Leipäjono on nykyään ihan perseestä
Menin aamu kuudelta jonottamaan ruoka-apua ensimmäisten joukossa, jotta saisin mahdollisimman paljon ruokaa. Jako alkoi klo 8:lta ja jono oli silloin jo tosi pitkä. Sain pussin sämpylöitä, pussin ruisleipää, mikro hampurilaisen, litran kaura juomaa, 2 omenaa, palan tuore hiivaa ja paketin kertakäyttö mukeja. Oli kuulemma ihan normaali määrä ruokaa mitä sieltä tänään sai. Miten kukaan kehtaa seisottaa köyhiä ulkona kylmässä tälläisen takia? Jakaisi edes kuumaa kahvia niin ettei tulisi kylmä.
Kommentit (155)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä ruokaa niistä kertakäyttömukeista voi tehdä?
Voi kai niitä yrittää myydä mut kuka niitä edes haluaa ostaa kun kaupoissakin myydään niitä. Toisekseen kyllä kotioloissa harvemmin edes käytetään kerta-astioita kun voi suht helposti tiskata kunnon astioita.
Käteviä kolikkojen pummaamiseen?
Vierailija wrote:
Ainakin Hurstin vapaaehtoistyöntekijät saavat ottaa parhaat päältä ennenkuin ovet avataan muille. Eli eivät hekään sitä täysin pyyteettömästi tee. En tiedä elääkö Hurstitkin hävikkiruualla vaikka saavat palkkaa työstään. Eräs Pohjanmaalla ruokajakelua johtava ja työstään palkkaa nostava kertoi että on jo kymmenen vuotta elänyt hävikkiruualla. Kyseisellä miehellä on neljä lasta joten voi kuvitella että siellä on ruokittu koko perhe sillä ruualla ja otettu parhaat päältä. Melkoista säästöä ja kieroa peliä. Siinä säästää äkkiä tonnin kuussa ison perheen ruokakuluissa.
No menee sitten vaan vapaaehtoiseksi. Tuskin sillä hääville tuntipalkoille pääsee.
Itse arvostan jo sitä että leipäjonosta saa leipää, säästöä se on sekin. Pakastan suurimman osan ja suosin ruisleipää koska se säilyy hyvänä pidempään.
Suomi on kyllä nolo maa. Kansa joutuuhakemaan jotain leipää jonoista. Hävetkää oikeisto. Onko muualla länsimaissa näitä leipäjonoja?
Vierailija wrote:
Ei olisi hyödyttänyt mua kun mulla on keliakia.
Eikä minua. Siksi en edes käy noissa, vaikka avulle tarvetta olisi.
T : maidoton ja viljaton ruokavalio sairauden takia
Vierailija wrote:
Sinun on tyydyttävä siihen mitä on tarjolla tai jos leveämmän leivän ääreen mielit, niin kannattaa alkaa tekemään suunnitelmaa että miten se voisi toteutua.
Voisi ryöstää jonkun ministerin vaikka
Vierailija wrote:
Miten joku kehtaa valittaa?
No siten, että ei niiden apua tarvitsevien tarvitse mitä tahansa vastaanottaa hyväntekeväisyytenä. Vai pitäisikö köyhän ottaa kiitollisena vastaan esimerkiksi rikkinäisiä tai likaisia vaatteita? Koska ilmaiseksi annetaan?
Kävin äsken ostamassa possun suikaleita, riisiä, lihapiirakoita 10 kpl, kurkkusalaattia, kananmunia ja coca colaa. Pitäisi pärjätä viikonlopuun näillä eväillä. On tää työttömyys vaikeaa välillä kun 20 euroa menee kauppaan joka kerta.
No mullapa ei ole mitään ja ens keskiviikkoon pitäisi pärjätä
Ilmaiseksi nuo sait ja silti kehtaat valittaa. Eikö untuvatakissa tarennut?
Vierailija wrote:
Kyllä tätä keskustelua lukiessa alkaa toivomaan että tulisipa joskus tännekin nälänhätä. Edes kerran elämässä hemmotellut kusipäät näkisiät oikeaa elämää.
Sinä joka et tajua että puhun juuri sinusta, olet pumpulissa kasvanut paska, joka kaiken lisäksi luulee kaiken hyvän saaneensa omilla ansioillaan, etkä edes kuolinvuoteellasi tule tajuamaan että lähtökohtasi olivat hyvät. Kaikilla ei ole. Kaikilla ei ole rahkeita pärjätä nykypäivän työmarkkinoilla, mutta ei heitäkään kannata loputtomiin tökkiä, vaikka lähes 100% tapauksissa kääntävätkin vihan itseensä.
Jos toinen on siinä tilanteessa että joutuu leipäjonoon turvautumaan, niin täällä vittuillaan keliakiasta? Onko hienoa olla näin "vahvempi"? Tiedoksi vain että mikään määrä poliiseja ei riitä sitten kun köyhiä on tarpeeksi kiusattu. Katumaasturien renkaiden puhkominen on pientä, sillalta voi vaikka kaataa paskaämpärin kalliin auton päälle.
Maailmaa paljon nähneenä voin todeta, että suomalainen köyhä ei ole oikeaa köyhyyttä nähnytkään.
Vierailija wrote:
Suomi on kyllä nolo maa. Kansa joutuuhakemaan jotain leipää jonoista. Hävetkää oikeisto. Onko muualla länsimaissa näitä leipäjonoja?
Ei taida olla. Täällä huolehditaan kansalaisista paremmin.
Vierailija wrote:
No mullapa ei ole mitään ja ens keskiviikkoon pitäisi pärjätä
Siinäpä vasta köyhä piruparka...
Muutaman kerran olen kulkenut lähellä olevan leipäjonon ohi. Sanotaanko vaikka niin että kukaan siinä jonossa ei näyttänyt kärsivän ravinnonpuutteesta.
Vierailija wrote:
Ei olisi hyödyttänyt mua kun mulla on keliakia.
Pitäisi keksiä jotain kokattavaa kaurajuomasta ja hiivasta 😄
Kukaan ei pakota köyhiä seisomaan leipäjonossa. Köyhä saa ihan vapaasti jäädä kotiin tai vaikka kierrellä ympäriinsä etsimässä panttipulloja, jos töitä tai mitään muuta tuottavampaa tekemistä ei löydy. Jos et pidä ruokaa jonottamisen arvossa, jätä jatkossa jonottaminen niille, joille jaettu ruoka on ajan ja vaivan arvoista.
En kutsuisi hyväntekeväisyydeksi sitä, että pääsee ilmaiseksi eroon hävikkileivästä. Miksei meillä ole ihan kunnon soppakeittiöitä kuten Yhdysvalloissa. Tarjotaan lämmin ruoka ja leipääkin saa ottaa lisukkeeksi, jos haluaa.
Vierailija wrote:
Kummasti nämä rikkaatki täällä vaan päivällä huutelee, eiks teijän pitäis olla töissä?
Miksi ihmeessä menisin töihin, kun pelkkiä osinkoja kilahtaa tilille useampikin tonni kuussa?
Vierailija wrote:
Muutaman kerran olen kulkenut lähellä olevan leipäjonon ohi. Sanotaanko vaikka niin että kukaan siinä jonossa ei näyttänyt kärsivän ravinnonpuutteesta.
Leipä tunnetusti lihottaa ja kun ei ole varaa muuta pupeltaa kun huonoja hiilareita eli leipää ja makaroonia, niin kyllähän sitä turvoksissa pysyy, vaan vitamiinin ja raudan puutoksia kyllä sitten löytyy, kun liha, kalaja vihannekset puuttuu ruokavaliosta.
Kerjäläiset ei voi valita. Menee töihin, ja ostaa haluamansa.