Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Keskiluokan statussymbolit listattu. Kuinka signaloida omaa arvoaan hienovaraisti menemättä överiksi?

Vierailija
08.10.2023 |

Mehiläispesä, string-hylly, paimio-tuoli, Aalto-tarjoiluvaunu, Mademoiselle keinutuoli, Karuselli-, tankki- ja Remmi-nojatuolit, PH5-valaisin, simpukka-pöytälamppu, ritiläpenkki, 50-ja 70-lukujen designsenkit. You name it! Tietäjät tietää. Lokki ja Aaltomaljakko nykyään passe', koska niitä myydään Prismassa. Statussymbolilla on sanana epämiellyttävä kaiku, koska ihmiset haluavat tehdä sillä muihin hienovaraisen vaikutuksen. Erityisesti Artek kiinnostaa nousevaa suomalaista keskiluokkaa ja luokkahypyn vaiheessa kipuileva nuoria. Todella varakkaille selkeät statussymbolit kotona voivat olla nolojakin ja niitä vältellään. Mitä statussymboleita sinulla on kodissassasi? Ovatko ne valikoituneet sinne sattumoisin kauneutensa vuoksi vai onko niillä statusarvoa? Tai ehkä olet saanut perinnöksi sattumalta juuri ne? Tai ehkä kestävä design viehättää, kunnes niistä tulee prismatavaraa.

Kommentit (630)

Vierailija
181/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta mielestäni vuodenaikaan sopimaton pukeutuminen on alaluokkaista. Toppatakit syksyllä ym. kun on olemassa välikausitakkeja. Näyttää aivan siltä kuin olisi olemassa vain se yksi paksumpi takki.

Entä jos se takki on Canada Goose?

Vierailija
182/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En välitä muiden ajatuksista vaan hankin designia omaksi ilokseni. Suomalaiset merkit ei kiinnosta. Suosin italialaista, tanskalaista ja sveitsiläistä. Astiasto on Versacea; hauskan yliampuvaa, mutta ylellistä. Tuo lisänautintoa arkeen. Pukeutumisessa suosin tiettyjä, verrattain arvokkaita brändejä vaatteiden istuvuuden ja laadun tuoksi. Olennainen kriteeri on, että merkki ei näy ulospäin. 

Noi Vercasen astiat on kyllä hassuja. Hauska ostos. Todella yliampuvia räikeine kuvioineen ja kultauksineen.

Kannattaa käydä Turengin huutokaupassa, jos tuo tyyli kiinnostaa. Palatsityyliä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta mielestäni vuodenaikaan sopimaton pukeutuminen on alaluokkaista. Toppatakit syksyllä ym. kun on olemassa välikausitakkeja. Näyttää aivan siltä kuin olisi olemassa vain se yksi paksumpi takki.

minun yläluokkaisilla asiakkailla on syksyllä lähes kaikilla samanlainen Monclerin kevyttoppis, yleensä beige tai musta, jo heti elokuun alussa ja siitä koko talven. Useita erivärisiä. Mutta toppatakki joka tapauksessa.

Vierailija
184/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä kuitenkin ole sellaisten juttuja joilla ei kuitenkaan ihan hirveästi sitä rahaa ole mutta halua näyttää sitäkin enemmän. Ei minulla ole mitään tarvetta esitellä varakkuuttani jollain ritiläpenkillä.

Vierailija
185/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan, vain beige trenssi on sallittu välikausina.

Vierailija
186/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostamisessa ei ole mittä tavoiteltavaa. Kuka tahansa osaa ostaa, jos rahaa on.

Eri asia on sitten se, että osaako luoda asioita elämässä. Se on tavoiteltavaa.

Ei tavoiteltavaa, mutta kivaa ja hyödyllistä usein, koska tulee ostettua itselleen hyödyllisiä ja kivoja asioita. Joskus materiaa joskus elämyksiä. Miten on niin vaikea ymmärtää, että joillekin oikeasti parantaa elämänlaatua, että voi ostaa mitä haluaa ja mitä tuntee tarvitsevansa, olkoon se suklaata,

vaatetta tai kodintekstiilejä. Tuo on ihan paska mantraa että "jokainen osaa ostaa" No shit Sherlock. Joku haluaa joku ei. Me tykkäämme eri asioista.

En minä ihannoi luovaa ihmistä, joka on omasta mielestään niin hyvä, kun ei kuluta kun minimin materiaan.

Luova voi olla niin monella tavalla ja se luo hyvinvointia ja hyvää, myös muille. Ostamisessa on kyse ihmisestä itsestä ja myös itsekkyydestä, kun esim suomalaiset ylikuluttaa länsimaana muiden kansojen kustannuksella. Sisustamis- ja turha remppahömppä on yksi keskeisimpiä ylikulutuksen lähteitä.

Ihminen voi taidetuotosten lisäksi luoda esim.hyviä asioita ihmissuhteissa, parantaa ja kehittää omaa yhteisöään tai ihan konkreettisesti luoda hyvinvointia muille ja itselle.

Vierailija
187/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä kuitenkin ole sellaisten juttuja joilla ei kuitenkaan ihan hirveästi sitä rahaa ole mutta halua näyttää sitäkin enemmän. Ei minulla ole mitään tarvetta esitellä varakkuuttani jollain ritiläpenkillä.

Köyhä paljasti itsensä nolosti

Vierailija
188/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis keskiluokasta oli kyse. No sitten.

Vierailija
189/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätemisen tarve.

Tarve tuntea kuuluvansa joukkoon.

Siinä se. Todellakin ikä tuo järkeä tuohon touhuun, ja tajuaa mm. että lamppu on vain lamppu, ja käyttötarkoitus ja toimivuus ovat vielä tärkeämpiä asioita kuin ulkonäkö tai statussymbolius.

Vierailija
190/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, olisi varaa ostaa kaikki nuo jutut, mutta miksi ostaisin?

Vierailija
191/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisit itsekin että kun rahaa on oikeasti paljon niin tuollaiset alkaa käydä merkityksettömiksi.

Vierailija
192/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se takki on Canada Goose?

Canada Goosen takkien untuvat revitään eläviltä linnuilta. En laittais tuollaista veri-takkia niskaani. Mutta kuluttamiseen keskittyvää tuo ei paljon haittaa.

Vierailija
193/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estetiikka edellä! Ostan tavaroissa kauneutta ensi sijassa. Olen paljon kotona, joten ostan vain silmää miellyttäviä JA käytännöllisiä esineitä arjen iloksi. Vierastan ajatusta, että muita ihmisiä miellyttääkseni sisustaisin. Toki inspiraatiota voi etsiä muista ihmisistä ja kodeista.

Aiemmin etsin sitä sisustuslehdistä, mutta nykyään en oikein niistä välitä. Samat kopioratkaisut talosta riippumatta. Itse talotkin ovat aikansa lapsia Suomessa, kymmenen vuoden tarkkuudella voi arvioida rakennusvuoden. Kaunis koti voi olla monenlainen. Hyvää makua, joka on samalla kiinnostava, ei saa rahalla. Se on syntymälahja. Rahalla voi toki hankkia sisustussuunnittelijan, mutta lopputulos ei ole sinun visiosi. Ihanimmat kodit joissa olen käynyt kuvastavat asukkaitaan aivan tulotasosta riippumatta. Kamalimmat kodit olen nähnyt uusrikkailla.

Vierailija
194/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis tyypillistä keskiluokkaista toimintaa

195/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Embo wc-paperi

Kuinka wt:tä. Lambia sen olla pitää.

Vierailija
196/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, olisi varaa ostaa kaikki nuo jutut, mutta miksi ostaisin?

En usko

Vierailija
197/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuitenkin, että joku työllistää taiteilijoita, muotoilijoita, suunnittelijoita ja muita kädentaitajia :)

Vierailija
198/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Embo wc-paperi

Kuinka wt:tä. Lambia sen olla pitää.

Pröystäilijä, joku kipuraja se meilläkin keskiluokkaisilla on.

Vierailija
199/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnish Design Shop myi ainakin joku aika sitten tammipölkkyjä hurjaan hintaan, olikohan 700 eur tms. Niissä kannattaa pitää hintalappu kiinni, ettei joku pilko niitä takkaan.

Vierailija
200/630 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artekin ritiläpenkki mikä oli tuossa jutussakin. Olen saanut perintönä mummolta. Muuten en pidä design-tuotteita kovin kauniina vaan tykkään enemmän sellaisesta rönsyilevästä ja romanttisesta bohotyylistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä