Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki eivät käytä lapsilla turvavöitä tai turvaistuinta autossa???????

Vierailija
28.12.2006 |

Siis onhan näitä asioita, jotka ei mun pieneen päähän mahdu. Mutta oikeesti! Tämä on yksi. Miten kukaan voi olla niin välinpitämätön, että ei suojaa pientä autossa? Luulisi tämän olevan jotain kaukasita 70-lukua kun lapset seisoo siinä etupenkkien välissä, mutta ei. Ja kuitenkin joskus vanhemmilla on turvavyöt edessä! Selittäkää mulle, kiitos.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä Nurmijärvellä asia pistää silmään. Muksut haetaan tarhasta ja laitetaan istumaan sylikkäin etupenkille eikä edes vedetä turvavyötä yli vaan kaasutellaan kotiin, kai sitä ajatellaan, kun on niin lyhyt matka ja ei täällä " maalla" tms... Vastuutonta.

Vierailija
2/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai " pelko" siitä että isin tai äitin pikku enkeli vähän hermostuisi siitä kun sidotaan takapenkille. eihän sitä lasta saa turhaan itkettää, varsinkaan jos kyseessä on turvallisuus...

paskat sanon minä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin yhtenä päivänä kun kaupan pihasta lähti äiti lapsineen. Hän riisutti lapsilla kengät ennen autoon menoa, ilmeisesti ettei auto sotkeennu. Hieno auto se olikin. Mutta turvavöitä siitä ilmeisesti puuttui sitten heti useampia, koska vain yksi lapsi köytti itsensä turvavöillä kiinni.

Jos olisin ollut lähempänä, olisin käynyt ehdottamassa turvavöitä useammallekin.

Vierailija
4/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se sitten varmaan pahalle tuntuu kun se oma lapsi lentää tuulilasin läpi äkkijarrutuksessa... ja ehkä sitten jo otetaan opiksi...

Vierailija
5/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiaana tämä lapsi istui jo turvavyöistuimessa.

Vierailija
6/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai että " ei laiteta lyhyille matkoille" . Lyhyillä matkoillahan ne onnettomuudet kaikista todennäköisimpiä ovat, kun niitä ajetaan suhteessa paljon enemmän kuin pitkiä matkoja. Enin osa onnettomuuksista tapahtuu kilometrin säteellä kotoa. Viidenkympin nopeudessakaan ei lapsesta paljoa jäljelle jää.

Vierailija
7/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin käsittämättömältä. Itsellä kun välillä menee jo vähän ylikin tuo turvallisuuden haku, niin sitten pitää katsella näitä muita. Voi kun olisikin joku kurssi, jonka läpäistyään vasta saisi hankkia niitä lapsia.

Vierailija
8/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat, että kaupunkinopeuksissa ei pahaa voi tapahtua. Jotkut äidit oikeasti luulevat pystyvänsä pitämään vauvan sylissä törmäyksessä jne.

Ei ymmärretä mitään perusfysiikasta.

Vierailija
9/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(onneksi ei oman lapseni), jotka itsepintaisesti kuljettaisivat lapsosta sylissä....koska niinhän sitä ennen tehtiin, silloin mitään turvaistuimia kaikilla ollut. Itsekin muistan että meilä kotona oli jonkinlainen ruskea hirvitys, joka sekin oli ihan vauvalle, vanhempana sitten normaalisti vöissä koroketyynyn kanssa istuttiin.

Ei mahdu kyllä minunkaan päähän, etenkään kun tietää mitä vahinkoja voi tulla jo pienillä nopeuksilla. Sama juttu on se, että takalasilla säilytetään tavaraa tai sitä minikoiraa, joiden paino muuttuu törmäyksessä norsun kokoseksi...ja varmasti tappaa ajajan/ matkustajan jos päälle sinkoutuu takaa.

Vierailija
10/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi menee kasvot menosuuntaan tavallisessa turvaistuimessa kun painoa kilahtaa 13 kiloa. Mikä on n. puolitoistavuotiaana. Ihan Suomesta hankittu istuin. Johon menee yli 9 kiloset pennut.

Vierailija
11/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Poliisille pitää ilmottaa jos ei laita vöitä lapsille!

Vierailija
12/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan kaukana mun vanhemmista. Aina jos mennään junalla sinne, otetaan turvaistuimet lapsille ( 2 ja 3 vuotiaat) mukaan. Nehän vie paljon tilaa junassa ja kun tavaraa on muutenkin paljon, on mukana aikamoinen kuorma. Äitini ei tahdo millään ymmärtää sitä että lapset täytyy laittaa istuimiin ja jokaiselle pitää olla vyöt. Sitten isoon ääneen usein ihmettelee sitä että kun autoon ei oikeen mahdu ketään kun on nuo istuimet.

Olemmekin nyt mahdollisimman usein menneet omalla autolla mummolaan, kun en jaksa kuunnella sitä naputusta ettei autoon mahdu. Joku ihmeen pakkomielle vissiin kuskata koko suku aina mukana autossa ja vetää hirveällä ylilastilla...

" Lapset kun menisivät niin näppärästi vanhempien sylissä ja veisivät näin vähemmän tilaa..." Just joo.

Vierailija
13/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkään tämä ei päde noihin " sylikkäin etupenkillä" -tapauksiin, mutta enpä ole niitä koskaan nähnytkään. Sen sijaan meillä itsellämmekin oli vaihe, jossa lapsi aina näpräsi vyönsä auki ihan siitä ilosta että osasi niin tehdä. Toki se pantiin aika uudestaan kiinni, mutta ehtiihän siinä muutama sekunti mennä ennen kuin vanhempi sitä huomaakaanvarsinkin jos se sama vanhempia ajaa autoa ja kiinnittää huomionsa liikenteeseen sillä tavala kuin pitäisi.

Vierailija
14/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon näkee vanhempia, jotka tuo lapsensa leikkipuistoon jostain kilometrin päästä, eikä viitsi laittaa turvaistuimeen. Paljon näkee hulluja ohittajia ja hurjastelijoita pitkillä matkoilla, lapset takapenkillä oppimassa ajokulttuuria... Ja oma juttunsa on sitten nämä isovanhemmat, joiden mielestä turvaistuimet on ihan turhia kapistuksia. Kun onhan sitä ennenkin. Tästä on väännetty mm. miehen isän kanssa kättä.

Monilla on tosi vääristynyt kuva autoiluun liittyvistä riskeistä, eikä minkäänlaista itsekritiikkiä.

Vierailija
15/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liikenteen vaarantaminen ja koulemantuottamus jos jättää lapset turvavöittä. Siitä saa sakkoa jos ei ole vöitä päällä.

Itse soitan poliisille jos näen rattijuopon -tai edes epäilen. Sama koskee vanhempia jotka ei huolehdi jälkikasvunsa turvallisuudesta.

Olen kuullu miten eräs rekkakuski ajoi risteykseen, kolmion takana istui autossa nainen joka päätti viime tipassa lähteä rekan eteen. No kolari tuli -rekka kun ei ihan hetkessä pysähdy- ja naisen etupenkillä ollut lapsi lensi lasin läpi tielle. Siinä oli sen pikkusen loppu. Jos lapsi olisi ollut kiinni niin olisi selvinnyt ruhjeilla.

Etoo vanhemmat jokka edes VIITSII vähätellä liikenteen vaaroja. Soitan poliisille. Partio ottaa sitten kiinni.

Vierailija
16/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahden pikkupojan äiti. Ja opettanu toistaiseksi vaan toiselle ettei vöitä avata. Toinen on viispistevöissä vielä. Kerran olen kesken ajon pysäyttänyt tienviereen ja mennyt laittamaan vyön kiinni ja pitäny saarnan siinä lapselle. Jokusen kerran olen joutunut taistelemaan vastahakosen lapsen kanssa turvavyöstä.

Auto kun ei LIIKU jos turvavyö ei ole kiinni.

Kuskia sakotetaan siitä jos poliisi pysäyttää ja jollain matkustajalla on turvavyöt laittamatta.

15

Vierailija
17/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Soitan poliisille. Partio ottaa sitten kiinni.

Vierailija
18/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja mukavuus ajaa edellä. Ei " jakseta" laittaa tai ei " voi" kun lapsi ei halua.

Mutta täytyy kyllä sanoa että todella harvoin olen nähnyt ajettavan niin ettei lapset ole kiinni. Muualla yleisempää?

Vierailija
19/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä lapsi menee kasvot menosuuntaan tavallisessa turvaistuimessa kun painoa kilahtaa 13 kiloa. Mikä on n. puolitoistavuotiaana. Ihan Suomesta hankittu istuin. Johon menee yli 9 kiloset pennut.

Vierailija
20/20 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä kiinni vöissä kun lähdettiin ajamaan. Riisuin häneltä toppatakin kun matka oli pitkä. Huomasin kyllä että vyöt oli hieman löysemmät mutta muka katsoin ettei voi niistä päästä. Hetken päästä seisoi istuimen selkänojaan nojaten ja huuteli kukkuu. Kyllä säikähdin kun vauhtia oli kuitenkin paljon.