Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisilla on täysin moukkamainen tapa ottaa muihin kontaktia

Vierailija
07.10.2023 |

Eivät osaa esittäytyä, saati esittää asiaansa. Hämmentävä tapa jakaa tietoa jostain asiasta. Todistan tämän. Kirjoittappa tähän, miten esim. aluksi esittelet asiasi pankissa tai itsesi virastossa, tai miten kertoisit yleisön edessä, miksi he joutuvat kuuntelemaan juuri sinua, ja lupaan näyttää toteen lennosta, ettet poikkea massasta.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pietarissa osataan kauniimmin.

Vierailija
22/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Aika ympäripyöreä aloitus sinulla.

Virastoissa astun virkailijan luukulle, sanon olevani sejase ja asiani olevan tämäjatuo.

Koulutushommissa sanon olevani sejase ja kerron, mitä tämän rupeaman aikana on tarkoitus oppia.

Mikä menee mielestäsi liian suomalaisittain? :)[/quote

Olettaisin, että henkilöllisyytesi oli jo tässä vaiheessa relevantti. Moni kouluttaja kyllä aloittaa kertomalla, mitä senjasen yhteydessä olisi tarkoitus oppia. Harmi, että syy miksi se tulisi oppia ei selviää ennen kuin vasta myöhemmin.

Kyllä se syy selviää viimeistään siinä alussa. Sen pitäisi kyllä olla selvillä jo ennestään niissä ympyröissä, missä minä olen kouluttanut kohta kolmekymmentä vuotta.

Onko sinulla jotain muuta asiaa? Oletko varma siitä, että tiedät, mitä relevantti tarkoittaa?

Minäkin ihmettelin tuota relevantti sanan käyttöä tuossa...

Ap on varmasti pelkkä trolli, joka haluaa päästä käyttämään hienolta kuulostavia sanoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni kouluttaja kyllä aloittaa kertomalla, mitä senjasen yhteydessä olisi tarkoitus oppia. Harmi, että syy miksi se tulisi oppia ei selviää ennen kuin vasta myöhemmin."

Voi hitsin hitsi, olen aina mennyt oppimaan väärin. Luulin, että ensin pitäisi olla selvillä mitä menee oppimaan, eikä randomisti kursille ja "kai se täällä kerrotaan" mentaliteetilla.

Vierailija
24/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä: Terve. Saanko asian x?

Virkailija: Juu, saanko henkkarin?

Alkukantainen "Saanko?" (Täydellinen esimerkki jos vielä sanoisit "Saanko minä" !) Virkailija (ajattelee): Jaaha, tiedänkö sinut jostain?

Vierailija kirjoitti:

Virkailija:Tässäpä on sinulle tämä

Minä: Kiitos, heippa

Virkailija: heippa

Ellei asiasi ollut erityisen lyhyt, saattaisin ihmetellä, saitkohan nyt mitä tulit hakemaan?

Kerran uusin passin Suomen suurlähteystössä ulkomailla ja keskustelut oli tasan tarkkaan tuota palikkatasoa. Virkailija puhui rempseää ja iloista Pohjois-Karjalan murretta ja höpötteli itselleen jotain lomakkeita etsiessään. Tuosta tuli suoraan toi ihanan kotoisa fiilis ja ihan kuin olisi jollekin vanhalle ystävälle höpötellyt.

Keskustelu oli tyyliin

M: Moi, mun pitäis uusia toi passi

V: No passiahan sitä pitää olla! Laitetaanpa lomakkeet, mistähän ne nyt tähän hätään löytyy

Siinä sitten kaksi pohjoiskarjalaista akkaa höpötettiin ne passilomakkeet kuntoon ja saatiin passi hakuun. Niiden virkailijoiden kanssa saa siis puhua eikä yhdellä lauseella tarvitse yrittää selittää koko elämäntarinaa.

Tosi omituinen (a......tistinen?) ajattelutapa että asiakkaan pitää selittää asiansa yhdellä henkäyksellä kuin joku chatbotti.

