Miljonääri kehottaa Hesarissa kaikkia pätkätyöläisiä siivoojiksi!
Se kuulemma kohottaa kuntoa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009879240.html
Annamati Jukko:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009280064.html
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa työttömyyskorvauksen ehtona on tehdä esim. puoli päivää viikossa siivoustyötä kaduilla ja pihoilla. Siksi siellä on niin kaunista ja siistiä. Meidän kadut ja pihat ovat paikoin kuin jostain intian slummista.
Vieläköhän joidenkin mielestä siivoustyö on jotenkin ala-arvoista ja nöyryyttävää. Mun mielestä meillä on kyllä aina arvostettu sitä työtä.
Nykyisin on hyvät välineet siivoukseen, eikä tarvise hirveätä stressiä kärsiä. Näkee työnsä tuloksen ja sen työn voi sen jättää työpaikalle, eikä ahdista illalla enää ajatukset töistä.
No Ruotsi onkin jo sodassa. Sen sijaan täällä voisi sakottaa katujen roskaamisesta Singaporen tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä ettei kukaan ehdota koskaan itselleen mitään, usein toisille. Vielä epäsuotuisa vinkki? Vaikka varmasti rännässä polkiessa kasvaa lehdenjakajan kunto, joopa joo.
No hänhän juuri itse vietti kesän siivoustöissä vain mökillä pyörimisen sijaan, suunnilleen näin pääpiirteissään.
Voisin minäkin niin tehdä, jos mulla olisi 30 miljoonaa rahaa.
Voisin kokeilla siivousta ja käydä siellä huvikseen.
Ymmärrätkö yhtään, mistä on kyse?
Ajtelkaa, miksi hän tuon todella teki? Jos olisi tehnyt pelkästään kuntoillakseen, niin miksi tulla julkisuuteen ehdottelemaan sen eheyttävää vaikutusta muillekin?
Rikas ihminen, mutta oma elämä tilttaa, kun köyhälläkin on katto päänsä päällä ja jotakin syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan jäi käteen 37.5 h/vko kokoaikatyöstä, jos veroprosentti on suuri hänellä? Palkka oli kuulemma alle 2000 koska ei ollut työkokemusta alalta. Oisiko joku 1000 nettona?
Rikkaudet ei vaikuta palkan veroprosenttiin vaan ainoastaan palkka. Luultavasti hieman pyöristeli palkkaansa ylöpäin, koska ei hän sitä palkan vuoksi tehnyt.
Jos hän saa jostakin työpaikasta palkkaa ja sen lisäksi kesälomalla siivosi, niin luultavasti lopullinen verotus määräytyy kertyneen vuosipalkan perusteella. Mikäli tekisi ihannoimaansa, ja itselleen erittäin hyvin sopivaa, työtä ympäri vuoden, niin verotus palkasta olisi sama kuin muilla siivoojilla.
Niistä hänen miljoonista tulee maksettavia veroja, jos niistä kertyy sellaisia pääomatuloja, joita ei saa vähennyksillä nollattua.
Vierailija kirjoitti:
No en sanoisi, että siivous kohottaa kuntoa. Päinvastoin pitkässä juoksussa useilla kollegoilla on alkanut tulla kremppoja eri kohtiin kehoa. Yleisimpänä olkapää-/ käsi- ja selkävammat. Ergonomia on kaunis ajatus, mutta nykymitoituksilla mahdottomuus. Siihen päälle erittäin ala-arvoinen palkkaus...
Sivousmobiilin päällä istuminen teollisuussiivouksessa ei varmaan kohota kuntoa.
Blogista voi löytää timanttisia viisauksia:
"Työuupumuksessa ei ole kysymys siitä, että ihminen olisi äärimmäisen väsynyt."
"RoRo-ryhmän tarjoama yhteisö ja siellä suoritettava toiminta tarjoavat erinomaisen kevytterapian uupuneelle, jolle on määrätty sairaslomaa uupumuksen aiheuttaman masennuksen takia. RoRo-ryhmässä uupunut voi kuunnella itseään ja tehdä asioita, jotka tuovat hänelle iloa."
Itse olen työuupunut ja masentunut, hoidin kolmea perheenjäsentäni ennenaikaiseen kuolemaansa saakka. Pelkoa, paskan siivousta, lääkäreitä lääkäreitä lääkäreitä. Unettomia öitä. Työuupumus ja masennus ei koskaan poistunut. Masennus jäi päälle. Jos tuossa tilanteessa olisi vielä kaiken päälle pitänyt lähteä seurakuntiin ohjaamaan nuoria ja kahvittelemaan mummoja niin olisin kuollut pystyyn.
Kuulema työtön nuori tai ulkomaalainen ei tarvitsisi kuin pienen töytäisyn työllistyäkseen! Sen kyllä jätti mainitsematta että moni työnantaja tarvitsisi aika isonkin töytäisyn että ottaisi työhön nuoren, pitkäaikaistyöttömän, ikärasismin uhrin tai ulkomaalaisen.
Todellisuudesta vieraantunut.
Itse en voi olla miettimättä, mitä ihmettä ihmisen päänupissa tapahtuu, kun rikas ihminen hakeutuu siivoojaksi muka kuntoillakseen ja se kliimaksi haetaan työttömien/työpaikanhakijoiden julkisesta haukkumisesta?
Jokainen varmaan ymmärtää, että siivous ei millään muotoa ole kuntoilua vaan kuluttavaa työtä. Miksi ihmisellä on minkäänlaista tarvetta väittää siivoustyötä kuntoiluksi?
Täytyy myös ihmetellä, mitä rikkaan ihmisen voimalähde on, kun pitää vähätellä elämisen kannalta välttämättömänkin palkan merkitystä ja markkinoida työntekoa merkittävänä mielenterveyden ylläpitäjänä.
Jutun lopusta löytyi linkki, jonka perusteella on aloittanut työttömien nöyryyttämisen jo aiemmin.