Jaatko sijaintisi kumppanillesi?
Miesystäväni on muutamaan kertaan maininnut että hänen mielestä minun pitäisi jakaa jatkuva reaaliaikainen sijaintini hänelle, ja hänkin jakaisi omansa.
Meillä ei ole yhteisiä lapsia emmekä asu yhdessä, vaikka käytännössä olemmekin jatkuvasti jomman kumman luona ja yhdessä.
Mielestäni meillä on hyvä suhde, eikä ole ollut pettämisdraamaa yms. En ihan ymmärrä miksi minun pitäisi jakaa sijaintini vaikka toisaalta en myöskään osaa antaa hänelle tarpeeksi hyvää syytä miksen tekisi kuten hän toivoo.
Onko tämmönen ihan yleistä nykyään?
Kommentit (192)
Yleensä tiedä missä perheeni seikkailee ja jos en, niin saatan lähettää tekstarin ja kysyä. Vastaa sitten jos vastaa ja kertoo mitä kertoo. Sen sijaan autossa on softa josta näkee missä se kulloinkkin on. Seuraan joskus jo vaimo on pitemmässä reissussa että missä se milloinkin on viimeksi aktivoitunut. Vaimo ei käytä tätä eikä edes tiennyt, mutta nyt tietää, koska salaa en halua häntä stalkata.
Reissussa olemme usein käyttäneet Snaphcatia - vain poikamme käyttää sitä mihinkään muuhun kuin sijainnin ilmoittamiseen mutta me vanhemmatkin aktivoimme sijainnin jos olemme eri paikassa. Samoin jos haen lasta jostain bileistä niin saatan lähettää tiedon saapumisestani sovitulle paikalle snapilla ja poika tietää heti missä kadunkulmassa olen.
"Sama meillä. Tosin välillä on tarvetta katsoa toisen puhelimesta esim. lasten viestejä, jonkun numeroa, työvuorolistaa, kuvia, tyhy-päivän osoitetta tms. Tai voidaan käyttää toisen puhelinta kuvaamiseen tai soittamiseen tai miten milloinkin. Ei ongelmia, koska puhelin on meillä vain puhelin."
Katsoa toisen puhelimesta jonkun numeroa? Soittaa toisen puhelimella? Ensin katsoa omasta puhelimesta oman tuttavan numero ja sitten soittaa sille puolison puhelimesta?
Ei minun puolisoni puhelimessa ole minun sukulaisteni tai ystävieni numeroita, tai päinvastoin. Kuulostaa tosi kummalliselta.
Olisin pahoillani jos puolisoni haluaisi tietää sijaintini ihan reaaliaikaisesti ja 24/7. Kumpikaan meistä ei liene pettänyt koskaan ja jos niin kävisi, en ehkä haluaisi tietää.
Vierailija wrote:
Nykyään on sitten kyllä jo muitakin tapoja kyttäillä menoja jos niikseen tulee, äpistä näkee aina auton sijainnin ja jos on lasten kanssa liikkeessä niin heitä voi seurata jne. En näe tätä mitenkään kummallisena, mutta toki jos suhteessa luotto on huono, tällaisetkin asiat saavat toisenlaisia merkityksiä.
Auton sijainnin tosiaan pystyy tarkistamaan äpistä - siitä on hyötyäkin, näkee ehtiikö äiti viemään harkkoihin vai pitääkö mummin viedä jne.
Mutta sijaintitietojen näkyminen, laitteen ympärillä olevien äänien kuunteleminen, lasten sijainnin näkyminen voivat olla myös turvallisuusriski. Ja riski ei aina tule perheen sisältä, mitä enemmän laitteita on, sitä enemmän on myös haavoittuvuuksia, joiden kimppuun voi hyökätä.
Simppeli juttu: jos ei ole tarvetta kytätä toisen sijaintia, niin silloin ei ole tarvetta kytätä.
Toisekseen: täähän vie sikana dataa ja akkua pitää koko ajan päällä. Ei mitään järkeä.
Parhaimpia kyllä nämä perustelut: listanaulat lopussa, niin kätevä katsoa onko menty rautakaupan ohi tai että tietää laittaa perunat kiehumaan ::::::::::DDD
Poikkeustilanteet eri, niistä ei tarvitse mainita, aloituksessa ei ollut kyse siitä. Lukemisenymmärrys taas huipuussaan täällä.
"Katsoa toisen puhelimesta jonkun numeroa? Soittaa toisen puhelimella? Ensin katsoa omasta puhelimesta oman tuttavan numero ja sitten soittaa sille puolison puhelimesta?
Ei minun puolisoni puhelimessa ole minun sukulaisteni tai ystävieni numeroita, tai päinvastoin. Kuulostaa tosi kummalliselta."
No musta kuulostaa tosi kummalliselta, jos ei puolisolla ole esimerkiksi appinvanhempiensa numeroa 😳 Kyllä meillä vaan on. Hänellä on kaikkien niiden sukulaisteni numerot joiden kanssa olen/ollaan tekemisissä, samoin mulla hänen sukulaistensa. Juuri mies sai iäkkään tätinsä numeron jota hällä ei aiemmin ollut niin laittoi sen suoraan myös mun puhelimeen, koska minäkin voin tädille soittaa. Samoin monen kaverini numerot on myös miehellä ja toisinpäin, koska niitä on joskus tarvittu ja siten tallennettu.
Ja kyllä, jos mulla on vaikka akku lopuillaan tai puhelin on jossain muualla kuin minä, tottakai voin soittaa miehen puhelimella vaikka äidilleni. Jokseenkin ihmeellistä, jos tämä on jonkun mielestä jotenkin ihmeellistä 😄 Mutta toisaalta me ollaan eletty myös lankapuhelinaikana, niin on aivan normaalia että puhelin on puhelin.
Ihan hyvin voisin sopia puolison kanssa sijainnin jakamisesta. Kummallakaan toisen kyttäämiseen ei ole mitään tarvetta. Ei tosin tällä hetkellä ole mitään muutakaan syytä tullut esille miksi se sijainti pitäisi jakaa. Puolin ja toisin sen sijainnin saa selville tarvittaessa muutenkin.
No en todellakaan jaa sijaintiani kumppanini kanssa, enkä halua nähdä hänen sijaintiaan. Ihan sairasta kontrollointia tuollainen. Varmaan samat jotka tuollaista vaatii, vaativat myös yhteisen pankkitilin ja pahimmillaan yhteisen some profiilin.
Me jaamme sijainnin minun aloitteesta, harrastan maastoratsastusta ja polkujuoksua. On turvallisempi olo liikkua yksin maastossa, kun mies tietää mistä etsiä jos mua ei kuuluisi kotiin.
Myös mies jakaa sijainnin, siitä on ihan kätevää katsoa missä menee ja arvioida milloin on kotona jos on vaikka valmistelemassa ruokaa.
Syy ei ole toisen kyttääminen tai tarve tietää 24/7 missä toinen on esim. pettämisen pelossa.
Jos aloite olisi ollut miehen, ja tuntuisi että taustalla on miehen tarve kontrolloida menemistäni, niin ajattelisin että se ongelma pitäisi ratkaista jollain muulla tavalla kuin tuolla enkä varmaan olisi kovin innokas jakamaan sijaintia.
Mä en ymmärrä miksi en voisi jakaa puolisolleni omaa sijaintia? Meillä on ollut perhejako jo vuosia käytössä eli minä, mies ja lapset nähdään kaikki missä muut liikkuvat. Lasten ei tarvitse soitella olenko vielä töissä ja itse voin varmistaa onko koulusta jo päästy kotiin. Kyllä mieheni tietää muutenkin suunnilleen missä menen vaikkei sijainninjako olisikaan käytössä. En ymmärrä miksi perheen sisällä pitäisi salailla asioita muutenkaan. Se vasta epäilyttävää olisi
Minulle on täysin omituinen ajatus, että joku yhdistää automaattisesti sijaintitietojen jakamisen mustasukkaisuuteen. Tai että olisi outoa käyttää toisen puhelinta.
Ehkä me vanhempi sukupolvi suhtaudumme tosiaan puhelimeen vain puhelimena eikä jonain kyttäysvälineenä. Meistä kumpikin tarttuu tarvittaessa siihen puhelimeen, joka on näkösällä, meillä on iso talo eikä puhelin kulje koko ajan mukana huoneesta toiseen tai ulos puutarhaan.
Meistä kumpikin pääsee tarvittaessa myös toisen sähköpostiin ja mies minun FB-sivuilleni, hänellä itsellään ei sellaista ole. Elämme yhteistä elämää eikä meillä ole mitään salattavaa. Kumpikaan ei ole mustasukkainen ja voimme käydä ulkona ilman puolisoa, matkustaa ilman puolisoa jne. Ei miehellä ole mitään sitä vastaan, että nytkin olen yksin viikon lomalla ja sama toimii toisinpäin. Tosin miehelläni on paljon vähemmän tarvetta omaan aikaan kuin minulla, joskus jopa oikein kehoitan häntä lähtemään jonkun kaverinsa kanssa ulos, ravintolaan tai jonnekin.
Puhelimen sovelluksesta näen myös, jos joku lapsista käy meillä kotona lainaamassa autoa, että missäs se auto nyt onkaan. Ja toisesta sovelluksesta näemme, kuka meillä on käynyt ja mihin aikaan. Ja kun minä lainaan miehen firma-leasing-autoa, tulee hänelle heti viesti, jos auto ylittää maan rajat (käytän miehen autoa käydessäni ulkomailla autolla).
Vierailija wrote:
Näin meilläkin. Tsekkaan aina, milloin voin laittaa perunat tms. kypsymään
Puoliso syököön kylmänä/mikrotettuna jos ei tule silloin kun on sanonut tulevansa tai ilmoittanut ajoissa muutoksesta. Mulla voi olla muutakin menoa ruuan laiton jälkeen, joten pysyn aiemmin sovitussa aikataulussa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Puoliso syököön kylmänä/mikrotettuna jos ei tule silloin kun on sanonut tulevansa tai ilmoittanut ajoissa muutoksesta. Mulla voi olla muutakin menoa ruuan laiton jälkeen, joten pysyn aiemmin sovitussa aikataulussa.
Niin, joillakin se elämä on niin helppoa ja aikataulutettua koti-työpaikka-kauppa-koti raamien sisään, että on vaikea ymmärtää muiden elämää, joka saattaa olla hyvinkin liikkuvaa ja jossa työ vaatii muutakin kuin 8-16 paikallaoloa.
Suojelupoliisi: ”Kuka tahansa meistä voi olla mahdollistamassa vakoilua”
Lainaus iltasanomien sivulta - miettikää, mitä kaikkea puhelimella tai tabletilla voi tehdä ja, mitä kaikkea sallimme sen tekevän.
Olethan tarkistanut, että vakuutukset ovat voimassa! Yritysauton vakuutusehdoissa voi olla ehto, jonka mukaan vakuutus on voimassa ainoastaan yrityksen palkatun työntekijän kuljettaessa autoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin, joillakin se elämä on niin helppoa ja aikataulutettua koti-työpaikka-kauppa-koti raamien sisään, että on vaikea ymmärtää muiden elämää, joka saattaa olla hyvinkin liikkuvaa ja jossa työ vaatii muutakin kuin 8-16 paikallaoloa.
Meillä on liikkuvaa elämää, mutta ei se sitä estä, että päivällinen on 20.30 ellei toisin sovita. Jos puoliso ei ole siihen mennessä kotona, niin minä syön joka tapauksessa. Ja jos hänelle on tärkeää, että syödään yhdessä, hän osaa kyllä kertoa etukäteen, että myöhästyy.
Naurettavia nuo perustelut, että sijaintitietoa pidettäisiin päällä siksi, että tiedetään, milloin perunat pannaan kiehumaan tai osataan pyytää tuomaan jotain kaupasta.
eri
Vierailija wrote:
"Katsoa toisen puhelimesta jonkun numeroa? Soittaa toisen puhelimella? Ensin katsoa omasta puhelimesta oman tuttavan numero ja sitten soittaa sille puolison puhelimesta?
Ei minun puolisoni puhelimessa ole minun sukulaisteni tai ystävieni numeroita, tai päinvastoin. Kuulostaa tosi kummalliselta."
No musta kuulostaa tosi kummalliselta, jos ei puolisolla ole esimerkiksi appinvanhempiensa numeroa 😳 Kyllä meillä vaan on. Hänellä on kaikkien niiden sukulaisteni numerot joiden kanssa olen/ollaan tekemisissä, samoin mulla hänen sukulaistensa. Juuri mies sai iäkkään tätinsä numeron jota hällä ei aiemmin ollut niin laittoi sen suoraan myös mun puhelimeen, koska minäkin voin tädille soittaa. Samoin monen kaverini numerot on myös miehellä ja toisinpäin, koska niitä on joskus tarvittu ja siten tallennettu.
Ja kyllä, jos mulla on vaikka akku lopuillaan tai puhelin on jossain muualla kuin minä, tottakai voin soittaa miehen puhelimella vaikka
Olemme sitä ikäluokkaa, ettei kummankaan vanhemmat ole elossa. Kumpikaan ei ole nähnyt mitään syytä jakaa muiden sukulaistensa tai ystäviensä numeroa, ei minun puolisoni soittele veljenvaimolleni enkä minä hänen siskoilleen, kyllä yhteydenpito kulkee sen kautta, joka on sukua tai ystävä.
Molemmat pidämme kännykkämme aina ladattuina. Ei ole koskaan näiden kohta kymmenen vuoden aikana tullut tilannetta, että olisi pitänyt toisen kännystä jotain etsiä tai tehdä.
Ja työpuhelintahan (joka on siis privapuhelimen lisäksi) en joka tapauksessa saisi puolison käyttöön antaakaan.
No eipä ole tullut mieleenkään jakaa.
Minä kysyn aina onko paha hetki, jos aion jutella kauemmin kuin vaikka puoli minuuttia. Se paha hetki voi olla vaikka se että on paraikaa kaupan kassalla ja oma vuoro on seuraavaksi, mutta vastaa varmuuden vuoksi jos asia on todella kiireellinen.