Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…
"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."
Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.
Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymmentä luvulla syntynyt mummo. Kyllä se niin on , etten osaa hoitaa näköjään nykysysteemin mukaan lapsenlapsia. Sanoisinko, hoitaisin jos osaisin. Niin on maailma muuttunut.
Uhriutua näemmä kyllä osaat.
Tuhannet kerrat täällä vauvallakin on valitettu ettei isovanhemmat osaa hoitaa lapsia oikein, siitä annetusta A 4 nipusta huolimatta.
-sivusta
Yhdelle mummolle miniä oli valittanut kun lapsi puhuu murteella oltuaan mummolassa. Pitää puhua kirjakieltäMikä niiden ohjeiden noudattamisessa on niin vaikeaa?
Terveisin astmaatikon äiti joka pääsi ambulanssilla sairaalaan lapsensa kanssa mummolasta
Kyse ei ole terveydestä vaan esim lapsen pitää olla unessa klo 20.00 ja päiväunia ei saa nukuttaa. Televisiota ei saa katsoa, anna kännykkä puoleksi tunniksi päivä, muuten pidä piilossa. Ulkoiluta 2x kummallakin kerralla 75 minuuttia.
Siis tämmöisiä. Ne ei vaan aina onnistu kun lapsi on vieraassa paikassa.
En ymmärrä mitä pahaa jos puoli tuntia katsoo pikku kakkosta?Joskus torkahtaa kun sohvalla luetaan satukirjaa iltapäivällä. Sadistimummo vaan ravistele lapsi hereille.
Et ole tosissasi. Onko tuokin sulle ylivoimaista?
Tuollaiset ohjeet annetaan maksetulle lapsenvahdille.
Voi herrajumala sentään. Perusarjen ohjeet. Ei voi olla ylivoimaista noudattaa niitä! Lapsen parhaaksihan ne on.
Perusarjen ohjeet ja säännöt kuuluvat kotiin ja vanhemmille.
Jos lapsi on mummolassa, lapsi on mummolan säännöillä tai jos päiväkodissa, mennään päiväkodin säännöillä. Koulussa omat sääntönsä. Jo ihan kasvatuksellista syistä ja se on lapsen etu.Jo nyt on kouluissa mammojen tikittävä aikapommi, kun lapset eivät tottele mitään tai kunnioita ketään.
Konkariopettajan hätähuuto: Istumme sellaisen atomipommin päällä, etteivät päättäjät tajuakaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009906918.html?csMummon tehtävä on tukea kotia kasvatustyössä eikä häärätä omiaan itsekkäin perustein.
Ei nuo koulussa rälläävät ole pedanttien äitien lapsia.
Ne ovat juuri niitä. Kun ei osata olla silloin kun äiti ei ole määräämässä, pakka leviää. Meille on ollut aina itsestäänselvää, että kaikkialla on omat säännöt, joita noudatetaan. Miksi ihmeessä menisimme luomaan säännöt muualle?
Ei ole. Päivähoidon ja koulun säännöt on tismalleen nuo jotka on äidillä kuvattu olevan😂😂😂😂
Sen sijana lapset jotka mummo opettaa toimimaan auktoriteetin selän takana oppivat rälläämään.
Jos lapsi on hoidossa mummolassa, auktoriteetti on lapselle mummo, jota lapsen on toteltava ja kunnioitettava, eikä suinkaan kotona/työssä oleva äiti. Tai missä äiti huiteleekin.
Äiti on se joka päättää kuka lasta hoitaa tai keitä lapsen elämään ylipäätään kuuluu. Turha on sitten parkua ET-lehdessä, jos tuon tien valitsee.
Eikö lapsen isä saa vaikuttaa/päättää mitään, vieläkään, edelleenkään?
Itse otit esille vain äidin ja mummon. En minä.
Minä otin esille isän, en muita.
Äideistä tulee mummoja ja samanlaisia hirviöitä kaikki.Sinä otit esiin äidin ja mummon.
Jos muka olit eri kirjoittaja kuin se jolle vastasit sinun olisi pitänyt ilmaista se.
Koska näin et tehnyt, minä vastasin juurikin sinulle.
Ja ei, en ole muuttunut äitini kaltaiselsi mummoksi, vaam olen mummo joka kunnioittaa lapsenlasten vanhempia.
Eli kumartelet lapsillesi. Anteeksi nyt vaan, mutta sun luona on sun säännöt ja piste. Lapsi ei opi koskaan toimimaan missään, jos ainut auktoriteetti elämässä on oma äiti. Ja sä et ole ollut edes sitä selvästi.
Kommentti 431. Kyllä se mummo on sitten rakas läheinen kun perintöä jaetaan. Ei vain sukulainen.
Oma äiti, onko vain sukulainen?
Mummolassa mummolan säännöt. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymmentä luvulla syntynyt mummo. Kyllä se niin on , etten osaa hoitaa näköjään nykysysteemin mukaan lapsenlapsia. Sanoisinko, hoitaisin jos osaisin. Niin on maailma muuttunut.
Uhriutua näemmä kyllä osaat.
Tuhannet kerrat täällä vauvallakin on valitettu ettei isovanhemmat osaa hoitaa lapsia oikein, siitä annetusta A 4 nipusta huolimatta.
-sivusta
Yhdelle mummolle miniä oli valittanut kun lapsi puhuu murteella oltuaan mummolassa. Pitää puhua kirjakieltäMikä niiden ohjeiden noudattamisessa on niin vaikeaa?
Terveisin astmaatikon äiti joka pääsi ambulanssilla sairaalaan lapsensa kanssa mummolasta
Kyse ei ole terveydestä vaan esim lapsen pitää olla unessa klo 20.00 ja päiväunia ei saa nukuttaa. Televisiota ei saa katsoa, anna kännykkä puoleksi tunniksi päivä, muuten pidä piilossa. Ulkoiluta 2x kummallakin kerralla 75 minuuttia.
Siis tämmöisiä. Ne ei vaan aina onnistu kun lapsi on vieraassa paikassa.
En ymmärrä mitä pahaa jos puoli tuntia katsoo pikku kakkosta?Joskus torkahtaa kun sohvalla luetaan satukirjaa iltapäivällä. Sadistimummo vaan ravistele lapsi hereille.
Et ole tosissasi. Onko tuokin sulle ylivoimaista?
Tuollaiset ohjeet annetaan maksetulle lapsenvahdille.
Voi herrajumala sentään. Perusarjen ohjeet. Ei voi olla ylivoimaista noudattaa niitä! Lapsen parhaaksihan ne on.
Perusarjen ohjeet ja säännöt kuuluvat kotiin ja vanhemmille.
Jos lapsi on mummolassa, lapsi on mummolan säännöillä tai jos päiväkodissa, mennään päiväkodin säännöillä. Koulussa omat sääntönsä. Jo ihan kasvatuksellista syistä ja se on lapsen etu.Jo nyt on kouluissa mammojen tikittävä aikapommi, kun lapset eivät tottele mitään tai kunnioita ketään.
Konkariopettajan hätähuuto: Istumme sellaisen atomipommin päällä, etteivät päättäjät tajuakaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009906918.html?csMummon tehtävä on tukea kotia kasvatustyössä eikä häärätä omiaan itsekkäin perustein.
Ei nuo koulussa rälläävät ole pedanttien äitien lapsia.
Ne ovat juuri niitä. Kun ei osata olla silloin kun äiti ei ole määräämässä, pakka leviää. Meille on ollut aina itsestäänselvää, että kaikkialla on omat säännöt, joita noudatetaan. Miksi ihmeessä menisimme luomaan säännöt muualle?
Ei ole. Päivähoidon ja koulun säännöt on tismalleen nuo jotka on äidillä kuvattu olevan😂😂😂😂
Sen sijana lapset jotka mummo opettaa toimimaan auktoriteetin selän takana oppivat rälläämään.
Jos lapsi on hoidossa mummolassa, auktoriteetti on lapselle mummo, jota lapsen on toteltava ja kunnioitettava, eikä suinkaan kotona/työssä oleva äiti. Tai missä äiti huiteleekin.
Äiti on se joka päättää kuka lasta hoitaa tai keitä lapsen elämään ylipäätään kuuluu. Turha on sitten parkua ET-lehdessä, jos tuon tien valitsee.
Eikö lapsen isä saa vaikuttaa/päättää mitään, vieläkään, edelleenkään?
Itse otit esille vain äidin ja mummon. En minä.
Minä otin esille isän, en muita.
Äideistä tulee mummoja ja samanlaisia hirviöitä kaikki.Sinä otit esiin äidin ja mummon.
Jos muka olit eri kirjoittaja kuin se jolle vastasit sinun olisi pitänyt ilmaista se.
Ja ei, en ole muuttunut äitini kaltaiselsi mummoksi, vaam olen mummo joka kunnioittaa lapsenlasten vanhempia.
Eli kumartelet lapsillesi. Anteeksi nyt vaan, mutta sun luona on sun säännöt ja piste. Lapsi ei opi koskaan toimimaan missään, jos ainut auktoriteetti elämässä on oma äiti. Ja sä et ole ollut edes sitä selvästi.
En. Ja mitä ihmettä se lapseton lapseni tähän edes liittyy?
Ei mun lapsenlapsilla ole mitään vaikeuksia toimia missään. Oikein hyvin menee koulussa, harrastuksissa ja muutenkin.
Ei mulla ole myöskään mitään tsrvetta alkaa kiukutella ja hääräillä omiani ja päteä typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 431. Kyllä se mummo on sitten rakas läheinen kun perintöä jaetaan. Ei vain sukulainen.
Oma äiti, onko vain sukulainen?
Tietenkin. Mikä muu se muka olisi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää viekö sekunttikello kädessä olevat äidit lapsia mummoloihin .
Jo se 75 minuutin ulkoilu voi joskus mennä pitemmäksi, joskus vaikka lyhentyä kaatosateessa, kaatumisessa kun tulee naarmu tms.
Nukkuminenkaan ei ome sekunttipeliä. Joskus 19. 55 sulkeutuu simmu, joskus vasta 20.20.
Mitä tutumpi mummola sitä helpompi on nukahtaminen, syöminen, aikataulutus.Lasten elämä on kovaa kun pitäisi olla kuin kone, äitien mielestä. Että äiti pääsee helpolla. Lämpöä ei näytä elämään sopivan.
Nämä sit vielä ihmettelee miksei isovanhemmat halua hoitaa lapsia 😅 En mäkään ottaisi meille yhtäkään kaveria yökylään, jos he tulisivat listan kanssa.
No normaalisti normaalit äidit osaa nämä perusjutut ilman listaakin.
Perusjutut joo, kellotettua vapaata leikkiä ei.
Tuossa ei ollut mitään muuta kellonaikaa kuon nukkumaanmenoaika. Kyllä onkin vaikeaa.
Aha, oli siinä. Ja se nukkumaanmenoaikakin venyy aina kun ollaan kaverilla kylässä, jos mennään lasten ehdoilla.
Meidän lapsilla on yksi kaveri, jonka äiti haluaa tulla päsmäröimääm meidän sääntöjä. Kummasti lapsensa haluaa meille usein yökylään, meillä kun saa jopa valvoa ysiin, korona kun laitetaan kasilta nukkumaan viikonloppuisinkin, nukutti tai ei. Ja saapa katsoa leffaakin 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää viekö sekunttikello kädessä olevat äidit lapsia mummoloihin .
Jo se 75 minuutin ulkoilu voi joskus mennä pitemmäksi, joskus vaikka lyhentyä kaatosateessa, kaatumisessa kun tulee naarmu tms.
Nukkuminenkaan ei ome sekunttipeliä. Joskus 19. 55 sulkeutuu simmu, joskus vasta 20.20.
Mitä tutumpi mummola sitä helpompi on nukahtaminen, syöminen, aikataulutus.Lasten elämä on kovaa kun pitäisi olla kuin kone, äitien mielestä. Että äiti pääsee helpolla. Lämpöä ei näytä elämään sopivan.
Nämä sit vielä ihmettelee miksei isovanhemmat halua hoitaa lapsia 😅 En mäkään ottaisi meille yhtäkään kaveria yökylään, jos he tulisivat listan kanssa.
No normaalisti normaalit äidit osaa nämä perusjutut ilman listaakin.
Perusjutut joo, kellotettua vapaata leikkiä ei.
Tuossa ei ollut mitään muuta kellonaikaa kuon nukkumaanmenoaika. Kyllä onkin vaikeaa.
Aha, oli siinä. Ja se nukkumaanmenoaikakin venyy aina kun ollaan kaverilla kylässä, jos mennään lasten ehdoilla.
Ei siinä ollut mitään muuta kellonaikaa kuin se nukkumaanmenoaika.
Tutun lapsella oli luokkakaveri jonka kanssa leikkivät yhdessä , läheisissä taloissa asuivat.
Sit tutustuivat paremmin, tutun lapsen kotona on tietokoneet, lapsi säi älykännykän, saavat katsoa elokuvia netin kautta tai videoilta, peliaikaa on, rajoitetusti kyllä.
Tämän kaverin kotona lapset ei saa pelata, ei älykännyköitä, ei käyttää tietokoneita.
Siitä tuli iso erimielisyys sitten vanhempien kesken kun tutulla pelasivat seinälle heijastettuna minicraftia.
Eivät oo enää kavereita.
( mietin miten etäkoulun aikaan kun kaikki sai koulusta läppärit)
Vierailija kirjoitti:
Tutun lapsella oli luokkakaveri jonka kanssa leikkivät yhdessä , läheisissä taloissa asuivat.
Sit tutustuivat paremmin, tutun lapsen kotona on tietokoneet, lapsi säi älykännykän, saavat katsoa elokuvia netin kautta tai videoilta, peliaikaa on, rajoitetusti kyllä.Tämän kaverin kotona lapset ei saa pelata, ei älykännyköitä, ei käyttää tietokoneita.
Siitä tuli iso erimielisyys sitten vanhempien kesken kun tutulla pelasivat seinälle heijastettuna minicraftia.
Eivät oo enää kavereita.( mietin miten etäkoulun aikaan kun kaikki sai koulusta läppärit)
Edelleenkään se että mummolta edellyttää
- ulkoilua
- yöunien vaalimista
- jonkinlaista rytmin ylläpitoa
- nukkumaanmenoajan kunnioittamista
- rajattu ruutuaika
ei ole millään tavalla liikaa, vaan lapsen perusarkea.
Jos on kyse jostain spesiaalista, eikä arjesta, on ihan normaalia esimerkiksi sopia, että silloin voi valvoa pidempään.
Mutta aivan selkeästi oli arjesta kyse koska äiti oli toivonut sttä lapsi ei nuku päivällä jotta yöuni ei häiriinny.
Samaten päiväunet paljastavat että kyse on reilusti alle kouluikäisestä lapsesta jolloin älykännyköistä ja tietokoneista jne vänkyttäminen on aivan turhaa.
Ap luitko nyt otiskon ihan oikein? Suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 kertaa vuodessa. Osa vielä enemmän. Missä se ongelma on ja mistä syytetään? Itse hankkii lapset, niin itse ne nyt pitäisi myös hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap luitko nyt otiskon ihan oikein? Suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 kertaa vuodessa. Osa vielä enemmän. Missä se ongelma on ja mistä syytetään? Itse hankkii lapset, niin itse ne nyt pitäisi myös hoitaa.
Niin eli hyvin vähän ja viidennes ei ollenkaan.
Ja sinusta siis ap ei hoida itse lapsiaan jos isovanhemmat auttaa kerran vuodessa? Aikamoinne johtopäätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit tutustuivat paremmin, tutun lapsen kotona on tietokoneet, lapsi säi älykännykän, saavat katsoa elokuvia netin kautta tai videoilta, peliaikaa on, rajoitetusti kyllä.Tämän kaverin kotona lapset ei saa pelata, ei älykännyköitä, ei käyttää tietokoneita.
Eivät oo enää kavereita.( mietin miten etäkoulun aikaan kun kaikki sai koulusta läppärit)
- ulkoilua
- yöunien vaalimista
- rajattu ruutuaikaei ole millään tavalla liikaa, vaan lapsen perusarkea.
Jos on kyse jostain spesiaalista, eikä arjesta, on ihan normaalia esimerkiksi sopia, että silloin voi valvoa pidempään.
Mutta aivan selkeästi oli arjesta kyse koska äiti oli toivonut sttä lapsi ei nuku päivällä jotta yöuni ei häiriinny.
Samaten päiväunet paljastavat että kyse on reilusti alle kouluikäisestä lapsesta jolloin älykännyköistä ja tietokoneista jne vänkyttäminen on aivan turhaa.
Kyllä jo lapsen isä pelasi alle kouluikäisenä taitavasti pelejä commodorella. Tietoinssi tulikin.
Samoin poikansa alke kouluikäisenä näppärästi pelaili areenalla olevia lastenpelejä. Pikku kakkosen ja joku buu , ruotsinkieliseltä puolelta.
Ei tietotekniikka saa olla mörkö lapselle.
Kas kun hoidossa loma-aikaan viikon voi olla se leikki-ikäinen ja sisaruksensa jo älykännyköineen . Päiväohjelmat pitäisi mummon keksiä nii että kumpikin tulee huomioitua.
Vierailija kirjoitti:
Missä on tapana että koko suku pääser vanhojen tansseihin? Koulujen tilat ovat rajoitetut. Omien lasten kohdalla oli 2 aikuista, samoin tänä keväännä lapsenlapsen.
Omat lapset tanssivat yleisölle, kaikki koulut yhdessä, isossa urheiluhallissa seuraavana päivänä.
Esimerkiksi Lapualla. Ja useissa muissa samanlaisissa pikkukunnissa ympäri Suomen varataan isoin urheiluhalli. Lukiot ovat pieniä. Nämä ovat isoja ja tärkeitä tapahtumia, joissa on kummeja ja mummeja.
Ja tämä on taas näitä Väestöliiton huu-haa-tutkimuksia, joilla kaunistellaan isovanhempien käyttäytymistä. Isovanhemmat itse kertovat auttavansa lapsiperhettä ja hoitavansa lapsenlapsia, jotta heidän käytös näyttäytyisi tutkimuksessa paremmalta kuin mitä se käytännössä on.
Suurissa ikäluokissa on paljon niitä isoäitejä ja isoisiä, jotka ovat laiminlyöneet, kaltoinkohdelleet ja lyöneet omia lapsiaan. He ovat olleet huonoja vanhempia. Nyt nämä suuret ikäluokat yrittävät korjata omia kasvatusvirheitään sekaantumalla raivokkaasti aikuisten lastensa asioihin ja perhe-elämään. Tämä sekaantuminen ei kuitenkaan ole mitään "hyväntahtoista auttamista", vaan se on ilkeää kotirauhan rikkomista ja narsismia.
En luota pätkääkään Väestöliiton huu-haa-julkaisuihin ja "seurantatutkimuksiin". On huomattavasti paljon enemmän niitä isovanhempia, jotka eivät hoida koskaan lapsenlapsiaan. Jos isoäiti ja isoisä käyvät kaksi tai kolme kertaa vuoden aikana kylässä eli istuvat kahvilla lapsiperheessä, niin se ei ole mitään "lasten hoitamista". Tai kun aikuinen lapsi perheineen käy kylässä isovanhempien kotona, niin se ei ole "lasten hoitamista".
Omat vanhemmat ovat asuneet jo kauan kirkkomaalla. Appivanhemmilta saamme apua nolla tuntia (0 tuntia) vuodessa. Kun olemme käyneet anoppilassa kylässä, niin hoidan anoppilassa omat lapset. En jätä lapsia anopin ja appiukon hoidettavaksi.
Tosin en edes tiedä, mihin me tarvitsisimme appivanhempien "apuja". Me hoidamme itse lapset ja teemme kaikki kotityöt itse. Ja mieluummin teemme itse kuin pyydämme vastentahtoisilta ihmisiltä apua mihinkään!
Meillä sekä minä että mieheni ollaan muutettu kotipaikkakunnalta pois 18-vuotiaina. Toinen lähti armeijaan ja sen jälkeen etelämmäs opiskelemaan ja toinen muutti 400 km päähän opiskelemaan. Pk-seudulle on ajauduttu töiden perässä.
Kun saatiin meidän esikoinen, olin 28 v. ja mies 30 v. Minun äitini oli kuollut ja isä vakavasti sairas, palliatiivisen hoidon vaiheessa. Miehen molemmat vanhemmat oli tukevasti työelämässä siellä kotiseudullaan, hänellä lähes 20 vuotta nuoremmat vanhemmat kuin minulla. He kävivät meillä vauvan syntymän jälkeen muutaman päivän kesälomalla ja me mentiin alkuun aina sinne jouluksi ja juhannukseksi. Kun meidän kolmas lapsi syntyi, edelleen olivat viimeisiä vuosiaan töissä. Kyllä minulla oli odotus, että sitten kun ovat eläkkeellä, hoitaisivat lapsia. Ei käynyt niin.
Meidän kuopus oli 3 v., kun alkoivat rakentaa kesämökkiä lappiin. Toisella appivanhemmalla on juuret siellä. Tajusin, että varmaan tulevat paljon olemaan siellä lapin huvilalla eikä täällä Etelä-Suomessa. Toki meitä kutsuttiin ja toivottiin sinne, kun mökki valmistui, mutta meillä on työt ja lapset ja sinne on pk-seudulta pitkä ja kallis matka. Nyt noin 10 vuoden aikana ollaan taidettu tehdä 3-4 Lapin reissua. Edelleen he käyvät meillä kerran vuodessa kesällä ja silloin päästään miehen kanssa vaikka hotelliin yöksi. Joskus ollaan viety kaksi nuorinta lasta kesälomalla mummilaan hoitoon muutamaksi päiväksi ja lähdetty itse vaikka patikkareissulle.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne autettavat vanhukset oikein on kun täälläkin jokainen pitää itsestään selvyytenä että 80-+ on velvollinen toimimaan lastensa apuna ja katsomaan jopa hyvin pieniäkin lapsia.
Kun toisena päivänä valitetaan kun kaikki aika menee juuri eläkkeelle jääneiden hoitamisessa?
Minä ymmärsin, että täällä moni summaa taaksepäin sitä aikaa, kun lapset olivat pieniä ja kys ikäluokan isovanhemmat vielä vetreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ulkoilua
- yöunien vaalimista
- rajattu ruutuaikaei ole millään tavalla liikaa, vaan lapsen perusarkea.
Kyllä jo lapsen isä pelasi alle kouluikäisenä taitavasti pelejä commodorella. Tietoinssi tulikin.
Samoin poikansa alke kouluikäisenä näppärästi pelaili areenalla olevia lastenpelejä. Pikku kakkosen ja joku buu , ruotsinkieliseltä puolelta.
Ei tietotekniikka saa olla mörkö lapselle.Kas kun hoidossa loma-aikaan viikon voi olla se leikki-ikäinen ja sisaruksensa jo älykännyköineen . Päiväohjelmat pitäisi mummon keksiä nii että kumpikin tulee huomioitua.
Tuossa lukee että REILUSTI alle kouluikäinen eli taapero, korkeintaan leikki-ikäinen.
Ja onhan niitä eri-ikäisiä sisaruksia siellä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on tapana että koko suku pääser vanhojen tansseihin? Koulujen tilat ovat rajoitetut. Omien lasten kohdalla oli 2 aikuista, samoin tänä keväännä lapsenlapsen.
Omat lapset tanssivat yleisölle, kaikki koulut yhdessä, isossa urheiluhallissa seuraavana päivänä.
Esimerkiksi Lapualla. Ja useissa muissa samanlaisissa pikkukunnissa ympäri Suomen varataan isoin urheiluhalli. Lukiot ovat pieniä. Nämä ovat isoja ja tärkeitä tapahtumia, joissa on kummeja ja mummeja.
Meilläpäin on tapana ( js lapsenlapsen koulussakin) että vanhemmat ( 2 per tanssija) saa tulla koulun juhlasalissa pidettyihin tansseihin. Vain oman koulun tanssijat.
Seuraavana päivänä kaikki kaupungin vanhat (sius useampi koulu) jossain urheiluhallissa jonne on vapaa pääsy sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on tapana ( js lapsenlapsen koulussakin) että vanhemmat ( 2 per tanssija) saa tulla koulun juhlasalissa pidettyihin tansseihin. Vain oman koulun tanssijat.
Seuraavana päivänä kaikki kaupungin vanhat (sius useampi koulu) jossain urheiluhallissa jonne on vapaa pääsy sitten
Meillä tanssijat tanssii koululla juhlasalissa koulun väelle ja illalla kahdessa vuorossa vuokratilassa. Jälkimmäiseen saa tulla vanhemmat ja sisarukset.
Sinä otit esiin äidin ja mummon.