Olenko kohtuuton? Toisen omaisuuden tärvely lapsen toimesta
Asun itse aika pienessä kerrostalokaksiossa, joten olen säilönyt lapsuuden kotini vanhaan huoneeseen erilaisia tavaroitani. Yksi arvokkaimmista esineistä on aikuisten keräilynukkekoti, johon ostin kymmenen vuotta sitten noin 2000 eurolla arvokkaita nukkekodin keräilyesineitä. Nämä ovat ainutlaatuisia uniikkikappaleita, joita ei todellakaan saa mistä vaan. Kokoelmaani kuului muun muassa monia hyvin pieniä lasisia, käsintehtyjä nukkekodin koriste-esineitä ja lasikannuja.
Kävin eilen lapsuuden kodissani ja sattumalta kävin myös omassa vanhassa huoneessani. Kurkistin myös vanhasta tottumuksesta rakkaaseen keräilynukkekotiini. Hämmästykseni olikin melkoinen, kun huomasin, että koko nukkekoti oli myllätty. Kaikki tavarat olivat sekaisin, joitain tavaroita puuttui ja yksi koristelasikannu oli säpäleinä nukkekodin lattialla. Kysyin tietenkin heti isältäni mitä oli tapahtunut. Hän kertoi, että oli antanut naisystävänsä 3,5-vuotiaan lapsenlapsen leikkiä nukkekodilla. Sanoin tietenkin tähän tietoon, että kyseessä on keräilynukkekoti, joka ei ole tarkoitettu lasten leikeille. Kerroin, että koko nukkekoti on myllätty, tavaroita puuttuu ja esineitä on rikottu.
Yllättäen isäni suuttuikin minulle asiasta! Hän huusi vihaisena, että liioittelen asioita, että mitään tavaroita ei puutu eikä mitään ole rikottu. Vein hänelle käteen rikotun lasikannun sirpaleet. Edelleen hän oli sitä mieltä, että tapahtunut oli täysin ok. Naisystävän 3,5-vuotias lapsenlapsi oli kuulemma halunnut leikkiä nukkekodilla, eikä hän ollut hennonnut poikaa kieltää.
Mitä mieltä olette? Olenko kohtuuton? Olen todella pahoillani asiasta ja oloni on petetty.
Kommentit (210)
Minun isäni lahjoitti kaikki lapsuuden leluni ja tavarani uuden naisystävänsä lapsenlapsille. Kysymättä mitään minulta. Että joo, onhan näitä. Kyllä otti vähän aikaa pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Et voi pitää toisen ihmisen kotia museona omille tavaroillesi. Isälläsi on oikeus elää omassa kodissaan, pyytää sinne hänelle tärkeitä ihmisiä.
Se sinun entinen huoneesi sijaitsee isäsi kodissa ja hän on antanut tavaroidesi olla hyvää hyvyyttään. Sinun pitäisi olla kiitollinen, jos jotakin.
On selvää,että normaalisti nukkekoti lestää leikit ja sellainen kiinnostaa pientä lasta. Isäsi ei varmasti ole tiennyt, miten tyhmästi olet rahasi sämplännyt eli johonkin nukkekodin ylikalliisiin kalusteisiin.
Mielestäni sinä olet kohtuuton.
Olen kohtuuton vaikka en edes suuttunut, vaan ainoastaan isäni suuttui! Sitä paitsi omistan osan tästä asunnosta! Äitini on kuollut ja teknisesti ottaen talon omistaa kuolinpesä. Isälläni on leskenasumisoikeus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nukkekoti aikuisella? Mee hoitoon.
Kummempiakin tavaroita keräillään, kuin mini kokoisia nukkekotien laadukkaita tuotteita.
Tuon nukkekodin tavarat ovat ap:lle keräilykohde, eikä ole keräilytavarat
ole mitään halpaa muovia.
Ihmiset keräilevät monenlaisia asioita, ja käyttävät keräilyyn runsaastikin rahaa.
Näkee että kommentoija on lähtöisin tyhmästä ja sivistymärtömästä kodista.
Totaalinen pösilö olet.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi ei ole myöskään ajatustenlukija, joka olisi etukäteen tajunnut, että nukkekoti ei ole leikkimiseen vaan aikuisen keräilykokoelma.
Normaali isä olisi voinut vaikka ottaa puhelimen kauniiseen käteensä ja soittaa pirauttaa ap:lle, sopiiko taaperon leikkiä hänen tavaroillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni lahjoitti kaikki lapsuuden leluni ja tavarani uuden naisystävänsä lapsenlapsille. Kysymättä mitään minulta. Että joo, onhan näitä. Kyllä otti vähän aikaa pattiin.
Uskon kyllä! Todella törkeää käytöstä!
Itse olen siis oikeastaan loukkaantunut siitä, että isäni raivostui minulle asiasta. Itse vain kerroin mitä oli tapahtunut. En raivonnut tai syyttänyt ketään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluatko sinä säilöä kodissasi esim. isäsi tavaroita, ap?
Mitäköhän te tuumaisitte, jos ap:n kotona olisi vaikka isän antiikkikirjoja ja hän olisi antanut ne uuden miehensä lapsen räävittäviksi? Vähän repii sivuja sieltä täältä, mitä se haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siis oikeastaan loukkaantunut siitä, että isäni raivostui minulle asiasta. Itse vain kerroin mitä oli tapahtunut. En raivonnut tai syyttänyt ketään.
Ap
Noh, minä ainakin ymmärrän sinun harmituksesi. Isälläsi on defenssit päällä, kun niin suuttui. Huonot tunnetaidot, kuten monella "vanhuksella".
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni vaimo taas heitti kaikki lapsuudentavarani roskiin. Iso talo, jossa oli kyllä tilaa niille, mutta kuulemma hän ei aikonut niitä kodissaan pitää. Sain eräänä päivänä tekstarin, että klo 18 kaikki vanhat tavarani lähtee roskiin, voit hakea ne sitä ennen. Olin töissä ja sain luettua tuon viestin työn takia vasta kuuden jälkeen ja roskissa olivat jo silloi , oli kuulemma oma syyni etten tullut hakemaan niitä kun mahdollisuus oli. Vaikka hän tiesi hyvin, että vaikka en olisi ollut edes töissä niin autottomana ja ajokortittomana on aika vaikea lähteä tunnin varoitusajalla toiseen kaupunkiin hakemaan tavarakuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten sun kaverin lapsi rikkoi sen keräilyharvinaisuus-Barbien. Hitsi että pitääkin olla huono tuuri!
Hahhah! No se oli kyllä joku muu kuin minä! :D
Mulla muuten on varmaan 50-100 huonokuntoista barbienukkea, vaalenpunainen Barbie -avoauto ja kaksi Barbie taloa myös siellä mun huoneessa! :D Mielessäni itseasiassa juuri tänään kirosin sitä, että miksi se 3-vuotias ei voinut leikkiä niillä! :D Ne voi mun puolesta vaikka tuikata tuleen! :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni vaimo taas heitti kaikki lapsuudentavarani roskiin. Iso talo, jossa oli kyllä tilaa niille, mutta kuulemma hän ei aikonut niitä kodissaan pitää. Sain eräänä päivänä tekstarin, että klo 18 kaikki vanhat tavarani lähtee roskiin, voit hakea ne sitä ennen. Olin töissä ja sain luettua tuon viestin työn takia vasta kuuden jälkeen ja roskissa olivat jo silloi , oli kuulemma oma syyni etten tullut hakemaan niitä kun mahdollisuus oli. Vaikka hän tiesi hyvin, että vaikka en olisi ollut edes töissä niin autottomana ja ajokortittomana on aika vaikea lähteä tunnin varoitusajalla toiseen kaupunkiin hakemaan tavarakuormaa.
Kiva kiva... Mikä näitä vaivaa? Eivät ainakaan yritä rakentaa mitään onnellista uusperhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kiva... Mikä näitä vaivaa? Eivät ainakaan yritä rakentaa mitään onnellista uusperhettä.
Ei hän yrittänytkään mitään onnellista uusperhettä rakentaa vaan päinvastoin halusi eroon minusta kun olin aikuinen, oli ilmeisesti hammasta kiristellen odotellut että täysi-ikäistyn ja asun omassa asunnossani ja sitten minut voisi vähän kuin poistaa heidän elämästä kun en enää ole lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olet kohtuuton siinä, että säilytät näin arkoja tavaroita toisen kodissa ja oletat muiden varovan niitä. Jos nukkekoti itsessään on liian iso asuntoosi, voisit ainakin pakata ne arat sisustusesineet mukaasi.
Kyseessä on siis kuolinpesän omistama paritalo ja olen kuolinpesän osakas. Teknisesti ottaen siis omistan 1/4 osaa tästä kohutusta asunnosta. :D Isäni asuu talossa lesken asumisoikeuden perusteella.
Mutta tämä ei oikeastaan ollut se pointti, vaan se kun isäni raivostui, kun kysyin asiasta häneltä. Itse en siis raivonnut, en syytellyt ketään tilanteesta. Sanoin vielä isälle, että syy on varmaan minun kun pidin tavaroita huoneessani. Ja silti hän raivostui ja karjui minulle, vaikka olin asian johdosta ainoastaan surullinen.
Kysymys kaikille teille, joiden mielestä en saisi olla asiasta (edes) surullinen: ettekö te omista mitään sellaisia esineitä, joiden tuhoamisesta olisitte pahoillanne? (Vaikka itse olisitte syypää (tai osa syypää) niiden tuhoutumiseen?)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi pitää toisen ihmisen kotia museona omille tavaroillesi. Isälläsi on oikeus elää omassa kodissaan, pyytää sinne hänelle tärkeitä ihmisiä.
Se sinun entinen huoneesi sijaitsee isäsi kodissa ja hän on antanut tavaroidesi olla hyvää hyvyyttään. Sinun pitäisi olla kiitollinen, jos jotakin.
On selvää,että normaalisti nukkekoti lestää leikit ja sellainen kiinnostaa pientä lasta. Isäsi ei varmasti ole tiennyt, miten tyhmästi olet rahasi sämplännyt eli johonkin nukkekodin ylikalliisiin kalusteisiin.
Mielestäni sinä olet kohtuuton.
Tämä muuttaa tilannetta vähän kyllä, jos kerran omistat puolet. Mutta toisaalta leskellä on hallintaoikeus koko asuntoon ja sen asumisirtaimistoon. Toki hallintaoikeus ei oikeuta tahalliseen tuhoamiseen.
Olen kohtuuton vaikka en edes suuttunut, vaan ainoastaan isäni suuttui! Sitä paitsi omistan osan tästä asunnosta! Äitini on kuollut ja teknisesti ottaen talon omistaa kuolinpesä. Isälläni on leskenasumisoikeus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olet kohtuuton siinä, että säilytät näin arkoja tavaroita toisen kodissa ja oletat muiden varovan niitä. Jos nukkekoti itsessään on liian iso asuntoosi, voisit ainakin pakata ne arat sisustusesineet mukaasi.
Kyseessä on siis kuolinpesän omistama paritalo ja olen kuolinpesän osakas. Teknisesti ottaen siis omistan 1/4 osaa tästä kohutusta asunnosta. :D Isäni asuu talossa lesken asumisoikeuden perusteella.
Mutta tämä ei oikeastaan ollut se pointti, vaan se kun isäni raivostui, kun kysyin asiasta häneltä. Itse en siis raivonnut, en syytellyt ketään tilanteesta. Sanoin vielä isälle, että syy on varmaan minun kun pidin tavaroita huoneessani. Ja silti hän raivostui ja karjui minulle, vaikka olin asian johdosta ainoastaan surullinen.
Kysymys kaikille teille, joiden mielestä en saisi olla asiasta (edes) surullinen: ettekö te omista mitään sellaisia esineitä, joiden tuhoamisesta olisitte pahoillanne? (Vaikka itse olisitte syypää (tai osa syypää) niiden tuhoutumiseen?)
Ap
Onko isälläsi tapana suuttua vai oliko tämä eka kerta? Onko hän huutanut aiemminkin vai ei juuri ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen toimesta? Suomi ei ole äidinkielesi?
Mikä tuossa on siis mielestäsi väärin? Miten se sinusta pitäisi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noh, minä ainakin ymmärrän sinun harmituksesi. Isälläsi on defenssit päällä, kun niin suuttui. Huonot tunnetaidot, kuten monella "vanhuksella".
Kiitos! <3
Isäni on itseasiassa joskus ennenkin muistaakseni suuttunut tällä lailla oudosti. Rakastan kyllä isääni yli kaiken ja olemme tosi läheisiä. Lapsena ihan palvoin häntä melkein jumalasta seuraavana. :D Olin tosi isän tyttö.
No, kai se vain on niin, että kukaan meistä ei ole täydellinen. Isälläni vaikutti tosiaan olevan defenssit päällä tässä asiassa. Ehkä hän tunsi pikkuisen huonoa omaatuntoa ja siksi suuttui? Tiedä häntä.
Ap
Miksi pitää näitä satuja vääntää?
Jos olet ostanut noita kalliita tavaroita monella tonnilla ihan muutama vuosi sitten, niin miksi ihmeessä veit ne säilytykseen isäsi luokse? Mikset pidä mokomia kotona.
En ole koskaan kuullutkaan aikuisten keräilynukkekodeista. Olen aika varma ettei moni muukaan ole. Todellisuudessa joku pieni lapsi on vain leikkinyt sinun lapsuudenkotiisi jättämälläsi lelulla. Ei suinkaan tärvellyt tai sotkenut, vaan leikkinyt. Ei varmasti ole tullut isällesi mieleenkään, että siellä lelutalossa on pieniä lasiesineitä. Eihän siinä ole oikein mitään järkeä, kun kerran nukketalosta edelleen puhutaan.
Kyllä, olet täysin kohtuuton.
Siellähän oli vain lasikannu ja jotain pientä rikki ja muuten vähän sotkettu. Miksi väität että koko talo on tuhottu?
Siivoa se ja hanki uusi kannu jos sellaisen tarvitset. Tai hae kotivakuutuksesta korvaus jos niin arvokas on.
Isälläsi meni varmaan hermo kun itket että nyt se kakara hajotti kahden tonnin kannun.
Jokin aika sitten sun kaverin lapsi rikkoi sen keräilyharvinaisuus-Barbien. Hitsi että pitääkin olla huono tuuri!