Asioita, jotka olen oppinut Vauva-palstalta
Oletko oppinut jotain täällä vai meneekö miinuksen puolelle?
Kommentit (140)
Oppinut olen sen, että läskit eivät ikinä opi, että läskeistä on helppoa ja yksinkertaista päästä eroon, jos vaan haluaa. Ja että läskit eivät halua oppia, että ovat hippoja omasta syystä.
Tosi moni tuntuu ajattelevan, että ei voi vaikuttaa omiin ongelmiinsa mitenkään.
Kaikkeen ei tietenkään voikaan, mutta sellanen "niinmuttakuvalivali" ja hanskat tiskiin on pelottavan yleinen asenne täällä.
Että kun aloittaa vaikka miten asiallisen aloituksen tahansa, voi varautua siihen että hetken päästä se saattaa olla poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun parisuhteessa on jotain ongelmia, niin se on miehen syytä ja naisella ainoa vaihtoehto on jättää se sika. Niin ja että me miehet syömme kaiken minkä käsiimme saamme, vaikka sitten lasten vanukkaat, anopin hyydykekakun tai jopa kummin kaiman naapurin koiran kuivaruoat.
Minulle oli tajunnanräjäyttävää kun tajusin, että useammin kaikki tosiaan on vain miehen vika. Miehet eivät osallistu kotitöihin tasavertaisesti. Miehet eivät hoida omia lapsiaan ja suurin osa ei edes pidä vanhempainvapaata. Miehet eivät puhu ja pitävät sitä jotenkin miehekkäänä. Miehet ovat huonompia ihan niissä perustaidoissa, joita tarvitaan työelämässäkin.
Miehet ovat oikeasti aika paljon huonompia kumppaneita kuin naiset. Ei ole mitään syytä etsiä vikaa molemmista osapuolista. Joskus vain toinen on syypää.
Tähän aiheeseen munkin oppiminen liittyy. Ajattelen sitä vain aivan toiselta kulmalta eli siten, että yhteiskuntaluokkien erot ovat valtavia. Tuollaisia miehiä ei ole ylemmässä keskiluokassa juuri lainkaan.
Toisaalta tuo kuvaamasi asia selittyy sillä, että täällä naiset valittavat paljon miehistään, mutta emme kuule lainkaan toisen osapuolen näkemystä.
Kyllä se on ihan tilastollinen tosiasia, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä, hoitavat harvemmin lapsiaan, hakevat harvemmin apua mt-ongelmiinsa ja vain 10% pitää vanhempainvapaan. En toki tiedä, valehteleeko palstalla kirjoittava nainen kun sanoo että hänen miehensä ei tee kotitöitä, mutta tilastojen valossa on mahdollista että hän puhuu totta.
Miksi sinusta tuntuu tarpeelliselta etäännyttää itseäsi aiheesta vetoamalla luokkaeroihin?
Riippuu perheen tilanteesta, miten paljon on kohtuullista toiselta odottaa. täällä on kotona palstalle kirjoittavia joutavia rouvia pilvin pimein, ja kun mies tulee töistä kotiin, niin pitäisi vielä tehdä toinen työpäivä.
Kyllä mies tekee yleensä ne perinteiset raskaammat miehen "kotityöt", mutta naiset ovat sitä mieltä, ei heidän ei tasa-aravon takia tarvise tehdä yhtään mitään kotona koska on nainen.
Ei ihme, jos avioerotilastot ovat mitä ovat.
Sieltä ilmoittautui laiskuri, joka luulee että renkaiden vaihto kuittaa koko vuoden kotityöt. Ja ei, sinä et ole nainen.
Höpsis, kyllä meidän autoihimme renkaat vaihtaa paikallinen Euromaster. Mitä sukupuoleeni tulee, olet siinäkin asiassa väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni tuntuu ajattelevan, että ei voi vaikuttaa omiin ongelmiinsa mitenkään.
Kaikkeen ei tietenkään voikaan, mutta sellanen "niinmuttakuvalivali" ja hanskat tiskiin on pelottavan yleinen asenne täällä.
Tuolle asialle on sukua se, että teet aloituksen tänne jossa haluat ihmisten pohtivan jotain asiaa, mutta olet todellisuudessa päättänyt, että jo aloituksessa esittämäsi näkökanta on ainoa oikea.
Ettei kannata uskoa mitään eikä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun parisuhteessa on jotain ongelmia, niin se on miehen syytä ja naisella ainoa vaihtoehto on jättää se sika. Niin ja että me miehet syömme kaiken minkä käsiimme saamme, vaikka sitten lasten vanukkaat, anopin hyydykekakun tai jopa kummin kaiman naapurin koiran kuivaruoat.
Minulle oli tajunnanräjäyttävää kun tajusin, että useammin kaikki tosiaan on vain miehen vika. Miehet eivät osallistu kotitöihin tasavertaisesti. Miehet eivät hoida omia lapsiaan ja suurin osa ei edes pidä vanhempainvapaata. Miehet eivät puhu ja pitävät sitä jotenkin miehekkäänä. Miehet ovat huonompia ihan niissä perustaidoissa, joita tarvitaan työelämässäkin.
Miehet ovat oikeasti aika paljon huonompia kumppaneita kuin naiset. Ei ole mitään syytä etsiä vikaa molemmista osapuolista. Joskus vain toinen on syypää.
Tähän aiheeseen munkin oppiminen liittyy. Ajattelen sitä vain aivan toiselta kulmalta eli siten, että yhteiskuntaluokkien erot ovat valtavia. Tuollaisia miehiä ei ole ylemmässä keskiluokassa juuri lainkaan.
Toisaalta tuo kuvaamasi asia selittyy sillä, että täällä naiset valittavat paljon miehistään, mutta emme kuule lainkaan toisen osapuolen näkemystä.
Kyllä se on ihan tilastollinen tosiasia, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä, hoitavat harvemmin lapsiaan, hakevat harvemmin apua mt-ongelmiinsa ja vain 10% pitää vanhempainvapaan. En toki tiedä, valehteleeko palstalla kirjoittava nainen kun sanoo että hänen miehensä ei tee kotitöitä, mutta tilastojen valossa on mahdollista että hän puhuu totta.
Miksi sinusta tuntuu tarpeelliselta etäännyttää itseäsi aiheesta vetoamalla luokkaeroihin?
Riippuu perheen tilanteesta, miten paljon on kohtuullista toiselta odottaa. täällä on kotona palstalle kirjoittavia joutavia rouvia pilvin pimein, ja kun mies tulee töistä kotiin, niin pitäisi vielä tehdä toinen työpäivä.
Kyllä mies tekee yleensä ne perinteiset raskaammat miehen "kotityöt", mutta naiset ovat sitä mieltä, ei heidän ei tasa-aravon takia tarvise tehdä yhtään mitään kotona koska on nainen.
Ei ihme, jos avioerotilastot ovat mitä ovat.
Ehei. Työttömiä miehiä on paljon enemmän kuin työttömiä naisia.
Miksi sitten mielestäsi eron jälkeen naiset alkavat voida paremmin, kun taas miehet jäävät surkeuteensa ruikuttamaan kun kukaan ei enää hoidakaan kaikkea heidän puolestaan?
Kun nainen jättää miehen, hän on jo käsitellyt eron mielessään ja valmistellut käytännön asiat eron jälkeiseen elämään. Monesti hänellä on jo uusi kumppanikin kiikarissa. Mies sen sijaan joutuu käsittelemään asian erotessa. Siihen menee aikaa.
- ohis
Että baareissa on vain pinnallisia naisia, ja että jopa tavispullukat ovat nirsoja.
Opin täältä, että lasten tekeminen on suuri ja poikkeava saavutus, mikä vaatii ihmiseltä paljon.
Mulla on neljä lasta ja en koe sen tehneen musta sen parempaa ihmistä. Kastemadotkin lisääntyy. Ei siihen tarvita kuin toimiva kroppa, mikä kuitenkin löytyy suurimmalta osalta ihmisistä.
En tiedä, olenko oppinut jotain olennaista uutta, mutta kyllähän täällä vuorovaikuttaminen on tarkentanut ihmiskuvaa todella paljon.
Ensinnäkin näkyy selvästi, että on paljon pohjimmiltaan hyviä ihmisiä, jotka altruistisesti jaksavat auttaa ja tsempata toisia, tuntemattomiakin. Näillä ihmisillä arvomaailma läpäisee luultavasti koko elämän, eivätkä he juokse joka hetki oman edun perässä. Se palauttaa luottamusta maailmaan. Täällä on paljon ihmisiä, joiden varassa yhteiskunnan turvallisuus voisi seista, vaikka joku vihamielinen taho tekisi ikävästä käytöksestä taloudellisesti enemmän kannattavaa.
Sitten on myös paljon sitä porukkaa, jota ei oikeasti kiinnosta kuin oma itse ja oma etu. Näiden keskustelutaitoihin kuuluu v*uilu ja tahallinen väärinymmärtäminen. Täällä riittävästi keskusteltuani olen ymmärtänyt, että se on täysin hyödytöntä, koska tätä porukkaa ei todellakaan kiinnosta löytää mitään yhteistä pohjaa. Kiinnostaa vain lytätä muita ja yrittää nostaa itseä, jolloin vuorovaikutuskin sataa siihen ikävään laariin.
Suurin osa ihmisistä on jompaa kumpaa. Ja vauva-palstaa seuranneena olen oppinut, että ihminen paljastaa itsensä tässä asiassa jo aika varhain keskustelussa, vaikka ei vielä oltaisi konfliktissa.
Sen että täällä ei tämän sanomista enempää kannata käydä eikä kannattaisi kenenkään tuhlata kallista (elämän)aikaansa, sillä jokaisen oma elämähän on joka hetkeltään oikeasti tärkeämpää kuin tää...
Onneks ei oo kavereita, ihmiset on toopeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hieno esimerkki miehiä vihaavasta palstanaisesta. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan työssäkäyvät miehet käyttävät lastenhoitoon enemmän aikaa kuin työssäkäyvät naiset. Tämä fakta ei taida sopia maailmankuvaasi?
Tuollaista tilastoa ei ole.
En yllättynyt ollenkaan, että "faktoja" pepustaan repivä, miehiä vihaava palstanainen kieltää todellisuuden
Näköjään sinä olet se joka repii tilastoja perseestään. Tuossa ei sanota että miehet käyttäisivät naisia enemmän aikaa lastenhoitoon. Kuten hyvin tiedät. Olet ilmeisesti persu.
Työssäkäyvät miehet ovat ilmoittaneet käyttävänsä niin ja niin paljon aikaa lastenhoitoon, hieman enemmän kuin työssäkäyvä nainen.
Selitys: nainen käyttää enemmän aikaa ruoanlaittoon ja siivoukseen, isä tuijottaa puhelintaan sen aikaa sohvalla antaen lapsen olla ruudulla, ja sanoo sitä lastenhoidoksi.
Tämä on palstanaisille tyypillinen tapa argumentoida. Keksitään omasta pienestä päästä itselle sopiva selitys, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Että järjestelmällistä mielipidevaikuttamista todellakin tapahtuu keskustelupalstoilla. Mikään muu ei selitä sitä, kuinka milloin mistäkin aiheesta palsta tukitaan täyteen aloituksia joiden tehtävä on luoda vastakkainasettelua, kritisoida Amerikkaa ja vähätellä Ukrainaa itsenäisenä valtiona.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut ja ihan oikeasti järkyttynyt, miten pakkomielteistä vihaa (tai ylipäätään negatiivista kiinnostusta) niin monet tuntevat Sanna Marinia kohtaan. Miksi juuri häntä, kun eduskunta ja hallitus on täynnö poliitikkoja? Se melkein pelottavaa. Itselläni ei ole hänestä mielipidettä oikein suuntaan eikä toiseen.
Toisaalta olen itse oppinut, miten paljon on ihmisiä jotka sokeasti fanittavat häntä, teki hän mitä tahansa.
Että tasot määrittää kenen kanssa saa pariutua, mutta nämä tasojen kriteerit on salassapidettävää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olenko oppinut jotain olennaista uutta, mutta kyllähän täällä vuorovaikuttaminen on tarkentanut ihmiskuvaa todella paljon.
Ensinnäkin näkyy selvästi, että on paljon pohjimmiltaan hyviä ihmisiä, jotka altruistisesti jaksavat auttaa ja tsempata toisia, tuntemattomiakin. Näillä ihmisillä arvomaailma läpäisee luultavasti koko elämän, eivätkä he juokse joka hetki oman edun perässä. Se palauttaa luottamusta maailmaan. Täällä on paljon ihmisiä, joiden varassa yhteiskunnan turvallisuus voisi seista, vaikka joku vihamielinen taho tekisi ikävästä käytöksestä taloudellisesti enemmän kannattavaa.
Sitten on myös paljon sitä porukkaa, jota ei oikeasti kiinnosta kuin oma itse ja oma etu. Näiden keskustelutaitoihin kuuluu v*uilu ja tahallinen väärinymmärtäminen. Täällä riittävästi keskusteltuani olen ymmärtänyt, että se on täysin hyödytöntä, koska tätä porukkaa ei todellakaan kiinnosta löytää mitään yhteistä pohjaa. Kiinnostaa vain lytätä muita ja yrittää nostaa itseä, jolloin vuorovaikutuskin sataa siihen ikävään laariin.
Suurin osa ihmisistä on jompaa kumpaa. Ja vauva-palstaa seuranneena olen oppinut, että ihminen paljastaa itsensä tässä asiassa jo aika varhain keskustelussa, vaikka ei vielä oltaisi konfliktissa.
Minä olen vähän eri mieltä tästä. Roolit voivat olla joskus toisin päin netissä ja oikeassa elämässä. Esim. netissä muita tsemppaava ilkeä IRL ja toisin päin. Monta tapausta nähneenä.
Ja kas, juuri kun Imagessa oli juttu ihan samasta aiheesta, niin tottakai vauvalassa taas matkitaan otsikoita vähän muokaten ja esitetään sama aihe muka itse hoksaamana aiheena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut ja ihan oikeasti järkyttynyt, miten pakkomielteistä vihaa (tai ylipäätään negatiivista kiinnostusta) niin monet tuntevat Sanna Marinia kohtaan. Miksi juuri häntä, kun eduskunta ja hallitus on täynnö poliitikkoja? Se melkein pelottavaa. Itselläni ei ole hänestä mielipidettä oikein suuntaan eikä toiseen.
Toisaalta olen itse oppinut, miten paljon on ihmisiä jotka sokeasti fanittavat häntä, teki hän mitä tahansa.
Sellaisia ne fanit on, fanitti mitä/ketä tahansa. Ei kannata olla fani, se tyhmistää.
Dyntyperäinen stadilainen olen. Oli minun lapsuuden kotikadullanikin vastapäätä lääkäripariskunta, joka dokasi ja tappeli, poliisitkin kävi, mutta kaikista ongelmista tulee paljon vaikeampia ilman rahaa, koulutusta yms. Voit vaikka mennä yksityisesti vieroitushoitoon jne.
Syrjäytyneisyys on yhteiskunnan rakenteiden tuottamaa ja ylisukupolvista eikä minulla ole tällaiseen maailmaan ollut kosketusta täällä Suomessa. Ulkomailla asuessa kyllä. Sitä kierrettä on vaikea katkaista, sillä vaikka ihminen saisi apua, hän omaa kulttuurisen mallin tehdä asioita ei-niin-fiksusti. Esimerkiksi fiksu tyttö ei käytä rahaa, jonka sai koulutukseen, vaan jättää sen kesken ja saa yllätysvauvan jengipojan kanssa ja toistaa näin sukupolvien ikiaikaista ketjua.
Olin aina kuvitellut, ettei Suomessa juuri ole luokkaeroja. Olin väärässä.