en jaksa tätä vaihdevuosip***kaa
Menkat tulee miten sattuu, yleensä kolem viikon välein. Pms on jotain aivan sanoinkuvaamattoman hirveää, pahenee vaan. Kauhea ahdistus, aivosumu, niveliin sattuu, iho kuivuu. Gyne määräsi minipillerit siinä toivossa, että edes menkat loppuisivat. Niistä tuli järkyttävä päänsärky ja ahdistus paheni. Hormonikorvaushoidosta ei suostunut edes puhumaan, koska kuumia aaltoja ei ole. tää on ihan saatanasta. Ai niin ja nukkuminen tai siis sen yrittäminen on yhtä tuskaa. en oikeesti jaksa enää. miten te muut kestätte.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumia aaltoja on ja nivelkipua 😐. Juuri mietin aamulla, mikä olisi sopiva liikunta.
Ihan säännöllinen kävely käy.
Joo, mutta ei sekään (kuten ei mikään liikunta) määräänsä enempää auta eikä ihmeitä tee.
Ei vaihtareissa eikä myöskään masennuksessa vaikka kumpaankin sitä kyllä jonain kaikkivoipaisena ihmeidentekijänä tyrkytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tällanenkin riesa pitää olla naisilla? Ensin täytyy kestää menkkoja vuosikymmeniä ja sitten vielä oikein veemäinen grande finale. Kauhulla odotan 😬
Se johtuu kyvystä tehdä lapsia. Miehillä vain testotasot laskevat, energia häviää, maha kasvaa ja muuttuu homssuiseksi ukonkäppänäksi tynnyrimahoineen.
Miksi minulle on tullut molempien sukupuolten oireet yht'aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää p*skaa kyllä.
Hormonikorvaushoidon sain, kun sanoin että v*tuttaa koko ajan ihan kaikki, kuukautiset tulevat miten sattuu, ja kuumat aallot pahimmillaan/parhaimmillaan 4 kertaa tunnissa.
Mutta ärsyttävintä on kyllä se, että nyt tulee runsas "tyhjennysvuoto", joka kestää 5 päivää.
Aiemmin kuukautiset kestivät 3 päivää, ja olivat todella runsaat.
Ja ferritiini mulla oli viimeksi mitattaessa 9. 🙄
Kyllä alkaa olla arvot jo sitä luokkaa että ei taida enää rautatalisä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tämä paska alkoi 53-vuotiaana ja jatkuu edelleen.
- n67v -
Oujee. Mulla alkoi vaihtarioireilu 10 vuotta nuorempana ja ei paljon naurata jos vielä 57-vuotiaanakin saa kärsiä.
Karmiva ajatuskin, että tätä vittusaatananpaskaa pitäisi sietää vuosikymmen tai jopa kaksi. Pari-kolme vuottakin on ollut liikaa eikä taatusti vielä ole edes saanut "nauttia" niistä parhaista paloista koska menkatkin vielä jatkuu..
N46
(ja vinkiksi muille, että rautalisästä voi saada ainakin jonkinlaista jeesiä, itsellä helpottaa osaa oireista kummasti kun vetäisee rautakuurin vaikka hemppa- tai ferritiiniarvoista ei ole mitään tietoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan jättänyt myös alkoholin, sokerin, vehnän ja kahvin pois?
Niin ja seksin ja irtokarkit ja liian tv:n katselemisen ja somessa olemisen. Ja miten se tupakointi sitten. Ja teetäkin vain 1 kuppi päivässä sitten.
Kyllä se on niin, että kahdesta en luovu.
Toinen on salmiakki ja toinen on...
Pystyykö sitä elämään tervettä elämää TÄYSIN ilman estrogeenia? Minulta poistettiin munasarjat vaihdevuosien lopussa 54v. Oireena lähinnä aivosumu ja unettomuus. Muisti pätkii ja lihaksetkin katoavat. Liittyyköhän nämä hormoneihin vai onko tuollaista kaikilla jo tässä iässä? Kannattaako enää hankkia korvaushoitoa? Ehkä tarvitsisin, mutta en halua Mirenaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko näin nuorelle edes tulla esivaihdevuosia? Lääkäri, nainen itsekin, ei ottanut kantaa.
Voi, joten vaihda lääkäriä. Esivaihdevuodet voivat alkaa jopa kolmikymppisenä, ei näihin ole mitään sääntöjä, vaan perimä ja yksilölliset erot vaikuttavat. Premenopaussioireet ennen nelikymppisiä ei ole toki ole kovin yleistä, mutta kuitenkin mahdollista.
Ksm, liikunta ja aika. Voi kokeilla lisäksi muita luontaistuotteita, menoforcea, serelys yms.
Olen kärsinyt vaihtarioireista jo alle 40veenä syöpähoitojen vuoksi ja vaikka ne vie yöunet ja vähentää selvästi jaksamista, hikoilusta jnejne niin syövän uusimisen riskin vuoksi ainut apu mitä tarjotaan aina on masennuslääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoidon sain, kun sanoin että v*tuttaa koko ajan ihan kaikki, kuukautiset tulevat miten sattuu, ja kuumat aallot pahimmillaan/parhaimmillaan 4 kertaa tunnissa.
Mutta ärsyttävintä on kyllä se, että nyt tulee runsas "tyhjennysvuoto", joka kestää 5 päivää.
Ja ferritiini mulla oli viimeksi mitattaessa 9. 🙄
Hyiii! Onneksi oon mies!
Vierailija kirjoitti:
Ksm, liikunta ja aika. Voi kokeilla lisäksi muita luontaistuotteita, menoforcea, serelys yms.
Mikä on ksm? Keskisuomalainen?
Mitä vaihtoehtoja sinulla, ap, on?
T. Mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ferritiini mulla oli viimeksi mitattaessa 9. 🙄Hyiii! Onneksi oon mies!
Et ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.oloapteekki.fi/harmonia-ksm66-120-kaps-luomu-dk-oko-100?utm…
Miten todennäköistä on että vaihdevuodet alkavat samanikäisenä kuin omalla äidillä?
tekeekö mieli enää munaa? muna vois rentouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tämä paska alkoi 53-vuotiaana ja jatkuu edelleen.
- n67v -Oujee. Mulla alkoi vaihtarioireilu 10 vuotta nuorempana ja ei paljon naurata jos vielä 57-vuotiaanakin saa kärsiä.
Karmiva ajatuskin, että tätä vittusaatananpaskaa pitäisi sietää vuosikymmen tai jopa kaksi. Pari-kolme vuottakin on ollut liikaa eikä taatusti vielä ole edes saanut "nauttia" niistä parhaista paloista koska menkatkin vielä jatkuu..
N46
(ja vinkiksi muille, että rautalisästä voi saada ainakin jonkinlaista jeesiä, itsellä helpottaa osaa oireista kummasti kun vetäisee rautakuurin vaikka hemppa- tai ferritiiniarvoista ei ole mitään tietoa)
Ei se rautalisäkään herkkua ole. Pas*ka vuoronperään ruikulia ja ummetusta,paha olo koko ajan ja metallin maku suussa,kaikki nämä normaaleja sivuvaikutuksia mutta aivan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.oloapteekki.fi/harmonia-ksm66-120-kaps-luomu-dk-oko-100?utm…
Aa, ashwagandhaa. Ei käy kilpirauhasvaivaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmestynyt pitkään aikaan mitään innovatiivista vaihdevuosioireiden hoitoon lääke- tai hyvinvointimarkkinoilla! Varmasti ei ole rahoitusta tutkimukseen. Kun tulee vaihdevuosi-ikään, joutuu ikään kuin mustaan aukkoon ja selviytymismoodiin. Tuntuu, että näillä vuosilla alkaa kostautua työn paljous ja velvollisuudet, ja sitten imetään loputkin voimat. Jos aasialaiset naiset ovat niin vaihdevuosioireettomia kuin väitetään, niin siitä elämäntyylistä tarvittaisiin avut tännekin.
Kaiken lisäksi gynekologille pääsee käytännössä vain omalla rahalla, jos työterveys ei sitä kata. Reilua hei.
Jo noin 15 vuotta sitten eli kauan ennen (esi)vaihtarien alkua. En osaa edes kuvitella oireiden voimakkuutta jos tässä vielä söisi/joisi mitä sattuu epäterveellistä eikä liikkuisi :-/