Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä köyhän työttömän on tarkoitus elää?

Vierailija
11.10.2023 |

Elän työmarkkinatuki, asumistuki, toimeentulotukicombolla ja rahat eivät todellakaan meinaa riittää. En osaa enkä tykkää laittaa ruokaa eivätkä kaupan valmisruuat ole mistään kotoisin, joten käyn usein lounasravintolassa syömässä. Tämä on mahdollista vain siten, että syön joka kerta itseni niin täyteen, että pärjään sillä koko päivän. Tämä ei todellakaan ole terveellistä.

Pidän hyvin epäoikeudenmukaisena sitä, että työssäkäyvät saavat palkan lisäksi vielä lounasedun ja usein myös työmatkaedun sekä kulttuuri- ja liikuntaedun, ja työttömät saavat vain niin vähän rahaa, ettei sillä tule toimeen. Työtönkin tarvitsee terveellistä ja maittavaa lounasruokaa voidakseen hyvin. Ja ennen kuin alkaa se jokapäiväinen mene töihin -jankkaus, niin sinne ei todellakaan niin vain mennä. Sairastan psykoosisairautta ja olen vajaakuntoinen, eikä kukaan minua palkkaa, mutta eläkkeellekään en pääse. Liian pienet tuet ovat johtaneet siihen, että olen joutunut hakemaan harkinnanvaraista tukea esimerkiksi vaatemenoihini, kun lähes kaikki rahat menevät pelkästään ruokaan. Tämä on onnistunut vain siten, että olen joutunut valehtelemaan lihoneeni niin paljon, että vanhat vaatteet eivät mahdu enää päälle. Näin olen muutaman kerran saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea vaatemenoihini.

Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla menee 240 euroa kk ruokaan ja pärjään sillä hyvin kun teen itse kaikki ruuat pääasiassa. Mitä sähköön tulee niin itselläni on 25 euroa kk sähkölasku. Sen maksaa kela kuitenkin.

Täällä on sähkölasku 200-300€ eikä KELA maksa siitä penniäkään. Toimeentulotuella olen.

Vierailija
102/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti kuoli yllättäen vuosia sitten. Sain perintöä 400000 euroa yks kaks yhtäkkiä. Isältäni sain rahat  perintöveroihin.

Olin työtön ja tein pätkätöitä pitkään telakalla ja raksalla ja yhtäkkiä minulla olikin paljon rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"6-7€ ainekset ja siihen sähköt ja siirtomaksut päälle, niin voi kivuta kymmeneen euroon. Sitä jos kaksi päivää syö niin se on 5€ päivä. Harva kuitenkaan jaksaa syödä makaroonilaatikkoa sekä aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi että iltapalaksi. Eli varmaan jotain muutakin vaatisi. Jos lisätään vaikka banaani, jugurtti ja maitopurkki, niin ollaankin jo pari euroa korkeammalla. Tällä budjetilla meneekin jo 50% toimeentulotuesta itse laitettuun ruokaan."

Kyllä opiskelijana jaksoi syödä vaikka koko viikon samaa laatikkoa kun rahat olivat vähissä ja sitä rahaa piti säästää vähän huveihinkin. Oli perunasäkki josta tehtiin joka päivä uuniperunoita kaikilla mausteilla. 😋 Juureskasviskeittolla kevennettiin jos halusi painoa vähän pudottaa kun nuorena se paino oli tarkempaa varsinkin senkin takia ettei tarvinnut ostaa isompia vaatteita. Kyllä oli ihan tavallista köyhässä lapsuudessakin että syötiin sitä samaa kotona viikonloppuna koko päivä ja viikollakin vain poikketen kouluruoka eikä eletty edes tuilla vaan maksettiin asuntovelkoja.

Toimeentulotuen pitäisi olla väliaikainen eikä loputtomiin kestävä elinkeino. Toimeentulotuella elävät saavat kohtuu hintaisen asumisen, sähkölaskut, vesilaskut, lääkkeet, hammas- ja terveydenhoito kulut ilmatteeksi. Sekä harkinnan varaisia avustuksia mm. lasten harrastuksiin, kenkä + vaateraha ja kodinkoneisiin tai maksusitoumuksen kierrätyskeskuksen huonekaluihin, muuttoavustusta jne. 

Muut pienituloiset maksavat itse ihan kaikki ja muut pienituloiset avio-tai avoliitossa elävät jossa toinen on työtön työmarkkinatuella.

Vierailija
104/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyinen hallitus on heikentämässä työttömän asemaa entisestään, vaikka suunnan pitäisi olla se, että tukia korotettaisiin kattamaan kohtuulliset elämisen menot. En ymmärrä, kuka tätä nykyistä hallitusta oikein äänesti. Kohta työttömällä ei ole enää varaa minkäänlaiseen ihmisarvoiseen elämään, jos ei ole nytkään."

Toimeentulotukeen tulee indeksikorotukset mutta ei työmarkkinatukeen jotenka kohta työmarkkinatuki, nytkin vain 40e suurempana on alhaisempi kuin toimeentulotuki. 

Orpon mukaan köyhemmiltä ei oteta mutta toimeentulotuelle tippuessa ihminen ei voi omistaa yhtään mitään mitään vaan ihan kaikki on kulutettava sitä ennen jotenka se on todella julma tuki. Koko yksityisyys pitää tilittää.

Kokoomus vihaa työttömiä ja hokee sitä työllistymistä sille pienelle osalle työttömistä ja kaikki muut työnantajille kelpaamattomat halutaan nöyyryyttävälle ihmisarvottomalle toimeentulotuelle ja kuolisi ne äkkiä pois.

Työmarkkinatuen taso on jo nyt naurettava niin mitä se sitten on esim. 8 vuoden jälkeen kun ja jos se on ihan sama n. 595e/ neljä viikkoa. Mielestäni se ei ole enää nykyisinkään mikään työttömyyskorvaus vaan alhaisin toimeentulotuki tai peruskorvaus jolla jotenkuten hengissä pysyy.

Kansanedustajien oma työttömyyskorvaus pyörii ihan eri sfääreissä jota ei aiota minkään säästötalkoiden takia pienentää. Heidän oma työttömyys on ihan eri asia kuin tavallisen kansan työttömyys.

Vierailija
105/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En minäkään ymmärrä miksi työssäkäyvä saa enemmän rahaa kuin työtön. Homma pitäisi tasata niin, että otetaan työssäkäyvältä vaikka ruokarahaa työttömälle.

Näin Suomessa tehdäänkin. Työssäkäyvät maksavat erilaisten verojen kautta työttömien ja eläkeläisten menot. Suomessa otetaan työvoimalta enemmän kuin missään muussa maassa.

Vierailija
106/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuole pois, ei mua kiinnosta

T. Orpo

Vierailija
107/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin saat tukia kumminkin . Minä odottelen työkkärin lausuntoa jossa kestää viikosta toiseen. Sitten kela tekee päätökset tuista . Onneksi peruna on halpaa ja sieniä on metsissä . 

Vierailija
108/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näyttää taas olevan sellainen tyypillinen ei-ihminen.

Vierailija
109/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En minäkään ymmärrä miksi työssäkäyvä saa enemmän rahaa kuin työtön. Homma pitäisi tasata niin, että otetaan työssäkäyvältä vaikka ruokarahaa työttömälle.

Näin Suomessa tehdäänkin. Työssäkäyvät maksavat erilaisten verojen kautta työttömien ja eläkeläisten menot. Suomessa otetaan työvoimalta enemmän kuin missään muussa maassa.

Ei oteta. Muualla otetaan ja mitään ei tule tilalle. Meillä on verojen jälkeen kaikki puoli ilmaista kun muualla maailmassa niistä samoista palveluista maksetaan tuhansia dollareita kuukaudessa vielä sen verotuksen päälle. Ne hölmöjä ja köyhiä on, ei me.

Vierailija
110/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
111/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töillä tietenkin. Sen lisäksi voi marjastas ja kerätä pulloja. Onneksi toimeentulotuki ja sossu ajetaan hiljalleen nollaan. Ei tätä lystiä kiinnosta täysjärkisen maksaa.

Vierailija
112/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suomessa työttömillä tukipummeilla on huomattavasti parempi elintaso kun työläisillä. Pineipalkkainen työkäinen tienaa suunnilleen saman kuin tukipummi mutta omien maksujen lisäksi joutuu maksamaan myös ne tukipummin laskut joka ei itse maksa mitään

Vierailija
113/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkimadoilla.

Vierailija
114/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäkuussa lisättiin palkkatukea yrityksille eli valtio maksaa 50% tai 70% palkasta.

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…

Vierailija
115/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuojan heikentäminen on hyvä. Kohta voi irtisanoa valtiolta ja kaupungilta ne työntekijät, joille on kertynyt lisiä ja lomia. 

Vierailija
116/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"6-7€ ainekset ja siihen sähköt ja siirtomaksut päälle, niin voi kivuta kymmeneen euroon. Sitä jos kaksi päivää syö niin se on 5€ päivä. Harva kuitenkaan jaksaa syödä makaroonilaatikkoa sekä aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi että iltapalaksi. Eli varmaan jotain muutakin vaatisi. Jos lisätään vaikka banaani, jugurtti ja maitopurkki, niin ollaankin jo pari euroa korkeammalla. Tällä budjetilla meneekin jo 50% toimeentulotuesta itse laitettuun ruokaan."

Kyllä opiskelijana jaksoi syödä vaikka koko viikon samaa laatikkoa kun rahat olivat vähissä ja sitä rahaa piti säästää vähän huveihinkin. Oli perunasäkki josta tehtiin joka päivä uuniperunoita kaikilla mausteilla. 😋 Juureskasviskeittolla kevennettiin jos halusi painoa vähän pudottaa kun nuorena se paino oli tarkempaa varsinkin senkin takia ettei tarvinnut ostaa isompia vaatteita. Kyllä oli ihan tavallista köyhässä lapsuudessakin

Palkattomat työkokeilut tulisi lopettaa. 

Vierailija
117/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan itseään köyhinä pitävät eivät ole todellista köyhyyttä nähneet eivätkä kokeneet.

Perusosiaaliturva toimii ja jos ei rahat riitä jokapäiväiseen elämiseen, toimeentulotuki on edelleen.

Kuulin kahdesta perheestä, jotka valittavat köyhyyttä ja kuinka ollakaan, ovat joka vuosi matkustelleet ulkomaille, kun lasten lomat on samoin talvella lappiin lomailemaan.Lähtevät pian etelän lämpöön taas.

Mieleen tuli paha sana, jota en ääneen sanonut kun heidän sukulainen kertoi ja valitti lastensa puolesta, että hallitus vie sitä ja sitä heiltä. Meillä ei ollut koskaan varaa moiseen. Ei yksin eikä perheen kanssa.

Vierailija
118/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kulta, kaikki inhimillisyys on kadonnut. Ei köyhän hengellä ole rikkaalle väliä, ei ole koskaan ollut. Suomalaisten lanseeraaman yksinäiskulttuurin/ydinperhekulttuurin myötä ihmisiä ei nähdä ystävinä, vaan vihollisina. Edes Ukrainan sota ei saanut suomalaisia lähentymään. Matalapalkkaiset astuivat kokoomuksen virittämään viha-ansaan lehtijuttujen vuoksi. Lopulta omat huukottivat omia. Ei matalapalkkaiset saaneet yhtään euroa lisää, vaan menettivät vihallaan omat asumistukensa.

Kaikkea hyvää sinulle täällä ihmispetojen repimässä maailmassa.

Vierailija
119/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykyajan itseään köyhinä pitävät eivät ole todellista köyhyyttä nähneet eivätkä kokeneet.

Perusosiaaliturva toimii ja jos ei rahat riitä jokapäiväiseen elämiseen, toimeentulotuki on edelleen.

Kuulin kahdesta perheestä, jotka valittavat köyhyyttä ja kuinka ollakaan, ovat joka vuosi matkustelleet ulkomaille, kun lasten lomat on samoin talvella lappiin lomailemaan.Lähtevät pian etelän lämpöön taas.

Mieleen tuli paha sana, jota en ääneen sanonut kun heidän sukulainen kertoi ja valitti lastensa puolesta, että hallitus vie sitä ja sitä heiltä. Meillä ei ollut koskaan varaa moiseen. Ei yksin eikä perheen kanssa.

Eikä sinulle tullut mieleen, että yleistät kuulopuheen kaikkia koskevaksi? Olen elänyt käytännössä koko ikäni toimeentulotuella (en saa töitä, koska ei ole työkokemusta -kierre), enkä ole ikinä käynyt Ruotsia pidemmällä. Ruotsissakin kävin lapsena vanhempien maksamana. Ei todellakaan ole ollut varaa matkustella. Olen 40 v.

Vierailija
120/152 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Suomessa työttömillä tukipummeilla on huomattavasti parempi elintaso kun työläisillä. Pineipalkkainen työkäinen tienaa suunnilleen saman kuin tukipummi mutta omien maksujen lisäksi joutuu maksamaan myös ne tukipummin laskut joka ei itse maksa mitään

Mä olen pitkäaikaistyötön ja ainoa tukeni on työmarkkinatuki. Mistään kokopäivätyöstä ei saa näin pientä summaa. Eikä kela maksa yhtään laskuani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi