Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väestöliitto: suurin osa isovanhemmista hoitaa lapsenlapsia 1-6 krt vuodessa

Vierailija
07.10.2023 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c646cf13-d250-4fa4-ae00-a01e…

"Suurin osa vuosina 19451950-syntyneisiin suuriin ikäluokkiin kuuluvista isovanhemmista pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa lähes viikoittain, selviää Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen Sukupolvien ketju -hankkeen seurantatutkimuksesta. Neljä viidestä isovanhemmasta hoitaa lastenlapsiaan ainakin silloin tällöin. Isovanhempien avussa on tutkimuksen mukaan kyse useimmiten satunnaisesta lastenhoitoavusta. Yleisin vastaus tutkimuksessa oli nimittäin, että isovanhemmat hoitavat lastenlapsiaan 16 kertaa vuodessa. Isovanhemmat ovat kuitenkin monelle perheelle tärkein tukiverkosto."

Eli tässä se nähdään, ei isovanhemmat ole usein avuksi! 20 % isovanhemmista ei auta lastenlasten kanssa lainkaan. Lopuista isovanhemmista suurin osa auttaa 1-6 kertaa vuodessa. Onhan se ihan järkyttävän vähän, jos esimerkiksi pikkulapsiperhe saa apua isovanhemmilta kerran pari vuoden aikana! Ja kuten jutussa todetaan, isovanhemmat ovat ne lapsiperheet tärkeimmät tukiverkot. Eli jos apua ei isovanhemmilta (juuri) tule, niin lapsiperhe on aika pitkälti oman onnensa nojassa.

Sitten ihmetellään, miksi vanhemmat ovat väsyneitä, henkisesti vanhemmuuden kanssa yksin ja syntyvyys on pientä. Se olisi jo todella paljon, jos lapsiperhe saisi apua vaikka kerran kuussa niin, että isovanhemmat katsovat lapsen/lasten perään pari tuntia. Aika monilla n. seitsemänkymppisillä isovanhemmilla riittää virtaa harrastuksiin ja matkusteluun, joten virtaa voisi riittää lastenlasten kanssa olemiseen pieninä hetkinä. Ja kun joku tulee nurisemaan, niin jokainen vanhempi kaipaa joskus lepoa. Eikä esimerkiksi varhaiskasvatuksen varaan voi koko elämää laskea. Esimerkiksi vuorotyöläisellä ja juuri koulunsa aloittaneen vanhemmalla olisi varmasti tarvetta isovanhempien avulle.

Kommentit (986)

Vierailija
461/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutun lapsella oli luokkakaveri jonka kanssa leikkivät yhdessä , läheisissä taloissa asuivat.

Sit tutustuivat paremmin, tutun lapsen kotona on tietokoneet, lapsi säi älykännykän, saavat katsoa elokuvia netin kautta tai videoilta, peliaikaa on, rajoitetusti kyllä.

Tämän kaverin kotona lapset ei saa pelata, ei älykännyköitä, ei käyttää tietokoneita.

Siitä tuli iso erimielisyys sitten vanhempien kesken kun tutulla pelasivat seinälle heijastettuna minicraftia.

Eivät oo enää kavereita.

( mietin miten etäkoulun aikaan kun kaikki sai koulusta läppärit)

Edelleenkään se että mummolta edellyttää

- ulkoilua

- yöunien vaalimista

- jonkinlaista rytmin ylläpitoa

- nukkumaanmenoajan kunnioittamista

- rajattu ruutuaika

ei ole millään tavalla liikaa, vaan lapsen perusarkea.

Jos on kyse jostain spesiaalista, eikä arjesta, on ihan normaalia esimerkiksi sopia, että silloin voi valvoa pidempään.

Mutta aivan selkeästi oli arjesta kyse koska äiti oli toivonut sttä lapsi ei nuku päivällä jotta yöuni ei häiriinny.

Samaten päiväunet paljastavat että kyse on reilusti alle kouluikäisestä lapsesta jolloin älykännyköistä ja tietokoneista jne vänkyttäminen on aivan turhaa.

Kyllä jo lapsen isä pelasi alle kouluikäisenä taitavasti pelejä commodorella. Tietoinssi tulikin.

Samoin poikansa alke kouluikäisenä näppärästi pelaili areenalla olevia lastenpelejä. Pikku kakkosen ja joku buu , ruotsinkieliseltä puolelta.

Ei tietotekniikka saa olla mörkö lapselle.

Kas kun hoidossa loma-aikaan viikon voi olla se leikki-ikäinen ja sisaruksensa jo älykännyköineen . Päiväohjelmat pitäisi mummon keksiä nii että kumpikin tulee huomioitua.

Tuossa lukee että REILUSTI alle kouluikäinen eli taapero, korkeintaan leikki-ikäinen.

Ja onhan niitä eri-ikäisiä sisaruksia siellä kotonakin.

Kotona eri-ikäisillä on omat ohjelmansa. Kouluikäinen koulussa, leikki-ikäinen päivähoidossa pitkän päivän.

Se on se mummo jonka sitten pitää yhdistää molempien A- neloset molempien tarpeet huomioivaksi päiväohjelmaksi ja pitää lapset hyvällä tuulella ja koti-ikävä loitolla.

Vierailija
462/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on taas näitä Väestöliiton huu-haa-tutkimuksia, joilla kaunistellaan isovanhempien käyttäytymistä. Isovanhemmat itse kertovat auttavansa lapsiperhettä ja hoitavansa lapsenlapsia, jotta heidän käytös näyttäytyisi tutkimuksessa paremmalta kuin mitä se käytännössä on.

Suurissa ikäluokissa on paljon niitä isoäitejä ja isoisiä, jotka ovat laiminlyöneet, kaltoinkohdelleet ja lyöneet omia lapsiaan. He ovat olleet huonoja vanhempia. Nyt nämä suuret ikäluokat yrittävät korjata omia kasvatusvirheitään sekaantumalla raivokkaasti aikuisten lastensa asioihin ja perhe-elämään. Tämä sekaantuminen ei kuitenkaan ole mitään "hyväntahtoista auttamista", vaan se on ilkeää kotirauhan rikkomista ja narsismia.

En luota pätkääkään Väestöliiton huu-haa-julkaisuihin ja "seurantatutkimuksiin". On huomattavasti paljon enemmän niitä isovanhempia, jotka eivät hoida koskaan lapsenlapsiaan. Jos isoäiti ja isoisä käyvät kaksi tai kolme kertaa vuoden aikana kylässä eli istuvat kahvilla lapsiperheessä, niin se ei ole mitään "lasten hoitamista". Tai kun aikuinen lapsi perheineen käy kylässä isovanhempien kotona, niin se ei ole "lasten hoitamista".

Omat vanhemmat ovat asuneet jo kauan kirkkomaalla. Appivanhemmilta saamme apua nolla tuntia (0 tuntia) vuodessa. Kun olemme käyneet anoppilassa kylässä, niin hoidan anoppilassa omat lapset. En jätä lapsia anopin ja appiukon hoidettavaksi.

Tosin en edes tiedä, mihin me tarvitsisimme appivanhempien "apuja". Me hoidamme itse lapset ja teemme kaikki kotityöt itse. Ja mieluummin teemme itse kuin pyydämme vastentahtoisilta ihmisiltä apua mihinkään!

Tutkimuksen kohteena ovat Suomessa vuosina 1945–1950 syntyneet suuret ikäluokat ja heidän aikuiset lapsensa.

https://www.vaestoliitto.fi/tutkimus/ikaantyminen-ja-sukupolvet/sukupol…

Et liene katkera, mutta kuitenkin...........

et myöskään objektiivinen arvostelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutun lapsella oli luokkakaveri jonka kanssa leikkivät yhdessä , läheisissä taloissa asuivat.

Sit tutustuivat paremmin, tutun lapsen kotona on tietokoneet, lapsi säi älykännykän, saavat katsoa elokuvia netin kautta tai videoilta, peliaikaa on, rajoitetusti kyllä.

Tämän kaverin kotona lapset ei saa pelata, ei älykännyköitä, ei käyttää tietokoneita.

Siitä tuli iso erimielisyys sitten vanhempien kesken kun tutulla pelasivat seinälle heijastettuna minicraftia.

Eivät oo enää kavereita.

( mietin miten etäkoulun aikaan kun kaikki sai koulusta läppärit)

Edelleenkään se että mummolta edellyttää

- ulkoilua

- yöunien vaalimista

- jonkinlaista rytmin ylläpitoa

- nukkumaanmenoajan kunnioittamista

- rajattu ruutuaika

ei ole millään tavalla liikaa, vaan lapsen perusarkea.

Jos on kyse jostain spesiaalista, eikä arjesta, on ihan normaalia esimerkiksi sopia, että silloin voi valvoa pidempään.

Mutta aivan selkeästi oli arjesta kyse koska äiti oli toivonut sttä lapsi ei nuku päivällä jotta yöuni ei häiriinny.

Samaten päiväunet paljastavat että kyse on reilusti alle kouluikäisestä lapsesta jolloin älykännyköistä ja tietokoneista jne vänkyttäminen on aivan turhaa.

Kyllä jo lapsen isä pelasi alle kouluikäisenä taitavasti pelejä commodorella. Tietoinssi tulikin.

Samoin poikansa alke kouluikäisenä näppärästi pelaili areenalla olevia lastenpelejä. Pikku kakkosen ja joku buu , ruotsinkieliseltä puolelta.

Ei tietotekniikka saa olla mörkö lapselle.

Kas kun hoidossa loma-aikaan viikon voi olla se leikki-ikäinen ja sisaruksensa jo älykännyköineen . Päiväohjelmat pitäisi mummon keksiä nii että kumpikin tulee huomioitua.

Tuossa lukee että REILUSTI alle kouluikäinen eli taapero, korkeintaan leikki-ikäinen.

Ja onhan niitä eri-ikäisiä sisaruksia siellä kotonakin.

Kotona eri-ikäisillä on omat ohjelmansa. Kouluikäinen koulussa, leikki-ikäinen päivähoidossa pitkän päivän.

Se on se mummo jonka sitten pitää yhdistää molempien A- neloset molempien tarpeet huomioivaksi päiväohjelmaksi ja pitää lapset hyvällä tuulella ja koti-ikävä loitolla.

Ei sen mummon mitään tarvitse tehdä. Noudattaa vain äidin ohjeita. Se tuttu ohjelmarunko myös helpottaa koti-ikävää ja pitää hyvällå tuulella, kuten sekin, että lapset näkevät, että mummo ja äiti ovat hyvissä väleissä.

Vierailija
464/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mummo palvelija vai mummo?

Vierailija
465/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mummo palvelija vai mummo?

Toivottavasti järkevä aikuinen eikä minä itte -uhmis.

Vierailija
466/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiukutteleva äiti kuitenkin tahtoo työntää ne lapsensa lomaviikoiksi sinne mummolaan vaikkei mummon panosta (ja rahaa)lastenlasten hoidossa arvosta?

Eikö palkatulle hoitajalle olisi parempi rähjätä kuin hyvästä sydämestä ylläpidon tarjoavalle?

Vierailija
467/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mitä jatkossa, kun töissä on käytävä vähintään 68-vuotiaaksi ennen kuin pääsee eläkkeelle.Ei varmaan töissäkäynnin lisäksi riitä paukkuja hoitoavuksi.

Kyllä minä hoidin, vaikka kävin ihan normaalisti töissä 68-vuotiaaksi - ja hoidan edelleen, koska olen terve ja jaksavainen. Ja lapsenlapset saavat "vanhankin" nuortumaan. - Tosin on semmoinen luonnevika, että tunnen muutoinkin olevani vielä aika nuori itsekin. :D

Vierailija
468/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiukutteleva äiti kuitenkin tahtoo työntää ne lapsensa lomaviikoiksi sinne mummolaan vaikkei mummon panosta (ja rahaa)lastenlasten hoidossa arvosta?

Eikö palkatulle hoitajalle olisi parempi rähjätä kuin hyvästä sydämestä ylläpidon tarjoavalle?

Missähän sw lukee että äiti lapset sinne tunkee viikoiksi?

Kun tutkimuksen mukaan on kyse hyvin satunnaisista tunneista ja tämäkin kyseinen keskustelu koskee yhtä päivää.

Itse yritin pitää lapsilla yhteyttä mummoon. Wn minä mitään hoitoa lapsille tarvinnut.

Vierailija
469/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittiin, miten isovanhempia voi harmittaa, jos toiset isovanhemmat ostavat lapsenlapsille kalliimpia tavaroita ja vievät kalliimpiin paikkoihin.

Herätys! Ei noilla ole mitään väliä. Se lapsiperhe kaipaa isovanhemmilta läsnä olemista, ei tavaraa! Eikä sitä lasta tarvitse viedä johonkin oopperaan tai hop loppiin, vaan ihan ilmaiset leikkipuistot ja kotona leikkimiset on sitä parasta tekemistä.

Ei aina riitä. Itse oon seurannut vierestä tilannetta jossa lapset asuu kahdessa kodissa ja toisen puolen isovanhemmilla vieraillessa muistavat koko ajan kertoa mitä kaikkea äiti ja äidin puolen isovanhemmat on milloinkin heille ostanut ja miten kallista. Ei ihme että toisille isovanhemmille tulee olo ettei se pelkkä yhdessä olo enää riitä. 

Vierailija
470/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittiin, miten isovanhempia voi harmittaa, jos toiset isovanhemmat ostavat lapsenlapsille kalliimpia tavaroita ja vievät kalliimpiin paikkoihin.

Herätys! Ei noilla ole mitään väliä. Se lapsiperhe kaipaa isovanhemmilta läsnä olemista, ei tavaraa! Eikä sitä lasta tarvitse viedä johonkin oopperaan tai hop loppiin, vaan ihan ilmaiset leikkipuistot ja kotona leikkimiset on sitä parasta tekemistä.

Ei aina riitä. Itse oon seurannut vierestä tilannetta jossa lapset asuu kahdessa kodissa ja toisen puolen isovanhemmilla vieraillessa muistavat koko ajan kertoa mitä kaikkea äiti ja äidin puolen isovanhemmat on milloinkin heille ostanut ja miten kallista. Ei ihme että toisille isovanhemmille tulee olo ettei se pelkkä yhdessä olo enää riitä. 

Ja aina ne on just nuo isän vanhemmat jotka kokee tulevansa sorretuiksi merkillistä.

Vierailija
471/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla vanhemmat ovatkin tottuneet hoidattamaan pershedelmänsä omilla vanhemmillaan.

Mitä jos joku ei vaan halua? Sitten marmatetaan. Mitä jos lähdettäisiin siitä, että jokainen hoitaa tuotoksena itse 😄

Vierailija
472/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

plus se että toiset isovanhemmat maksaa ns. palkkaa teini-ikäisille siitä että käyvät kylässä. Siis rahalla ostetaan lapsenlapset käymään.

Vierailija
473/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla vanhemmat ovatkin tottuneet hoidattamaan pershedelmänsä omilla vanhemmillaan.

Mitä jos joku ei vaan halua? Sitten marmatetaan. Mitä jos lähdettäisiin siitä, että jokainen hoitaa tuotoksena itse 😄

Eivät ole eikä tämäkään ketju sitä kerro.

Vierailija
474/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta isovanhempien tehtäviin ei kuulu lasten lastensa hoitaminen.

Aivan älytöntä rasittaa heitä villeillä kasvattamattomilla kakaroilla.

Vierailija
475/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina ne on just nuo isän vanhemmat jotka kokee tulevansa sorretuiksi merkillistä.

Ei siinä oo mitään merkillistä. Totta kai toinen vanhempi pyrkii tekemään itsensä paremmaksi toista eron jälkeen ja tässä tapauksessa se on onnistunut hyvin rahalla. Isovanhemmat jatkaa samaa linjaa.

Vierailija
476/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta isovanhempien tehtäviin ei kuulu lasten lastensa hoitaminen.

Aivan älytöntä rasittaa heitä villeillä kasvattamattomilla kakaroilla.

Niin ja sellaisestahan ketjussa ei ole kyse.

Vierailija
477/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä oo mitään merkillistä. Totta kai toinen vanhempi pyrkii tekemään itsensä paremmaksi toista eron jälkeen ja tässä tapauksessa se on onnistunut hyvin rahalla. Isovanhemmat jatkaa samaa linjaa.

Juu juu ja aina ne on just isän vanhemmat jotka vinkuu.

Vierailija
478/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäisiä nuo v 1945-50 syntyneiden isovanhempien lastenlapset ovat? Johan noista lapsista moni on itsekin isovanhempi.

Vierailija
479/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän sw lukee että äiti lapset sinne tunkee viikoiksi?

Ei

Kun tutkimuksen mukaan on kyse hyvin satunnaisista tunneista ja tämäkin kyseinen keskustelu koskee yhtä päivää.

Itse yritin pitää lapsilla yhteyttä mummoon. Wn minä mitään hoitoa lapsille tarvinnut.

Ne lomaviikot. Syys, joulu, hiihto, kesälomaviikkoja kun vanhemmills ei lomaa.

Monia viikkoja olen pitänyt eri-inäisiä lapsia. Vanhempien kanssa on pärjätty, miniäkin sanoi että luottaa 100 % että lapset on turvassa vaikkei ruoka aina ihan ohjesääntöjen mukaista tai liikaa koneella.

Vierailija
480/986 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Meidän lapsen isovanhemmat eivät ole hoitaneet lasta kertaakaan, yhden yhtä kertaa. Lapsi on pian neljä. Ja ovat juuri tuollaisia, että soitellaan kyllä, kerrotaan omia kuulumisia suu vaahdossa ja näytetään niin rakkaan lapsenlapsen kuvaa kaikille jotka vastaan tulee. Sitten kun kysytään, haluaisiko tulla meille vaikka jouluksi (täysi ylläpito) niin ei. Telkkarin hiihtokisojen katsominenkin menee sen rakkaan lapsenlapsen kanssa olemisen edelle.

Ei pitänyt olla tällaista. Lupailtiin että jos vaan saa sen lapsenlapsen niin tekee sen kanssa vaikka mitä. Täyttä skeidaa oli ne puheet. Meillä ei ole siis minkäänlaista tukiverkkoa.

Meillä ei myöskään ollut tukiverkkoa ja siksi löysimme Ruotsin risteilyt. Rentoa yhdessäoloa, kylpylä, hyvää ruokaa valmiista pöydästä jne. Eikä jäänyt kenellekään kiitollisuuden velkaan.

Mukava idea. Me vanhemmat kävimme joskus vuorotellen yön seudun hotellissa itsekseen levähtämässä.