Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö itse asumaan soluun tuntemattomien ihmisten kanssa?

Vierailija
07.10.2023 |

Kun sanotaan että opiskelijoiden pitää suostua asumaan yhdessä tuntemattomien kanssa soluasunnossa, jakaa vessa/kylppäri, keittiö jne.
Suostuisitko sinä? Jos olisi esim. tilanne että työnantaja laittaa sinut toiselle paikkakunnalle töihin ja ainoa tarjolla oleva asunto on tuollainen?

Kommentit (550)

Vierailija
421/550 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Toisen ihmisen kakanhajusta voi saada koronan tai hivin.

Vierailija
422/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Tottakai . Olen asunut. Mukavinta aikaa elämåssäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoillakin tulee olla oikeus yksityisyyteen.

Taas tämmöinen aivopieru. Huoh Opiskelijoilla ja kaikilla on oikeus yksityisyyteen, mutta myös velvollisuus maksaa se itse.

Olin aikoinaan soluasunnossa ja en tuntenut muita, mutta hauskaa aikaa oli opiskelijana!

Pois vaan tuet ja takaisin soluihin. Ei ole varaa asuttaa opiskelijoita kalliissa yksiöissä. Hulluksi mennyt ihmisten paapominen. Yksilöllä on oikeudet ja yhteiskunnalla velvollisuudet. Niinpä Ja sama jatkuu sitten työelämässä ja siellä se ei enää onnistukaan, koska myös työntekijällä on velvollisuudet ja sitten Ville-Väinöt ja Molla-Maijat uupuu.

Vierailija
424/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pystyisi tuntemattoman kanssa asumaan. En käy edes sukulaisilla yökylässä koska en pysty nukkumaan jos on vieraita ihmisiä samassa asunnossa. Ikinä en pystyisi majoittumaan jossain airbnb-huoneessa jossa omistaja vuokraa vain huoneen ja nukkuu itse toisessa. Toki jos olisi sota tai joku hätä niin sitten pystyisi, koska silloin ei varmaan tarvitsisi nukkuakaan.

Vierailija
425/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut koko opiskeluajan (korkeakoulu) aina kimppakämpissä. Yhden vuoden jopa samassa huoneessa toisen tytön kanssa ja siinä asui meitä neljä kaikkiaan. Kaksioita, ok taloja jne. Yksiöt ovat mielestäni työssäkäyviä aikuisia varten kun on jo varaa maksaa asumisesta enemmän.

Uskon, että opiskeluaikani olisi ollut paljon tylsempää ja yksinäisempää yksiössä.

Vierailija
426/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty mielikuvissaan asumaan vieraiden kanssa, kannattaa tienata etukäteen yksiön maksut. Solukämppiksistä tulee usein hyviä ystäviä ja jos ei, niin mitä sitten?

Pahimmissa tapauksissa voi vaihtaa asuntoa. Opiskelijan pari muuttolaatikkoa ei paljoa paina, jos niikseen tulee.

Vierailija
427/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämmöinen aivopieru. Huoh Opiskelijoilla ja kaikilla on oikeus yksityisyyteen, mutta myös velvollisuus maksaa se itse.

Olin aikoinaan soluasunnossa ja en tuntenut muita, mutta hauskaa aikaa oli opiskelijana!

Pois vaan tuet ja takaisin soluihin. Ei ole varaa asuttaa opiskelijoita kalliissa yksiöissä. Hulluksi mennyt ihmisten paapominen. Yksilöllä on oikeudet ja yhteiskunnalla velvollisuudet. Niinpä Ja sama jatkuu sitten työelämässä ja siellä se ei enää onnistukaan, koska myös työntekijällä on velvollisuudet ja sitten Ville-Väinöt ja Molla-Maijat uupuu.

Ensinnäkin, ainakin täällä Jyväskylässä ovat säätiön yksiöt halvempia monessa kohteessa kuin soluhuoneet. Katso vaikka Koasin sivuilta mikäli et usko. Lisäksi, nykyiset nuoret opiskelijat ovat joutuneet läpikäymään uusimuotoisen peruskoulun ja lukion inkluusioineen ja oheishärpäkkeineen. Uutisissa on jatkuvasti juttua siitä kuinka oppimisympäristö on jo vuosien ajan ollut todella rauhaton, väkivaltainenkin ja kaikkea muuta kuin miellyttävä. Sittenkö pitäisi muuttaa soluun saman katon alle näiden epäsosiaalisten riehujien kanssa?? Osalla nuorisosta tuntuu olevan niin vakavia ongelmia käytöksen ja tunteiden säätelyn kanssa, että on jo suoranainen turvallisuusriski muuttaa samaan solukämppään. 

Vierailija
428/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut koko opiskeluajan (korkeakoulu) aina kimppakämpissä. Yhden vuoden jopa samassa huoneessa toisen tytön kanssa ja siinä asui meitä neljä kaikkiaan. Kaksioita, ok taloja jne. Yksiöt ovat mielestäni työssäkäyviä aikuisia varten kun on jo varaa maksaa asumisesta enemmän.

Uskon, että opiskeluaikani olisi ollut paljon tylsempää ja yksinäisempää yksiössä.

Kuinka kauan aikaa sitten asuit solussa? Vielä 15-20 vuotta sitten nuoret olivat ihan eri maata kuin nykyään, paljon iisimpiä ja paremmin käyttäytyviä. Tänä päivänä tilanne on eri. 

Vierailija
429/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennäkin mutta olenkin mies niin tulen muiden kanssa toimeenenkä vaadi että kaikki ympärillä olevat on rakennettu minun ehdoilla minua varten niin kuin naiset vaativat että itse kykenen tuon kaltaiseen yhteiseloon

Vierailija
430/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se oli opiskelijana ainoa vaihtoehtoni ja ihan normaalia vuosituhannen vaihteessa. Meillä oli ihan hyvä olla kaikilla kolmella, oma huone jokaisella ja yhdessä vastattiin yhteisistä tiloista. Ei mitään syytä miksei nuoret nykyään tuohon pystyisi, toinen vaihtoehto on asua kotona ja kolmas tehdä töitä enemmän. Yhteiskunta tarjoaa ilmaisen koulutuksen ja vielä rahaa päälle opiskellessa, ruokaedun ja terveydenhuolloin hyvin halvalla ym. Joten pulinat pois ja kiitollisuutta!

Vierailija
431/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pystyisi tuntemattoman kanssa asumaan. En käy edes sukulaisilla yökylässä koska en pysty nukkumaan jos on vieraita ihmisiä samassa asunnossa. Ikinä en pystyisi majoittumaan jossain airbnb-huoneessa jossa omistaja vuokraa vain huoneen ja nukkuu itse toisessa. Toki jos olisi sota tai joku hätä niin sitten pystyisi, koska silloin ei varmaan tarvitsisi nukkuakaan.

Kannattaisi hakeutua terapiaan että saat apua ongelmiisi

Vierailija
432/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse melkein 40v ja minun opiskeluaikoina oli ihan tavallista, että ainakin ensimmäinen opiskeluvuosi asuttiin solussa. Asuin itsekin ensimmäisen vuoden tuntemattoman kanssa, kunnes toisena vuotena vuokrattiin opiskelukaverini kanssa yksityiseltä yhdessä asunto. Yksin en ole asunut koskaan (opiskeluaikojen jälkeen miehen ja myöhemmin lasten kanssa).

Omien vanhempieni (jotka nyt 60+) aikoina varmaan kaikki opiskelijat asuivat tuntemattomien kanssa opiskelijasoluissa.

Tää on nyt joku uusi ilmiö, että pakko saada yksiö yhteiskunnan kustantamana. Ihan älytöntä. Opiskelu on väliaikaista. Muissa maissa pitää maksaa kymmeniä tuhansia koulutuksestaan ja täällä näille ei riitä edes se, että saa tutkintonsa ilmaiseksi, vaan vielä pitäisi saada ilmaiseksi asua yksiössä kaupungin keskustassa.

Vierailija
433/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se oli opiskelijana ainoa vaihtoehtoni ja ihan normaalia vuosituhannen vaihteessa. Meillä oli ihan hyvä olla kaikilla kolmella, oma huone jokaisella ja yhdessä vastattiin yhteisistä tiloista. Ei mitään syytä miksei nuoret nykyään tuohon pystyisi, toinen vaihtoehto on asua kotona ja kolmas tehdä töitä enemmän. Yhteiskunta tarjoaa ilmaisen koulutuksen ja vielä rahaa päälle opiskellessa, ruokaedun ja terveydenhuolloin hyvin halvalla ym. Joten pulinat pois ja kiitollisuutta!

Oletko elänyt puskissa vai seurannut lainkaan uutisointia nykynuorisosta? Vuosituhannen vaihteessa ei ollut saman mittakaavan käytösongelmia kuten nykyään on. Jengi on erittäin vahvasti minäminä-tyylistä ja jopa väkivaltaista jos asiat eivät mene kuin MINÄ haluan. Enää ei ole järin turvallista muuttaa soluun, kun kämppis voi olla kuka tahansa hillitön puukkojunkkari. 

Vierailija
434/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen parikymppisenä jakanut saman huoneen toisen opiskelijan kanssa. Oma huone olisi ollut suurta luksusta :D. 

Vierailija
435/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse melkein 40v ja minun opiskeluaikoina oli ihan tavallista, että ainakin ensimmäinen opiskeluvuosi asuttiin solussa. Asuin itsekin ensimmäisen vuoden tuntemattoman kanssa, kunnes toisena vuotena vuokrattiin opiskelukaverini kanssa yksityiseltä yhdessä asunto. Yksin en ole asunut koskaan (opiskeluaikojen jälkeen miehen ja myöhemmin lasten kanssa).

Omien vanhempieni (jotka nyt 60+) aikoina varmaan kaikki opiskelijat asuivat tuntemattomien kanssa opiskelijasoluissa.

Tää on nyt joku uusi ilmiö, että pakko saada yksiö yhteiskunnan kustantamana. Ihan älytöntä. Opiskelu on väliaikaista. Muissa maissa pitää maksaa kymmeniä tuhansia koulutuksestaan ja täällä näille ei riitä edes se, että saa tutkintonsa ilmaiseksi, vaan vielä pitäisi saada ilmaiseksi asua yksiössä kaupungin keskustassa.

Muista sitten toteuttaa omia periaatteitasi kun omat lapsosesi lähtevät opiskelemaan. Eli soluun ventovieraiden kanssa eikä nosteta mitään tukia. Mistä ihmeestä kuvittelet että opiskelijat saavat asua ilmaiseksi yksiöissä kaupunkien keskustoissa? Saitko sinä asua aikanaan veloituksetta solussa, tuskin, kyllä maksoit ihan vuokraa ja varmasti myös nostit kaikki mahdolliset opintotuetkin. 

Vierailija
436/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut opiskelijana. Oli mukavat kämppikset ja kiva elämänvaihe. Voisin mennä vieläkin.

Vierailija
437/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukas niihin "kalliisiin yksiöihin" sitten muuttaa jos opiskelijat pakotetaan takaisin soluihin. Joita ei enää edes ole kovin paljon, kun taloja on remontoitu yksiöiksi kiihtyvää tahtia. Mielestäsi opiskelijalta pitäisi ottaa pois ihan kaikki tuet, niinkö? Ryöstelyllä ja rötöstelylläkö pitäisi sitten rahoittaa eläminen ja asuminen. Alkaisi katujengeihin olla melkoista tunkua siinä vaiheessa. 

Vierailija
438/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ja yksinäisenä olisin mielelläni mennyt. Oma vessa olisi kyllä ollut ehdoton.

Nyt yli 30.v ei kyllä tulisi mieleenkään.

Vierailija
439/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se itsellekin oli parikymmentä vuotta sitten järkytys muuttaa tukevan keskiluokkaisesta lapsuudenkodista rähjäiseen ja köyhään opiskelijaelämään, mutta toisaalta se oli erittäin tarpeellinen osa omaa kasvuprosessia. Siinä konkretisoitui oma vastuu ja työn/opiskelun merkitys. Nykyään nuoret (etenkään hyväosaiset) eivät joudu kohtaamaan samankaltaista elintason laskua, vaan opiskeluaikana eletään samaa keskiluokkaista elämää kuin lapsuudenkodissakin, tai siltä se ulospäin vaikuttaa. Aikuistuminen siinä viivästyy.

Vierailija
440/550 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten toteuttaa omia periaatteitasi kun omat lapsosesi lähtevät opiskelemaan. Eli soluun ventovieraiden kanssa eikä nosteta mitään tukia. Mistä ihmeestä kuvittelet että opiskelijat saavat asua ilmaiseksi yksiöissä kaupunkien keskustoissa? Saitko sinä asua aikanaan veloituksetta solussa, tuskin, kyllä maksoit ihan vuokraa ja varmasti myös nostit kaikki mahdolliset opintotuetkin. 

Kyllä opiskelijat tälläkin hetkellä ovat vapaita vuokraamaan tai vaikka ostamaan asunnon ihan mistä tahansa. Kyse on nyt siitä, että miten tasokkaan asunnon yhteiskunnan pitäisi opiskelijoille tarjota. Jos sen vuokran maksaa saamallaan asumistuella, ei sitä maksa itse, vaan saa asunnon ikään kuin ilmaiseksi.

Ja miksi minun lapseni eivät saisi nostaa opinto- ja asumistukea, jos asuvat tulotasoonsa (olematon opiskelijoilla) nähden kohtuullisissa asunnoissa (eli ei missään keskustayksiöissä). Noh, opintojeni jälkeen olen toki itse hyvätuloinen ja tuskin lapseni pelkillä tuilla tulevat koskaan elämään. Itse tein myös osa-aikatöitä opintojen ohessa.

Muistakaa nyt, ettei opiskelijoita nytkään pakoteta asumaan yhtään missään. Omilla rahoillaan voi hankkia asunnon mistä haluaa. Nyt puhutaan siitä, minkä tasoista asumista yhteiskunnan tulee tarjota opiskelijoille erilaisten tukien muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä