Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisilla on täysin moukkamainen tapa ottaa muihin kontaktia

Vierailija
07.10.2023 |

Eivät osaa esittäytyä, saati esittää asiaansa. Hämmentävä tapa jakaa tietoa jostain asiasta. Todistan tämän. Kirjoittappa tähän, miten esim. aluksi esittelet asiasi pankissa tai itsesi virastossa, tai miten kertoisit yleisön edessä, miksi he joutuvat kuuntelemaan juuri sinua, ja lupaan näyttää toteen lennosta, ettet poikkea massasta.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On v 2023 ja KAIKKI asiat hoidetaan verkossa.

Paitsi henkilökortin hakeminen.

Vierailija
42/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tai Moi! Tulin...tekemään sen asian(esittelen asiani) tai Mulla olisi sellainen asia, että...

Asioinnin jälkeen Kiitos tai Kiitos paljon, hei tai moi!

Tulit, vai? No sepä hyvä! Jos et olisi tullut, tätä asiaa ei nyt käsiteltäisi tässä !

Voisin kuvitella, että virkailijana raskainta on jokaisen uuvelon tarve aina tuoda itseään esille heti aluksi. Kyllähän se oman roolin suhde asiaan tulisi nopeasti käydä ilmi, mutta puusta-kiivenneellä suomalaisella se ensimmäinen sana on aina väistämättä "minä" (minä tulin).

Ja mikä sen ensimmäisen sanan sitten pitäisi olla? Miten tuo olisi pitänyt mielestäsi aloittaa?

Ja miten tuo on raskasta virkailijalle? Päinvastoin, on vain kaikille hyvä, että heti alusta alkaen toisen tulon syy on selvillä. Ei tarvitse sitä tietoa virkailijaraukan sitten pihdeillä nyhtää toisesta irti, jos ei oma-aloitteisesti älyä sanoa tulonsa syytä.

Harvoin näin pienissä toimituksissa väärinymmärrystä syntyy, mutta kun aletaan latelemaan pidempiä kokonaisuuksia, lopputulos voi olla kuulijalle rasittavaa.

Sinä suurlähetystössä: "Hei. Tulin hakemaan uuden passin." Virkailija: Jaaha, passisi on hukkunut. sanonut.

Minä suurlähetystössä: "Hei. Passini on hukkunut". Virkailija: Jaaha, tarvitset siis uuden?

Onko aiempi sinusta parempi?

?????? Eihän se, että tulee hakemaan uuden passin, läheskään aina tarkoita että se vanha passi on hukkunut. Itse asiassa se on aika harvinaista. Useimmssa tapauksissa vanha passi on mennyt vanhaksi tai on menossa vanhaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MondayMandi kirjoitti:

Kaikki eivät ole kielellisesti kovin lahjakkaita, mutta voivat olla todella taitavia jossakin muussa älykkyyden osa-alueessa.

Myös ihmisten sosiaaliset taidot ovat erilaisia.

Miten kuvittelette sosiaalisten taitojen kehittyvän, jos lapsi kasvaa aggressiivisten alkoholisti- tai narkkari vanhempien kanssa ainaisessa pelossa..? Kodissa, jossa kommunikoidaan huutamalla kirosanoja...

Asiat eivät ole mustavalkoisia. Joku on jossain hyvä ja toinen toisessa asiassa.

"Yksi tupakka-aski, kiitos" (sen sijaan, että "Saanko tupakka-askin") ja "Passini on hukkunut" (sen sijaan, että "Saanko uuden passin?") nehän vaativat valtavasti kielellistä lahjakkuutta. Tai niin melkein luulisi.

-Ap

Vierailija
44/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?????? Eihän se, että tulee hakemaan uuden passin, läheskään aina tarkoita että se vanha passi on hukkunut. Itse asiassa se on aika harvinaista. Useimmssa tapauksissa vanha passi on mennyt vanhaksi tai on menossa vanhaksi.

"Passini on mennyt vanhaksi?" "Passini on menossa vanhaksi?"

Mielikuvitus ei taida sulla olla se vahvin ominaisuus.

Vierailija
45/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MondayMandi kirjoitti:

Kaikki eivät ole kielellisesti kovin lahjakkaita, mutta voivat olla todella taitavia jossakin muussa älykkyyden osa-alueessa.

Miten kuvittelette sosiaalisten taitojen kehittyvän, jos lapsi kasvaa aggressiivisten alkoholisti- tai narkkari vanhempien kanssa ainaisessa pelossa..? Kodissa, jossa kommunikoidaan huutamalla kirosanoja...

Asiat eivät ole mustavalkoisia. Joku on jossain hyvä ja toinen toisessa asiassa.

"Yksi tupakka-aski, kiitos" (sen sijaan, että "Saanko tupakka-askin") ja "Passini on hukkunut" (sen sijaan, että "Saanko uuden passin?") nehän vaativat valtavasti kielellistä lahjakkuutta. Tai niin melkein luulisi.

-Ap

Tuo, jolle vastasit, oli sanonut virkailjalle että haluaa UUSIA passinsa. Ymmärrätkö mitä tuo verbi tarkoittaa? Miksi höpötät passin hukkumisesta?

Vierailija
46/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suomalaisilla" = itäprovo, menitte halpaan ....

Vierailija
47/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo on yhtään selkeämpi tai parempi kuin

Minun pitäisi uusia passini.

Vierailija
48/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa nyt p. tunnistamaan nuo itäprovot! ;)'

Vierailija
49/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MondayMandi kirjoitti:

-Ap

Jos sanoo vain, että passi on hukkunut, niin eihän se vielä kerro kuulijalle mitään mitä kertoja haluaa. Haluaako, että ilmoitetaan poliisille, tehdäänkö rikosilmoitus, pitääkö passia yrittää etsiä jostain?

Sen sijaan jos sanoo, että tarvitse uuden passin, niin selviää heti mitä asiakas haluaa ja odottaa virkailijan tekevän.

Toki useimmat varmaan sanoivat, että tarvitsen uuden passin, koska edellinen/nykyinen hävisi. (Ei hukkui, ellei se sitten todella ole hukkunut jossain venematkalla...)

Vierailija
50/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa nyt p. tunnistamaan nuo itäprovot! ;)'

Äläpäs hätäile. Tarkastellaas nyt tätä sun aloitustas ihan kunnolla. Kaikki tunnistavat nämä ilman muuta.

Vierailija
51/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MondayMandi kirjoitti:

-Ap

En ole ihan varma oletko trolli vai oikeasti noin tyhmä. Hukkunut passi ja uuden passin haku on kaksi eri asiaa joita varten virkailijan työtehtävät on myös erilaiset.

Jos kyseessä on hukkunut passi, niin virkailija rupeaa kysymään oletko tehnyt rikosilmoituksen, tarvitsetko hätäpassin poismatkustusta varten, vanha passi pitää mitätöidä, asiakkaalle selittää viranomaiskäytännöt jne. Heti hukkuneesta passista aloittavasta asiakkaasta ei edes tiedä onko kyseessä paniikissa oleva turisti joka haluaa kotiin, joku joka yrittää tehdä rikosilmoituksen, joku joka muuten vain haluaa tietoa miten toimia.

Uutta passia kysyvälle lyödään suoraan lomakkeet käteen ja kysytään passikuva ja maksu. Kyseessä voi olla vaikka maassa asuva joka voi hyvin odottaa sen 2-3 viikkoa että etanapostipassi tulee perille.

En ymmärrä miksi väännät kahdesta eri asiasta samaa ja jotenkin luulet että oma tapasi on parempi. Jätä se pilkku sekä muut lauseenerottimet vaihteeksi rauhaan ja vaikka korkki kiinni myös.

Vierailija
52/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysi käy ilmi itse avauksesta. Sen jälkeen se jää sivuseikaksi.

Vierailija
53/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tai Moi! Tulin...tekemään sen asian(esittelen asiani) tai Mulla olisi sellainen asia, että...

Tulit, vai? No sepä hyvä! Jos et olisi tullut, tätä asiaa ei nyt käsiteltäisi tässä !

Voisin kuvitella, että virkailijana raskainta on jokaisen uuvelon tarve aina tuoda itseään esille heti aluksi. Kyllähän se oman roolin suhde asiaan tulisi nopeasti käydä ilmi, mutta puusta-kiivenneellä suomalaisella se ensimmäinen sana on aina väistämättä "minä" (minä tulin).

Ja mikä sen ensimmäisen sanan sitten pitäisi olla? Miten tuo olisi pitänyt mielestäsi aloittaa?

Ja miten tuo on raskasta virkailijalle? Päinvastoin, on vain kaikille hyvä, että heti alusta alkaen toisen tulon syy on selvillä. Ei tarvitse sitä tietoa virkailijaraukan sitten pihdeillä nyhtää toisesta irti, jos ei oma-aloitteisesti älyä sanoa tulonsa syytä.

Odotan edelleen ap:n vastausta noihin yllä oleviin kysymyksiin...

Vierailija
54/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota esittäytymisasiaa. Puhelimessa pitää esittäytyä, mutta ajanvarauksella ja nimellä kutsuttaessa se on turhaa. Ne on viime vuosikymmeniä, kun mentiin vaikkapa pankin tiskille nostamaan rahaa, eikä kukaan työnnellyt kättään tiskin yli ja esittäytynyt siinä tilanteessa. Olisi ollut outoa.

Lääkärissä joskus joku esittelee itsensä ja silloin teen sen itsekin. Lääkäri on tässä tapauksessa paikan "isäntä/emäntä".

Tervehtiminen on itsestäänselvyys aina.

Vierailija
55/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se itse asia, miksi on tullut, on paljon tärkeämpi kuin se mikä siihen tuloon on johtanut. Kuten itsekin sanoit syy on sivuseikka.

Vierailija
56/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, dimatsulla näytti taas korkki auenneen.. Voivoi, ei taida prihaatsu tietää, mitä on edessä.

Elämä on. Sattumaa.

Kaikenlaista sattuu, kuin myös bunkkeripapalle. 

Vierailija
57/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin näin pienissä toimituksissa väärinymmärrystä syntyy, mutta kun aletaan latelemaan pidempiä kokonaisuuksia, lopputulos voi olla kuulijalle rasittavaa.

Sinä suurlähetystössä: "Hei. Tulin hakemaan uuden passin." Virkailija: Jaaha, passisi on hukkunut. sanonut.

Minä suurlähetystössä: "Hei. Passini on hukkunut". Virkailija: Jaaha, tarvitset siis uuden?

Onko aiempi sinusta parempi?

Itse asiassa jos asiakas sanoo "tulin hakemaan uuden passiN", niin eka looginen kysymys virkailijalta olisi varmaan että millä nimellä passi on tilattu ja/tai oliko asiakas saanut jo saapumisilmoituksen. Siis että voi fyysisesti hakea sen saapuneen läpyskän takahuoneesta.

Hakemaan uutta passiA olisi sitten se pelkkä passin hakemisen toimitus.

Tämä on ehkä maailmanhistorian turhin ketju koko vauvapalstalla.

Vierailija
58/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan edelleen ap:n vastausta noihin yllä oleviin kysymyksiin...

Passi hukkunut, lupa vanhentunut, rintaan sattuu, viina loppu...

Työt kiinnostaisi, Veroilmoitus on asia minkä vuoksi olen täällä, opintotukiasiat askarruuttaa.

Tuskin ton isompaa roolia itselleen usein tarvitsee antaa.

Vierailija
59/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moukkamaisiahan me suomalaiset ollaan, meissä löytyy vikoja, kuten löytyy maastammekin, poliittisista valinnoistamme, presidenttiehdokkaista, eläkepolitiikasta ja nyt tämä kauhein on viimein tapahtunut.

..tekee ristinmerkin..

Vierailija
60/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se itse asia, miksi on tullut, on paljon tärkeämpi kuin se mikä siihen tuloon on johtanut. Kuten itsekin sanoit syy on sivuseikka.

Ajattelin sen kannalta, "miten hoidan sivuseikan nopeasti alta pois"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän