Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konkariopettajan hätähuuto: Istumme sellaisen atomipommin päällä, etteivät päättäjät tajuakaan

Vierailija
07.10.2023 |

Hullua touhua ja aikuiset vastuussa esimerkkiä näyttämällä. Nykyaikuisetkin ovat vain sitä mieltä, että heillä on oikeuksia ja yhteiskunnalla velvollisuudet.

Onneksi meillä on lapset yksityiskoulussa, missä näitä ongelmia ei ole.

Linkki: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009906918.html

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön enkä liiku iltaisin pimeällä ulkona.

Köyhiltä leikataan ja jengit tulevat lisääntymään.

En käy itse elokuvissa enkä ravintoloissa eli ei ole mun ongelma.

Vierailija
42/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kasvattaminen oikein ei ole kiinni rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiirissä nähtynä, että kun vanhemmat ovat itse patalaiskoja ja pyrkivät hakemaan sitä aidan alitusta joka saralla, paitsi tietty somekuva ja muu hedonismi..niin mitä ihmettä näistä lapsista voi tulla kun mitään standardeja ei ole, jos ei huvita ei tarvitse, jos huvittaa voit riehua, vanhemmat antaa rahaa vaikka miten arseilisi...siitähän ne lapset oppii, että kaikkea voi tehdä, mitään ei ole pakko tehdä eikä rajoja ole. sitten ihmetelleen kun nuoriso odottaa vuosikausia videopelejä pelatessa toimeentulotuella elellessä sitä "motivaatiota"..jota ei koskaan tule. Ja siitähän ne vanhemmat vasta polttaa käämejään jos/kun ope tai sosiaalityöntekijä yrittää lapselle laittaa rajoja/edellyttää siltä jotakin..ei, mun lapsonen, hän on spesiaali eikä yhteiskuntakaan ymmärrä kuinka spesiaali.

Vierailija
44/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa koulussa opittavasta voi tuntua turhalta ja kyllä sitä itsekin opetteli ulkoa monenlaista turhaa, sitä ei vain ymmärretä että koulun yksi tärkeä tehtävä on siinä, että lapsi oppii kurinalaisuutta, sitä että opiskelemalla ahkerasti pääsee parempiin tuloksiin, välillä joutuu tekemään niitä ei niin kiinnostaviakin juttuja. Kaikki tämä valmistaa työelämään, jossa kaikki ei ole aina roosamannaa..Tämä "mua ei huvita"  kulttuuri kun on rantautunut jo työelämäänkin, kun pitäisi maksaa 10t/kk handuun siitä että joku vaivautuu avaamaan koneen..ja ei nyt ei puhuta mistään erityisosaajista. Pienikin pettymys, niin jäädään saikulle, kun harmittaa ja ahdistaa kun ei saa kaikkea tehdä oman mielen mukaan.

Vierailija
45/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaille ja myös opettajille kännykkäkielto kouluihin.

Neljässä vuodessa räjähdysmäinen lisääntyminen, eli  Li Andersonin ollessa opetusministerinä.

Vierailija
46/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti joissain kodeissa voisivat ihan hyvin vaihtaa koulululaisia naapurin kanssa, eivät todennäköisesti näkisi, ketä siellä teinin huoneessa asuu, kun itse lukee mammista ja  teini surffaa  väkivaltaisilla sivuilla. Käy väliää evästä ja energiajuomaa jääkaapista.

Vierailija
47/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvattaminen oikein ei ole kiinni rahasta.

Tämä on niin taivaan tosi.

Nykyresurssit uudelleen, tervettä järkeä käyttäen, käyttöön. Paluu vanhaan tervetullutta. Tarkkisluokat ja niihin ne jämäkät opettajat sanomaan, mitä ja miten tehdään. Ja kuka on pomo.

V 2016 uusi opetussuunnitelma, se muutti kaiken niin huonoon suuntaan, ja nyt saamme siitä kärsiä. Aivan järjetöntä koko 700-sivuinen opus, ei sanat riitä.

Terv. Entinen opettaja

Vierailija
48/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljässä vuodessa räjähdysmäinen lisääntyminen, eli  Li Andersonin ollessa opetusministerinä.

Hyvin köykäistä on Liin osaaminen,vain punainen jäsenkirja,ja se ei paljon eväitä anna ministerin toimeen.Perseelleen meni viimeiset 4 vuotta.

Vierailija
49/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein oppilaan suusta saattaa nykyään kuulla onks pakko? Ja en halua/jaksa. Tähän vastaan, että on pakko ja minua ei kiinnosta, haluatko. Tänne on tultu opiskelemaan. On kuitenkin niitä, jotka eivät tee mitään va vaikka rakentelevat lennokkeja tai piiirtelevät pöytään oppitunnin. Minulla on rajallisesti aikaa ohjata ja auttaa kun 20 oppilaan ryhmässä voi olla vaikkapa 7 tuen tarvitsijaa. Kiitettävän oppilaat ovat saaneet kaikki tehtävät tehtyä kun joku vasta aloittelee. Joku ei ymmärrä edes ohjetta. Koulunkäynnin ohjaajia on liian vähän, erityisopettaja ei ehdi kaikkialle.

Avoimissa oppimisympäristöissä kärsivät niin aikuiset kuin oppilaatkin. Meteli, levottomuus, koskaan ei ole taetta työrauhasta. Jos minulla on koe ja naapuriryhmässä juostaan pitkin poikin tekemässä toiminnallisia tehtäviä niin en voi muuta tehdä kun pahoitella oppilaille ja pyytää ehkä naapureita olemaan hiukan hiljempaa. Ei tarvitse edes olla nepsy että tällainen kuormittaa valtavasti ja vaikeuttaa oppimista.

Vierailija
50/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kasvatuskeskustelua ei tarvita. Miksi pitää keskustella? Miksi ei voida puhua oikeista asioista, oikeilla nimillä? Miksi lapsen pitää soittaa kotiin, ja kertoa että mitä on opettajan tai rehtorin mukaan tapahtunut, kun lapsi ei ole asemansa perusteella ilmoitusvelvollinen?

Koulun ilmoitusvelvollisuus on opettajalla, rehtorilla ja mitään lisä- tai erilliskoulutusta ilmoittamiseen liittyen ei tarvita.

Vierailija
51/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"näkyvät nyt väkivaltaisuutena, ylimielisyytenä, empatiakyvyttömyytenä, kiusaamisena, turvattomuutena

Ensimmäisenä kiusaamisen kohteiksi valikoituvat autistit. Yleensä he haluaisivat käydä koulua. Monet heistä nauttivat oppimisesta.

Mutta kaiken sen kiusaamisen ja yleisen levottomuuden takia he traumatisoituvat ja lopulta eivät pysty menemään edes koulurakennukseen.

Tilannetta yritetään nyt korjata pakottamalla autistit kouluun kiusattaviksi. Sen sanotaan olevan hyväksi heille ja opettajat tekevät lastensuojeluilmoituksia kun traumatisoitunut lapsi ei pysty menemään kiusattavaksi.

Osa vanhemmista kantaa näitä lapsia kouluun koska pelkäävät huostaanoton pahentavan lapsen vointia entisestään.

Itse tiedän tapauksia joissa näitä lapsia on viety koulusta ambulanssilla sairaalaan kun vointi on romahtanut koulussa. Niissä tilanteissa tarvitaan pitkiä, useiden viikkojen hoitojaksoja erikoissairaanhoidossa.

Ja tämä tapahtuu vain koulujen levottomuuden tähden. Ihanan kallista.

Logiikka tässä on ihan mahtava. Osa lapsista riehuu koulussa ja kiusaa muita. Siihen reagoidaan ottamalla huostaan ne kiusatut jotka traumatisoituvat kiusamisesta.

Vierailija
52/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein oppilaan suusta saattaa nykyään kuulla onks pakko? Ja en halua/jaksa. Tähän vastaan, että on pakko ja minua ei kiinnosta, haluatko. Tänne on tultu opiskelemaan. On kuitenkin niitä, jotka eivät tee mitään va vaikka rakentelevat lennokkeja tai piiirtelevät pöytään oppitunnin. Minulla on rajallisesti aikaa ohjata ja auttaa kun 20 oppilaan ryhmässä voi olla vaikkapa 7 tuen tarvitsijaa. Kiitettävän oppilaat ovat saaneet kaikki tehtävät tehtyä kun joku vasta aloittelee. Joku ei ymmärrä edes ohjetta. Koulunkäynnin ohjaajia on liian vähän, erityisopettaja ei ehdi kaikkialle.

Avoimissa oppimisympäristöissä kärsivät niin aikuiset kuin oppilaatkin. Meteli, levottomuus, koskaan ei ole taetta työrauhasta. Jos minulla on koe ja naapuriryhmässä juostaan pitkin poikin tekemässä toiminnallisia tehtäviä niin en voi muuta tehdä kun pahoitella oppilaille ja pyytää ehkä naapureita olemaan hiukan hiljempaa. Ei tarvitse edes olla nepsy että tällainen kuormittaa valtavasti ja vaikeuttaa oppimista.

Olen siis kieltenopettaja yhtenäisessä peruskoulussa. Lisäksi sitten vanhemmat jotka vaativat jos jonkinlaista erityiskohtelua ja omalta lapselta ei vaadita juuri mitään.

Vierailija
53/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin köykäistä on Liin osaaminen,vain punainen jäsenkirja,ja se ei paljon eväitä anna ministerin toimeen.Perseelleen meni viimeiset 4 vuotta.

Li sai perinnökseen tuon v 2016 opetussuunnitelman, missä mm digitalisaatiota opetuksessa vahvasti otettiin esille. Siihen liittyy myös puhelimien käyttö opetuksessa, mikä saattoi helposti mennä överiksi. Pieleen meni, puhelimet eivät kuulu koululuokkaan. Li olisi voinut puuttua tähän ja pistää täyskiellon. Mokomasta asiasta on nyt tapeltu ja kiistelty, ne oppilaiden oikeudet...

Vierailija
54/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykoulussa nähtyä:

- Vanhemmat eivät pärjää edes alkuopetusikäiselle lapselleen kotona.

-Vanhemnat valehtelevat, että lapsi on sairaana ja lapsi saa jäädä pois koulusta ja pelaamaan kotiin koko päiväksi.

- Vanhemmat eivät saa pientä lastaan lähtemään kouluun, koska aamulla lapsi kiukuttelee kotona ja vanhemmat ovat ihan neuvottomia.

- Lapsi soittaa suutaan aikuiselle, eikö edes häpeä, kun asiasta häntä puhutellaan. Lapsi soittaa suutaan edelleen.

- Lapsi käy agressiivisesti ja syyttä koulukaverinsa päälle ja kun asiaa selvitellään, suunsoitto jatkuu.

- Lapset mölyävät ja ääntelevät kovaan ääneen vailla järkeä ja se on heistä hauskaa.

- Usean lapsen oppimiskyky on olematonta, eikä siten ole mahdollisuus oppia normasleja asioita koulussa.

- Lasten muistikyky on keskimäräisesti laskenut.

- Monilta koululaisilta puuttui perustiedot itsestä eli he eivät tiedä omaa sukunimeä, äidin ja isän nimeä, omaa syntymäpäivää tai edes kuukautta, kotiosoitetta, omaa puhelinnumeroaan...

-Lapset ovat PALJON ns. omilla lomillaan eli matkoilla vanhempiensa kanssa. Lomilta palatessaan lapsilla ei usein ole mitään käsitystä siitä, missä he ovat olleet .

Vierailija
55/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te opettajat voisi itse vaikuttaa päättäjiin ja ratkaista oman alanne ongelmat? Meillä vanhemmilla ei ole mitään tietoa siitä, millaista se teidän työnne nykyään on. Hyssyttelette vaan ja vartioitte koulunne mainetta. Maailma ympärillä on muuttunut valtavasti ja te syytätte siitä lasten vanhempia. Helppo syntipukki.

Vierailija
56/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alamme suurin ongelma on vaille kotikasvatusta jääneet lapset.

Vierailija
57/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaoppilaat tarvitsevat miesopettajia. Omilla pojillani kävi tuuri ja saivat alakoulussa ylemmillä luokilla miesopettajan ja nyt nuorimmaisella on yläkoulussa luokanvalvojana miesope. Kyseisessä yläkoulussa on muutenkin ihan mukavasti miehiä opettajina ja valtaosa naisopettajistakin on vanhempia ja kokeneita auktoriteetteja.

Vierailija
58/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan edes teettää karenssin uhalla palkatonta työtä. Miten joku voi ajatella, että se on oikein. Vanhemmat ei voi antaa nuorelle rahaa ja sitten nuoret ryöstelevät ja sitten arvostellaan. Itse aikuiset ei pysty hillitsemään itseään, ottavat isoja asuntolainoja, moottoripyöriä ja veneitä velaksi.

Vierailija
59/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös aikuisille pitäisi sanoa, että jos haluaa moottoripyörän niin pitää säästää, ei ostaa velaksi. Onko vaikea hillitä itseään ja halujaan. Sanotte, että nuoret ei saa haluta merkkihupparia.

Vierailija
60/162 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ollut jo kymmenen vuotta nähtävissä. Turha siitä on koronaa syyttää. Sama kuin kiusaamisen kanssa eli koulut haluaa näyttää ulospäin, että kaikki on hyvin, vaikka ei ole. Kukaan ei kuuntele niitä opettajia, jotka uskaltavat aukaista suunsa asiasta. Opetushallitus ja -ministeriö täynnä joutavanpäiväisiä virkamiehiä, jotka eivät tee mitään.

Ei kansakaan vaadi. Montako lapsenvanhempaa Suomesta löytyy? Aivan. Miksi he eivät ole mielenilmauksessa?

Koska on kylmä, koska on helle, koska sataa, koska paistaa, koska väsyttää....

Koska vanhemmat eivät halua syytettä julkisrauhan rikkomisesta.

Siinähän herää opettajilla ihan HUOLI jos vanhempi on tyytymätön koulun toimintaan eikä lässytä yhdessä opettajien kanssa, että "seurataan tilannetta".

Se tilanteen seuraaminen on yleensä ainoa toimi mihin koulussa ryhdytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme