Millä köyhän työttömän on tarkoitus elää?
Elän työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotukicombolla ja rahat eivät todellakaan meinaa riittää. En osaa enkä tykkää laittaa ruokaa eivätkä kaupan valmisruuat ole mistään kotoisin, joten käyn usein lounasravintolassa syömässä. Tämä on mahdollista vain siten, että syön joka kerta itseni niin täyteen, että pärjään sillä koko päivän. Tämä ei todellakaan ole terveellistä.
Pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että työssäkäyvät saavat palkan lisäksi vielä lounasedun ja usein myös työmatkaedun sekä kulttuuri- ja liikuntaedun, ja työttömät saavat vain niin vähän rahaa, ettei sillä tule toimeen. Työtönkin tarvitsee terveellistä ja maittavaa lounasruokaa voidakseen hyvin. Ja ennen kuin alkaa se jokapäiväinen mene töihin -jankkaus, niin sinne ei todellakaan niin vain mennä. Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse. Liian pienet tuet ovat johtaneet siihen, että olen joutunut hakemaan harkinnanvaraista tukea esimerkiksi vaatemenoihini, kun lähes kaikki rahat menevät pelkästään ruokaan. Tämä on onnistunut vain siten, että olen joutunut valehtelemaan lihoneeni niin paljon, että vanhat vaatteet eivät mahdu enää päälle. Näin olen muutaman kerran saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea vaatemenoihini.
Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään.
Kommentit (152)
Vierailija wrote:
Tämä on joku Provo. Itselläni ei todellakaan ole varaa laittaa 12€/ päivä ruokaan. Pitää selvitä vähemmällä. Ja "menkää töihin" ei auta minua. Teen töitä sen mikä fyysisesti pystyn. Ja minulla olisi mahdollisuus tehdä enemmän ja tekisin mielelläni, mutta se vie kokonaan sairaslomalle kokonaan. Elämäni keskittyy sairastumiseen ja työhön. Ja nyt lähtee tuet. Ehkä pitää siirtyä pois töistä ja keskittyä selviämään.
Näin on. Oma ruokabudjetti on 2,50€ / päivä, ja siihen kuuluu muutkin taloustarvikkeet..
Vierailija wrote:
Ehkä kannattaisi olla kiitollinen ilmaisesta rahasta. Älkää valittako.
Ei kukaan siitä.valita. vaan nälästä ja ruuan kalleusesta yms. Vaikeudesta selvitä. Sirät ei tajua ennen kuin on kokenut. Ja sekin unohtuu nopeasti. Oma lapsi on armeijassa ja kuinka helpolta tuntuukaan selvitä, kun joku muu ruokkii ja maksaa hänen matkat. Kohta taas opiskelut jatkuu ja lapsi asuu kotona. En tiedä miten selvitä.
Kannattaa opetella se ruuan laittaminen. Tuskin on vaikeaa. Makaroonilaatikkoa kun tekee niin siitä syö 2 päivää helposti ja ainekset maksaa 6-7 euroa korkeintaan. Jossain raflassa menee 12 euroa helposti. Kilosta riisiä syö jo pitkään ja siihen ostaa kanan koipireisiä jotka maksaa 3 euroa kilon paketti. Varmasti jaksaa silläkin koko päivän.
Jos ei ole valmis vaivaa näkemäÄn niin elää köyhänä
Meressä on kalaa. Olen keväästä saakka kalastanut ja syönyt kalaa joka viikko 2-3 kertaa. Ahvenia ja siikaa olen syönyt. Pakastimessani on 14 kg ahven fileitä. Niillä pärjää 3 kuukautta hyvin. Ostan vain perunia ja teen muusia ja paistan ahven fileitä. Hyvin pärjää silläkin.
Vierailija wrote:
Kannattaa opetella se ruuan laittaminen. Tuskin on vaikeaa. Makaroonilaatikkoa kun tekee niin siitä syö 2 päivää helposti ja ainekset maksaa 6-7 euroa korkeintaan. Jossain raflassa menee 12 euroa helposti. Kilosta riisiä syö jo pitkään ja siihen ostaa kanan koipireisiä jotka maksaa 3 euroa kilon paketti. Varmasti jaksaa silläkin koko päivän.
6-7€ ainekset ja siihen sähköt ja siirtomaksut päälle, niin voi kivuta kymmeneen euroon. Sitä jos kaksi päivää syö niin se on 5€ päivä. Harva kuitenkaan jaksaa syödä makaroonilaatikkoa sekä aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi että iltapalaksi. Eli varmaan jotain muutakin vaatisi. Jos lisätään vaikka banaani, jugurtti ja maitopurkki, niin ollaankin jo pari euroa korkeammalla. Tällä budjetilla meneekin jo 50% toimeentulotuesta itse laitettuun ruokaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
6-7€ ainekset ja siihen sähköt ja siirtomaksut päälle, niin voi kivuta kymmeneen euroon. Sitä jos kaksi päivää syö niin se on 5€ päivä. Harva kuitenkaan jaksaa syödä makaroonilaatikkoa sekä aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi että iltapalaksi. Eli varmaan jotain muutakin vaatisi. Jos lisätään vaikka banaani, jugurtti ja maitopurkki, niin ollaankin jo pari euroa korkeammalla. Tällä budjetilla meneekin jo 50% toimeentulotuesta itse laitettuun ruokaan.
Kannattaa opetella leipomaan sämpylöitäkin. Makaroonilaatikko vois olla pääruoka. Illalla voisi syödä sämpylöitä.
Minä teen sämpylöitä joka viikko ja tulee halvaksi itse tehdä.
Mene vaikka kerjäämään ja lopeta valittaminen. Voltikuskin hommia on myös pilvin pimein mutta eihän nämä laiskurit rupea töitä tekemään. Olette saastaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minulla menee 240 euroa kk ruokaan ja pärjään sillä hyvin kun teen itse kaikki ruuat pääasiassa. Mitä sähköön tulee niin itselläni on 25 euroa kk sähkölasku. Sen maksaa kela kuitenkin.
Mihin sun rahat menee kun saat kuitenkin aika paljon tukia?
Jos ei viitsi tehdä isot satsit kerralla halvinta ruokaa, aina kolmen päivän satsi kerralla hommaten isoin uunivuoka ja kymmenen litran kattila niin onhan se aika turhaa valittaa. Ei auta ronklata.
Sekä leipoo itse kaikki, osan pakastimeen, satsaten kunnon yleiskoneeseen jos mahdollista. Iso satsi puuroo joka aamu josta lopuista saa rieskat pellille. Jos perhe saa jotain lahjoja niin näitähän välineitä voisi joulupukiltakin toivoa.
Perusruoka aineita ostaa kerran kuussa isommat satsit joita sitten täydentää sitä kerran viikossa. Ei sitä ole millään erikois-ja kalliilla ruuilla eletty lapsuudessa meillä kuuskymppisillä eikä muulloinkaan kun on ollut rahat vähissä.
Eikö aloittaja ole koskaan elänyt kaikkein köyhimpiä opiskelija aikoja jolloinka on saattanut olla kaikkein vähiten rahaa ruokaan. Joulun perinteiset juures ruuat, juuresta monessa eri muodossa ovat myöskin pula ajan ruokaa.
Mitenkä ihmeessä näin uusavuttomat pärjäisivät jos tulisi luonnon katastrooffeja, sotia tai mitä lie kriisejä.
Vierailija wrote:
Miksi työttömän pitäisi elää? Jos ei työnteko kelpaa näille krväkkeille niin kuolkoot nälkään.
Mene itse ottamaan lopetuspiikki. Emme jää kaipaamaan.
Pitää hakeutua valtion hyväpalkkaiset virkaan. Vai eikö sinulla ole suosittelijoita ja verkostoa,sukua siellä. Tarvii vain sitten vahtia tointaan ja lausahtaa aika ajoin jotain. Politikko pääsee ruhtinaalliselle eläkkeelle jonka nimi ei ole toimeentulotuki.sillä saa olla yritystuloja jotka ei vaikuta. Paitsi älä käytä esim lentopisteitä. Tittelitomkaan ei silloin voi avittaa.
Vierailija wrote:
Ei riitä rahat ei. Aina saa vinkkejä miten tehdä kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa ym. MUTTA sähkö kallista ja vanha liesi,
joten kalliiksi tuokin ruoka tulee. Minä ja lapset olemme nälkäisiä koko ajan. Ei papuja, makaronia, riisiä, perunoita jaksa joka päivä syödä. Mutta pakko. Ei ole elämää, vain selviytymistä juuri ja juuri.
Miksi suomalaiset ja Orpo vihaa yh, sairaita ja työttömiä( joita syyllistetään syyttä)? Mikä trauma suomalaisilla Orpolla on?? Mielenvikaista.
Ja jos joudut toimeentuloa saamaan on siitä köyhyys helvetistä vaikea nousta koska säästää ei saa ( jos pystyisi edes:)
Kela miinustaa sen osan toimeentulotuesta, jos yli 50e. Että pohjalla on ja pysyy, vaikka halua olisi yrittää sieltä nousta.
Arvaappas mitä Kela minulle teki? Nostivat keinotekoisesti asumistukia, että saivat antaa kieltävän päätöksen toimeentulotuessa. Lisäksi nostivat KEINOTEKOISESTI päivärahaani vedoten kertoimeen 21,5, jotta en joutuis mahdottomaan tilanteeseen. MIHIN mahdottomaan tilanteeseen? Heidän toimien takiaan jouduin sellaiseen. Nyt minulta lähti maksusitoumus apteekkiin. Kun kysyin apua näihin kalliisiin lääkkeisiin niin vastattiin että osta pienempiä pakkauksia ja toimita kuitti Kelaan. Miksi tämä tehtiin näin vaikeaksi? Oikomisvaatimus ei auta kun ylijäämää on peräti 20€. Kirjoitin oikomisvaatimukseen että harrastatte silkkaa kiusantekoa.
Ruualla ihminen pysyy elossa. Jos vaan ryyppää rahat ja tupakoi niin ei jää rahaa ruokaan. Kannattaa suunnitella rahan käyttäminen tarkkaan ettei tarvii kerjätä.
Mä oon kanssa sitä mieltä, että mulla työttömänä pitää olla mahdollisuus käydä joka päivä ravintolassa, koska en myöskään osaa enkä tykkää tehdä ruokaa itse. Mulla pitää myös olla oikeus asua keskustan lähellä kaksiossa 1000 € vuokralla, koska onhan se kivempaa, on lähempänä kaikkea ja silloin mä voin paljon paremmin kuin asumalla yksiössä jossain metsässä 300 € vuokralla, alueella jossa ei oikein ole mitään tai ketään lähellä. Totta kai autoon pitää olla varaa, että pääsen sinne ravintolaankin sujuvammin ja nopeammin kuin julkisilla ja että pääsen myös kauppaan ja kavereille kätevämmin. Eikä mikään paska auto vaan vähintään kohtuullisen hyvä.
Koska olisihan se nyt oikeudenmukaista, että minulla olisi nämä asiat yhtä hyvin kuin työssäkäyvillä. En minä ole työttömyyttäni ja sairauksiani valinnut ja onhan siinä sekin että kun olen työtön niin teille muille jää yksi työpaikka enemmän, eli teen siis kaikille vielä palveluksenkin! Miten te työsskäyvät voitte olla niin ahneita, ettette minulle tätä kaikkea maksa?
Mene kuntouttavaan toimintaan. Kela maksaa siitä 9 euroa päivässä + työmarkkinatuki. Silläkin elää jo aika hyvin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Rikollisuus tulee lisääntymään.
Jos vaihtoehtona on varastaa/tehdä pimeitä töitä tms tai kuolla nälkään niin porukka varastaa/tekee pimeää duunia jne.
Kokoomus taitaa luulla, että köyhät menevät kiltisti katuojaan kuolemaan nälkään ja kylmään?
Ei se kyllä tosiaankaan niin mene, mutta kuka selittäisi sen orpolle...
Virossa on suurin piirtein sama hintataso kuin täällä, alempi sosiaaliturva ja vähemmän katurikollisuutta kuin täällä. Jos se Virossa onnistuu, onnistuu se täälläkin.
Itse uskon, että kun asumistuet vähenee, rupeavat köyhät enemmän asumaan kimpassa. Ei vuokrata enää yhtä asuntoa itselle, vaan alivuokrataan huone.
Mä oon asunut kuukauden nyt kaverin isossa vatehuoneessa patja lattialla 50€/kk , näin säästän ite 400€ kuussa ja kaverille ok.
AP voisi haastaa vihervasemmistopuolueet oikeuteen katteettomista ja harhaanjohtavista lupauksista että Suomessa voisi elellä yhteiskunnan tuilla yhtäläisellä elintasolla kuin työtä tekevät.
Tosin kaikki eivät ole näitä satuja uskoneet vaan ovat hankkineet koulutuksen ja työn jolla voivat itse ansaita rahansa elättääkseen itse itsensä.
Olen todella pahoillani puolestasi että sinua on huijattu.
Tämä on joku Provo. Itselläni ei todellakaan ole varaa laittaa 12€/ päivä ruokaan. Pitää selvitä vähemmällä. Ja "menkää töihin" ei auta minua. Teen töitä sen mikä fyysisesti pystyn. Ja minulla olisi mahdollisuus tehdä enemmän ja tekisin mielelläni, mutta se vie kokonaan sairaslomalle kokonaan. Elämäni keskittyy sairastumiseen ja työhön. Ja nyt lähtee tuet. Ehkä pitää siirtyä pois töistä ja keskittyä selviämään.