Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 kk aikana kahdeksan (8!) tuttua lapsiperhettä on muuttanut pois Helsingistâ!

Vierailija
09.10.2023 |

Helsingin keskustasta ja Töölöstä on muutettu mm Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Espooseen, Vihtiin, Lahteen, Hämeenlinnaan ja Raaseporiin.
Kolme perhettä suunnittelee muuttoa, yksi Tampereelle. Kaikki ovat tuttuja lasten töistä, lasten koulusta, päiväkodista ja omista harrastuksista.
Tämä alkaa olla jo ihan joukkopako!

Kommentit (494)

Vierailija
321/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sieltä Hesasta saa muuttaa pois. Kerran oli kyllä se esto, ettei saanut mennä tai tulla pois Hesasta silloin koronan aikaan.

Vierailija
322/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden unelma on että kaikki muuttavat Helsinkiin/pk- seudulle. Minulla on toisenlainen unelma: vapaus, luonnonläheisyys, rauha, lintujen laulu, puhdas ilma, pelottomuus,. . .

Ihan samalla tavalla utopia tuo on.

Kuinka niin?

Moni kaupungissa asuvahan hakee tuota vapaa-ajan asunnolta tai mummulasta kun työt pakottavat vielä toistaiseksi viettämään arkiviikot kaupungissa.

Kyllä minun mökilläni laulaa linnut, luonto on lähellä, enkä mitään siellä osaa pelätäkään. En tosin kotonakaan joka on metsän laidassa, hiihtoladun ja pururadan vieressä, 300 metrin päässä keskisuuresta koulusta, 2 kilometrin terveyskeskuksesta ja kaupasta, sekä 8 kilometrin päässä keskisuuren kaupungin palveluista. Linnut laulaa täälläkin :)

Maaseutu on idyli jos sen sellaisen haluaa nähdä. Kyllä minäkin kuuntelen mökillä mielelläni lintujen laulua silloin kun on kesä, lämmintä ja valoisat illat. Mutta joku marraskuinen ilta jolloin on pilkkopimeää eikä yhtään lintua missään on hieman eri asia. Silloin olen paljon mielummin kaupungissa.

Haluaa, vai näkee?

Marraskuussa laitan mökillä saunan lämpiämään ja ulkoroihuja sekä paristokäyttöisiä LEDejä valaisemaan ja uunipuuron takkaan saunan ajaksi hautumaan ja lähden lenkille rauhalliselle kylätielle otsalampun valossa. Illat kuunnellaan puolison kanssa musiikkia, pelataan korttia, istutaan nuotiolla ja.. miten ne lappilaiset sanookaan; vähemmän kalastellaan ;)

Lumen tultua saatan ajella n 6 kilometrin päähän ladulle, tehdä avannon, laskea verkot, kelkkailla jäällä, lumikenkäillä.. Linnustuskausi alkaa päättymään tuossa marraskuulla, joten viikonloppuaamuisin voi nukkua pitkään hiljaisuudessa. Ystävien ja salini lisäksi en kaipaa kaupungista mitään ja nyt kun työt sen sallii, etäilen mökiltä mahd paljon. Minun idylli ei välttämättä sinulle sitä ole ja se on ihan fine.

Sitä tuossa yritin sanoa. Idyli on siellä mihin sen itselleen haluaa tehdä. Eli nähdä asiossa ne hyvät puolet ja unohtaa huonot. Se sijaitsee jokaisella eri paikassa ja syntyy eri asioista.

Jaa. En itse ole ajatellut, että joku haluaa kiihkeästi asua Helsingissä koska HALUAA nähdä sen itselleen ihanteellisena asuinpaikkana. Olen ajatellut, että NÄKEE sen itselleen ihanteellisena asuinpaikkana, mutta nyt ymmärrän, että olen ehkä ollut kuitenkin väärässä. Ehkä Helsingissä eläminen on sitten enemmänkin sellaisen elämän toteuttamista mistä HALUAISI pitää kuin sellaista mistä todella pitää.

En yleensäkään ymmärrä, miksi elämässä pitäisi "unohtaa" huonot puolet. Elämähän on yksi iso kompromissi, kuten ehkä  kirjoituksestani poimitkin, kaipaan mökillä ystäviä ja salia ja katuvalot olen keksinyt korvata otsalampulla jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://liberolehti.fi/loiset-ja-vampyyrit-kaupungistumisen-ekologinen-…

Kyllä. Kaupungit eivät pärjää maaseudulle ekologisessa elämäntavassa.

Minullakin on kotona maalämpö, aurinkopaneelit ja hybriauto.

"Helsingin tapauksessa kaupunkiin on vuosittain tuotava keskivertoa asukasta kohden noin puoli tonnia ruokaa ja noin 100 kuutiota (tonnia) puhdasta vettä. Kiinteitä jätteitä on käsiteltävänä noin 300 kiloaasukasta kohden vuodessa. Helsingin alueella tämä tarkoittaa vuosittain 5000 miljoonan ruokakilon tuottamista “jossakin” ja 100 miljoonaan vesikuution juoksutusta ”jostakin” (Helsingin tapauksessa vesi tulee tunnelia pitkin Päijänteeltä). Lisäksi nykykaupungit ovat täysin riippuvaisia fossiilienergiasta esimerkiksi infrastruktuurin ylläpidon ja logistiikan suhteen ja kipuilevat etsiessään korvaavia energialähteitä. Tätä elintärkeää vuorovaikutusta ympäröivien seutujen kanssa kaupunkien asukkaat eivät yleensä itse lainkaan tiedosta."

Valitettavasti ihan tuo sama tapahtuu maaseudullakin. Jos nyt ei lasketa niitä jätteitä jotka jätätte pihapiiriin mätänemään tai kippaatte metsään. Tai jätevesiä joita tykkäätte laskea puhdistamattomana luontoon (jätevesiasetusta vastustettiin kiivaasti maalla).

Se että samat asiat tapahtuvat harvemmassa ei niitä poista vaikka ne ovatkin ehkä vähemmän näkyviä.

Et näköjään ymmärrä tästäkään hevon paskaa.

Meillä pääosa jätteistä menee kierrätykseen ja 180l jätesäiliö tyhjätään joka toinen KUUKAUSI. Jätevedet on jo kauan menneet imeytyskenttiin pelloilla ja/tai kaivoihin, jotka myös tyhjätään vain kerran vuodessa.

On se hurjaa, kun ei ymmärrä muuta kuin elementtiläävistä.

Pointti on se että jos maalla noudatetaan samaa jätteiden keräystä ja kierrätystä, ja vesien käsittelyä niin se panos joka pitää yhtä asuntoa kohden tehdä on paljon isompi kuin kaupungissa. Mieti jos Helsingissä jokaisessa asunnossa olisi oma imeytyskenttä tai jokaiselle asunnolla ihan oma jäteastia joka erikseen pitäisi tyhjentää. Se vaatisi ihan valtavan määrän resursseja.

Isommassa mittakaavassa tehtynä veshuolto, jätevesi ja jätehuolto ovat paljon tehokkaampia.

Se "panos" on se, koska teillä ei ole maata niin teille joudutaan kaikki tuottamaan muualla, kuljettamaan, rakentamaan, kuljettamaan pois, puhdistamaan. Se on iso se. Ja sitä tukee myös tutkimukset; iso ihmismassa paremmilla tuloilla ja suuremmalla kuluttamisasenteella on epäekologista.

No nyt puhutaan vihdoin asiaa. Eli maaseudulla on ekologista koska siellä väestö on keskimäärin köyhempää ja kuluttaa vähemmän. Tämä ei siis suoraan johdu maaseudusta vaan siitä että rahakkaammat työt ovat kaupungissa. 

Jos se kaupunkilainen siirretään samalla kulutuksella maalle niin hiilijalanjälki ei pienene vaan kasvaa.

No. Iäkkäämpää ainakin. Arvot taitaa yleisestikin olla vähän erilaiset - ei ole niin kulutuspainetta kun ei kellään muullakaan loista tuplakupla ikkunalla, ole tallissa Teslaa tai vaihdu LV tai MK käsivarrella aina tilaisuuden ja sään mukaan. Kaapista löytynee ennemmin Härkilää, jota ei tarvitse uusia joka kaudeksi kun se kestää ikuisesti ja tallista Hilux, joka kestää vähintään 800'000 kilometriä..

Arvot kuvastavat niiden (osin taloudellisen välttämättömyyden pakosta muodostuneita) arvoja jotka sinne maalle ovat jääneet. Jos nyt olisi käynnissä joku suuri muutto kaupungeista maalle niin kyllä luultavimmin ne muuttajat tuovat sen oman arvomaailmansa mukanaan ainakin jos tulot pysyvät samoina.

Maalla on muuta tekemistä. Maalla ei ole tarvetta valtavalle määrälle vaatetta ja kodin sisustusesineitä. Maalla niiden hankkiminen on vaikeampaa. Houkutuksia ei ole läsnä. Kun koti on tilava ja siellä on kaikenlaista puuhaa, ei tule houkutusta tai tarvetta lähteä kylille kulutusmahdollisuuksien äärelle. Usko nyt vaan :) kun olen viikonlopun kaupungissa, käyn ravintolassa, kaupoissa, salilla, ehkä baarissa tai keilaamassa. Kun olen mökillä, samoilen metsässä, kerään sieniä, kalastan, teen polttopuita, uin, pelaan pihapelejä (jotka kestäneet sukupolvelta toiselle), lämmittelen saunaa.

Nyt puhutaan siitä että jos tulisi joklu suuri buumi muuttaa kaupungeista maalle. Kyllä silloin maalle muuttaisi paljon sellaisia ihmisiä jotka eivät juuri haluaisi tinkiä kulutuksestaan. Jos kauppoja ei ole lähellä niin sitten tilataan netistä.

Pointti on se että nyt maalla asuvat tai sinne muuttavat ihmiset jotka arvostavat jo valmiiksi niitä arvoja joita maalla voi helposti toteuttaa. Mutta jos muutto olisi laajempaa, tuli väkisin mukana paljon ihmisiä joilla ei olisi samoja arvoja kulutuksen ja tekemisen suhteen.

Oma yleinen elämänkokemus kertoo, että kun neliöitä on 15/ asukas ja oma piha puuttuu, tulee nopeammin tarve poistua kotoa. Kaupungissa maksuttomat ja aineettomat ajanvietteet on vähäisemmät.

Meidän lähin maksuton ajanviete löytyy 200 metrin päästä koulun kentältä. Siellä näyttää jätkuvasti olevan lapsia pelailemassa jalkapalloa tai korista ja talvella lätkää. Seuraa löytyy kun se lähin kaveri ei asu kolmen kilometrin päässä.

Eihän 3 km ole fillarilla matka eikä mikään.

Niin, sieltä löytyy se yksi kaveri. Meillä löytyy 30 kaveria alle kilometrin säteeltä. Siinä on aika iso ero.

Niin meilläkin on, eihän tuo nyt ole mikään helsinki-erikoisuus. 2km säteellä on aivan kaikki palvelut terveysasemasta uima- ja jäähalliin, jokunen ravintolakin on ja 300m päästä menee bussi puolessa tunnissa kaupungin keskustaan jossa on sitten teatteria ym. kaupungin huvituksia ja tapahtumia. Ai niin, ja sinne lähiterveysasemalle saa ajan samalle päivälle jos lapselle tulee vaikka korvatulehdus.

No tuo mitä kuvaat ei ole maaseutua.

Mutta ei myöskään pääkaupunkiseutua. Joillain tuntuu olevan hyvin syvässä ajatus, että vaihtoehdot on maaseutu jumalan selän takana, tai Helsinki.

Helposti vaan ihminen projisoi siihen omaan asuinpaikkaansa ne ominaisuudet ja arvot joita pitää itse hyvinä. Ihan kaupungin kupeessa oleva omakotiasuminen voidaan mieltää yhden ihmisen näkökulmasta maalla asumiseksi jos siihen maalla asumiseen itse liittää paljon positiivista. Jonkun syrjemmällä asuvan näkökulmasta taas se on suunnilleen sama asia kuin asua kaupungissa koska hän mieltää vasta todella syrjässä asumisen maalla asumiseksi.

Tuntuu siis että "maalla asuminen" on hyvin venyvä käsite ja se enemmänkin kuvaa sitä mielikuvaa ja positiivisuutta, ei niinkään sitä millaista se lopulta on.

Vierailija
324/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin muuttaa nuoret, opiskelijat ja ne jotka työn ja jännittävän kaupunkielämän perässä sinne haluaa. Ja ulkomaalaiset. Lapsiperheet muuttaa väljemmille vesille. Tämä on oikeastaan ihan normaali kiertokulku elämässä.

Vierailija
325/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden unelma on että kaikki muuttavat Helsinkiin/pk- seudulle. Minulla on toisenlainen unelma: vapaus, luonnonläheisyys, rauha, lintujen laulu, puhdas ilma, pelottomuus,. . .

Kuinka niin?

Moni kaupungissa asuvahan hakee tuota vapaa-ajan asunnolta tai mummulasta kun työt pakottavat vielä toistaiseksi viettämään arkiviikot kaupungissa.

Kyllä minun mökilläni laulaa linnut, luonto on lähellä, enkä mitään siellä osaa pelätäkään. En tosin kotonakaan joka on metsän laidassa, hiihtoladun ja pururadan vieressä, 300 metrin päässä keskisuuresta koulusta, 2 kilometrin terveyskeskuksesta ja kaupasta, sekä 8 kilometrin päässä keskisuuren kaupungin palveluista. Linnut laulaa täälläkin :)

Maaseutu on idyli jos sen sellaisen haluaa nähdä. Kyllä minäkin kuuntelen mökillä mielelläni lintujen laulua silloin kun on kesä, lämmintä ja valoisat illat. Mutta joku marraskuinen ilta jolloin on pilkkopimeää eikä yhtään lintua missään on hieman eri asia. Silloin olen paljon mielummin kaupungissa.

Haluaa, vai näkee?

