ADHD:n lisääntymistä ei voi enää pistää sen piikkiin, että asioista vain puhuttaisiin enemmän
Juttelin pitkään uraa tehneen opettajan kanssa. Hän sanoi, että 90-luvulla luokassaan oli pari sellaista, jotka olivat jälkeen päin selvästi ADHD-lapsia. Nyt hänen luokallaan seitsemällä lapsella on diagnosoitu ADHD
Kommentit (377)
Mitäs kun kuusikymppinen konttorirottakin on alkanut epäillä itsellään ADD:ta? Nyt kun kaikki tieto on koneella, ei seuraavalle sivulle mennessä muista enää, mitä edellisellä sivulla luki. Ensimmäistä kertaa elämässään tuntee olevansa oikeasti huonomuistinen, tyhmä ja lyhytjännitteinen.
Muuten, vanhempi sukulaiseni kertoi lapsena koulussa 40-luvulla tuijotelleensa haaveellisesti ulos ikkunasta, kun olisi pitänyt kuunnella opetusta. Hänen kohdallaan ilmiö oli kuitenkin ohimenevä.
Vierailija wrote:
Mistä tämä ADHD tulee? Onko liian kiireinen elämänrytmi?
Geeneistä.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
No jaa. Mun mielestä ADD olisi saanut pysyä omana luokituksenaan. Näyttäytyy niin eri tavalla kuin "klassinen" ADHD.
ADD-tyylistä on tosi monella hikarilla. Itsekään en ikinä jaksanut keskittyä tunnilla, olin omissa maailmoissani. Silti yo-todistus täynnä laudatureja.
Sama täällä. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut, miksi minun olisi pitänyt saada diagnoosi ja tukitoimia kouluni parhaana oppilaana.
Digimaailma, paperittomuus, sähköisyys. Ollaan menty liian pitkälle. Kaikki on monimutkaistunut.
T. Fossiili
No kai se lisääntyy jos diagnosointi on tyyliä South Park...
Vierailija wrote:
Vanhemmat hoitaa niille lapsilleen, joilla on alhainen ÄO, näitä diagnooseja. On sitten joku lääketieteellinen selitys, miksi lapsi ei pärjää.
Oletan, että tehdään kunnollinen älykkyysyesti ennen diagnoosia.
Ainakin mun lapselle tehtiin tunteja kestävä (monessa osassa) älykkyystesti ennen lukihäiriödiagnoosia. Oletan, että adhd-epäilyissä samoin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vanhemmat hoitaa niille lapsilleen, joilla on alhainen ÄO, näitä diagnooseja. On sitten joku lääketieteellinen selitys, miksi lapsi ei pärjää.
no just
Oma lapseni on erittäin hyvä koulussa, omaksuu asiat nopeasti ja oppii helposti. Se minkä adhd aiheuttaa on keskittymisvaikeus. Hän kyllä itse oppii härvätessään, mutta häiritsee muita. Eikä tee sitä tahallaan, asioita on vaan niin paljon päässä. Ja isommilla sisaruksilla ei kyseistä ominaisuutta löydy, joten ihan en kasvatuksen piikkiin laittaisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että opettajat eivät tunnista ADHD oireilua. Lapsella diagnoosi vasta peruskoulun jälkeen. Peruskoulun päättötodistus ka 9,5 ja käytös 9.
No jaa. Mun mielestä ADD olisi saanut pysyä omana luokituksenaan. Näyttäytyy niin eri tavalla kuin "klassinen" ADHD.
ADD-tyylistä on tosi monella hikarilla. Itsekään en ikinä jaksanut keskittyä tunnilla, olin omissa maailmoissani. Silti yo-todistus täynnä laudatureja.Sama täällä. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut, miksi minun olisi pitänyt saada diagnoosi ja tukitoimia kouluni parhaana oppilaana.
Saada diagnoosi? Oletko nyt saanut sen vai oletko itse diagnosoinut itsesi? Jälkimmäinen on valitettavan yleistä.
Peruskoulu on älyttömän helppo älykkäälle lapselle, lukion helppous on pitkälle kiinni ainevalinnoista. Kun kuormitus kasvaa ja luokkakoot kasvavat 40 oppilaaseen alkavat usein myös vaikeudet keskittymisessä näkymään. Lapsi kävi testeissä ja tutkimuksissa psykologilla, lastenlääkärillä ja psykiatrialla. Lopputuloksena oli yksimielinen diagnoosi ADHD:sta.
en tiedä osaanko nyt vastata oikeaan viestiin mutta kommenttina oli että on muotia olla nepsy tms. Osalle se varmasti on sitäkin mutta kyllä se vaan on totisinta totta myös suurelle joukolle lapsia, ihan tahdosta riippumatta.
Meillä lapsen haasteet on luojan kiitos todella lieviä, mutta silti lapsi kärsii erilaisuudestaan ihan päivittäin. Emme korosta hänen nepsy juttujaan millään lailla, hyvin harvoille edes kerromme koko asiasta. Lapsi ei vielä edes tiedä omaa diagnoosiaan koska ei vielä tee sillä tiedolla mitään. Vaan jos voisin poistaa nämä oireet, poistaisin mielelläni samantien, en itseni vaan lapseni vuoksi.
Välillä mietin onko lapsen piirteet tullut digilaitteista koska silloin kun hän on ollut pieni 2v hän ikäväkyllä katsoi ihan liikaa lastenohjelmia. olin tuossa vaiheessa jo valvonut kaksi vuotta kaikki yöt, saamatta apua vaikka sitä pyysinkin. Eipä sitä koskaan saa selville. muilla lapsilla ollaankin oltu erittäin tarkkoja digi ajan kanssa ja tunti päivässä on maksimi vaikka lapsi on menossa yläasteelle pian. Lähipiirissä on paljon lapsia jotka vapaasti käyttää digiä ja ikävä kyllä niistä kaikista lapsista se näkyy kyllä ulospäin. Kyllä, meilläkin välillä lipsuu tuo digi aika mutta sitten saatetaan ottaakin pidempi tauko kokonaan ilman mitään ruutua ja johan lapset on ihan erilaisia....
Pakko myöntää, että jaan samat ajatukset. Vaikka ADHD ja autismi löydettiin multa aikuisena.
Oon alkanut miettiä, diagnosoidaanko meitä siksi, koska nykymaailma haluaa nähdä meidät normista poikkeavat outoina, sairaina. Itse olen aamun torkku ja illan virkku, yrittäjänä toimiessani tein töitä öisin ja se sopi mulle. Nyt taas palkkatöissä tuntuu, että en saa klo. 8-16 välillä oikein mitään järkevää aikaiseksi. Illalla sängyssä pää kihisee ideoita ja intoa tehdä töitä. Edes lääkitys ei meinaa auttaa tähän. Metyylifenidaattia hehkutetaan ihan turhaan ja varmaan siksikin moni haluaa diagnoosin.
Miksi ei voitaisi hyväksyä, että jokainen ihminen on omanlaisensa yksilö, eivätkä kaikki mene samaan muottiin? Esim. jos työajasta saataisiin joustavaa ja osa-aikatyöllä elättäisi itsensä, se toisi hirveästi säästöjä yhteiskunnalle.
Kaikkihan tässä alkaa olemaan nepsyjä. Joko olet liian vilkas tai rauhallinen, et opi tai opit todella hyvin jnejne jne ja aina pitää olla nepsydiagnoosi. Kun luokalla alkaa puolella olemaan joku diagnoosi ja eriytyistukia niin ei se enää selity millään runsaammalla diagnosoinnilla. Muoti-ilmiö ja lääkkeet taitaa olla suurimapan syynä, valitettavasti. ADHD lääkkeillä käy kauppaa niin teinit itse kuin vanhemmatkin.
Mitä yrität sanoa - että VaSu toimii, kuten pitää?
Vierailija wrote:
Kasvatuksen puute.
Kurin puute todellakin on merkittävä syy kakaroiden häiriköintiin ja huonokäytöksisyyteen, mutta ei ainut syy.
Vierailija wrote:
Pakko myöntää, että jaan samat ajatukset. Vaikka ADHD ja autismi löydettiin multa aikuisena.
Oon alkanut miettiä, diagnosoidaanko meitä siksi, koska nykymaailma haluaa nähdä meidät normista poikkeavat outoina, sairaina. Itse olen aamun torkku ja illan virkku, yrittäjänä toimiessani tein töitä öisin ja se sopi mulle. Nyt taas palkkatöissä tuntuu, että en saa klo. 8-16 välillä oikein mitään järkevää aikaiseksi. Illalla sängyssä pää kihisee ideoita ja intoa tehdä töitä. Edes lääkitys ei meinaa auttaa tähän. Metyylifenidaattia hehkutetaan ihan turhaan ja varmaan siksikin moni haluaa diagnoosin.
Miksi ei voitaisi hyväksyä, että jokainen ihminen on omanlaisensa yksilö, eivätkä kaikki mene samaan muottiin? Esim. jos työajasta saataisiin joustavaa ja osa-aikatyöllä elättäisi itsensä, se toisi hirveästi säästöjä yhteiskunnalle.
Minulla ei ole adhd:tä ja olen silti kuvaamasi kaltainen aamun torkku, illan virkku. Olen silti työajan suhteen sopeutunut ja aina voi valita itselleen sopivan ammatin jossa voi soveltaa itselle sopivia työaikoja. Yhdessä kohtaa tein lähinnä ilta-ja yövuoroja. Nyt teen päivätyötä, mutta pystyn joustavasti aloittamaan työni 7-10 välillä. Kaikkien ei tarvitse nytkään mennä samaan muottiin, mutta yhteiskunnankaan ei tarvitse mennä mutkalle miellyttääkseen yksilöä. Valitettavasti moni hakee diagnoosia joko nepsy- tai mt-puolelta jottei tarvitsisi tehdä lainkaan töitä.
Vierailija wrote:
Joku tässä maassa on todella huonosti, kun suomalaiset eivät voi päättää mistään itseään koskevasta isosta asiasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kasvatuksen puute.
Kurin puute todellakin on merkittävä syy kakaroiden häiriköintiin ja huonokäytöksisyyteen, mutta ei ainut syy.
Päinvastoin.
Äidit hakee noita mittatilausdiagnooseja yksityiseltä. Kertovat lääkärille, mikä diagnoosi halutaan, ja lääkäri tekee töitä käskettyä. Paha vaan, että monet ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinijohdannaisia, joten eivät ne nuorille välttämättä hyvää tee.
Vierailija wrote:
Se on nyt muotia olla nepsy ja adhd.
Cheyenne Järvinenkin oli keksinyt olevansa autisti. Enää ei pelkät silarit riitä.
Vierailija wrote:
Äidit hakee noita mittatilausdiagnooseja yksityiseltä. Kertovat lääkärille, mikä diagnoosi halutaan, ja lääkäri tekee töitä käskettyä. Paha vaan, että monet ADHD-lääkkeet ovat amfetamiinijohdannaisia, joten eivät ne nuorille välttämättä hyvää tee.
höpöhöpö, äidit hakee ja lääkäri toteaa vaan, näin on, v--ttu mitä sontaa