Millä köyhän työttömän on tarkoitus elää?
Elän työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotukicombolla ja rahat eivät todellakaan meinaa riittää. En osaa enkä tykkää laittaa ruokaa eivätkä kaupan valmisruuat ole mistään kotoisin, joten käyn usein lounasravintolassa syömässä. Tämä on mahdollista vain siten, että syön joka kerta itseni niin täyteen, että pärjään sillä koko päivän. Tämä ei todellakaan ole terveellistä.
Pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että työssäkäyvät saavat palkan lisäksi vielä lounasedun ja usein myös työmatkaedun sekä kulttuuri- ja liikuntaedun, ja työttömät saavat vain niin vähän rahaa, ettei sillä tule toimeen. Työtönkin tarvitsee terveellistä ja maittavaa lounasruokaa voidakseen hyvin. Ja ennen kuin alkaa se jokapäiväinen mene töihin -jankkaus, niin sinne ei todellakaan niin vain mennä. Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse. Liian pienet tuet ovat johtaneet siihen, että olen joutunut hakemaan harkinnanvaraista tukea esimerkiksi vaatemenoihini, kun lähes kaikki rahat menevät pelkästään ruokaan. Tämä on onnistunut vain siten, että olen joutunut valehtelemaan lihoneeni niin paljon, että vanhat vaatteet eivät mahdu enää päälle. Näin olen muutaman kerran saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea vaatemenoihini.
Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään.
Kommentit (152)
Vierailija wrote:
Tää on taas keksitty juttu, koska jokainen noilla rahoilla elävä tietää, että rahat eivät todellakaan riitä ulkona syömiseen, ei sitten millään!!
Yritetään taas saada heikkoälyiset työssäkävijät reagoimaan ( suuttumaan työttömille)
Kohtalaisen hyvin tuo on onnistunutkin. Hurjinta raivoa ei kuitenkaan ole syntynyt, lieneekö syynä palstan uusi kömpelyys.
Ap. Sinun on itse ratkaistava ongelmasi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen köyhä ja elän samalla combolla.
Opettele tekemään ruokasi itse. Isoja satseja, pakkasta osa. TADAAA! Rahaa säästyy.
Teen ruokani itse ja perus kotiruokaa, silti menee 20€/päivä ruokaan.
Miten?? Vai oletko 300-kiloinen? Asun kahdestaan mieheni kanssa, olen työtön. Teen ruoat alusta asti itse, samoin leivon. Enkä mitenkään saa menemään kahden hengen ruokiin 20€/pvä.
Olet ihan oikeassa siinä että pitkäaikaistyöttömänä on vähän absurdia käydä syömässä lounasravintoloissa.
On ainoa joka maksaa täyden hinnan. Muilla on lounasetu, ja pääkaupunkiseudulla keskimäärin 2400e/kk saavilla eläkeläisillä on eläkeläisalennus. Omat tuloni ovat vuokran jälkeen 450e/kk, ja olen ainoa joka maksaa lounaasta aina täyden hinnan.
Miksi työttömät ei saa lounasalennusta, yhtä vähän jää käteen kuin köyhillä eläkeläisillä
Vierailija wrote:
Tää on taas keksitty juttu, koska jokainen noilla rahoilla elävä tietää, että rahat eivät todellakaan riitä ulkona syömiseen, ei sitten millään!!
Yritetään taas saada heikkoälyiset työssäkävijät reagoimaan ( suuttumaan työttömille)
Kai sitä ulkona syö jos ei syö mitään muuta.Tämä ei kuulemma jaksa edes lämmittää mikrossa.
Sinipunahallituksen tarkoitus onkin, että sinä et elä. Tarkoitus on ajaa ihmiset niin ahtaalle, että he lopettavat itsensä kuluttamasta yhteiskunnan varoja, että rikkaille jää enemmän.
Olen itse köyhä ja työtön tällä hetkellä mutta en minä silti koe että minua tässä huonosti kohdellaan. Päinvastoin kiitos niille ahkerille työlaisille ja hyvätuloisille jotka mahdollistavat tukeni kunnes löydän taas työpaikan. Tärkeintä että työkykyiset ihmiset saadaan töihin ja maa talouskasvuun se on myös niiden heikompien etu.
Se että että köyhät saa pysyä köyhinä kunhan rikkaat ei rikastu niin sillä ei luoda toimivaa hyvinvointijärjestelmää tai parempaa sosiaaliturvajärjestelmää kenellekään.
Vierailija wrote:
Tiedön että tulee sinulle uusi termi mutta miten olisi työ? Työstä saatavalla palkalla miljardit ihmiset elättää itsensä
Miten te luette aloituksia?
Eikös tuo juuri kertonut, että:
"Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse."
Palkkaatko sinä?
Vierailija wrote:
itse opettelin tekemään ruokaa,tulee halvemmaksi kuin valmiit ateriat
Helposti tulee. Peruna, herne, linssit, pavut, puuro, näkkäri..loputtomasti halpoja peruselintarpeita joista saa tehtyä pohjaa keitoille ja padoille.
Joku euron annos kotiruokaa on helppo tehdä, ja havemmallakin pääsee helposti tyyliin herne/linssipata. En ikimaailmassa työssäkäyvänäkään pienituloisena ostaisi valmisruokaa ellei ole tyyliin -70%. Ihme uhriutta tuollainen pakko sitä pakko tätä kun tässäkin ollaan vain uusavuttomia.
Vierailija wrote:
Sinipunahallituksen tarkoitus onkin, että sinä et elä. Tarkoitus on ajaa ihmiset niin ahtaalle, että he lopettavat itsensä kuluttamasta yhteiskunnan varoja, että rikkaille jää enemmän.
Älä oikeesti jaksa.
Vähän nyt potkitaan vätyksiä liikkeelle ottamaan vastuuta elämisestään. Onhan se nyt ihan kaamea ihmisoikeusrikos näiden valittamaan kasvatettujen syöttiläiden mielestä. Mitään muuta eivät suostu tekemään, ei sovi heidän arvolleen.
Ja eiköhän nämä pummikotiäidit ole niitä mitkä röhnöttää sohvalla kaiket päivät ja läräävät älypuhelinta, muksut viedään tarhaan, että voi lahnailla rauhassa, woltista tilataan pitsaa ja kebua itselle, muksuille ostetaan kaupan roiskeläppiä ja mikrohamppareita, ehkä kerran viikossa jaksetaan väsätä se pakollinen makaroonilaatikko, ettei ny ihan uusavuttomalta näyttäs koko touhu, mutta tuotahan se on, töihin vaan joutas nuoki elätit.
Sosiaaliturva kehitettiin aikoinaan rikollisuuden ehkäisemiseksi ja yhteiskuntarauhan säilyttämiseksi, ihmisarvoisen elämän varmistamiseksi.
Surullista, että nykyään niin moni on luonteeltaan hyvin tunnekylmä ja itsekeskeinen. Huudellaan ajattelematta että "lopetetaan vaan kaikki tuet".
Kyllä, Kokoomus on leikkaamassa sosiaaliturvasta, mutta eivät hekään ole puhuneet sosiaaliturvan lopettamisesta kokonaan. Nyt niitä valoja päälle.
Ja oikeasti köyhällä ei ole varaa syödä ulkona, rahat saa riittämään järkevällä budjetoinnilla. Aloittaja on provo.
Vierailija wrote:
Ja oikeasti köyhällä ei ole varaa syödä ulkona, rahat saa riittämään järkevällä budjetoinnilla. Aloittaja on provo.
Todennäköisesti ap on trolli. Hän voi kuitenkin olla myös oikeasti irrallaan todellisuudesta. Siinä tapauksessa se, mistä hän löytää rahat päivittäiseen lounasravintolasyömiseen, on kyllä arvoitus.
Ei riitä rahat ei. Aina saa vinkkejä miten tehdä kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa ym. MUTTA sähkö kallista ja vanha liesi,
joten kalliiksi tuokin ruoka tulee. Minä ja lapset olemme nälkäisiä koko ajan. Ei papuja, makaronia, riisiä, perunoita jaksa joka päivä syödä. Mutta pakko. Ei ole elämää, vain selviytymistä juuri ja juuri.
Miksi suomalaiset ja Orpo vihaa yh, sairaita ja työttömiä( joita syyllistetään syyttä)? Mikä trauma suomalaisilla Orpolla on?? Mielenvikaista.
Ja jos joudut toimeentuloa saamaan on siitä köyhyys helvetistä vaikea nousta koska säästää ei saa ( jos pystyisi edes:)
Kela miinustaa sen osan toimeentulotuesta, jos yli 50e. Että pohjalla on ja pysyy, vaikka halua olisi yrittää sieltä nousta.
Vierailija wrote:
Ei riitä rahat ei. Aina saa vinkkejä miten tehdä kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa ym. MUTTA sähkö kallista ja vanha liesi,
joten kalliiksi tuokin ruoka tulee. Minä ja lapset olemme nälkäisiä koko ajan. Ei papuja, makaronia, riisiä, perunoita jaksa joka päivä syödä. Mutta pakko. Ei ole elämää, vain selviytymistä juuri ja juuri.
Miksi suomalaiset ja Orpo vihaa yh, sairaita ja työttömiä( joita syyllistetään syyttä)? Mikä trauma suomalaisilla Orpolla on?? Mielenvikaista.
Ja jos joudut toimeentuloa saamaan on siitä köyhyys helvetistä vaikea nousta koska säästää ei saa ( jos pystyisi edes:)
Kela miinustaa sen osan toimeentulotuesta, jos yli 50e. Että pohjalla on ja pysyy, vaikka halua olisi yrittää sieltä nousta.
Useita hyviä pointteja. Harva taitaa osata ottaa sähkön hintaa mukaan tuohon kokkailuun. Varsinkin näin sinkkutaloudessa kun määrät on pienempiä, niin se uunin käyttö voi maksaa enemmän kuin ruoka, joka sinne työnnetään. Tästä syystä kokkaan ja syön vasta puolen yön jälkeen.
Säästäminen on tosiaan vaikeaa. Käteistä voi yrittää säästää ja antaa ne jollekin kaverille ja pyytää maksamaan joku tarvittava lasku sähköisesti. Jotenkin alentavaa ja turhaa touhua tuollainen. Olenkin miettinyt kannattaisiko vain avata joku pankkitili ulkomaille, niin olisi arkikin helpompaa.
Ehkä kannattaisi olla kiitollinen ilmaisesta rahasta. Älkää valittako.
Asutko omakotitalossa jossa vähän halvempi yösähkö.
Ap:n aloitus oli juuri sellaista roskaa, millä yritetään saada näyttämään työttömät tyhmiltä, vastuuttomalta ja ylimielisiltä. Jotta heiltä voidaan huoletta ottaa tuet pois.
hyvää työtä Ap!
🇺🇦🇮🇱