Marraskuussa laitan mökillä saunan lämpiämään ja ulkoroihuja sekä paristokäyttöisiä LEDejä valaisemaan ja uunipuuron takkaan saunan ajaksi hautumaan ja lähden lenkille rauhalliselle kylätielle otsalampun valossa. Illat kuunnellaan puolison kanssa musiikkia, pelataan korttia, istutaan nuotiolla ja.. miten ne lappilaiset sanookaan; vähemmän kalastellaan ;)

Lumen tultua saatan ajella n 6 kilometrin päähän ladulle, tehdä avannon, laskea verkot, kelkkailla jäällä, lumikenkäillä.. Linnustuskausi alkaa päättymään tuossa marraskuulla, joten viikonloppuaamuisin voi nukkua pitkään hiljaisuudessa. Ystävien ja salini lisäksi en kaipaa kaupungista mitään ja nyt kun työt sen sallii, etäilen mökiltä mahd paljon. Minun idylli ei välttämättä sinulle sitä ole ja se on ihan fine.

Sitä tuossa yritin sanoa. Idyli on siellä mihin sen itselleen haluaa tehdä. Eli nähdä asiossa ne hyvät puolet ja unohtaa huonot. Se sijaitsee jokaisella eri paikassa ja syntyy eri asioista.

Jaa. En itse ole ajatellut, että joku haluaa kiihkeästi asua Helsingissä koska HALUAA nähdä sen itselleen ihanteellisena asuinpaikkana. Olen ajatellut, että NÄKEE sen itselleen ihanteellisena asuinpaikkana, mutta nyt ymmärrän, että olen ehkä ollut kuitenkin väärässä. Ehkä Helsingissä eläminen on sitten enemmänkin sellaisen elämän toteuttamista mistä HALUAISI pitää kuin sellaista mistä todella pitää.

En yleensäkään ymmärrä, miksi elämässä pitäisi "unohtaa" huonot puolet. Elämähän on yksi iso kompromissi, kuten ehkä  kirjoituksestani poimitkin, kaipaan mökillä ystäviä ja salia ja katuvalot olen keksinyt korvata otsalampulla jne.

Tartut nyt semanttisiin lillukanvasriin ja ymmärrät minut tahallasi väärin. Varmasti ymmärsit mitä tarkoitin.

Vierailija
326/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://liberolehti.fi/loiset-ja-vampyyrit-kaupungistumisen-ekologinen-…

Kyllä. Kaupungit eivät pärjää maaseudulle ekologisessa elämäntavassa.

Minullakin on kotona maalämpö, aurinkopaneelit ja hybriauto.

"Helsingin tapauksessa kaupunkiin on vuosittain tuotava keskivertoa asukasta kohden noin puoli tonnia ruokaa ja noin 100 kuutiota (tonnia) puhdasta vettä. Kiinteitä jätteitä on käsiteltävänä noin 300 kiloaasukasta kohden vuodessa. Helsingin alueella tämä tarkoittaa vuosittain 5000 miljoonan ruokakilon tuottamista “jossakin” ja 100 miljoonaan vesikuution juoksutusta ”jostakin” (Helsingin tapauksessa vesi tulee tunnelia pitkin Päijänteeltä). Lisäksi nykykaupungit ovat täysin riippuvaisia fossiilienergiasta esimerkiksi infrastruktuurin ylläpidon ja logistiikan suhteen ja kipuilevat etsiessään korvaavia energialähteitä. Tätä elintärkeää vuorovaikutusta ympäröivien seutujen kanssa kaupunkien asukkaat eivät yleensä itse lainkaan tiedosta."

Valitettavasti ihan tuo sama tapahtuu maaseudullakin. Jos nyt ei lasketa niitä jätteitä jotka jätätte pihapiiriin mätänemään tai kippaatte metsään. Tai jätevesiä joita tykkäätte laskea puhdistamattomana luontoon (jätevesiasetusta vastustettiin kiivaasti maalla).

Se että samat asiat tapahtuvat harvemmassa ei niitä poista vaikka ne ovatkin ehkä vähemmän näkyviä.

Et näköjään ymmärrä tästäkään hevon paskaa.

Meillä pääosa jätteistä menee kierrätykseen ja 180l jätesäiliö tyhjätään joka toinen KUUKAUSI. Jätevedet on jo kauan menneet imeytyskenttiin pelloilla ja/tai kaivoihin, jotka myös tyhjätään vain kerran vuodessa.

On se hurjaa, kun ei ymmärrä muuta kuin elementtiläävistä.

Pointti on se että jos maalla noudatetaan samaa jätteiden keräystä ja kierrätystä, ja vesien käsittelyä niin se panos joka pitää yhtä asuntoa kohden tehdä on paljon isompi kuin kaupungissa. Mieti jos Helsingissä jokaisessa asunnossa olisi oma imeytyskenttä tai jokaiselle asunnolla ihan oma jäteastia joka erikseen pitäisi tyhjentää. Se vaatisi ihan valtavan määrän resursseja.

Isommassa mittakaavassa tehtynä veshuolto, jätevesi ja jätehuolto ovat paljon tehokkaampia.

Se "panos" on se, koska teillä ei ole maata niin teille joudutaan kaikki tuottamaan muualla, kuljettamaan, rakentamaan, kuljettamaan pois, puhdistamaan. Se on iso se. Ja sitä tukee myös tutkimukset; iso ihmismassa paremmilla tuloilla ja suuremmalla kuluttamisasenteella on epäekologista.

No nyt puhutaan vihdoin asiaa. Eli maaseudulla on ekologista koska siellä väestö on keskimäärin köyhempää ja kuluttaa vähemmän. Tämä ei siis suoraan johdu maaseudusta vaan siitä että rahakkaammat työt ovat kaupungissa. 

Jos se kaupunkilainen siirretään samalla kulutuksella maalle niin hiilijalanjälki ei pienene vaan kasvaa.

No. Iäkkäämpää ainakin. Arvot taitaa yleisestikin olla vähän erilaiset - ei ole niin kulutuspainetta kun ei kellään muullakaan loista tuplakupla ikkunalla, ole tallissa Teslaa tai vaihdu LV tai MK käsivarrella aina tilaisuuden ja sään mukaan. Kaapista löytynee ennemmin Härkilää, jota ei tarvitse uusia joka kaudeksi kun se kestää ikuisesti ja tallista Hilux, joka kestää vähintään 800'000 kilometriä..

Arvot kuvastavat niiden (osin taloudellisen välttämättömyyden pakosta muodostuneita) arvoja jotka sinne maalle ovat jääneet. Jos nyt olisi käynnissä joku suuri muutto kaupungeista maalle niin kyllä luultavimmin ne muuttajat tuovat sen oman arvomaailmansa mukanaan ainakin jos tulot pysyvät samoina.

Maalla on muuta tekemistä. Maalla ei ole tarvetta valtavalle määrälle vaatetta ja kodin sisustusesineitä. Maalla niiden hankkiminen on vaikeampaa. Houkutuksia ei ole läsnä. Kun koti on tilava ja siellä on kaikenlaista puuhaa, ei tule houkutusta tai tarvetta lähteä kylille kulutusmahdollisuuksien äärelle. Usko nyt vaan :) kun olen viikonlopun kaupungissa, käyn ravintolassa, kaupoissa, salilla, ehkä baarissa tai keilaamassa. Kun olen mökillä, samoilen metsässä, kerään sieniä, kalastan, teen polttopuita, uin, pelaan pihapelejä (jotka kestäneet sukupolvelta toiselle), lämmittelen saunaa.

Nyt puhutaan siitä että jos tulisi joklu suuri buumi muuttaa kaupungeista maalle. Kyllä silloin maalle muuttaisi paljon sellaisia ihmisiä jotka eivät juuri haluaisi tinkiä kulutuksestaan. Jos kauppoja ei ole lähellä niin sitten tilataan netistä.

Pointti on se että nyt maalla asuvat tai sinne muuttavat ihmiset jotka arvostavat jo valmiiksi niitä arvoja joita maalla voi helposti toteuttaa. Mutta jos muutto olisi laajempaa, tuli väkisin mukana paljon ihmisiä joilla ei olisi samoja arvoja kulutuksen ja tekemisen suhteen.

Oma yleinen elämänkokemus kertoo, että kun neliöitä on 15/ asukas ja oma piha puuttuu, tulee nopeammin tarve poistua kotoa. Kaupungissa maksuttomat ja aineettomat ajanvietteet on vähäisemmät.

Meidän lähin maksuton ajanviete löytyy 200 metrin päästä koulun kentältä. Siellä näyttää jätkuvasti olevan lapsia pelailemassa jalkapalloa tai korista ja talvella lätkää. Seuraa löytyy kun se lähin kaveri ei asu kolmen kilometrin päässä.

Hyvä! Niin meilläkin täällä maaseutukunnassa. Vaihtoehdothan eivät yhäkään ole joku Naruskan kylä Sallan kunnan itäisellä laidalla, tai Punavuori Helsingissä. Itseasiassa molemmat edellämainituista ovat vain aniharvalle todellinen vaihtoehto.

Tunnen kyllä hyvin myös pienten kuntakeskusten elämän kun olen itse sellaisesta kotoisin ja vierailen säännöllisesti siellä vanhempieni luona. Ja vaikka siellä on vielä lapsia niin lasku 80-luvulta on dramaattinen. Ikäluokat ovat vain kolmannes siitä mitä olivat minun aikanani ja se johtaa siihen että koulumahdollisuudet kapenevat koko ajan ja se lukio on kutistunut yksiluokkaiseksi per ikäluokka ja tällä menolla se ei ole pystyssä enää montaa vuotta. Palvelut vähenevät, harrastusmahdollisuudet kuihtuvat ja ihmiset muuttavat kaupunkiin. 

Niin edelleen on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin se pieni kuihtuva kuntakeskus tai Helsinki. Ne muut vaihtoehdot on tyypillisesti niitä, jotka houkuttaa pois pk-seudulta muuttavia.

Helsingistä muutetaan eniten ympäryskuntiin muualle Uudellemaalle sekä muualle pääkaupunkiseudulle.

Pk-seudun ulkopuolella asuminen on edullisempaa, mikä kertoo siitä, että asuntojen kysyntä on suurinta juuri Helsingissä. Mitä se kertoo eri paikkakuntien vetovoimasta?

Noo.. asiahan ei välttämättä ole aivan niin yksinkertainen. Muuttujia on mm käytettävissä oleva maa-ala asutusrakentamiseen, sosiaalisesti tuetun asutuskannan osuus tästä alasta, sekä se työpaikkojen läheisyys. Asuinpaikka ei tutkimustenkaan mukaan ole niinkään vapaa valinta kuin valinta rajaavien tekijöiden puitteissa. Monikohan suomalaisista asuisi mieluusti Toscanassa, jopa mieluummin kuin Uudenmaan -tai Iso-Robertinkadulla.

Vierailija
327/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettelemistä tässä aiheessa on? Eikö konsensus palstalla ole koko ajan ollut, että jos ei varaa asua Helsingissä, se on moro?

Aika erikoinen aloitus, kerta kaikkiaan.

Vierailija
328/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Haluaa, vai näkee?

Siis tosi monet puolustaa Helsingissä asumista kun siellä on niin paljon tapahtumia ja teatteria jne. Ja sit käytännössä arki pyörii siinä kotilähiön ja työpaikan välillä, eikä siellä keskustan palveluiden äärellä tapahtumissa ym. käydä kuin ehkä joskus ja jouluna.

Vierailija
329/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Hesassa halua asua ketään, jotka miettivät lastensa tulevaisuutta ja turvallisuutta. Stadi on nykyään apinoiden planeetta

Tämä on täysin totta. Kävimme perheen kanssa minilomalla Stadissa ja ihmettelin sitä apinoiden määrää. Aika turvaton olo tuli ja kun ostoskeskuksissakin näitä jengejä pyörii useita. Miksi niillä on oikeus hillua siellä häiriköimässä asiakkaita. Todella huolestuttavaa, että Suomessa on näin paljon epämääräistä sakkia, joiden oikeaa henkilöllisyyttä tuskin tietävät itsekään.

Klo 19 jälkeen ei tee mieli liikkua enää ulkona juuri missään päin Helsinkiä. Turvattoman oloinen kaupunki ja lapsista saa olla huolissaan aina kun ovat pois kotoa.

Hassu juttu kun minä liikun jatkuvasti eri puolilla pääkaupunkiseutua iltaisinkin ihan ilman mitään ongelmia.

Ihmettelen ihan samaa. Lisäksi meillä Katajanokalla ei todellakaan ole mitään levottomuksia muutenkaan. 

Itse sain skinilaumalta turpiin Skattalla 80-luvulla.

Ok, eli on täällä varsin turvatonta jos näin on käynyt 40 vuotta sitten! 

No ovathan maallakin ihmiset tappassa kaikki sudet jos joku vilahtaakin pihapiirissä kun susis on viimeksi tappanut jonkun joskus 200 vuotta sitten.

Koiria on tosin mennyt suden suuhun montakymmentä jo tänä vuonna. 

Vierailija
330/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait sieltä Hesasta saa muuttaa pois. Kerran oli kyllä se esto, ettei saanut mennä tai tulla pois Hesasta silloin koronan aikaan.

Taisi kylläkin olla Uudenmaan eristys kyseessä silloin.

Vierailija
331/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Haluaa, vai näkee?

Siis tosi monet puolustaa Helsingissä asumista kun siellä on niin paljon tapahtumia ja teatteria jne. Ja sit käytännössä arki pyörii siinä kotilähiön ja työpaikan välillä, eikä siellä keskustan palveluiden äärellä tapahtumissa ym. käydä kuin ehkä joskus ja jouluna.

No ihan samoin moni hehkuttaa maalla ihania ulkoilumahdollisuuksia, marjastusta ja kalastusta. Ja sitten kuitenkin useimmiten katsellaan kotona talkkaria ja marjoja kerätään pari kertaa kesällä ja kalassa käydään joskus harvoin.

Useimmille tärkeintä on se että itselle mieluisia asioita voisi tehdä milloin vain. OIleellista ei ole se tekeekö. Toki on aina niitä jotka oikeasti tekevät sitä mitä asuinpaikassa voi tehdä mutta eivät he useimmiten ole mikään iso enemmistö.

Vierailija
332/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Hesassa halua asua ketään, jotka miettivät lastensa tulevaisuutta ja turvallisuutta. Stadi on nykyään apinoiden planeetta

Tämä on täysin totta. Kävimme perheen kanssa minilomalla Stadissa ja ihmettelin sitä apinoiden määrää. Aika turvaton olo tuli ja kun ostoskeskuksissakin näitä jengejä pyörii useita. Miksi niillä on oikeus hillua siellä häiriköimässä asiakkaita. Todella huolestuttavaa, että Suomessa on näin paljon epämääräistä sakkia, joiden oikeaa henkilöllisyyttä tuskin tietävät itsekään.

Klo 19 jälkeen ei tee mieli liikkua enää ulkona juuri missään päin Helsinkiä. Turvattoman oloinen kaupunki ja lapsista saa olla huolissaan aina kun ovat pois kotoa.

Hassu juttu kun minä liikun jatkuvasti eri puolilla pääkaupunkiseutua iltaisinkin ihan ilman mitään ongelmia.

Ihmettelen ihan samaa. Lisäksi meillä Katajanokalla ei todellakaan ole mitään levottomuksia muutenkaan. 

No ovathan maallakin ihmiset tappassa kaikki sudet jos joku vilahtaakin pihapiirissä kun susis on viimeksi tappanut jonkun joskus 200 vuotta sitten.

Se on ihan toinen asia. Ihmisille ne eivät ole todellinen uhka vaikka niin hyvin usein koetaan.

Vierailija
333/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tämä vakiojankutus "paskanhajuiselle maaseudulle muuttamisesta" taas käynnistyi aivan kuin vaihtoehdot olisivat Eira tai salotölli 30km päässä lähimmästä matkahuollon baarista.

AP:n tuttavista yksikään ei muuttanut maalle vaan mahdollisesti paljon kaupunkilaisempaan elämäntyyliin kuin jossain Helsingin vuokralähiössä ostarin ympärillä pyörivä arki oikeasti on.

Raaseporissakin on 30t asukasta joista puolet ex. Tammisaaressa joten sielläkään ei tarvitse pakata telttaa ja viikon ruokia mukaan kun lähtee koiravaljakolla käymään apteekissa.

"Kirkkonummelle, Nurmijärvelle, Espooseen, Vihtiin, Lahteen, Hämeenlinnaan ja Raaseporiin.:

Vierailija
334/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Haluaa, vai näkee?

Tartut nyt semanttisiin lillukanvasriin ja ymmärrät minut tahallasi väärin. Varmasti ymmärsit mitä tarkoitin.

Ymmärrän mistä ajatuksesi kumpuaa. Se on vähän samanlainen ajatusmalli kuin miehillä on tyypillisesti kun he ovat päätyneet ostamaan merkin x tai y henkilöauton. Sama tulee mieleen kun seuraa kannattajien ja vastustajien keskustelua entisistä tai nykyisistä poliitikoista tai ihan vaikka idoleista, kuten joku Sillanpää. Ihminen yleisesti kokee tarvetta perustella ulospäin valintojaan, jostain ihmeen syystä. Kun on tehty valinta, ei HALUTA nähdä siihen liittyviä huonoja puolia, vaikka melkein kaikessa saavuttaa jotain hyvää ja samalla myös jotain huonoa.

Keskustelussa huomaan, että maalla asuva voi kertoa mitä on jäänyt asuinpaikassaan kaipaamaan, ja kuinka on korvannut puuttuvia asioita. Helsingin keskustassa asuva ei jostain syystä pysty [tällä palstalla] myöntämään, että katujen rauhattomuus on lisääntynyt, kustannukset kasvaneet tolkuttomasti, lähipalvelut heikentyneet ja mm siivottomuus lisääntynyt. Vietän aikaani sen verran paljon siskollani tähtitorninmäen lähistöllä, että tuon kaiken ihan omin silmin olen nähnyt siitä vuodesta 2011 kun hän alueelle muutti, sen lisäksi että sisko itse päivittelee asiaa.

Vierailija
335/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen parhaat koulut ovat pääkaupunkiseudulla. Mutta en minäkään keskustassa lasten kanssa asuisi. Onneksi kaikki saavat asua, missä haluavat. Pääkaupunkiseudun muuttovoitto yli 8000 henkeä kesäkuun loppuun mennessä tänä vuonna. Sellainen pako.

Mistä moinen muuttovoitto on siunaantunut,voitko kertoa muille,minä kyllä tiedän tämän muuttovoiton todellisuuden.

Vierailija
336/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan oikeesti on että Helsinki ei ole enää hyvä lasten kasvuympäristö.

Eikä lapsen ole muutenkaan ihanteellisinta kasvaa suurkaupungin sykkeessä .

Jokainen kuitenkin tyylillään.

Itse sain hyvän työpaikan opiskelujeni jälkeen Helsingistä .

Aloin sitten seurustella ja menimme naimisiin 5 v sitten.

Mieheni on kotoisin Espoosta.

Aloimme suunnitella maalle muuttoa varsin pian.

Oli onni, että emme vielä ennätyäneet ostaa omistus asuntoa Helsingistä.

Saimme rauhassa katsella taloja.

Löysimme ihanne talon, meille täydellisen kodin Karkkilasta.

On pihaa riittävästi, ihana peltoaukeama näkyy keittiön ikkunasta.

Kun istun pihakeinussa, kuulen vain lintujen laulua. Ei mitään muuta.

Se jos mikä on meille arvokasta.

Lapsemme täytti juuri vuoden ja palasin töihin. Nyt kuitenkin "vain" Järvenpäähän asti kotoa.

Vierailija
337/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisena, jonka asuinpaikka sijaitsee yhden lauman reviirin rajalla ja metsästysmaat osin täysin keskellä reviiriä, pidän tuota aivan joutavana itkuna. Koiran menetys toki perheelle tragedia, mutta aivan yhtä suuri sellainen jos koira jää auton alle, hukkuu heikkoihin jäihin, kuolee hirven potkaisuun, toisen koiran hyökkäykseen tai tapaturman jälkeen lopetuspiikkiin/panokseen. Nuo ovat tuhansia kertoja todennäköisempiä syitä menettää (metsästys)koira kuin suden hyökkäys.

Koira on nyt pimeillä illan sisällä tai ulkona vain ihmisen seurassa. Seurataan tassua, eikä mennä metsälle alueelle jossa on susihavainto. Pidetään koira pillillä likellä ja tiedetään koko ajan missä se menee. Ei pelota sudet.

Vierailija
338/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin?

Haluaa, vai näkee?

Ymmärrän mistä ajatuksesi kumpuaa. Se on vähän samanlainen ajatusmalli kuin miehillä on tyypillisesti kun he ovat päätyneet ostamaan merkin x tai y henkilöauton. Sama tulee mieleen kun seuraa kannattajien ja vastustajien keskustelua entisistä tai nykyisistä poliitikoista tai ihan vaikka idoleista, kuten joku Sillanpää. Ihminen yleisesti kokee tarvetta perustella ulospäin valintojaan, jostain ihmeen syystä. Kun on tehty valinta, ei HALUTA nähdä siihen liittyviä huonoja puolia, vaikka melkein kaikessa saavuttaa jotain hyvää ja samalla myös jotain huonoa.

Keskustelussa huomaan, että maalla asuva voi kertoa mitä on jäänyt asuinpaikassaan kaipaamaan, ja kuinka on korvannut puuttuvia asioita. Helsingin keskustassa asuva ei jostain syystä pysty [tällä palstalla] myöntämään, että katujen rauhattomuus on lisääntynyt, kustannukset kasvaneet tolkuttomasti, lähipalvelut heikentyneet ja mm siivottomuus lisääntynyt. Vietän aikaani sen verran paljon siskollani tähtitorninmäen lähistöllä, että tuon kaiken ihan omin silmin olen nähnyt siitä vuodesta 2011 kun hän alueelle muutti, sen lisäksi että sisko itse päivittelee asiaa.

Kyllä mutta maalla asuva ei voi myöntää että maaseutu on suurelta osin hiipuva alue josta karkaavat hitaasti mutta vääjäämättä ihmiset ja palvelut. Koulutustaso on matala ja erilaista pahoinvointia on paljon.

Kovasti yritetään uskotella että kyllä ihan kohta kaupunkilaiset haluavat muuttaa sankoin joukoin maalle ja vanhat hyvät ajat palaavat. Vaikka todellisuudessa sellaista ei ole näkyvissä.

Vierailija
339/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Vieremällä on niin ihanaa.

Rauha maassa ja sillai.

Ei oo velttoja tummaihoisia nurkilla nojailemassa.

Sen sijaan juntteja on reippaasti yli tarpeen, eivätkä vaikuta järin toimeliailta. On aikaa päivystää ABC:llä.

Tärkein pointti : rauhallinen paikka ( rauha maassa).

Jopa pilkkopimeälla viikolla huoletta kävellä missä tahansa.

Ei oo laiskat tummat miehet viemässä kännyköitä ja lompakoita.

en ole koskaan missään pks:lla liikkuessa pelännyt mihinkään vuorokauden aikaan. Vähän päälle 30-vuotiaana asuin hetken lähellä itärajaa, kyllä muuten säikähti, kun yht'äkkiä menee sähköt ja oot metsässä pururadalla keskellä ei mitään. Ikinä en ole juossut niin kovaa tai pelännyt niin paljon kuin silloin. Eläimiä oli kaikenlaisia pienistä ja harmittomista karhuihin...

Vierailija
340/494 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna tuo Helsingistä - Pohjoiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi