Millä köyhän työttömän on tarkoitus elää?
Elän työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotukicombolla ja rahat eivät todellakaan meinaa riittää. En osaa enkä tykkää laittaa ruokaa eivätkä kaupan valmisruuat ole mistään kotoisin, joten käyn usein lounasravintolassa syömässä. Tämä on mahdollista vain siten, että syön joka kerta itseni niin täyteen, että pärjään sillä koko päivän. Tämä ei todellakaan ole terveellistä.
Pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että työssäkäyvät saavat palkan lisäksi vielä lounasedun ja usein myös työmatkaedun sekä kulttuuri- ja liikuntaedun, ja työttömät saavat vain niin vähän rahaa, ettei sillä tule toimeen. Työtönkin tarvitsee terveellistä ja maittavaa lounasruokaa voidakseen hyvin. Ja ennen kuin alkaa se jokapäiväinen mene töihin -jankkaus, niin sinne ei todellakaan niin vain mennä. Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse. Liian pienet tuet ovat johtaneet siihen, että olen joutunut hakemaan harkinnanvaraista tukea esimerkiksi vaatemenoihini, kun lähes kaikki rahat menevät pelkästään ruokaan. Tämä on onnistunut vain siten, että olen joutunut valehtelemaan lihoneeni niin paljon, että vanhat vaatteet eivät mahdu enää päälle. Näin olen muutaman kerran saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea vaatemenoihini.
Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään.
Kommentit (152)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jokapäiväiseen ravintolaruokailuun ei ole tarkoituskaan tukirahojen riittää.Ostat ainekset ja leivot itse.
Johan jo aloituksessa sanoin, että en osaa enkä tykkää ruuanlaitosta. Lounasravintolassa käydessä ei tule myöskään tiskiä pestäväksi. Masennuksen takia en jaksa huolehtia kodistakaan kunnolla.
Sitten on tilanne aivan oma vika.
Minä muutan miesystäväni nurkkiin. Ei tässä muuta vaihtoehtoa ole. Yritän siinä sitten säästää, jotta jotakin olis, jos tulee ero. Mies on kyllä väkivaltainen humalassa ja siksi en ole halukas muuttamaan yhteen, mutta nyt ei ole vaihtoehtoa.
Olen naisvaltaisella alalla. Ei ole lounasetuja. Täällä me akateemiset hyväosaiset syödään eilisen päivän jämiä ja vaihdetaan vinkkejä halvan kotiruoan kokkailuun. Siinä kuluu mukavasti arki-ilta työpäivän päälle, ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko pummilla elävällä yleensäkään mitään elämäntarkoitusta?
Miksei olisi, vai väitätkö, että työnteko on elämän tarkoitus?
Itselle ainakin pummilla eläminen on antanut elämälle lisää merkitystä, kun ei koko ajan tarvi suorittaa ulkoa päin annettuja juttuja. Jää aikaa niille oikeasti merkityksellisille asioille, joihin en onneksi tarvi paljoa rahaa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Rikollisuus tulee lisääntymään.
Jos vaihtoehtona on varastaa/tehdä pimeitä töitä tms tai kuolla nälkään niin porukka varastaa/tekee pimeää duunia jne.
Kokoomus taitaa luulla, että köyhät menevät kiltisti katuojaan kuolemaan nälkään ja kylmään?
Ei se kyllä tosiaankaan niin mene, mutta kuka selittäisi sen orpolle...
Miten tässä on nälkään kuolemisesta kyse jos henkilö ei itse halua laittaa ruokaa tai syödä edes eineksiä vaan joka päivä pitäisi päästä syömään ravintolassa? Aivan todellisuudesta irtaantunutta ajattelua.
Eiköhän tässä ole kyse ihan perinteisestä oikeistotrollista.
Olen ollut nyt 8 vuotta työkyvyttömänä. Ikinä en ole saanut harkinnanvaraista yhtään mihinkään, vaikka tälläkin hetkellä ilman omaa asuntoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen köyhä ja elän samalla combolla.
Opettele tekemään ruokasi itse. Isoja satseja, pakkasta osa. TADAAA! Rahaa säästyy.
Teen ruokani itse ja perus kotiruokaa, silti menee 20€/päivä ruokaan.
Sitten vika on sussa. Mulla menee noin 200e/kk ja olen työssäkäyvä. Syön terveellisesti ja paljon kasviksia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jokapäiväiseen ravintolaruokailuun ei ole tarkoituskaan tukirahojen riittää.Ostat ainekset ja leivot itse.
Johan jo aloituksessa sanoin, että en osaa enkä tykkää ruuanlaitosta. Lounasravintolassa käydessä ei tule myöskään tiskiä pestäväksi. Masennuksen takia en jaksa huolehtia kodistakaan kunnolla.
Ole sitten syömättä jos et ruuanlaitosta tykkää. Ei heru sääliä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva siitä ruuanlaitosta erityisemmin tykkää ja monelle se on pakollinen paha. Ja jokaisen on täytynyt opetella laittamaan. Vähän vaivaa se voi vaatia, mutta ei mitään ydinfysiikkaa ole.
Monet käy täysipäiväisesti töissä ja sen jälkeen tekee ruuan ja hoitaa muut velvoitteet. Ei ihme kun et ole töissä kun mitään et et tee mistä et tykkää eikä huvita opetella. Muiden raskaan työn raatajien pitäisi sitten sun ravintola-ateriat maksaa, koska sä et tykkää etkä osaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva siitä ruuanlaitosta erityisemmin tykkää ja monelle se on pakollinen paha. Ja jokaisen on täytynyt opetella laittamaan. Vähän vaivaa se voi vaatia, mutta ei mitään ydinfysiikkaa ole.
Monet käy täysipäiväisesti töissä ja sen jälkeen tekee ruuan ja hoitaa muut velvoitteet. Ei ihme kun et ole töissä kun mitään et et tee mistä et tykkää eikä huvita opetella. Muiden raskaan työn raatajien pitäisi sitten sun ravintola-ateriat maksaa, koska sä et tykkää etkä osaa.
Minä en pidä siivoamisesta. On väärin että jatkossa minulla ei ole mahdollisuutta tilata veronmaksajien piikkiin siivoojaa kerran kuukaudessa kämppääni siistimään. Valtio apuun tai lähden kadulle rettelöimään!
Kokoomuslaiset ei tykkää ihmisroskasta.
Vierailija wrote:
Tää oli mulle liikaa
Työttömän on tarkoitus mennä töihin ja töistä olisi tarkoitus saada sellaista palkkaa ettei yhteiskunnan tarvitse maksaa mitään tukia.
Eli työttömien pitää hakea töitä ja yritysten pitää maksaa sellaista palkkaa ettei ihminen tarvi yhteiskunnan tukia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Monet käy täysipäiväisesti töissä ja sen jälkeen tekee ruuan ja hoitaa muut velvoitteet. Ei ihme kun et ole töissä kun mitään et et tee mistä et tykkää eikä huvita opetella. Muiden raskaan työn raatajien pitäisi sitten sun ravintola-ateriat maksaa, k
Täysipäiväisiä, täysipäisiä! Samma po psykoosi? (anteeksi, ruotsinkieli)
Vierailija wrote:
Olen naisvaltaisella alalla. Ei ole lounasetuja. Täällä me akateemiset hyväosaiset syödään eilisen päivän jämiä ja vaihdetaan vinkkejä halvan kotiruoan kokkailuun. Siinä kuluu mukavasti arki-ilta työpäivän päälle, ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Olen miesvaltaisella alalla. Ei ole lounasetuja eikä muitakaan etuja.
Palkka ei häävi ole, hyvä että pystyn asumiskulut,autoilun kulut ja laskut maksamaan.
Itse teen myös kaikki ruuat ja alennus tuotteita metsästän.
Onneksi suomi on maailman onnellisin maa.
Tää on taas keksitty juttu, koska jokainen noilla rahoilla elävä tietää, että rahat eivät todellakaan riitä ulkona syömiseen, ei sitten millään!!
Yritetään taas saada heikkoälyiset työssäkävijät reagoimaan ( suuttumaan työttömille)
Grahn-Laasonen sanoo että köyhyys lähtee työllistymällä, hän ei sitten tarkemmin osannut neuvoa sen työpaikan saannissa.
Kuulostaa että haluaisit vielä erillisen tuen siihen että voit käydä ravintolassa syömässä ja mieluiten kaksi kertaa päivässä koska et halua tehdä kotona ruokaa tai opetella tekemään eikä edes kaupan valmisruuat kelpaa. Olen myös aikoinani ollut pahassa jamassa raha-asioiden kanssa mutta silloin ei saanut edes niin paljon tukeja että olisi voinut joka päivä, tai koskaan käydä ulkona syömässä. Kaurapuuro, makaroonit ketsupilla tai vain leipää ja maitoa.. Jos et yhteiskunnalta mielestäsi tarpeeksi saa niin voithan aina yrittää löytää jonkun kenen kanssa muuttaa yhteen ja joka joko osaa laittaa ruokaa tai jos se ei kelpaa niin käyttää sinua ravintoloissa jotta varmaan saat ruokaa joka kelpaa.
Yhteiskunnan ei kuulu olla sinun holhooja. Kuulostaa siltä, että odotat yhteiskunnan muuttuvan sinun äidiksi ja isiksi ja huolehtivan sinusta kaikin mahdollisin tavoin, mm. antamalla kuukausirahaa ja maksamalla sulle sen, että joku muu tekee sulle ruokaa.
Nyt on aika kasvaa aikuiseksi. Ruuanlaitto on helppoa. Lopeta netissä pyöriminen ja tietokoneella pelaaminen. Eihän sitä jaksa tosiaan ruokaa tehdä, kun olet dopamiini-addikti ja pelaat kaiket päivät nettipelejä ja olet tietokoneella sosiaalisessa mediassa.
Miksei olisi, vai väitätkö, että työnteko on elämän tarkoitus?