Jaatko sijaintisi kumppanillesi?
Miesystäväni on muutamaan kertaan maininnut että hänen mielestä minun pitäisi jakaa jatkuva reaaliaikainen sijaintini hänelle, ja hänkin jakaisi omansa.
Meillä ei ole yhteisiä lapsia emmekä asu yhdessä, vaikka käytännössä olemmekin jatkuvasti jomman kumman luona ja yhdessä.
Mielestäni meillä on hyvä suhde, eikä ole ollut pettämisdraamaa yms. En ihan ymmärrä miksi minun pitäisi jakaa sijaintini vaikka toisaalta en myöskään osaa antaa hänelle tarpeeksi hyvää syytä miksen tekisi kuten hän toivoo.
Onko tämmönen ihan yleistä nykyään?
Kommentit (192)
Tämä kysymys on niin outo ja turha! Miksi kukaan vastaisi puhelimeen, jos on paha hetki?
Minua ei haittaa, vaikka joku random tietäisi sijaintini. Nuorimman lapseni isän kanssa meillä oli Find My Kids -sovellus, niin vähensi hänen epäilyjään. Sovelluksessa pystyi myös kuuntelemaan ääniä kyseisen laitteen ympärillä. Hyvä asia myös, jos sattuu jotain esim. Tajuttomuus, niin tietää mistä etsiä. 🤗
Vierailija wrote:
Tämä kysymys on niin outo ja turha! Miksi kukaan vastaisi puhelimeen, jos on paha hetki?
Miten puhelimeen vastaaminen liittyy aloittajan kysymykseen?
Ei se ollutkaan kommentti aloitukseen. Vaan eipä näytä lainaukset toimivan ainakaan iPadilla kirjoittaessa.
Joku äppi millä voi seurata sijaintia ja kuunnella ääniä?
Hyi hitto
Käsittämätön ajatus, että joku voisi valvoa tekemisiäni tietämättäni kuuntelemalla puhelintani.
Tiedän tapauksen, jossa kaverin puoliso oli asentanut seurantasovelluksen kaverini puhelimeen salaa, tämä siis joskus 10 vuotta sitten. En yhtään ihmettele vaikka tällaista tai jotain keyloggerien asennusta tietokoneisiin ynms harrastavia sairaan mustasukkaisia puolisoita on paljonkin, tekniikka tehnyt sen stalkaamisen niin helpoksi.
Kai nyt kuitenkin on kaikille selvää että on TÄYSIN eri asia, käytetäänkö jotain sijaintipalvelua yhteisestä sopimuksesta, koska se helpottaa kyseistä pariskuntaa jollain tapaa ja koetaan yhdessä syystä tai toisesta hyväksi, VAI onko puoliso laittanut salaa jonkun seurantajärjestelmän toisen puhelimeen (tai autoon tmv) tai vaatii mustasukkaisuuttaan ja toista kytätäkseen sellaisen seurannan käyttöön ottoa?
Ero on kuin yöllä ja päivällä. Jos yhdessä sovitaan ja todetaan hyväksi, se ei ole stalkkaamista tai kyttäämistä.
Vierailija wrote:
En edes tiedä, miten se tehtäisiin. Sinänsä se voisi helpottaa niitä tilanteita, joissa esim metsälenkillä sattuu jotain ikävää.
Sitä varten on 112-sovellus.
Vierailija wrote:
Itselleni olisi tuollainen kontrollinhalu niin suuri turn off, että lopettaisin tapailun/suhteen.
On kyllä sellainen RED FLAG että ukko luiskaan välittömästi. Digitaalista vainoamistahan se ja alkaa jostain harmittomasta pikkujutusta. Jos on tarvis jonkun reissun tai homman vuoksi, ni ok sen ajaksi sitten käyttöön.
Jos toi menee läpi, seuraavaksi alkaa vaatia lukea viestejä ja todennäköisesti itsellään on joku pelipuhelin piilossa, jolla hakee homoseuraa Grinderistä.
Miten? Ei mulla ole älyluuria, eikä tule. Jos ei luota, niin sitten on luottamatta ja saa häipyä.
Kyllä jaan ja puoliso jakaa myös minulle, kun jompi kumpi on jossain reissussa. On kiva tietää, että missä toinen menee ja että on päässyt perille. Tiedämme myös toistemme puhelimien pin-koodit. Kummallakaan ei ole tosin mitään tarvetta katsella toisen puhelinta.
Google kuuntelee kumminkin. Keskustelepa vaikka jostain tunnetusta jalkapallo-ottelusta kaverisi kanssa, niin kohta saat mainoksia ko. pelistä ja pelaajista.
Meillä on puolison kanssa sijainnin jako käytössä ja ei siinä ole ollut ongelmaa. Itselläni työ vaatii matkustamista ja kotona poissaoloa. Minulla on myös menoja kodin ulkopuolella kavereiden kanssa ja joskus tulen myöhäänkin kotiin. Miehelläkin joskus vapaa-ajan menoja eri paikkakunnille ja tulee myöhään illalla kotiin. Emme ole mustasukkaisia ja harvoin tulee edes katsottua toisen sijaintia. Se nyt vaan on päällä. Jos mieheni olisi mustasukkainen, menoista aiheutuisi riitaa ja kyseenalaistaisi menojani niin en jakaisi sijaintiani. Toisaalta en olisi edes sellaisen ihmisen kanssa yhdessä.
Vuosi kaksi siteen mietin ääneen, että minulla olisi asiaa yhdelle lapsista, mutta saattaa olla lomalla, eikä asiani vuoksi lomalla tarvitse soitella. Paikalla ollut poikani, kysyi, olivatko menossa koko perheenä. Toisella lapsista oli sijainnin jako käytössä ja hän oli Oulussa. Kerroin lomalle olleelle, että teidän kotiinne olisi ollut tehdä ryöstö parin viikon lomanne aikana, kun useimmat arvaavat, että 12v ei lomaile yksin Dubaissa.
Puoliso näkee halutessaan tinderistä, jos on huomannut että olen siellä.
Meillä on puolison kanssa ollut jo vuosia sijainnin jako päällä, hän taisi sitä joskus ehdottaa kun näki että tällainen uusi ominaisuus tullut puhelimeen. En kyllä ole koskaan ajatellut sitä minään kyttäämisenä tai mustasukkaisuuden välineenä, kiva just nähdä onko toinen jo matkalla kotiin jne. Itse sitä vilkuilen säännöllisesti, hän ei taida niinkään, koska saattaa joskus laittaa viestiä ja kysyä missä menen tms.
Nykyään on sitten kyllä jo muitakin tapoja kyttäillä menoja jos niikseen tulee, äpistä näkee aina auton sijainnin ja jos on lasten kanssa liikkeessä niin heitä voi seurata jne. En näe tätä mitenkään kummallisena, mutta toki jos suhteessa luotto on huono, tällaisetkin asiat saavat toisenlaisia merkityksiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Me miehen kanssa nähdään toistemme sijainnit. Ei siinä ole mitään kontrollinhalua puolin eikä toisin, meillä on terve suhde eikä kummallakaan ole menoissaan mitään salattavaa. Sijainnin näkeminen on lähinnä hyödyllistä infoa, ja vähentää turhaa "missä oot" kyselyä.
Miksi pitäisi aina tietää, missä toinen on? Ihan vilpittömästi ihmettelen. Jotta "tietäisi laittaa perunat kiehumaan"? Meillä on säännöllinen ruoka-aika. Jos sitä on tarve muuttaa, siitä sovitaan etukäteen. En minä jättäisi syömättä vain siksi, että puolisolla meneekin myöhään. Jos hän myöhästyy vain hieman, hän osaa kyllä soittaa.
Kun puolisollani on menoja lähikaupunkiin tai muualle, niin ei minun tarvitse tietää missä hän siellä liikkuu. Eikä hän kysele, missä minä olen. Jälkeen päin kerrotaan toisillemme se, mikä toista mahdollisesti kiinnostaa ("Kävin x-paikassa, siellä o
Tää on taas näitä "kun minä en ymmärrä niin kukaan muukaan ei saisi tehdä näin". Tässäkin ketjussa on kerrottu monenlaisia syitä, miksi on kiva nähdä puolison sijainti. Teillä on säännöllinen ruoka-aika, kaikilla muilla ei ole. Myös nuo poikkeustilanteet (merellä, metsässä ym) toimivat ainakin minusta hyvin niin, että kun sijainnin jako on päällä koko ajan, se on päällä myös tuolloin, eipähän ainakaan käy niin että unohtuu koko jaon laittaminen. Joku haluaa laittaa sen aina välillä pois päältä, mutta mikä ihmeen tarve hyökätä niitä vastaan jotka eivät jaksa tai halua näin tehdä. Kyllä minäkin pärjäisin vallan hyvin ilmankin puolisoni sijaintitietoa jos hänellä olisi joku ongelma sen kanssa, mutta kun molemmat olemme samoissa ajatuksissa että ei sen jakamisesta haittaakaan ole, niin miksi se ei saisi olla päällä, vain koska jotain random av-mammaa häiritsee suhteemme "digitaalinen väkivalta" :D
Vierailija wrote:
Kyllä jaan ja puoliso jakaa myös minulle, kun jompi kumpi on jossain reissussa. On kiva tietää, että missä toinen menee ja että on päässyt perille. Tiedämme myös toistemme puhelimien pin-koodit. Kummallakaan ei ole tosin mitään tarvetta katsella toisen puhelinta.
Sama meillä. Tosin välillä on tarvetta katsoa toisen puhelimesta esim. lasten viestejä, jonkun numeroa, työvuorolistaa, kuvia, tyhy-päivän osoitetta tms. Tai voidaan käyttää toisen puhelinta kuvaamiseen tai soittamiseen tai miten milloinkin. Ei ongelmia, koska puhelin on meillä vain puhelin.
Sijainnin jakaminen ei tarkoita sitä, että AINA pitäisi tietää. En minä ainakaan sitä jatkuvasti tsekkaile enkä edes päivittäin tai viikoittain. Ja tuskin niin tekee mieskään. Eikä kyse missään nimessä ole kontrolloinnista tai mustasukkaisuudesta.
Meillä ei ole säännöllisiä ruoka-aikoja johtuen miehen työstä ja omista harrastuksistani. Mutta syömme silti mielellämme yhdessä aina kun mahdollista.
Ja tuota jonkun mainitsemaa kaupassa käyntiä varten mekin joskus tsekkailemme sijaintia, ei tarvi turhaa soitella. En näe siinä mitään epänormaalia.
Lisäksi mieheni matkustaa ympäri maailmaa enkä aina tiedä missä hän milloinkin on ja mitä kello siellä on eli voiko soittaa. En halua yöllä herättää turhanpäiten. Esimerkkinä taannoinen viikon kestänyt matka: Saksa-USA-Brasilia-Australia. Yölennoilla onnistuu lyhyessäkin ajassa moinen matka.