en jaksa tätä vaihdevuosip***kaa
Menkat tulee miten sattuu, yleensä kolem viikon välein. Pms on jotain aivan sanoinkuvaamattoman hirveää, pahenee vaan. Kauhea ahdistus, aivosumu, niveliin sattuu, iho kuivuu. Gyne määräsi minipillerit siinä toivossa, että edes menkat loppuisivat. Niistä tuli järkyttävä päänsärky ja ahdistus paheni. Hormonikorvaushoidosta ei suostunut edes puhumaan, koska kuumia aaltoja ei ole. tää on ihan saatanasta. Ai niin ja nukkuminen tai siis sen yrittäminen on yhtä tuskaa. en oikeesti jaksa enää. miten te muut kestätte.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Miten todennäköistä on että vaihdevuodet alkavat samanikäisenä kuin omalla äidillä?
Todennäköistä. Myös oireiden voimakkuus usein samaa tasoa.
Mulla vaihdevuodet alkoi 40v,kuukautiset loppui,kuumat aallot,yö heräily puolentunnin välein.gyne antoi hormonikorvaus reseptin,käytin kymmenen vuotta,sitten ei enää uusittu reseptiä.nyt olen 64vuotias,edelleen on hikipuuskia joskus mutta ei niin pahoja.seksi halut on kyllä menneet ja paikat on kuivat vaikka käytän vagifemiä kuuriluontoisesti.
Myös palelu kuuluu vaihtarioireisiin. Toisin sanoen kuumat aallot ja palelu vaihtelevat. Jos ei yöllä herää kuumaan aaltoon, saattaa sen jälkeen herätä siihen, kun hampaat kalisevat ja joutuu etsimään päälleen lisäpeittoja. Ja sitten kierros alkaakin alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda gyneä.
Tämä. Ei mistään muusta kuin hormonikorvaushoidosta ole apua vaihdevuosioireisiin. Kyllä niitä onneksi on gynekologeja, jotka tämän ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni esivaihdevuosia. Olen 38, ja ensimmäiset vitivalkoiset hiukset ilmestyivät päähän alkuvuodesta. Viimeiset neljät tai viidet menkat ovat olleet sellaisia, että pms-oireet alkavat jo ovulaatiosta ja itse vuoto antaa odottaa itseään. Pahimmillaan yli puolet kuusta kuluu lievän pahoinvoinnin ja epämääräisten alapääkipujen kanssa! Päälle vielä mielialaoireet niin avot, saat*na.
Mutta voiko näin nuorelle edes tulla esivaihdevuosia? Lääkäri, nainen itsekin, ei ottanut kantaa.
Voi tulla. Mulla alkoi esivaihdevuodet 40 tai silloin todettiin, mutta oireita oli ollut jo aiemmin. En vain osannut yhdistää niihin. Verikokeesta pystytään helposti toteamaan onko premenopaussi alkanut. Nyt olen 49-vuotias ja tyhjennysvuoto tulee joka kuukausi ja elämä muutenkin helpottanut. Mutta syön edelleen hormonikorvaushoitoa koska jos lopetan palaavat oireet. Mulla kuumat aallot eivät olleet pelkkää kuumottamista vaan pää valui noroina hikeä vaikka olin paikallani ja niitä aaltoja tuli jatkuvasti kellon ympäri, ei vain öisin. Kierto oli mitä sattui, välillä saattoi olla kuukautiset puoli vuotta pois ja sitten tuntui että tuli kaikki kerralla kun taas alkoivat. Nukkuminen oli mahdotonta ja mielialat vaihtelivat. Jos en olisi saanut lääkitystä en varmasti olisi jaksanut elää. Mua ärsyttää kun toiset vähättelevät oireita, kun heillä ei ole ollut vastaavia. Näissä kun on sama, kuin elämässä yleensäkin, että tasan ei mene.
Juurikin tuo mitä muutkin jo sanoneet: vaihda gyneä. Kysele tutuilta tai googlaa omalta seudulta joku joka ymmärtää asioita.
Ensi vuoden puolella pitäisi tulla hormoniton lääke kuumiin aaltouhin, parikin erilaista kliinisissä testeissä. Asiasta kertoi gyneni joka mukana toisen lääkkeen kehittämisessä (sen joka tulee tokana markkinoille).
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaihtoehtoja sinulla, ap, on?
Sitä just mietin. Gynen vaihtaminen on varmaan nyt ensin se paras vaihtoehto ja yritän saada hormonikorvaushoidon ja katsoa miten se toimii.
Liikuntaa harrastan, syön suht terveellisesti, olen hoikka ja yritän muutenkin pitää itsestäni huolta. Kaiken maailman mindfulnessit ja meditaatioharjoitukset on käytössä. Mitä en jaksa, on ruokavalion karsiminen. Siis nämä mitä joku ehdotti, että vehnä, sokeri, kofeiini, alkoholi jne kokonaan pois. Tässä kurjuudessa jos vielä ajoittaimem suklaa ja viinilasillinen sekä aamukshvi pitäisi jättää pois, niin en usko että elämänlaatuni siitä ainakaan paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Ksm, liikunta ja aika. Voi kokeilla lisäksi muita luontaistuotteita, menoforcea, serelys yms.
Luontaistuotteet on kokeilut aikaa sitten läpi. Mikä on ksm? t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää p*skaa kyllä.
Hormonikorvaushoidon sain, kun sanoin että v*tuttaa koko ajan ihan kaikki, kuukautiset tulevat miten sattuu, ja kuumat aallot pahimmillaan/parhaimmillaan 4 kertaa tunnissa.
Mutta ärsyttävintä on kyllä se, että nyt tulee runsas "tyhjennysvuoto", joka kestää 5 päivää.
Aiemmin kuukautiset kestivät 3 päivää, ja olivat todella runsaat.
Ja ferritiini mulla oli viimeksi mitattaessa 9. 🙄Kyllä alkaa olla arvot jo sitä luokkaa että ei taida enää rautatalisä auttaa.
No mikä on vaihtoehto? Mulla on vieläkin matalampi ferritiin, mut lääkärin mielestä ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tämä paska alkoi 53-vuotiaana ja jatkuu edelleen.
- n67v -Oujee. Mulla alkoi vaihtarioireilu 10 vuotta nuorempana ja ei paljon naurata jos vielä 57-vuotiaanakin saa kärsiä.
Karmiva ajatuskin, että tätä vittusaatananpaskaa pitäisi sietää vuosikymmen tai jopa kaksi. Pari-kolme vuottakin on ollut liikaa eikä taatusti vielä ole edes saanut "nauttia" niistä parhaista paloista koska menkatkin vielä jatkuu..
N46
(ja vinkiksi muille, että rautalisästä voi saada ainakin jonkinlaista jeesiä, itsellä helpottaa osaa oireista kummasti kun vetäisee rautakuurin vaikka hemppa- tai ferritiiniarvoista ei ole mitään tietoa)
Ei se rautalisäkään herkkua ole. Pas*ka vuoronperään ruikulia ja ummetusta,paha olo koko ajan ja metallin maku suussa,kaikki nämä normaaleja sivuvaikutuksia mutta aivan perseestä.
Okei, suo siellä vetelä täällä. Onneksi mulla ei mene maha sekaisin vaikka lisärautaa sen pillerin verran päivässä otankin aina tuollaisen 2-3kk:n kuurin.
Ja suu nyt tuntuu (esi)vaihtariaikana kummalta jo muutenkin kun sekin kuivuu välillä kuin sahara ja välillä se on kuin turta ja sitten vielä kivasti tulee ientulehdusta joka on ihan synkronoitu kierron kanssa, vaikka se kierto alkaa jo aika epämääräinen olla.
Silti sen tietää, että jahans menkat alkaa sitten päivänä x koska tänään iski ientulehdus tai ainakin joku vastaava suuongelma. Tuo nimittäin menee myös ohi ihan päivässä kahdessa eikä hammashygieniassa ole mitään vikaa eikä edes muutosta vaan ihan yhtälailla sitä pesee, lankaa ja purskuttelee joka päivä.
Samoin tuo kierronkulku vaikuttaa näköön eli elämä lukulasien kanssa on ihan yhtä temppuilua (ja muutenkin ne on tosi hankalat) kun yhtäkkiä ei näe niidenkään kanssa muka kunnolla ja sitten taas niillä näkeekin parin päivän päästä ja välillä on jopa päiviä että ilman lasejakin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itselläni esivaihdevuosia. Olen 38, ja ensimmäiset vitivalkoiset hiukset ilmestyivät päähän alkuvuodesta. Viimeiset neljät tai viidet menkat ovat olleet sellaisia, että pms-oireet alkavat jo ovulaatiosta ja itse vuoto antaa odottaa itseään. Pahimmillaan yli puolet kuusta kuluu lievän pahoinvoinnin ja epämääräisten alapääkipujen kanssa! Päälle vielä mielialaoireet niin avot, saat*na.
Mutta voiko näin nuorelle edes tulla esivaihdevuosia? Lääkäri, nainen itsekin, ei ottanut kantaa.
Voi tulla. Mulla alkoi esivaihdevuodet 40 tai silloin todettiin, mutta oireita oli ollut jo aiemmin. En vain osannut yhdistää niihin. Verikokeesta pystytään helposti toteamaan onko premenopaussi alkanut. Nyt olen 49-vuotias ja tyhjennysvuoto tulee joka kuukausi ja elämä muutenkin helpottanut. Mutta syön edelleen hormonikorvaushoitoa koska jos lopetan palaavat oireet. Mulla kuumat aallot eivät olleet pelkkää kuumottamista vaan pää valui noroina hikeä vaikka olin paikallani ja niitä aaltoja tuli jatkuvasti kellon ympäri, ei vain öisin. Kierto oli mitä sattui, välillä saattoi olla kuukautiset puoli vuotta pois ja sitten tuntui että tuli kaikki kerralla kun taas alkoivat. Nukkuminen oli mahdotonta ja mielialat vaihtelivat. Jos en olisi saanut lääkitystä en varmasti olisi jaksanut elää. Mua ärsyttää kun toiset vähättelevät oireita, kun heillä ei ole ollut vastaavia. Näissä kun on sama, kuin elämässä yleensäkin, että tasan ei mene.
Niinpä. Lisäksi sieppaa suunnattomasti se monien leuhottajien omahyväisyys kuinka heillä ei ole mitään ongelmaa vaihtareista, koska he ymmärtävät harrastaa liikuntaa ja elää muutenkin terveellisesti.
Itsekin liikun paljon, elän terveellisesti enkä ole ylipainoinenkaan mutta niin vaan nämä vaihtarioireet on aivan yhtä hellvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, vaikka näyttäis siltä, että menkat ovat nyt loppuneet kokonaan. Järkyttävä ketutus ja väsymys, hikoilu kuin vesiputous, seksihalut vähenneet..mikään salvia tai muu luontaistuote ei auta yhtään. kai sit pitää hakee lääkäriltä reseptiä.
Itseasiassa vaihdevuosien eli menopaussin määritelmä on juuri se, että kuukautiskierto loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Miks tällanenkin riesa pitää olla naisilla? Ensin täytyy kestää menkkoja vuosikymmeniä ja sitten vielä oikein veemäinen grande finale. Kauhulla odotan 😬
Menkkojen kestäminen oma valinta, ne saa kyllä pois. Itsellä ei pian ole ollut 20 vuoteen.
Gynekologeja on monenlaisia, aatteiltaan ja jopa tietämystasoltaan - vai lieneekö auttamishaluttomia, kokemusta on. Eli kannattaa ehkä käydä hakemassa toinenkin mielipide jos elämänlaatu sakkaa eikä apua heru.
Itsellä ei hirmu paha vaihtariaika ole ollut, mutta entisestä palelijasta tuli kyllä kuumakalle!
Itsellä harmittaa erityisesti se, että mies ei tajua, kuinka kuuma minulla on. Kesä-aikaankin pitäisi olla ikkunat kiinni, ettei häntä palele.
Niinpä kuljetaan välillä peräkanaa aukomassa ja sulkemassa parvekkeen ovea ja ikkunoita.
1. Etsi oikea gyne
2. Ota kierukka ja estrogel
3. Syö vuosi lisärautaa reilusti
Nostan vanhaa ketjua koska muistin lukeneeni tämän ja tyytyväisenä ajatellut että onneksi omat vaihtarini ei ole tuollaiset.
Vähänpä tiesin ja varsinkaan arvasin kuin nopeasti se muuttuu. Nyt sitten on mullakin menkat kahden viikon välein vaikka näistä saatanoistahan piti vihdoin päästä kokonaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten todennäköistä on että vaihdevuodet alkavat samanikäisenä kuin omalla äidillä?
Todennäköistä. Myös oireiden voimakkuus usein samaa tasoa.
Great. Oma äiti oli aivan seinähullu vaihtari-iässä..
Mullakin on pilde ihan hiekkapaperia! Ja istumatyössä, olen kääntäjä. Kääk sentään.
Rautaa saa nykyään suusuihkeena, välttyy vatsavaivoilta. Ei mitään halpaa.