Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytännössä pääsit sairaseläkkeelle? Pitikö tehdä jotain radikaalia?

Vierailija
05.10.2023 |

Miehelläni on useita perussairauksia, ja fyysinen ja psyykkinen kunto alenee koko ajan, eläkkeeseen on vielä muutama vuosi.
Hän on nykyisessä työssään ollut lähemmäs 30 vuotta, sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta vuorotyötä.
Viimeisten vuosien aikana on sitten niitä sairauksia alkanut tulla, ja mies ei ole enää henkisestikään sama mies jonka kanssa naimisiin menin 23 vuotta sitten.
Viime vuodet on menneet lääkäreissä hypäten, sairaslomia todella usein, mutta nykyään eivät anna kuin muutaman päivän kerrallaan vaikka mitä olisi käynyt. Työpaikalla on asiaa yritetty auttaa siten että työaikaa on hiukan laskettu ja yövuoroja on enää harvoin.

Tämä stressaa minuakin todella paljon, minä pelkään koko ajan, että milloin töissä sattuu jotain, tai kotona vaan sekoaa, tulee joku psykoosi kun psyyke pragaa lopullisesti, tai ottaa ja kuolee johonkin slaagiin ja jään ala-ikäisten lasten kanssa leskeksi.

Tekisi mieli itse ottaa hänen lääkäreihinsä yhteyttä, ja kertoa minkälaista kotona oikeasti on katsoa hänen kärsimystään, ja että miten hän on muuttunut siitäkin minkälainen oli vaikka 10 vuotta sitten.
Mies odottaa että työterveyslääkäri tekisi B-lausunnon ja suosittelisi eläkettä, mutta en tiedä tekevätkö ne pyytämättä koskaan sellaista. Jos minä olisin hän, olisin itse täytellyt hakemuksen jo aikoja sitten.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei sairastuta ollenkaan

Ei ole työn syy etta hankki itselleen sopimattoman duunin

Kyllä tuollainen työ sairastuttaa, ihan tutkitusti. Pitkät työvuorot on terveydelle erittäin vaarallisia, varsinkin kun koko ikänsä on tehnyt. Ja henkisesti työ on myös raskasta, koskaan ei ole mitään positiivista, pelkkää elämän nurjaa puolta päivästä toiseen toinen toistaan surullisempia kohtaloita, minä en tekisi tuota työtä vuottakaan, mutta hänellä on ollut perheen elättäjän taakka ja velvollisuudentunto. Ei ole voinut tyhjänpäällekään heittäytyä. Olen parhaani mukaan yrittänyt auttaa ja tukea. Olen jopa sanonut nyt, että jäät vaan pois, irtisanoudut, kyllä me jotenkin pärjätään. Mutta viime talvi oli niin paha, että ei uskalla millään kun on vielä lapsia kotona.

Mikä ammatti?

Vierailija
22/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikää on noin 60, ja laaditaan huolellinen B-lausunto tarvittavin erikoisalakonsultaatioin, saattaa saada suoraan eläkkeen.

Jos sairauspoissaoloja ei ole kovin paljon tai ikäkriteeri ei täyty, on syytä ruveta oikeasti olemaan sairauslomalla silloin, kun on työkyvytön. Se on ennen kaikkea oikein henkilöä itseään kohtaan, jotta terveydentila ei väkisin työssä olemalla heikkene. Lisäksi sitä kautta myös kertyy vakuutuslaitoksen edellyttämä näyttö työkyvyttömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla