Mitä te ehditte tehdä tavallisen työpäivän jälkeen?
Tai ennen, jos menette iltavuoroon? Olenko ainoa josta tuntuu mahdottomalta ehtiä normityöpäivänä myös nukkua riittävästi eli n 8h ja tehdä vapaalla omiakin juttuja riittävästi eikä vain palautua työpäivästä, valmistautua seuraavaan ja tehdä välttämättömät ettei koti muutu ihan kaaokseksi (tai se kyllä on jo).
Kommentit (141)
Oon aika paljon Tik Tokis ja teen iltaisin livee
Yleensä mieheni vie minut johonkin IHQ uun ravintolaan syömään jos oon down
Käyn lähes joka päivä lenkillä 12 tuntisen työpäivän jälkeen. Teen perheelleni ruoan ja loppuilta somessa. Siinähän se.
Katsotaanpas... tänään töiden jälkeen söin välipalaa ja otin pienet päikkärit. Sitten tehtiin miehen kanssa makaronilaatikkoa ja sen valmistumista odotellessa katsottiin eilisen snookermatsin loput. Syödessä katsottiin matkailusarjaa Madagaskarilta. Tiskit ja pyykit koneeseen ja Elämäni biisi pyörimään. Sitten iltakävelylle ja iltapalalle. Nyt katsellaan vielä snookeria ja valmistaudutaan yöpuulle. Perusrento maanantai.
Ulkona jotain puuhastelen nyt kun vielä valoisaa mutta kun kellot siirtyy taas ikävä kyllä talviaikaan sisällä kotijuttuja, käsitöitä ja netissä. Pitkä pimeä talvi taas edessä.
8h työpäivän jälkee, jossa vaihees joutuu luovuttaa omaa aikaansa kodin ylääpitoon (vaiha roskapussit, tiskaa, pyykkää, jne./tms.), ja joinai päivinä tätä aikaa joutuu luovuttaa enemmän, joinai taas vähemmän, mutta näistä huolimatta, aikaa kyllä jää hyvin moneen asiaan, näiden kodin ylläpito hommienkin jälkee, ennenkuin menee taas koisii.
Mutta siis, mitä ehtii tehä niin, se riippuu siitä mitä haluu ehtiä tehdä, miten paljon sille varaa aikaa, ja onko elämässä muita tekijöitä, joiden takia se miten paljon pystyy varaa aikaa, on erittäin pieni määrä. Ja se että mitä minä ehdin tehdä niin, jos ei kodin ylläpitoon lasketa ruokakaupassa käyntiä niin se on yksi juttu mitä tehä, ja sen jälkee mitä teen niin tapahtuu oman fiiliksen mukaa, ja sen mukaa mitä tekemistä/harrastuksia on kotia hankkinu, koska olen aikalailla koti-ihminen, enkä täten käy kodin ulkopuolella kovin usein harrastamassa mitään, ellei se ole tarpeen.
Netistä löytyy monia listoja erinlaisista harrastuksista mitä on olemassa, jota voi harrastaa myös kotona jos niikseen haluaa. Ja täten päätin jakaa yhden listan harrastusvaihtehdoista, näin esimerkkinä https://simple.wikipedia.org/wiki/List_of_hobbies (lista oli monia vuosia sitten paljon pidempi ja sitä on muokattu välillä koska se että mikä/mitkä kaikki asiat määritellään harrastukseksi, on ollu vaikeeta ja sen on jakanu myös asiantuntijoiden mielipiteitä)
Teen 24/7 töitä
Päivällä tilailen uusia vaatteita asiakkaille
Otan vähän viiniä ja valmistelen illan sessiota varten
postitus vie paljon aikaa, mutta se menee viinillä
illalla ja yöllä teen työt
Olen eläkkeellä. Vapaata on koko päivä. Yritän tehdä kaiken hidastetusti, että saan ajan kulumaan. Mutta eihän se kulu millään. Aamukymmeneen mennessä kaikki on tehty. Kotityöt ja kävelyt. Sitten alan odottaa iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpas... tänään töiden jälkeen söin välipalaa ja otin pienet päikkärit. Sitten tehtiin miehen kanssa makaronilaatikkoa ja sen valmistumista odotellessa katsottiin eilisen snookermatsin loput. Syödessä katsottiin matkailusarjaa Madagaskarilta. Tiskit ja pyykit koneeseen ja Elämäni biisi pyörimään. Sitten iltakävelylle ja iltapalalle. Nyt katsellaan vielä snookeria ja valmistaudutaan yöpuulle. Perusrento maanantai.
Ap halusi tietää myös nukkumisesta. Menen nukkumaan klo 23-24 ja herään 7-8. Etätöissä kun olen, työpaikalle ei tarvitse siirtyä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näistä vastauksista läheskään kaikkia, enkä etenkään niitä, jotka vastaa: "töiden jälkeen käyn heti suihkussa, kuivattelen, teen ruuan, vien koirat illalla". Wtf oikeesti? (Ei tulis mieleenkään mennä suihkuun, kun koira on lounaasta asti odottanut kusitaukoa.) Itse vien koiran heti kun herään, käyn pissattamassa lounaalla ja vien pikapissalle klo17 kun tuun töistä. Sitten pakko saada tehtyä syötävää, mihin menee vähintään tunti, koska en eineksiä käytä. Sen jälkeen 1-2h koiralenkki, jonka jälkeen kova kiire pakata aamuksi tavarat, aamupala, lounas, vaatteet, koiran kahdet aktivoinnit ja ladata aamukahvi. Joskus harvoin ehdin katsoon esim 30min Enskareita kun syön. Olen n iloinen jos pesujen ja koiran iltapissan jälkeen olen klo23.15 sängyssä. Harvemmin.
Jos luovut koirasta, niin siinä on yksi ratkaisu, mikä tuo sullle enemmän vapaa-aikaa. Toinen keino on alkaa tilaamaan luonas ravintolasta, jolloin ei tarvi itse kuluttaa aikaa sen tekemiseen, sekä tuotteiden keräämiseen kaupassa. Tai tilaa ruokaostokset kotiovelle (meilummin viikon satsi vaikka kerralla ettei joudu maksaa niin usein toimituskuluja, jne.), koska monet s-marketit, prismat, k-kaupat, jne. järjestää näitä palveluita, jolloin sulla ei kulu aikaa kaupassa käyntii, ja näin jää aikaa muuhun. Ja kolmas keino on se, että teet lyhyempii koiralenkkejä.
Kun pääsee neljältä töistä niin ensin kauppaan ja alkoon, sitten äkkiä känni päälle ja ruokaa sekä netissä roikkumista kunnes nukahtaa.
2-3 tuntia seuran treeneissä matkoineen. Arki-iltoisin muuten kokkaan, ehkä pesen pyykkiä ja katson tv/youtube. En nuku 8 tuntia yössä, vaan ennemmin reilu 6 tuntia.
Syödä, siivota, harrastaa seksiä, telkkarin katsomista. Siinä se.
Eilen meni niin että lagasin suurimman osan työpäivästä puolikoomassa palavereja ja lopulta sain rutistettua pari puhelua kokousjärjestelyjä. Sitten tein kanawokkia ja riisiä, mies lähti tytön kanssa treeneihin ja tein toisen tytön kanssa porkkanakakkupellillisen. Pyyhin pölyjä, siivosin keittiön, ja lösähdin loppuillaksi tellun ääreen. Ed. vkl meni lasten harrasteleirivanhempana, la lähdettiin 6.00 ajamaan ja su klo 8 hallille. Hiukan myöhemmin kahvittelemaan kaverin kanssa (asuu tuolla toissella paikkakunnalla), söin, menin uimaan itse/sosialisoimaan harrastusvanhempien kanssa, treenit kun loppui 15.30 ja kotiin seiskaksi. Matkalla syötiin noutopöydästä. Nukkumaan 22.
Tänään vasta sain purettua loput kamat laukusta, pesin työpäivän aikana koneellisen pyykkiä, samalla neuvottelut rullasi. Lounastunnin vietin gynella joka epäonnistui kierukan laitossa. Rupesin itkemään vastaanottopöydällä koska sattui ja väsytti ja en jaksanut sitä epäonnistumista ja säädsääd.
Nyt lähdössä työmatkalle, josta palaan jo huomenna illalla. Oma harrastus jää tältä päivältä. Huomenna ehkä ehdin kuoroon illalla. Hapottaa. Burnout kolkuttaa jos ei tää tästä.
Teen etätyötä. Ensin 4 tuntia 8-12, sitten syön lounasta, käytän koiran pissalla ja käväsen kaupassa, jos on tarve. Seuraavan työrupeaman pidän n. 13-16.30, sen jälkeen valmistan yhteisen päivällisen kotiin palaaville, pesen pyykkiä ym. kotityöt ja käytän koiran. Vapaa-aika/oma aika alkaa sitten päivällisen jälkeen ja kuudesta nukkumaanmenoon voin vaikka rötköttää sohvalla, mutta usein tulee tehtyä pihatöitä tai lähdettyä porukalla ulkoilemaan tai ostoskeskukseen, mitä milloinkin. silloin kun lapsi oli pieni, olin toimistolla ja lapsi hoidossa ja työpäivän jälkeen alkoi lapsen aika / perheaika, oma aika oli kutistunut johonkin puoleen tuntiin päivässä vessassa istuessa. Aika aikaansa kutakin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ehdi juuri mitään. Eikä enää jaksakaan töiden jälkeen. Epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa jokainen päivä alkaa yleensä eri aikaan, työpäivät kestää 12-16h ja seuraava työvuoro alkaa heti 9-11h päästä siitä kun edellinen loppuu. 20 vuotta takana tätä pashkaa ja nyt alkaa olemaan voimat loppu.
Jos on 16h päiviä, viikon työt tulee tehtyä 3 päivässä. Vuorotyössä on yleensä sen jälkeen muutama pv vapaata. Joskus jopa 8 jos seuraava lista alkaa myös vapaaputkella.
Liippas kyllä läheltä minunkin päivää
Salilla tai lenkillä, maalaan tai piirrän. Illalla Netflix, olen kavereiden tai perheen kanssa. Tai rötkötän sohvalla välillä ja olen täällä 😃.
Olen asianajajayrittäjä ja päivät vaihtelee tosi paljon.
Onneksi yrittäjänä saan vaikuttaa työaikoihin (jos ei ole salipäivä), joten heräilen vasta n 8 pintaan ja vähintään tunti menee, että saan silmät auki ja pään toimimaan. Mutta sitten alkaakin.
Pyrin pitämään etäpäiviä vähintään 2 viikossa, mutta aina ei onnistu. Olen kaikkein tehokkain etäpäivinä. Tuolloin työaika yleensä 9.30 - 18 tai 20. Toimistopäivinä olen toimistolla klo 11 ja lähden klo noin klo 18. Illalla vielä sposteja ja mahdollisesti puheluita. Oikeuspäivät sitten soveltaen.
Asiakastapaamiset pyrin järjestämään aina vasta klo 12 jälkeen. En ole aamuisin parhaimmillani.
Viikonloppuisin töitä noin 3 - 4 h molempina päivinä.
Tähän olen taas lipsunut. Lupasin itselleni kesälomalla, että en enää tee viikonloppuisin kuin pakon edessä, mutta.... Oikeuspäivä tarkoittaa sitä, että ei voi tehdä mitään muuta, joten muut työt kasaantuu. Viikonloppuna sitten sitä sumaa on helppo hoitaa, kun puhelin ei pärise koko aikaa eikä sposteja tule samaan malliin... Teen viikonloppuisin helpottaakseni seuraavaa viikkoa.
Ja kierre syntyy. Ja jos en tee töitä, niin mietin niitä. Miten ratkaista jokin ongelma? Mitä kirjoittaa jollekulle? Mitä pitää muistaa huomisessa tapaamisessa?
Enpä minä iltaisin tee muuta kuin töitä tai katson tvtä. Tylsää, mutta totta.
Pitäisi taas ottaa järki käteen. Ei maailma kaadu siihen, että minullakin olisi jotain muuta kuin työt.
Niin, perjantaisin käyn ratsastamassa.
asianajaja, sinkku eikä lapsia
vien pyykit pesulaan ja teen miehelle kivaa sit zillataan ja pusutellaan
tekis mieli ostaa pieni koira
välillä teen kynsii ja ripsii