Leipäjono on nykyään ihan perseestä
Menin aamu kuudelta jonottamaan ruoka-apua ensimmäisten joukossa, jotta saisin mahdollisimman paljon ruokaa. Jako alkoi klo 8:lta ja jono oli silloin jo tosi pitkä. Sain pussin sämpylöitä, pussin ruisleipää, mikro hampurilaisen, litran kaura juomaa, 2 omenaa, palan tuore hiivaa ja paketin kertakäyttö mukeja. Oli kuulemma ihan normaali määrä ruokaa mitä sieltä tänään sai. Miten kukaan kehtaa seisottaa köyhiä ulkona kylmässä tälläisen takia? Jakaisi edes kuumaa kahvia niin ettei tulisi kylmä.
Kommentit (155)
Vierailija wrote:
Kummasti nämä rikkaatki täällä vaan päivällä huutelee, eiks teijän pitäis olla töissä?
Mä olen töissä koko ajan.
Vierailija wrote:
Eikö tuon pitäisi olla ruokajono, eikä mikään tavaratori
Monesti niissä ruokajonoissa jaetaan muutakin lahjoitustavaraa. Täällä jaettiin kerran kaikille täishampootakin, kun joku erä jossain oli vanhemassa käsiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kauppiaat yms antavat hyvää hyvyyttään ruoat ja vapaaehtoiset jakelevat ruoat ilman palkkaa. Valittaja on kiittämätön paskiainen.
Hyvää hyvyyttään... hahahaha
Itse ottaavat parhaat palat päältä, hyvää hyvyyttään tosiaan
Mikä estää sinua menemästä jakamaan ja ottamaan parhaat päältä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö tuon pitäisi olla ruokajono, eikä mikään tavaratori
Monesti niissä ruokajonoissa jaetaan muutakin lahjoitustavaraa. Täällä jaettiin kerran kaikille täishampootakin, kun joku erä jossain oli vanhemassa käsiin.
Tämä tulikin tarpeeseen, kiitosh.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Me vähän köhhät ostamme ne lihat punalappualesta
Niin, te rikkaat paskiaiset viette nekin meidän köyhien nenän eestä
Minä ostan aina kaikki laputetut tuotteet kun käyn kaupassa, ihan uhallakin että et niitä nappaa.
No ei ne tarjoilut siellä ennenkään aina juhlaa olleet. Usein ihan ok, mutta oli huonojakin päiviä.
Kerran sain pussillisen muikkuja. Muuta ei ollut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kummasti nämä rikkaatki täällä vaan päivällä huutelee, eiks teijän pitäis olla töissä?
Ja tästäkö sullekki maksetaa?
Vierailija wrote:
Ainakin Hurstin vapaaehtoistyöntekijät saavat ottaa parhaat päältä ennenkuin ovet avataan muille. Eli eivät hekään sitä täysin pyyteettömästi tee. En tiedä elääkö Hurstitkin hävikkiruualla vaikka saavat palkkaa työstään. Eräs Pohjanmaalla ruokajakelua johtava ja työstään palkkaa nostava kertoi että on jo kymmenen vuotta elänyt hävikkiruualla. Kyseisellä miehellä on neljä lasta joten voi kuvitella että siellä on ruokittu koko perhe sillä ruualla ja otettu parhaat päältä. Melkoista säästöä ja kieroa peliä. Siinä säästää äkkiä tonnin kuussa ison perheen ruokakuluissa.
Sinäkin voit mennä vapaaehtoiseksi ruokaa jakamaan. Noi tekee sentään töitä leipänsä eteen. Mitä sinä teet? Valitat vain.
Vierailija wrote:
En kutsuisi hyväntekeväisyydeksi sitä, että pääsee ilmaiseksi eroon hävikkileivästä. Miksei meillä ole ihan kunnon soppakeittiöitä kuten Yhdysvalloissa. Tarjotaan lämmin ruoka ja leipääkin saa ottaa lisukkeeksi, jos haluaa.
Haloo, yhdysvalloissa sosiaaliturva on aivan olematon. Suomessa sentään on sosiaaliturva ja tuilla pärjää kun opettelee järkevää rahankäyttöä ja tekee itse ruuat, kokemusta on.
Oon itse yhden kerran käynyt leipäjonossa ja sain mukaani pari energiajuomaa (päiväys mennyt), pari omenaa ja kaksi ruukkua yrttejä. Ei niistä paljon iloa ollut kurnivaan vatsaan.
Kannattaa opetella tekemään itse leipää. Sämpylöitten tekeminen ei paljon maksa. Itse ainakin teen joka viikko sämpylöitä.Ostan myös pakastimen täyteen ruokaa aina. Vihanneksiä, jauhelihaa, porsaan lihaa, kalapuikkoja, pitzaa...
Vierailija wrote:
Suomessa ei ole mitään köyhyyttä. Järjen köyhyys vaivaa jonottajia, kun eivät ymmärrä, että tukirahasta suuri osa on tarkoitettu ruuan ostoon. Mitään uusia kalliita puhelimia sillä ei kuulu ostella. Tavaraa ostetaan palkkatuloilla.
Ehdottomasti samaa mieltä. Mutta nämä tukipellet mälläävät rahansa johonkin turhuuteen ja itketään kun ei ole rahaa ja ruoka on niin kallista.
Vierailija wrote:
Kävin äsken ostamassa possun suikaleita, riisiä, lihapiirakoita 10 kpl, kurkkusalaattia, kananmunia ja coca colaa. Pitäisi pärjätä viikonlopuun näillä eväillä. On tää työttömyys vaikeaa välillä kun 20 euroa menee kauppaan joka kerta.
Olet köyhä, koska ostat tuollaista roskaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Muutaman kerran olen kulkenut lähellä olevan leipäjonon ohi. Sanotaanko vaikka niin että kukaan siinä jonossa ei näyttänyt kärsivän ravinnonpuutteesta.
Leipä tunnetusti lihottaa ja kun ei ole varaa muuta pupeltaa kun huonoja hiilareita eli leipää ja makaroonia, niin kyllähän sitä turvoksissa pysyy, vaan vitamiinin ja raudan puutoksia kyllä sitten löytyy, kun liha, kalaja vihannekset puuttuu ruokavaliosta.
Juureksia saa edullisesti ympäri vuoden, ihan oma vika jos ei maistu. Munia ja palkokasveja saa edullisesti, lihat ja kalat ostetaan tarjouksesta, jauhelihaa voi jatkaa soijarouheella.
Köyhär voisivat suksia Suomesta vaikka hevon kuuseen. Olette ei toivottuja Suomessa ja teitä inhotaan. Menisitte töihin ja elättäisitte itsenne mokomat retaleet.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä.
koska sinusta tarjoilut oli noin huonot, niin olisit antanut omasi sitten vaikka jonon viimeiselle
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Määritän itse omat työaikani, juuri nyt pidän taukoa.
Vierailija wrote:
Katsos kun tää työ on niin helppoa ja kevyttä niin joutaa hyvin tänne kirjoittelemaan.