Vierailija
25/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni kouluttaja kyllä aloittaa kertomalla, mitä senjasen yhteydessä olisi tarkoitus oppia. Harmi, että syy miksi se tulisi oppia ei selviää ennen kuin vasta myöhemmin."

Voi hitsin hitsi, olen aina mennyt oppimaan väärin. Luulin, että ensin pitäisi olla selvillä mitä menee oppimaan, eikä randomisti kursille ja "kai se täällä kerrotaan" mentaliteetilla.

😆

Ehkäpä ap onkin vasta kielikurssilla ja haluaa jo päteä "suomalaista" fiksumpana. Artikuloiden relevantisti.

Vierailija
26/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tai Moi! Tulin...tekemään sen asian(esittelen asiani) tai Mulla olisi sellainen asia, että...

Asioinnin jälkeen Kiitos tai Kiitos paljon, hei tai moi!

Tulit, vai? No sepä hyvä! Jos et olisi tullut, tätä asiaa ei nyt käsiteltäisi tässä !

Voisin kuvitella, että virkailijana raskainta on jokaisen uuvelon tarve aina tuoda itseään esille heti aluksi. Kyllähän se oman roolin suhde asiaan tulisi nopeasti käydä ilmi, mutta puusta-kiivenneellä suomalaisella se ensimmäinen sana on aina väistämättä "minä" (minä tulin).

Ja mikä sen ensimmäisen sanan sitten pitäisi olla? Miten tuo olisi pitänyt mielestäsi aloittaa?

Ja miten tuo on raskasta virkailijalle? Päinvastoin, on vain kaikille hyvä, että heti alusta alkaen toisen tulon syy on selvillä. Ei tarvitse sitä tietoa virkailijaraukan sitten pihdeillä nyhtää toisesta irti, jos ei oma-aloitteisesti älyä sanoa tulonsa syytä.

Vierailija
27/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä: Terve. Saanko asian x?

Virkailija: Juu, saanko henkkarin?

Alkukantainen "Saanko?" (Täydellinen esimerkki jos vielä sanoisit "Saanko minä" !) Virkailija (ajattelee): Jaaha, tiedänkö sinut jostain?

Vierailija kirjoitti:

Virkailija:Tässäpä on sinulle tämä

Minä: Kiitos, heippa

Virkailija: heippa

Ellei asiasi ollut erityisen lyhyt, saattaisin ihmetellä, saitkohan nyt mitä tulit hakemaan?

Siis sun puheista ei saa kyllä mitään tolkkua. Kannattaisi opetella ilmaisemaan itseään selkeämmin. Mitä esimerkiksi tarkoitit tuolla ensimmäisellä kohdalla?

Mene nopeammin asiaan! Yksi tupakka-aski, kiitos. Kortin uusiminen on asia, minkä vuoksi oon täällä. Kaikki muu on oman egonsa korostamista.

Vierailija
28/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tai Moi! Tulin...tekemään sen asian(esittelen asiani) tai Mulla olisi sellainen asia, että...

Tulit, vai? No sepä hyvä! Jos et olisi tullut, tätä asiaa ei nyt käsiteltäisi tässä !

Voisin kuvitella, että virkailijana raskainta on jokaisen uuvelon tarve aina tuoda itseään esille heti aluksi. Kyllähän se oman roolin suhde asiaan tulisi nopeasti käydä ilmi, mutta puusta-kiivenneellä suomalaisella se ensimmäinen sana on aina väistämättä "minä" (minä tulin).

Mitä ne ulkomaalaiset sanovat, jolleivät omalla kielellään "minä"?

Suomen kielessä muuten voi sanoa "ottaisin", "saisinko" ja niin edelleen, eikä tarvitse käyttää minä-sanaa ollenkaan. Moni muu kieli ei ole näin näppärä.

Vierailija
29/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n äidinkieli ei ole suomi. Muutenkin käsittämätöntä tajunnanvirtaa, googlekääntäjälläkö tuo pläjäys on väsätty?

On se suomi, koska ei ulkomaankielinen kirjoita "kirjoitappas".

Yhdyn siihen kommentoijaan, jonka mielestä ap:n kirjoitukset ovat votkanhuuruisia.

Vierailija
30/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne ulkomaalaiset sanovat, jolleivät omalla kielellään "minä"?

Suomen kielessä muuten voi sanoa "ottaisin", "saisinko" ja niin edelleen, eikä tarvitse käyttää minä-sanaa ollenkaan. Moni muu kieli ei ole näin näppärä.

Aapee sanoo että pozaluista ja moshna ja pitää niitä hienompana kuin suomen kielen muodollisuuksia.

Vierailija
31/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä sen ensimmäisen sanan sitten pitäisi olla? Miten tuo olisi pitänyt mielestäsi aloittaa?

Ja miten tuo on raskasta virkailijalle? Päinvastoin, on vain kaikille hyvä, että heti alusta alkaen toisen tulon syy on selvillä. Ei tarvitse sitä tietoa virkailijaraukan sitten pihdeillä nyhtää toisesta irti, jos ei oma-aloitteisesti älyä sanoa tulonsa syytä.

Harvoin näin pienissä toimituksissa väärinymmärrystä syntyy, mutta kun aletaan latelemaan pidempiä kokonaisuuksia, lopputulos voi olla kuulijalle rasittavaa.

Sinä suurlähetystössä: "Hei. Tulin hakemaan uuden passin." Virkailija: Jaaha, passisi on hukkunut. sanonut.

Minä suurlähetystössä: "Hei. Passini on hukkunut". Virkailija: Jaaha, tarvitset siis uuden?

Onko aiempi sinusta parempi?

Vierailija
32/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^^

"sanonut", pois.

Vierailija
33/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin näin pienissä toimituksissa väärinymmärrystä syntyy, mutta kun aletaan latelemaan pidempiä kokonaisuuksia, lopputulos voi olla kuulijalle rasittavaa.

Sinä suurlähetystössä: "Hei. Tulin hakemaan uuden passin." Virkailija: Jaaha, passisi on hukkunut. sanonut.

Minä suurlähetystössä: "Hei. Passini on hukkunut". Virkailija: Jaaha, tarvitset siis uuden?

Mitä sä nyt oikein sekoilet?

Vierailija
34/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap laittaa nyt korkin kiinni, menee tutimaan ja muistaa ottaa aamulla lääkkeensä :)

Vierailija
35/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä nyt oikein sekoilet?

Sano, kumpi on on parempi? Joku voisi väittää, että riippuu tilanteesta, mutta kyllä tilanne tässä on aikalailla aina se ja sama.

Vierailija
36/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tekstisi on lukijalle rasittavaa.

Vierailija
37/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On v 2023 ja KAIKKI asiat hoidetaan verkossa.

Vierailija
38/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minä alkossa

Hei. Viina on loppu. Lisää!

39/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole kielellisesti kovin lahjakkaita, mutta voivat olla todella taitavia jossakin muussa älykkyyden osa-alueessa.

Myös ihmisten sosiaaliset taidot ovat erilaisia.

Miten kuvittelette sosiaalisten taitojen kehittyvän, jos lapsi kasvaa aggressiivisten alkoholisti- tai narkkari vanhempien kanssa ainaisessa pelossa..? Kodissa, jossa kommunikoidaan huutamalla kirosanoja...

Asiat eivät ole mustavalkoisia. Joku on jossain hyvä ja toinen toisessa asiassa.

Vierailija
40/141 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko käynyt niin, että tämä on yksi seuraus erään hörhökeskustelupalstan muuttumisesra vastikään maksulliseksi ja siitä, että kitsaimmat osallistujat kirmasivat tänne? Näitä tosi outoja aloituksia on tänäänkin ollut aamusta lähtien.

Ehkä onkin niin, että Finnair kouluttaa tekoälyään chattibotin aspahommiin ja on vahingossa jättänyt virrat päälle yöksi. Tekoäly on etsiytynyt tänne elävien koehenkilöiden pariin. Vielä on kuitenkin opittavana esimerkiksi se, että ei moitita huonoista repliikeistä ennen kuin repliikit on kuultu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi