ADHD:n lisääntymistä ei voi enää pistää sen piikkiin, että asioista vain puhuttaisiin enemmän
Juttelin pitkään uraa tehneen opettajan kanssa. Hän sanoi, että 90-luvulla luokassaan oli pari sellaista, jotka olivat jälkeen päin selvästi ADHD-lapsia. Nyt hänen luokallaan seitsemällä lapsella on diagnosoitu ADHD
Kommentit (377)
Vierailija wrote:
Mitä haluat kuulla?
No, tässä muutama:
* mölyävät ja liian nopeatempoiset lastenohjelmat
* pelikoneet
* kasvatuksen puute
* liikunnan ja ulkoilun puute
* ruoka liian yksipuolista
* mm. D-vit.arvo täysin päinhonkia
* järkevän tekemisen puute ilman kilpailua tai riehumista toisten riehujien seassa
* liian aikaisin "laitostuminen" päiväkodeissa, jolloin syli, tuki ja vanhemman läsnäolo puuttuvat päivistä
* kaikintavoin patalaiskat vanhemmat ja se, että se on hyväksyttävää
* yhteiskunnan into tukea jokaista häröilijää
* yhteiskunnan into estää normaali kasvatus, ettei vaan nyt tule paha mieli
Nuo kaikki liittyvät kasvatukseen ja/tai sen puutteeseen. ADHD, Autismi, Tourette jne. eivät ole kasvatuksella korjattavia. Näiden lasten vanhemmat kantavat järjettömän kokoisen taakan, yrittäessään auttaa lastaan selviämään jokaisesta päivästä seuraavaan.
Tuntisitpa edes osan siitä tuskasta, jota vanhempi tuntee, lapsen itkiessä omaa tuskaansa erilaisuudestaan. Hän haluaisi olla kuin muutkin!
Ellen ymmärtäisi sinun olevan täysin tietämätön nepsylapsen elämästä, pitäisin sinua tyhmänä, vaikka oikeaa tietoa onkin saatavilla runsaasti Nepsylapsen vanhempi ”kasvattaa” lastaan ajallisesti moninkertaisesti normilapsen vanhempaan verrattuna. Siitä ei voi hellittää hetkeksikään, ellei joku toinen ota vastuuvuoroa. Luulet että nepsy lapsia ei kasvateta koska ”ettei vaan nyt tullut paha mieli” tyylillä. Olet niin täysin väärässä. Jos se kasvatuksesta olisi kiinni, niin olisivat aivan huippu pikkulordeja ja ladyjä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
No jaa. Mun mielestä ADD olisi saanut pysyä omana luokituksenaan. Näyttäytyy niin eri tavalla kuin "klassinen" ADHD.
ADD-tyylistä on tosi monella hikarilla. Itsekään en ikinä jaksanut keskittyä tunnilla, olin omissa maailmoissani. Silti yo-todistus täynnä laudatureja.Sama täällä. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut, miksi minun olisi pitänyt saada diagnoosi ja tukitoimia kouluni parhaana oppilaana.
Oletko siis diagnosoinut itsellesi ADHDn ja todennut, ettet tarvitse oikeaa diagnoosia etkä tukitoimia, koska olet koulun paras oppilas?
Olettaisi sinun ymmärtävän, että jokainen tapaus on erilainen jos itseopiskelusi on ollut tasokasta
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vanhemmat hoitaa niille lapsilleen, joilla on alhainen ÄO, näitä diagnooseja. On sitten joku lääketieteellinen selitys, miksi lapsi ei pärjää.
Oletan, että tehdään kunnollinen älykkyysyesti ennen diagnoosia.
Ainakin mun lapselle tehtiin tunteja kestävä (monessa osassa) älykkyystesti ennen lukihäiriödiagnoosia. Oletan, että adhd-epäilyissä samoin.
Kun ei se ADHD liity älykkyyteen.
Juttelin yhden opettajan kanssa, joka muisteli 30 vuoden takaisia asioita? Ja kahdella "jälkikäteen" "selvästi" ADHD. Ymmärrän mitä yrität sanoa, mutta tässä nyt vedetään mutkia suoriksi ihan jo lähtien siitä että opettaja ei ole lääkäri.
Ravinto? Mikä on muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa? Teollista pskaa syötetään lapsille kotona ja koulussa. Ei voi olla vaikuttamatta myös aivojen kehittymiseen. Älylaitteille ikärajaksi 18v. Liikunta ja ulkoilu pakolliseksi. Eli paluu entiseen, riittää kun siirrytään 90-luvun tapoihin takaisin.
Ennen elämä oli rutiininomaisempaa. Perheissä oli ruoka-ajat, ruokakin melko samaa päivästä toiseen, vanhemmilla työajat, lapset koulussa tai päiväkodissa. Arki oli samaa päivästä toiseen. Ennustettavaa ja turvallista. Olen sitä mieltä, että näin monen lapsen oireilu pysyi kurissa. Tätähän näille nepsylasten perheille opetetaan aluksi. Monen perheen elämä on kaoottista vailla rutiineja ja järjestelmällisyyttä.
Luin tutkimuksen, jonka mukaan sikiön altistuminen alkoholille lisää ADHD:n riskiä. FAS-lapsi syntyy, jos päihteitä on käytetty paljon. Kaverini veti raskautensa alkuaikoina (ennen kuin tiesi olevansa raskaana) muutaman kunnon kaatokännin. Lapsi on nyt jo lukioikäinen ja vaikea ADHD. Suvussa ei tuollaista oireilua ole. En tietenkään tiedä, johtuiko tuo ADHD alkoholialtistuksesta, mutta suosittelen sen perusteella, että naiset, jotka haluavat tulla raskaiksi eivät käyttäisi enää alkoholia.
Kaupassa näkee hyvinkin pieniä lapsia, joille on annettu kännykkä käteen siksi aikaa, että vanhemmat saavat asioida kaupassa rauhassa. Älylaitteet ottaisin pieniltä lapsilta kokonaan pois. Ja isommille ruutuaika käyttöön.
Lapsia pitää kasvattaa ja vaatia hyvää käytöstä. Tämä voi olla vähän kulttuurikysymyskin. Eli pitää oppia istumaan kauniisti pöydässä, hyvät ruokailutavat pitää opettaa. Liian paljon näkee sitä, että lasten annetaan juoksennella ympäriinsä esim. ravintolassa. Käyvät välillä ottamassa lusikallisen jotain ja sitten taas riehutaan. Lasten riehuminen nähdään ihan normina ja sen sallitaan tapahtua kaikkialla.
Jostain syystä ADHD:n äiti on yllättävän usein vanhempi, akateemisesti koulutettu nainen, joka kasvattaa keskustellen ja neuvotellen. Ja isänä on sitten ponnaripäinen rokkijäbä, joka on lapsen kaveri, naureskelee ja seuraa vierestä. Näitä pariskuntia tunnen oikeasti monta.
Uskon, että on lapsia, joilla on ADHD ihan syntymästään lähtien, mutta osalla sen aiheuttaa tai ainakin sen oireilua pahentaa lapsen perhe.
Vierailija wrote:
Älykännykät ja some pilaavat aivot lapsilta. TikTok-aivot = ADHD
Tiedän itse yhden adhd-lapsen, jolla varmaan tiukin näkemäni ruutuaika.
olen kuuskymppinen. suvussa on väh.yksi kaltaiseni adhd-tapaus joka sisarusparvessa. meistä ketään ei ole diagnosoitu, lapsen lapsia kyllä. isoisäni oli samallainen. hän pääsi rippikoulunkin läpi vain koska äitinsä opetti asiat ulkomuistiin kun pappa ei pystynyt lukemaan. oli vankilassa teini-ikäisenä, sai mitaleja sodassa. kauhea hölöttäjä ja seuramies. teki töitä kuin hullu.
mukava tyyppi vaikka en aina pystynyt seuraamaan sen ajatuksen kulkua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Äidit hakee noita mittatilausdiagnooseja yksityiseltä. Kertovat lääkärille, mikä diagnoosi halutaan, ja lääkäri tekee töitä käskettyä. Paha vaan, että monet ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinijohdannaisia, joten eivät ne nuorille välttämättä hyvää tee.
höpöhöpö, äidit hakee ja lääkäri toteaa vaan, näin on, v--ttu mitä sontaa
Metyliifenidaatti, yleisin adhd-lääke, ei ole amfetamiinijohdannainen. Miksiköhän tätä pirimyyttiä yhä levitetään. Metyylifenidaatti valmistetaan salmiakista, efedriinistä ja kofeiinistä.
ADT oireilee ihan samalla tavalla kuin ADHD ja voi olla myös lapsilla, koska lapset käyttävät nykyään paljon kännyköitä, tietokoneita ja pelaavat pelejä. Uskon, että yli puolet näistä tapauksista on ADT tapauksia, eikä ADHD tapauksia.
Olen kuullut ihmisten sanovan, että ysin ja kympin oppilaatkin ovat mukamas saaneet ADHD diagnoosin... Kuulkaas, jos saatte noin hyviä arvosanoja, niin ei teillä todellakaan ole ADHD tai edes ADD
Vierailija wrote: ADT oireilee ihan samalla tavalla kuin ADHD ja voi olla myös lapsilla, koska lapset käyttävät nykyään paljon kännyköitä, tietokoneita ja pelaavat pelejä. Uskon, että yli puolet näistä tapauksista on ADT tapauksia, eikä ADHD tapauksia. Olen kuullut ihmisten sanovan, että ysin ja kympin oppilaatkin ovat mukamas saaneet ADHD diagnoosin... Kuulkaas, jos saatte noin hyviä arvosanoja, niin ei teillä todellakaan ole ADHD tai edes ADD
Vastauksen alkupuoli on hyvä huomio, loppupuoli taas ei vastaa totuutta. Lisää ADT:stä:
ADT tulee sanoista attention deficit trait ja sillä tarkoitetaan vapaasti suomennettuna itseaiheutettua keskittymishäiriötä. ADT:stä kärsivillä ihmisillä on heikko keskittymiskyky, joka muistuttaa tarkkaavuushäiriöisen keskittymiskykyä.
Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan se, että ihminen yrittää jatkuvasti tehdä montaa asiaa samaan aikaan ja joutuu usein keskeyttämään tekemisensä, altistaa toisaalta itseaiheutetun keskittymishäiriön eli ADT:n kehittymiselle. ADT ei synny yksittäisessä kiireisessä hetkessä vaan vaatii alleen pidemmän jakson kuormitusta, asiasta toiseen poukkoilua ja kiireessä sähellystä.
ADHD:n ja ADT:n ero on se, että ADHD on synnynnäinen ja ADT itse aiheutettu omalla toiminnalla ja arjen valinnoilla. ADT oireisiin voi myös itse alkaa vaikuttaa järkeistämällä toimintaansa!
En ota kantaa ADHD-diagnoosien lisääntyneeseen määrään sinänsä, koska en ole lääkäri enkä psykologi, mutta opettajana olen kyllä huomannut erilaisten diagnoosien ja niistä seuraavan tuen tarpeen valtavan kasvun. Tällä hetkellä on peruskoululuokkia, joiden oppilaista 80 prosentille on kirjattu erityinen tai tehostettu tuki. Kuluvan lukiovuoden aikana minulla on myös ollut lukion ryhmä, josta puolella on erityisjärjestelylausunto. Kaikilla ei tietenkään ole samaa diagnoosia, vaan mukana on neuropsykologisia ongelmia, kuten ADHD:ta, lukivaikeutta ja autismia sekä mielenterveyden ongelmia, kuten ahdistuneisuutta ja masennusta. Tilanne, jossa enemmistö oppilaista ja opiskelijoista on jollain tavalla "erityisiä", herättää kysymyksen siitä, mitä tarkoittaa olla "normaali".
Vierailija wrote:
Ravinto? Mikä on muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa? Teollista pskaa syötetään lapsille kotona ja koulussa. Ei voi olla vaikuttamatta myös aivojen kehittymiseen. Älylaitteille ikärajaksi 18v. Liikunta ja ulkoilu pakolliseksi. Eli paluu entiseen, riittää kun siirrytään 90-luvun tapoihin takaisin.
Ylidiagnosointi selittää merkittävän osan yleistymisestä (esim. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8042533/#:~:text=Findings,….)
Ympäristötekijöilläkin on varmasti osansa, nykypäivän lyhytjänteinen "tiktok"-kulttuuri varmasti vaikuttaa, tosin onko siinä kyse varsinaisesti neuropsykologisesta ongelmasta jota pitäisi lääkitä vai pikemminkin sopeutumisesta ympäristöön jolloin korjata pitäisi pikemminkin ympäristöä kuin yksilöä?
Vierailija wrote:
olen kuuskymppinen. suvussa on väh.yksi kaltaiseni adhd-tapaus joka sisarusparvessa. meistä ketään ei ole diagnosoitu, lapsen lapsia kyllä. isoisäni oli samallainen. hän pääsi rippikoulunkin läpi vain koska äitinsä opetti asiat ulkomuistiin kun pappa ei pystynyt lukemaan. oli vankilassa teini-ikäisenä, sai mitaleja sodassa. kauhea hölöttäjä ja seuramies. teki töitä kuin hullu.
mukava tyyppi vaikka en aina pystynyt seuraamaan sen ajatuksen kulkua.
Oliko papallasi lukihäiriö? ADHD:lla ei sinänsä liity lukutaitoon.
-ohis
Nykyään suurin osa raskaana olevista äideistä on pahasti raudanpuutteisia, ja silloin sikiö ei saa myöskään tarpeeksi rautaa, joka taas aiheuttaa kaikenlaista, mm. adhd:tä sanoo uusimmat tutkimukset. Se on täysin paskapuhetta että ei haittaa jos äidillä on puutoksia että lapsi ottaa mitä tarvii, ei ota jos ei ole mitään mistä ottaa.
Opettaja ei ole lääkäri, eikä näin ollen tee diagnooseja. Lääkäriltä ja psykologilta menee diagnoosiin kuukausia. Aikuinen tuttavani sai just diagnoosin.
Vierailija wrote: ADT oireilee ihan samalla tavalla kuin ADHD ja voi olla myös lapsilla, koska lapset käyttävät nykyään paljon kännyköitä, tietokoneita ja pelaavat pelejä. Uskon, että yli puolet näistä tapauksista on ADT tapauksia, eikä ADHD tapauksia. Olen kuullut ihmisten sanovan, että ysin ja kympin oppilaatkin ovat mukamas saaneet ADHD diagnoosin... Kuulkaas, jos saatte noin hyviä arvosanoja, niin ei teillä todellakaan ole ADHD tai edes ADD
ADHD ei vaikuta älykkyyteen. Et vain itse ymmärrä, mistä on kyse. Lapsi kävi psykologin, lastenlääkärin ja psykiatrin tutkimuksissa, kaikki olivat yksimielisiä siitä, että diagnoosi on ADHD. Mitä älykkäämpi lapsi sitä pidempään hän pystyy kompensoimaan oireitaan.
-ohis
Vierailija wrote:
Mistä tämä ADHD tulee? Onko liian kiireinen elämänrytmi?
ADHD periytyy erittäin voimakkaasti,eli jos ADHD äiti tai isä saa 2 lasta, ne lapset saavat lapsia...kohta on maailma pullollaan ADHD ihmisiä.
Päiväkodeissa jo huomataan paljon, kiertelee eltot ja keltot.