Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en jaksa tätä vaihdevuosip***kaa

Vierailija
05.10.2023 |

Menkat tulee miten sattuu, yleensä kolem viikon välein. Pms on jotain aivan sanoinkuvaamattoman hirveää, pahenee vaan. Kauhea ahdistus, aivosumu, niveliin sattuu, iho kuivuu. Gyne määräsi minipillerit siinä toivossa, että edes menkat loppuisivat. Niistä tuli järkyttävä päänsärky ja ahdistus paheni. Hormonikorvaushoidosta ei suostunut edes puhumaan, koska kuumia aaltoja ei ole. tää on ihan saatanasta. Ai niin ja nukkuminen tai siis sen yrittäminen on yhtä tuskaa. en oikeesti jaksa enää. miten te muut kestätte.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumia aaltoja on ja nivelkipua 😐. Juuri mietin aamulla, mikä olisi sopiva liikunta.

Itse tykkään joogasta ja pilateksesta.

Vierailija
22/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumia aaltoja on ja nivelkipua 😐. Juuri mietin aamulla, mikä olisi sopiva liikunta.

Ihan säännöllinen kävely käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä me vanhetaan hiljalleen miehen kanssa, mutta tasan ei käy onnen lahjat. Hän voi hyvin, näyttää hyvältä ja kärsii oikeastaan vain lihasten pienenemisestä. Minä rupsahdan kasvoista ja kehosta, kuivun, kipuilen, flunssat kestää kauan ja vyötärö katoaa. Ei todellakaan jatkoon tämä aika, kaikki väitetyt hyvät puolet tästä elämänvaiheesta vaikuttaa minusta ihan höttöajattelulta.

Vierailija
24/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla shindo, pilates ja pitkiä kävelyjä. Ulkokuntosalia myös. Käyn hieronnassa kerran kuussa.

Vierailija
25/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tämä paska alkoi 53-vuotiaana ja jatkuu edelleen.

- n67v -

Vierailija
26/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen ruoka, joka perustuu aidoille ruoka-aineille (ei siis sisällä mitään prosessoitua), helpottaa vaihdevuosioireita merkittävästi. Mm. kuumat aallot on silloin ihan siedettäviä.

Vierailija
27/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen ruoka, joka perustuu aidoille ruoka-aineille (ei siis sisällä mitään prosessoitua), helpottaa vaihdevuosioireita merkittävästi. Mm. kuumat aallot on silloin ihan siedettäviä.

Oon myös vegaani, muttei ole kyllä säästänyt vaihdevuosioireilta kuin 1,5 vuotta esivaihdevuosioireiden alussa.

Vierailija
28/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan jättänyt myös alkoholin, sokerin, vehnän ja kahvin pois? 

Niin ja seksin ja irtokarkit ja liian tv:n katselemisen ja somessa olemisen. Ja miten se tupakointi sitten. Ja teetäkin vain 1 kuppi päivässä sitten.

Vierailija
29/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks tällanenkin riesa pitää olla naisilla? Ensin täytyy kestää menkkoja vuosikymmeniä ja sitten vielä oikein veemäinen grande finale. Kauhulla odotan 😬

Ei läheskään kaikilla ole tuollaista. Älä etukäteen sure. Voi läydä niinkuin minulla, että 47-vuotiaana vain väheni ja väheni koko vuoto, oli puolisen vuotta jotain kuumia aaltoja, mutta harvoin, ja siinä se.

Vierailija
30/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialat vaihtelee jopa tunneittain, kuukautiset loppu kertaheitolla 10 vuotta sitten!. Onko tämä vielä vaihevuosi oiretta? N60v

Vierailija
31/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks tällanenkin riesa pitää olla naisilla? Ensin täytyy kestää menkkoja vuosikymmeniä ja sitten vielä oikein veemäinen grande finale. Kauhulla odotan 😬

Koko nisäkkäiden lisääntymisjärjestelmä on typerä, kun riesat kasaantuvat vain toiselle vanhemmista. Seuraavat valtalajit olkoot kaloja tai sammakoita! 🐟🐸💪

Vierailija
32/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

43v. täällä lukee vähän jännittäen, että mitähän on luvassa. Gyne sanoi minulle, että koska kuukautiseni alkoivat hyvin aikaisin, ne myös kestävät pitkään.

Sitten jos siihen päälle tulee kamalat vaihdevuodet, niin lähes koko elämäni on kulunut tähän hormonisekoiluun. Aion kyllä kerjätä kaiken avun, minkä saan.

Vierailija
33/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda gyneä.

Samaa mieltä. Minulle on luvattu korvaushoito hikoiluun, jos katson tarpeelliseksi.

Vierailija
34/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43v. täällä lukee vähän jännittäen, että mitähän on luvassa. Gyne sanoi minulle, että koska kuukautiseni alkoivat hyvin aikaisin, ne myös kestävät pitkään.

Sitten jos siihen päälle tulee kamalat vaihdevuodet, niin lähes koko elämäni on kulunut tähän hormonisekoiluun. Aion kyllä kerjätä kaiken avun, minkä saan.

Jep, ja kaikenlainen oireilu voi alkaa vaikka kuukautiset rullaavat ihan normaalisti. Jopa 10 vuotta ennen maagista 51 vuoden ikää, jolloin niistä keskimäärin päästään. Mä olen 44. Tosiaan unilääkkeet lähtivät hemmettiin ja tilalle tuli estrogeeni, vaikka omaakin tuotantoa vielä on. 

-13

Vierailija
35/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään kaikilla ole tuollaista. Älä etukäteen sure. Voi läydä niinkuin minulla, että 47-vuotiaana vain väheni ja väheni koko vuoto, oli puolisen vuotta jotain kuumia aaltoja, mutta harvoin, ja siinä se.

Itselläni ei ole kuin otsaa loimottanut pari kertaa, ja sekin on kestänyt sekunnin/kerta.

Muuta oiregalleriaa, siedettävää, olen käynyt läpi tämän vuoden aikana, herkkyys ja hikoilu on olleet vahvimmat. Välivuotoja on ollut ajoittain jo joitakin vuosia. Menkat on vähentyneet.

Ilmeisesti munasarjat on jo melkein hoitaneet tehtävänsä. Tasan kahden kuukauden päästä on 51-v. päivä. Ehkä saan lahjaksi vapauden!

Vierailija
36/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot voivat ilmetä myös jatkuvana kuumuuden tunteena. Itselläni oli ensin kuumia aaltoja, sitten hikoilua ja toisinaan koko ajan kuuma, vähän kuin kuumeessa. Yhtä helvettiä koko elämä.

Vierailija
37/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 62-v. ja kai mulla sentään vaihdevuodet on olleet, en kyllä ole mitään huomannut. Ehkä jossain vaiheessa heräilin aamuyöllä ja oli lämmin, mutta ei mitään hikoilua. Mulla on edelleen hormonikierukka, koska vielä pari vuotta sitten edelleen kypsyi munasoluja!

T: ikinuori.

Vierailija
38/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumat aallot voivat ilmetä myös jatkuvana kuumuuden tunteena. Itselläni oli ensin kuumia aaltoja, sitten hikoilua ja toisinaan koko ajan kuuma, vähän kuin kuumeessa. Yhtä helvettiä koko elämä.

Tuo lämpöily on ihan tuttu juttu. Välillä se tosin keskittyy ns. herkkiin ruumiinosiin, mikä ei ole ollenkaan epämiellyttävää...

Suu on samaan aikaan jotenkin turta, mikä taas on.

Vierailija
39/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni esivaihdevuosia. Olen 38, ja ensimmäiset vitivalkoiset hiukset ilmestyivät päähän alkuvuodesta. Viimeiset neljät tai viidet menkat ovat olleet sellaisia, että pms-oireet alkavat jo ovulaatiosta ja itse vuoto antaa odottaa itseään. Pahimmillaan yli puolet kuusta kuluu lievän pahoinvoinnin ja epämääräisten alapääkipujen kanssa! Päälle vielä mielialaoireet niin avot, saat*na. 

Mutta voiko näin nuorelle edes tulla esivaihdevuosia? Lääkäri, nainen itsekin, ei ottanut kantaa. 

Vierailija
40/94 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samanlaisia oireita kuin AP:lla mutta hormonikorvaushoitoa en saa koska suvussa rintasyöpää.

Kun vaihdevuosioireilun lisäksi on muita sairauksia on tämä kyllä täysin laaduton vaihe elämässä.

Pahimmassa tapauksessa jatkuu jopa 20 vuotta.

En yhtään ihmettele että naisten itsemurhat lisääntyy noin 50-vuotiaana.

Minulla sama mutta hei, ei vaihdevuosista johtuvaa, vaan ihan geneettinen sekoilu ja endometrioosi.

Olen 40v ja näin on eletty teini-iästä lähtien. Päälle parit krooniset sairaudet ja olen parhaimmillanikin vain osatyökykyinen. Mutta yhteiskunnan mielestä olen täysin terve :)