Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "iäkkäämmät" äidit herättävät joissain niin suurta ärtymystä?

Vierailija
07.10.2023 |

Täälläkin esimerkiksi nelikymppisenä äidiksi tulleiden keskusteluissa tullaan ihmettelemään "mummoäitejä" ja taivastelemaan miten "minä en ainakaan olisi tuossa iässä enää jaksanut". Ok, sinä et ymmärrettävästi ehkä olisi enää jaksanut jos olet viimeiset 15 vuotta elänyt lapsiperhe-elämää. Sinä näet asiat niiden väsyneiden äitiaivojesi suodattamana. Tilanne voi olla täysin eri henkilöllä joka on koko elämänsä saanut nauttia vapaudesta, levosta, pystynyt keskittymään omaan hyvinvointiin, on fyysisesti ja psyykkisesti vahvassa kunnossa ja saanut rakennettua vuosien varrella hyvän taloudellisen tilanteen sekä laajan tukiverkoston. Sellainen nelikymppisenä äidiksi tuleva voi olla elämänsä kunnossa tulemaan ensimmäistä kertaa vanhemmaksi. Ei tietenkään jo vuosia vaipparallissa ja univeloissa elänyt saman ikäinen pysty näkemään asiaa samalla tavalla vaan toisten elämää katsotaan omasta kokemusmaailmasta käsin.

Muutenkin on todella typerää arvottaa kenenkään vanhemmuutta iän perusteella. Toisille sopii vanhemmaksi tuleminen 25-vuotiaana, toisille se ei sovi ollenkaan. Vanhemmaksi tulemisessa ei myöskään voi sokeasti tuijottaa vain biologiaa. Se on tärkeää tiedostaa, mutta ei ole vastuullista alkaa kaksikymppisenä hankkimaan lapsia ellei koe muulla tavoin olevansa siihen valmis. Vanhemmuus on muutakin kuin biologiaa. Ja joillekin oikein hetki tulla vanhemmaksi on myöhemmin kuin toisilla.

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inceleitä ärsyttää naiset yleensä (koska nämä eivät jonota tarjoamaan pinppiä i d i o o t e i l l e) ja lisäksi synnyttäneet, raskaana olevat ja lapsettomat naiset :D samasta syystä.

Ei turhamiesten paskapuheilla mitään merkitystä ole.

Vierailija
202/214 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inceleitä ärsyttää naiset yleensä (koska nämä eivät jonota tarjoamaan pinppiä i d i o o t e i l l e) ja lisäksi synnyttäneet, raskaana olevat ja lapsettomat naiset :D samasta syystä.

Lisäksi monia ärsyttää naiset joilla on ollut elämässä muitakin tavoitteita kun pariutuminen ja lastenteko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua ärsytä, mutta harmittaa lapsen puolesta. Sanokaa mitä sanotte, mutta ei ole todellakaan kivaa, kun on iäkkäät vanhemmat. Siinä ei ole mitään hyvää. Olen tämän monen suusta kuullut, jolla näin on.

Se on tietynlaista itsekkyyttä haluta lapsi vanhempana miettimättä lapsen parasta.

Kummasti minä olin se tykätty äiti jopa niiden lasten kavereiden mielestä. Nyt lapseni ovat jo täysikäisiä.

Sama meillä:) Ihan kelpaan kuopukselle seuraksi vaikka olen 64v ja hän nyt 22v. Ikinä ei ikäni (tai isänsä ikä) ole ollut ongelma hänelle tai kavereilleen. 

Vaikka hänkin on jo vuosia asunut omillaan reissaamme 2-4 vkoa vuodessa yhdessä. 

Vierailija
204/214 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua ärsytä, mutta harmittaa lapsen puolesta. Sanokaa mitä sanotte, mutta ei ole todellakaan kivaa, kun on iäkkäät vanhemmat. Siinä ei ole mitään hyvää. Olen tämän monen suusta kuullut, jolla näin on.

Se on tietynlaista itsekkyyttä haluta lapsi vanhempana miettimättä lapsen parasta.

Kummasti minä olin se tykätty äiti jopa niiden lasten kavereiden mielestä. Nyt lapseni ovat jo täysikäisiä.

Sama meillä:) Ihan kelpaan kuopukselle seuraksi vaikka olen 64v ja hän nyt 22v. Ikinä ei ikäni (tai isänsä ikä) ole ollut ongelma hänelle tai kavereilleen. 

Vaikka hänkin on jo vuosia asunut omillaan reissaamme 2-4 vkoa vuodessa yhdessä. 

Sama täällä. Kuopus 26, itse 64.  Myös olen vielä työelämässä kokoaikaisena, vaikka 37 olin nuorimmaisen syntyessä. Että hyvin on jo ehditty nuorimmainenkin kasvattaa aikuiseksi. 

Vierailija
205/214 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka nelikymppiset nuoruutensa bailanneet tai uraohjustaan ratsastaneet kuinka itselleen yrittävät todistella, niin nelikymppisen keho ei koskaan ole sellaisessa tilanteessa, että se pystyisi palautumaan paremmin tai kestämään univajetta paremmin kuin kaksikymppisen tai vaikka jopa kolmekymppisen keho. Se on ihan fakta fysiikkaan liittyen.

Olen aina ollut urheilullinen ja jälkitarkastuksen jälkeen jatkoin taas voimaharjoittelua varovasti aloittaen ja aloin tehdä lenkkejä, puoli vuotta synnytyksestä jo juoksinkin. Alapää palautui nopeasti ja väsymys oli yllättävän pientä. Yllätyin suorastaan että miten helposti se kävi, silleen hei pullautin just lapsen mut täällä mennään :D 

Vierailija
206/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
207/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitä ärsyttää, kun äidillä on maisterin tutkinto (vähintään), on luotu uraa ja maksettu vähintään puolet asuntolainasta. Suunniteltu sektio on pelkkä ilmoitusasia ja neuvolassa saa parempaa kohtelua kuin mitä nuorempi saa.

Vierailija
208/214 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi monia ärsyttää naiset joilla on ollut elämässä muitakin tavoitteita kun pariutuminen ja lastenteko. 

Tämähän se on.

Vierailija
209/214 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen tahansa jossa toisen elämä herättää jotain negatiivia tunteita tai tarvetta arvostella kannattaa pysähtyä ja kysyä itseltään miksi. Ei ole sinut oman elämänsä kanssa monesti sellainen ihminen.

Vierailija
210/214 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 40 v, lapset 16 v ja 14 v. Akateeminen virka, asuntolaina maksettu, edelleen naimisissa lasten isän kanssa. Eihän nämä asiat sulje pois toisiaan, älkää turhaan imarrelko itseänne. Sain esikoisen ollessani 24 v. Ihan omituinen ketju.

Vierailija
211/214 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 40 v, lapset 16 v ja 14 v. Akateeminen virka, asuntolaina maksettu, edelleen naimisissa lasten isän kanssa. Eihän nämä asiat sulje pois toisiaan, älkää turhaan imarrelko itseänne. Sain esikoisen ollessani 24 v. Ihan omituinen ketju.

No ei tietenkään sulje pois? Mutta todennäköisyydet on todennäköisyyksia. Joka tapauksessa ihan turha kenenkään ihmetellä toisten elämää, jokaisen tie on omanlaisensa, eikä mikään polku ole toistaan parempi.

Vierailija
212/214 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tulee kun lapsen isäkin on 40v tai yli. Vaikka lapsettomaksi jääminen olisi suuri suru. Ovat tuon ikäiset jo liian vanhoja lasten tekoon. Miettikää nyt järjellä. Kun lapsi on 20v ovat vanhemmat jo 60v. 

Vierailija
213/214 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tulee kun lapsen isäkin on 40v tai yli. Vaikka lapsettomaksi jääminen olisi suuri suru. Ovat tuon ikäiset jo liian vanhoja lasten tekoon. Miettikää nyt järjellä. Kun lapsi on 20v ovat vanhemmat jo 60v. 

Mitä sitten?

Vierailija
214/214 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut esikoiseni 30-vuotiaana, joten en kuulu kumpaankaan ryhmään. Vanhempani saivat minut ja sisarukseni nuorena, mutta silti meillä ei ole ollut isovanhempia auttamassa, koska kumpikin sairastui suhteellisen nuorena. Sama juttu puolison vanhemmilla, toinen kuoli ja toisella vakava sairaus. 

Muutama huomio kuitenkin asiasta. 

Omassa suvussa, harrastus-, työ- ym. piireissä on varmaan yli 20 naista, jotka ovat saaneet esikoisensa nelikymppisenä. Yhtä lukuunottamatta kenellekään myöhäinen äidiksi tulo ei ole ollut oma valinta. Ei ole löytynyt puolisoa, on ollut omaa sairautta, on huolehdittu omista sairaista vanhemmista, on tullut ero, puoliso ei ole halunnutkaan lasta tai syynä on ollut lapsettomuus. Usein muut tuntuvat ajattelevan, että iäkkäämpi äiti on itsekäs uraohjus.

Jaksamisesta. Mielestäni jaksaminen ei ole välttämättä mitenkään ikään liittyvä ominaisuus, vaan enemmän persoonaan liittyvä juttu. Toki keho toipuu vanhempana hitaammin ja olen sen itsekin huomannut esim. 50 km hiihtolenkin jälkeen. Vauvan hoitaminen ei nyt kuitenkaan ole mikään kauhea urheilusuoritus ja pikkulapsiaika on lyhyt. 

Omissa kokemuspiireissä on aina ollut ihmisiä, jotka ovat jaksavia ja niitä, jotka eivät ikinä jaksa mitään. Esimerkiksi muutama serkku ja kaveri eivät kaksikymppisenäkään koskaan jaksaneet mitään. Suunnilleen kauppareissu vei voimat.  Muutama opiskelukaveri suoritti yliopisto-opinnot minimimäärällä opintoja ja oli tästäkin ihan poikki, eikä heitä saanut lähtemään edes kävelylle. Moni muu taas suoritti enemmän opintoja, harrasti tavoitteellisesti ja kävi vielä töissäkin opintojen ohella. 

Eivät nämä tyypit jaksa nyt viisikymppisenä sen enempää. Salilla käyminen kerran kahdessa viikossakin on liikaa, vaikka työelämässä on käytetty kaikki vuorotteluvapaat ja palkattomatkin poissaolot. Moni yli kyysikymppinen kollega taas on täysillä työelämässä, harrastaa neljä, biisi tai kuusi kertaa viikossa liikuntaa ja hoitelee aktiivisesti lapsen lapsia. 

Ihminen ei ole hyvä eikä paha, oli hän jaksava tai ei. Ihmiset ovat vain erilaisia.