisimman paljon ruokaa. Jako alkoi klo 8:lta ja jono oli silloin jo tosi pitkä. Sain pussin sämpylöitä, pussin ruisleipää, mikro hampurilaisen, litran kaura juomaa, 2 omenaa, palan tuore hiivaa ja paketin kertakäyttö mukeja. Oli kuulemma ihan normaali määrä ruokaa mitä sieltä tänään sai. Miten kukaan kehtaa seisottaa köyhiä ulkona kylmässä tälläisen takia? Jakaisi edes kuumaa kahvia niin ettei tulisi kylmä.
Kommentit (155)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä melkoista mielikuvitusta vaatii, jos noilla yrittää itsensä ravita.
Samaa mietin. Nää jotkut kommentoijat on varmaan kokoomuslaisia, jotka ihmettelevät miten köyhä valittaa kun muutama leipä annetaan. En itse ole minkäänlaisessa puutteessa, mutta tajuan silti, ettei tuollaisilla ruuilla kukaan elä. Ja kohta fasistihallituksen ansiosta leipäjonot vaan kasvaa, eikä sieltä saa kuin yhden leivän murusen käteen. Tosi kiva juttu sekin jollekin ruokarajoitteiselle. Mutta Orpo on vain tyytyväinen kun saa kyykyttää.
Kokoomuslaiset ymmärtää, ettei leipäjonon ruuilla ole tarkoituskaan elää. Suomessa ihmisten on tarkoitus elää palkalla, sosiaaliturvalla ja/tai muilla tuloilla. Leipäjonot ja muu hyväntekeväisyys on pelkkä lisä, jonka tarkoituksena on vähentää roskiin menevän ruuan ja tavaran määrää
Kokkarit on jo kauan halunneet siirtää mahdollisimman ison osan sosturvasta kolmannelle sektorille.
Mitä ruokaa niistä kertakäyttömukeista voi tehdä?
Kummasti nämä rikkaatki täällä vaan päivällä huutelee, eiks teijän pitäis olla töissä?
Vierailija wrote:
Kauppiaat yms antavat hyvää hyvyyttään ruoat ja vapaaehtoiset jakelevat ruoat ilman palkkaa. Valittaja on kiittämätön paskiainen.
Hyvää hyvyyttään... hahahaha
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kauppiaat yms antavat hyvää hyvyyttään ruoat ja vapaaehtoiset jakelevat ruoat ilman palkkaa. Valittaja on kiittämätön paskiainen.
Hyvää hyvyyttään... hahahaha
Itse ottaavat parhaat palat päältä, hyvää hyvyyttään tosiaan
Vierailija wrote:
Voi kai niitä yrittää myydä mut kuka niitä edes haluaa ostaa kun kaupoissakin myydään niitä. Toisekseen kyllä kotioloissa harvemmin edes käytetään kerta-astioita kun voi suht helposti tiskata kunnon astioita.
Eikö tuon pitäisi olla ruokajono, eikä mikään tavaratori
Vierailija wrote:
Meilläpäin jakoivat ulkokynttilöitä, mitä hittoa mä sillä teen, ole edes parveketta missä poltella, eikä sillä nälkä lähde😡
Vierailija wrote:
Kummasti nämä rikkaatki täällä vaan päivällä huutelee, eiks teijän pitäis olla töissä?
Toki ollaan. Just pistin duunareille kasan hommia ja nyt istuskelen nojatuolissa ja selailen tylsistyneenä nettiä.
Välillä olen tekevinäni jotain exceliä tai tutkin tärkeän näköisenä jotain paperiä.
Vierailija wrote:
Mitä niillä homeisilla ja kuivilla leivillä tekee, jakajat ovat ottaneet jo tuoreimmat päältä itselleen, kelpaako edes linnuille nuo koppurat...
Höpö höpö. Ihmettelen miten joku jaksaa tehdä vapaaehtoistyötä ja kuunnella kiittämättömien marmatusta.
Leivo itse niin saat uunituoretta leipää!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Toki ollaan. Just pistin duunareille kasan hommia ja nyt istuskelen nojatuolissa ja selailen tylsistyneenä nettiä.
Välillä olen tekevinäni jotain exceliä tai tutkin tärkeän näköisenä jotain paperiä.
Ja tuollaiselle vetelykselle palkka senku juoksee, on se vaan niin väärin
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meilläpäin jakoivat ulkokynttilöitä, mitä hittoa mä sillä teen, ole edes parveketta missä poltella, eikä sillä nälkä lähde😡
Haloo, kukaan ei pakota ottamaan ilmaista kynttilää vastaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä niillä homeisilla ja kuivilla leivillä tekee, jakajat ovat ottaneet jo tuoreimmat päältä itselleen, kelpaako edes linnuille nuo koppurat...
Höpö höpö. Ihmettelen miten joku jaksaa tehdä vapaaehtoistyötä ja kuunnella kiittämättömien marmatusta.
Leivo itse niin saat uunituoretta leipää!
Niinpähän mie leivonki, antaisivat niitä jauhoja ja hiivaa ennen ku noita kuivia känttyjä
Vierailija wrote:
Ei teidän valittajien ole mikään pakko ottaa tavaraa vastaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja tuollaiselle vetelykselle palkka senku juoksee, on se vaan niin väärin
LOL Sanoppa muuta :D
Vierailija wrote:
Miten joku kehtaa valittaa?
Jos joku seisoo jonossa monta tuntia, niin ehkä hän voi vähän purnata ettei saa muuta kuin leipää. Vaikka se leipäjono onkin. Miten joku kehtaa kommentoida ihmistä joka on siinä tilanteessa että joutuu kerjäämään ruokansa?
Vierailija wrote:
Joku järki siihen ulkona seisottamiseen pitäisi kyllä saada. Miksei jonottajille jaeta vaikka vuoronumeroita, jotta ihmiset pääsisi edes liikkumaan odottaessaan? Kävellessä pysyisi paremmin lämpimänä ja samalla saisi hyvää hyötyliikuntaa. Useimmat pystyisi seuraamaan jonon etenemistä kauempaakin kännykällä jonkun nettisivun kautta, jos joku kertoisi aina missä mennään. Tietysti numeroita myös huudettaisiin vanhuksia ja muita varten, jotka ei pääse puhelimella nettiin. Ja jos ei olisi paikalla silloin kun oma vuoro tulee, jäisi tietenkin ilman ruokaa (tai joutuisi jonon hännille, jos jaettavaa riittää).
Oulussa jaetaan vuoronumerot. Korona-aikana Oulussa oli monta vuotta niin, että ruokakassi täytyi varata tekstiviestillä, ja sitten annettiin tarkka aika milloin kassi täytyi hakea. Silloin ei tarvinnut jonottaa.
Ainakin Hurstin vapaaehtoistyöntekijät saavat ottaa parhaat päältä ennenkuin ovet avataan muille. Eli eivät hekään sitä täysin pyyteettömästi tee. En tiedä elääkö Hurstitkin hävikkiruualla vaikka saavat palkkaa työstään. Eräs Pohjanmaalla ruokajakelua johtava ja työstään palkkaa nostava kertoi että on jo kymmenen vuotta elänyt hävikkiruualla. Kyseisellä miehellä on neljä lasta joten voi kuvitella että siellä on ruokittu koko perhe sillä ruualla ja otettu parhaat päältä. Melkoista säästöä ja kieroa peliä. Siinä säästää äkkiä tonnin kuussa ison perheen ruokakuluissa.
Vierailija wrote:
Kätevii,jos on niin nälkä ettei jaksa tiskata voi juoda vettä.
Huomautuksena vaan, että leipäjonossa olijalla ei todellakaan itsestäänselvyytenä ole mitään noista: termospulloa, kahvia, teetä, lämpimiä vaatteita. Tai kotia.