Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leipäjono on nykyään ihan perseestä

Vierailija
12.10.2023 |

Menin aamu kuudelta jonottamaan ruoka-apua ensimmäisten joukossa, jotta saisin mahdollisimman paljon ruokaa. Jako alkoi klo 8:lta ja jono oli silloin jo tosi pitkä. Sain pussin sämpylöitä, pussin ruisleipää, mikro hampurilaisen, litran kaura juomaa, 2 omenaa, palan tuore hiivaa ja paketin kertakäyttö mukeja. Oli kuulemma ihan normaali määrä ruokaa mitä sieltä tänään sai. Miten kukaan kehtaa seisottaa köyhiä ulkona kylmässä tälläisen takia? Jakaisi edes kuumaa kahvia niin ettei tulisi kylmä.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oikeasti köyhillä ei ole mielenkiintoa "katumaasturien renkaiden puhkomiseen tai paskaämpärin kaatamiseen kalliin auton päälle". Ne käyttää aikansa siihen, että miten saisi hankittua perheelleen elantoa. Tervemenoa Intiaan, jossa lapset, koirat ja lehmät tonkivat samoja roskakasoja etsiessään syötävää tai jotain myytävää. Siellä on oikeaa köyhyyttä.

Tottakai on mielenkiintoa! Ja mitä enemmän irvit, sen nopeempaa se sunkin kohdalle kosahtaa.

Vierailija
142/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Muutaman kerran olen kulkenut lähellä olevan leipäjonon ohi. Sanotaanko vaikka niin että kukaan siinä jonossa ei näyttänyt kärsivän ravinnonpuutteesta.

Leipä tunnetusti lihottaa ja kun ei ole varaa muuta pupeltaa kun huonoja hiilareita eli leipää ja makaroonia, niin kyllähän sitä turvoksissa pysyy, vaan vitamiinin ja raudan puutoksia kyllä sitten löytyy, kun liha, kalaja vihannekset puuttuu ruokavaliosta.

Juureksia saa edullisesti ympäri vuoden, ihan oma vika jos ei maistu. Munia ja palkokasveja saa edullisesti, lihat ja kalat ostetaan tarjouksesta, jauhelihaa voi jatkaa soijarouheella.

Sekin on varmaan ihan oma vika kun on allerginen soijalle eikä maha kestä juureksia ja palkokasveja? Munat on edelleen ihan siedettävän hintaisia

No sitten ostat sitä mikä sinun vatsalle sopii, ei me täällä palstalla voida tietää jokaisen ruokavaliota.

Pontti oli, että monia ruokia pystyy edelleen vamistamaan edullisesti, mutta se vaatii tosiaan sen että itse näkee vaivaa ja laittaa ruokaa, valmisruoka on kallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus se pitää olla kerjätessäkin.

Vierailija
144/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aivan käsittämätöntä kommentointia ja peukutusta tässä ketjussa. Ilkutaan köyhille, jopa vihataan heitä. Mitä Suomelle on tapahtunut?! Hävetkää!!

Onko ihmekään että ilkutaan. Edelleen Suomessa pärjää tuilla jos on edes vähän älliä päässä. Ongelmat alkaa siinä vaiheessa, kun tuet tuhlataan kaljaan tai ostellaan osamaksulla kaikkea kivaa, sitten hoomoilasena ihmetellään kun ei ole rahaa ruokaan ja luottotiedotkin meni.

Vierailija
145/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No aika köyhät oli antimet, enemmän energiaa kuluu kun tuolla kylmässä jonottaa kun mitä saat tilalle, kaiken kukkuraksi saat itsesi vielä kipeäksi kun kastut ja palelet

Ne jakajat sitä, mitä ovat kaupoista ilmaiseksi saaneet.

Eivät ne jakajat itse voi päättää sitä, mitä he saavat jakoon.

Lisäksi jakajat tekee duuniaan vapaaehtoisesti, eivät saa mitään korvausta.

Ostavat jopa omilla rahoillaan bensojakin pakettiautoihin, joilla jaettavaa ruokaa,

ympäri kaupungin, eri ruokakaupoista hakevat.

Jakelijat ovat kokonaan ruuan lahjoittajien armoilla ja varassa.

Vierailija
146/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joitain vuosia sitten tekemässä ruokakasseja. Ihmettelin kuinka voivat jakaa jogurttipurkkeja, joissa oli jo päiväyskin mennyt. Ja saattoi olla muitakin tuotteita joissa oli päiväys vanhentunut.

Ja käskivät minun valita itselleni sieltä omaan ruokakassiin parhaimmat eväät. En oikein ymmärtänyt, kun itse pärjäsin hyvin ilman ruokakassia, halusin vain käydä auttamassa niitten tekemisessä. 

Vierailija
147/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap:n kaltaiset valittajat on perseestä. Leipäjonot pyörii vapaaehtoisten avulla, jos on noin vaikeaa niin kannattaa jäädä kotiin. Osta kaupasta jauhoja ja leivo leipäsi itse, ei maksa paljon.

Olet paha ja kylmäsydäminen ihminen

Vierailija
148/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tavattoman ilkeää väkeä. Sellaisia, jotka eivät ole koskaan joutuneet käymään leipäjonossa. Myötätunnolla luin aloitustasi, ap, eihän tuosta todella voi tehdä mitään ruokaa, pelkkää leipää ja sekin todennäköisesti jo kotiin vietäessä vanhaa.

Vierailija
149/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aivan käsittämätöntä kommentointia ja peukutusta tässä ketjussa. Ilkutaan köyhille, jopa vihataan heitä. Mitä Suomelle on tapahtunut?! Hävetkää!!

Onko ihmekään että ilkutaan. Edelleen Suomessa pärjää tuilla jos on edes vähän älliä päässä. Ongelmat alkaa siinä vaiheessa, kun tuet tuhlataan kaljaan tai ostellaan osamaksulla kaikkea kivaa, sitten hoomoilasena ihmetellään kun ei ole rahaa ruokaan ja luottotiedotkin meni.

Sinä paha ihminen. En ole ikinä juonut olutta eivätkä rahani ole menneet osamaksulla ostelemiseen. Leipäjonon ruuat ovat kirjaimellisesti pitäneet minut hengissä, aikana, jolloin sain työttömyysavustusta 520€ kuussa ja siinä kaikki.

Vierailija
150/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olin joitain vuosia sitten tekemässä ruokakasseja. Ihmettelin kuinka voivat jakaa jogurttipurkkeja, joissa oli jo päiväyskin mennyt. Ja saattoi olla muitakin tuotteita joissa oli päiväys vanhentunut.

Ei mitään erikoista. Jugurteissa on parasta ennen -päiväys, joten niitä saa myydäkin kaupoissa sen jälkeen kun päiväys on mennyt umpeen. Useimmat jugurtit säilyy päiväyksen jälkeen syömäkelpoisina monta kuukautta, jos niitä säilyttää jääkaapissa, ja huoneenlämmössäkin useamman viikon.

Vierailija
151/155 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sille se vaihtoehto että alat kerjäämään. Laki ei taida kerjäämistä kieltää vaikka jotkut alueet kieltävät. Itse antaisin kerjäläisille mielelläni. Mutta täällä ei ruokajonoja ole että löytäisi potentiaalisia autettavia ja toisaalta jos sinne menisi auttaan niin jokainen tulisi kysyyn parempia eväitä. Ja et oikeen voi tässä maailmassa mennä kysyyn ventovieraalta kadulla että tarviiko apua. Sehän otetaan loukkauksena. Joten auttaminen sillein vaikeeta.

Vierailija
152/155 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan aikoinaan, kun sedälläni oli varastossa ylimääräistä syksyllä korjattua kaalia ja ne olivat jäämässä vanhoiksi, joten piti päästä eroon. Kaupoissa oli laarit täynnä kaalia, joten kaupat eivät ostaneet. Kun hän sitten kuuli, että paikkakunnalla on muutama niin köyhä perhe ettei raha riitä edes ruokaan, setäni otti yhteyttä sosiaalihuollon viranomaisiin ja sanoi, että heillä on ylimääräistä kaalia ja ilmaiseksi saa. Saa tulla joko hakemaan, tai hän voi tuoda kauppareissulla ne vaikka heille toimistolle jaettavaksi. Sosiaalihuollosta oltiin iloisia ja sanoivat, että ilman muuta kertovat tarvitsijoille, että kaalihan on hyvää ja ravitsevaa ja siitä on moneksi, joten jos vain osaa tehdä ruokaa, osaa tehdä maukasta kaaliruokaa. Kuinka ollakaan... nämä sen paikkakunnan köyhät, joilla ei ollut rahaa edes ruokaa ostaa, eivät huolineet ilmaista kaalia. Sanoivat, että se on vain köyhien ruokaa ja he ottaisivat mielellään sitten riistalihaa kuitenkin, kun maajussithan käyvät metsällä.

oli muistaakseni vain kaksi perhettä, jotka ottivat kaalia mielellään ja kiittelivät vielä jälkeenkinpäin sitä. Setäni sitten aina laittoi jatkossa heille jotain muutakin ylimääräistä, kun tiesi, että kelpaa. Esim. jos sai ylimääräistä kalaa, niin kävi viemässä noille ihmisille, että saavat kalaakin syödäkseen.

Vierailija
153/155 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ihminen ajaa A7 autolla leipäjonoon.

Vierailija
154/155 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten joku kehtaa valittaa? 

Näillö köyhäjonossa jonottajille pitäis lyödä sipulia, porkkanaa, perunaa, kanaa ja nautasikaa kouraan. Jos noista ei kykene itse tekemään ruokaa niin joutaa hävitä pois maan päältä.

Vierailija
155/155 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin elänyt etuuksien varassa. En silti koskaan ole mihinkään leipäjonoon mennyt... Kyllä rahat riittävät perusarkeen, jos osaa vähänkään käyttää rahaa järkevästi. Ostin kaupasta perustarvikkeita kotiruokaan ja hyödynsin punalaputetut tuotteet, ostin vaatteita ja tavaroita kirpparilta, hyödynsin kaikki ilmaiset jutut (kirjastot yms). Opiskelin samalla uuden ammatin ja menin töihin. Suomessa kuka tahansa voi tehdä samoin, ihan turva kitua työttömänä vuosikausia. Ja olin tuohon aikaan kahden lapsen yh, lapset alakoulun ensimmäisillä luokilla. En valittanut, vaan toimin.