Asioita, jotka olen oppinut Vauva-palstalta
Oletko oppinut jotain täällä vai meneekö miinuksen puolelle?
Kommentit (140)
Mitä mitä, veteleekö vauva.fi LOPULTAKIN viimeisiään, kun pelkkiä positiivisia jäähyväissanoja nyt niin kovin taas typeryksiltä (itseltään ylläpitäjältä) kysellään? Ylihuomenna lehdessä: Suomen suurin keskustelupalsta lopetettiin, käyttäjät surevat: "opin niin paljon ihmisyydestä!"
Tervemenoa!
Opittu kyllä hyödyllisiäkin, myös tämä että muutamia asioita pidetään itsestäänselvinä, että kaikki osaavat, joskus on myös neuvottava alusta asti. Tarkoitan että on asioita joihin on saatava tuntumaa. Vasta melko vanhana uskalsin kysyä suht koht vieraalta ihmiseltä oliko joku toiminta niin tai näin.
Täällä ei kannata missään nimessä kertoa onnellisuudesta tai kiitollisuudesta sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun parisuhteessa on jotain ongelmia, niin se on miehen syytä ja naisella ainoa vaihtoehto on jättää se sika. Niin ja että me miehet syömme kaiken minkä käsiimme saamme, vaikka sitten lasten vanukkaat, anopin hyydykekakun tai jopa kummin kaiman naapurin koiran kuivaruoat.
Minulle oli tajunnanräjäyttävää kun tajusin, että useammin kaikki tosiaan on vain miehen vika. Miehet eivät osallistu kotitöihin tasavertaisesti. Miehet eivät hoida omia lapsiaan ja suurin osa ei edes pidä vanhempainvapaata. Miehet eivät puhu ja pitävät sitä jotenkin miehekkäänä. Miehet ovat huonompia ihan niissä perustaidoissa, joita tarvitaan työelämässäkin.
Miehet ovat oikeasti aika paljon huonompia kumppaneita kuin naiset. Ei ole mitään syytä etsiä vikaa molemmista osapuolista. Joskus vain toinen on syypää.
Olet hieno esimerkki miehiä vihaavasta palstanaisesta. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan työssäkäyvät miehet käyttävät lastenhoitoon enemmän aikaa kuin työssäkäyvät naiset. Tämä fakta ei taida sopia maailmankuvaasi?
Ei koska se on ristiriidassa kaikkien muiden tilastojen kanssa eikä miehet edes tiedä mitä se sisältää kun on lasten kanssa. Se että istut pelaamassa lapsesi kanssa pelikoneella 3 tuntia illassa ei ole olemista eikä osallistumista.
Vierailija kirjoitti:
Että järjestelmällistä mielipidevaikuttamista todellakin tapahtuu keskustelupalstoilla. Mikään muu ei selitä sitä, kuinka milloin mistäkin aiheesta palsta tukitaan täyteen aloituksia joiden tehtävä on luoda vastakkainasettelua, kritisoida Amerikkaa ja vähätellä Ukrainaa itsenäisenä valtiona.
Ei vaikuttamista, vaan yrittämistä. Kun trollit masinoivat neljän päivän tauottoman vihakampanjan Marinia vastaan, se ei vaikuttanut mitenkään mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun parisuhteessa on jotain ongelmia, niin se on miehen syytä ja naisella ainoa vaihtoehto on jättää se sika. Niin ja että me miehet syömme kaiken minkä käsiimme saamme, vaikka sitten lasten vanukkaat, anopin hyydykekakun tai jopa kummin kaiman naapurin koiran kuivaruoat.
Minulle oli tajunnanräjäyttävää kun tajusin, että useammin kaikki tosiaan on vain miehen vika. Miehet eivät osallistu kotitöihin tasavertaisesti. Miehet eivät hoida omia lapsiaan ja suurin osa ei edes pidä vanhempainvapaata. Miehet eivät puhu ja pitävät sitä jotenkin miehekkäänä. Miehet ovat huonompia ihan niissä perustaidoissa, joita tarvitaan työelämässäkin.
Miehet ovat oikeasti aika paljon huonompia kumppaneita kuin naiset. Ei ole mitään syytä etsiä vikaa molemmista osapuolista. Joskus vain toinen on syypää.
Tähän aiheeseen munkin oppiminen liittyy. Ajattelen sitä vain aivan toiselta kulmalta eli siten, että yhteiskuntaluokkien erot ovat valtavia. Tuollaisia miehiä ei ole ylemmässä keskiluokassa juuri lainkaan.
Toisaalta tuo kuvaamasi asia selittyy sillä, että täällä naiset valittavat paljon miehistään, mutta emme kuule lainkaan toisen osapuolen näkemystä.
Kyllä se on ihan tilastollinen tosiasia, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä, hoitavat harvemmin lapsiaan, hakevat harvemmin apua mt-ongelmiinsa ja vain 10% pitää vanhempainvapaan. En toki tiedä, valehteleeko palstalla kirjoittava nainen kun sanoo että hänen miehensä ei tee kotitöitä, mutta tilastojen valossa on mahdollista että hän puhuu totta.
Miksi sinusta tuntuu tarpeelliselta etäännyttää itseäsi aiheesta vetoamalla luokkaeroihin?
En etäännytä itseäni, vaan kommenttini lähtee siitä, että en itse tunne tuollaisia miehiä. Myös vanhempieni ikäluokassa (80+) miehet ovat tehneet kotitöitä, hoitaneet lapsia siinä missä naisetkin.
Yhteiskunnallisia eroja löytyy Suomestakin ja niitä on myös tutkittu. Miesten ja naisten perhe-elämään liittyvissä rooleissa on isoja eroja. Yksi syy lapsettomuuteenkin liittyy tutkijoiden arvion mukaan tähän asiaan kuten viime viikolla uutisoitiin.
Vaikka sinä et tuntisi, todella moni nainen kärsii tuollaisten miesten käytöksestä. Eikö se mielestäsi ole sinun ongelmasi millään tavalla, kun se ei kosketa sinua henkilökohtaisesti? Minusta taas tämä on ongelma, johon jokaisen pitäisi kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut ja ihan oikeasti järkyttynyt, miten pakkomielteistä vihaa (tai ylipäätään negatiivista kiinnostusta) niin monet tuntevat Sanna Marinia kohtaan. Miksi juuri häntä, kun eduskunta ja hallitus on täynnö poliitikkoja? Se melkein pelottavaa. Itselläni ei ole hänestä mielipidettä oikein suuntaan eikä toiseen.
Se johtuu siitä, että hän on menestynyt, kaunis, itsevarma nainen ja se käy vanhojen setämiesten luonnon päälle, koska se tarkoittaa että naisetkin voivat menestyä. Tämän seurauksena he luulevat, että se on heille uhka, vaikka normaali ihminen tajuaa, että sehän on vain hyvä asia, että kaikenlaiset ihmisryhmät menestyvät elämässään.
Jokainen voi miettiä tykönään myös, miksi esim. Petteri Orpoa ei täällä kritisoida kovinkaan usein, vaikka hänen hallituksensa ovat tapattaneet kansalaisia välillisesti eniten leikkaamalla elintärkeistä palveliista vain kasvattaakseen omaa pääomaansa.
Oikeistolaiset ovat niin sairaita päästään ettette uskokaan. Vain raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aiheeseen munkin oppiminen liittyy. Ajattelen sitä vain aivan toiselta kulmalta eli siten, että yhteiskuntaluokkien erot ovat valtavia. Tuollaisia miehiä ei ole ylemmässä keskiluokassa juuri lainkaan.
Toisaalta tuo kuvaamasi asia selittyy sillä, että täällä naiset valittavat paljon miehistään, mutta emme kuule lainkaan toisen osapuolen näkemystä.
Kyllä se on ihan tilastollinen tosiasia, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä, hoitavat harvemmin lapsiaan, hakevat harvemmin apua mt-ongelmiinsa ja vain 10% pitää vanhempainvapaan. En toki tiedä, valehteleeko palstalla kirjoittava nainen kun sanoo että hänen miehensä ei tee kotitöitä, mutta tilastojen valossa on mahdollista että hän puhuu totta.
Miksi sinusta tuntuu tarpeelliselta etäännyttää itseäsi aiheesta vetoamalla luokkaeroihin?
En etäännytä itseäni, vaan kommenttini lähtee siitä, että en itse tunne tuollaisia miehiä. Myös vanhempieni ikäluokassa (80+) miehet ovat tehneet kotitöitä, hoitaneet lapsia siinä missä naisetkin.
Yhteiskunnallisia eroja löytyy Suomestakin ja niitä on myös tutkittu. Miesten ja naisten perhe-elämään liittyvissä rooleissa on isoja eroja. Yksi syy lapsettomuuteenkin liittyy tutkijoiden arvion mukaan tähän asiaan kuten viime viikolla uutisoitiin.
Vaikka sinä et tuntisi, todella moni nainen kärsii tuollaisten miesten käytöksestä. Eikö se mielestäsi ole sinun ongelmasi millään tavalla, kun se ei kosketa sinua henkilökohtaisesti? Minusta taas tämä on ongelma, johon jokaisen pitäisi kiinnittää huomiota.
Ketjun aihe on se mitä täältä olet oppinut. Olen oppinut, että Suomessa on luokkaeroja, jotka ilmenevät mm. tuossa asiassa. En koe että se on minun ongelmani, vaan se on niiden naisten ongelma, jotka suostuvat elämään tuollaisten miesten kanssa. Korkeintaan voin kyseenalaistaa sen onko tuollainen käytös normaalia miesten käytöstä (kuten sinä esität) vaiko ei.
Ei, se ei ole normaalia, enkä ikipäivänä olisi nainut miestä, joka ei hoida lapsiaan siinä missä minäkin tai joka ei ole halukas tekemään kotona muuta kuin tuijottamaan kännykkäänsä. Ja jos mies muuttuisi lapamadoksi (ilman hyvää syytä kuten terveys), niin hänestä kyllä tulisi ex.
Emmä enää nykyään opi täältä mitään.
Joskus ennen oli toisin.
Olen oppinut että Porvoo on kokoaan isompi kaupunki jossa sattuu ja tapahtuu:-)
Moni vanhoista sananlaskuista on totta.
Kannattaa olla aiheuttamatta kateutta.
Moni asia on pelkästä tuurista kiinni.
Kaiken voi menettää, mutta myös pohjalta on hyvä ponnistaa.
Huonoimmassakin tilanteessa joku ymmärtää ja on kokenut saman.
Vierailija kirjoitti:
kuinka surullisen polarisoitunutta keskustelu saattaa nykyään olla. Eli keskustelijat on ikään kuin jakaantuneet kahdeksi joukkueeksi tai kuplaksi ja "keskustelun" tarkoitus ei ole enää keskustella jostain aiheesta vaan solvata sitä toista "joukkuetta" ja nujertaa se. Esim. häiriköidä keskustelua tai poistella ilkeyttään sen viestejä, leimata keskustelijoita mitätöivillä nimillä.
Minä taas tykkään nähdä perusteluja puolesta tai vastaan. Ihan sama, mitä mieltä itse olen. Saatan jopa kirjoittaa oman ajatusmaailmani vastaisen kommentin.
Haluan ymmärtää maailmaa, mielipiteitä ja näkemyksiä.
Janita Lukkarisen kohtelu tällä palstalla opetti, että on todella ilkeitä ja julmia ihmisiä. Toivon kovasti, että niistä sadoista kanmottavista viesteistä vastasi lopulta kourallinen ihmisiä. Mutta todella sairaita tyyppejä kulkee tuolla normaalia esittäen.
Toinen opettavainen juttu oli todella pitkä ketju asioista, joita ihmiset häpeävät. Se oli erittäin surullista luettavaa. Niin monet elävät jatkuvan, kalvavan häpeän vankina. Ihmiset häpeävät aivan arkisia asioita, kuten vaikkapa muovipussin kantamista. On ihmisiä, jotka eivät koskaan mene ravintolaan tai kahvilaan, koska pelkäävät mokaavansa siellä. Joku häpeää kylmään hikeen saakka ajatuksia siitä, että vanhemmat ovat joutuneet vaihtamaan hänelle vaipat ja hoitamaan häntä. En olisi koskaan voinut kuvitella näitä taakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut, tosin olen oppinut myös sen että miehen pitää maksaa kaikki asumisen kulut, vaikka nainen olisi parempi tuloinen, miehen pitää myös tehdä kotityöt, kuljettaa lapset harrastuksiin jne vaikka kävisi töissä ja vaimo kotona. Miehen pitää myös eron tullessa muuttaa pois vaikka kotitalostaan tai itse rakentamasta talosta jonka on rakentanut jo ennen vaimoa jos ero tulee ja huom miehen pitää myös maksaa mahdolliset asuntolainat ja maksaa vähintään tonni lapsesta elatusmaksuja, vaikka lapset asuisivat vuoroviikoin vanhempien luona. Eikä unohdeta sitäkään että eron sattuessa, lasten kuljetus harrastuksiin, lääkäriin jne kuuluu edelleen miehelle. Onneksi olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
kuinka surullisen polarisoitunutta keskustelu saattaa nykyään olla. Eli keskustelijat on ikään kuin jakaantuneet kahdeksi joukkueeksi tai kuplaksi ja "keskustelun" tarkoitus ei ole enää keskustella jostain aiheesta vaan solvata sitä toista "joukkuetta" ja nujertaa se. Esim. häiriköidä keskustelua tai poistella ilkeyttään sen viestejä, leimata keskustelijoita mitätöivillä nimillä.
Itse uskon asian johtuvan muista tekijöistä kuin ihmisistä. Älä usko koskaan kaikkea, mitä näät.
Narkit ovat itsekkäitä typeryksiä.
Melkeinpä kaiken osaajia löytyy palstalta.
Tarviipa ratkaista ratkaista korkeampi fysiikan laskutoimitus tai saada jokin leipomus/ruoka onnistumaan.