Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija

Vierailija
04.10.2023 |

Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.

Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (279)

Vierailija
61/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa kokemusta. Ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa mutta olen iso mies joka saattaa hyvinkin vaikuttaa. Hieman sellainen tunne kuin olisin poliisikuulustelussa ollut.

Vierailija
62/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshoitaja on työnantajan palveluksessa. Työnantaja kyllä kertoo myös heille, että mitä työntekijöille pitää sanoa,ja miten, ei ne itse sitä tee. " Sen laskuja laulat, kenenkä leipää syöt!"

Terveisin ex työterveyshuollon työntekijä.

Juurikin näin. Vaikka ovat vaitiolovelvollisia, niin en suosittele , että työntekijä menee työterveyden näyttämään tai kertomaan MITÄÅN HEIKKOUKSIAAN!!! Ne kannattaa hoidattaa julkisella tai mieluummin yksityisellä, ja Kanta.fi:ssä kannattaa laittaa salaisiksi tiedot, etteivät työterveyshuollossa näe niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sanoisivat mulle jolla 50-60 kg ylipainoa. En ole onneksi vielä joutunut julkisen työterveyteen.

Miksi et laihduta? Luulisi elämänlaadunkin kärsivän jo rajusti tuollaisesta läskimäärästä.

Vierailija
64/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuneekohan pienestä kunnasta vai mistä (mainehaitat siis kiertää tehokkaasti) mutta mielestäni olivat pehmentäneet linjaansa täällä päin kun viimeksi tarkastuksessa kävin, tupakoinnistakaan ei läksytetty kun olen sanonut että aina kun lopetan niin sitten lihon ja siitäkin tulee sanomista ja se painonnousu on muutenkin mulle kamalampi asia! Mutta ainahan ne käynnit yksityisyyden urkkimiselta vähäsen tuntuu.

Vierailija
65/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teillä menee suu mutrulle, jos vähän kysytään alkoholin käytöstä ja lievästi ylipainosta? 

Vierailija
66/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshoitaja on työnantajan palveluksessa. Työnantaja kyllä kertoo myös heille, että mitä työntekijöille pitää sanoa,ja miten, ei ne itse sitä tee. " Sen laskuja laulat, kenenkä leipää syöt!"

Terveisin ex työterveyshuollon työntekijä.

Juurikin näin. Vaikka ovat vaitiolovelvollisia, niin en suosittele , että työntekijä menee työterveyden näyttämään tai kertomaan MITÄÅN HEIKKOUKSIAAN!!! Ne kannattaa hoidattaa julkisella tai mieluummin yksityisellä, ja Kanta.fi:ssä kannattaa laittaa salaisiksi tiedot, etteivät työterveyshuollossa näe niitä.

Miksi työterveys ei niitä saisi tietää? Minä tein kaikkeni, että pääsin työterveyden kautta alkoholismin kautta hoitoon. Ihan hirveä homma oli vakuuttaa, että juon liikaa ja kohta henki lähtee. No eihän ne tahtoneet uskoa, kun maksa-arvot olivat kuitenkin kohdillaan, mutta aikani kuin vakuutin suostuivat hoitoihin. Nyt vuosien jälkeen tuli yhteys, että voisinko tuolla tarkastukseen. He eivät varmaan ole uskaltaneet ottaa yhteyttä aikasemmin,  jos taas olisin vailla jotain erityishoitoa. 

Vierailija
67/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä menee suu mutrulle, jos vähän kysytään alkoholin käytöstä ja lievästi ylipainosta? 

ei, ja kysyivät vielä seksielämästäkin.

kaikki ovat silti ihan ikiomia asioita ja niin kauan kuin jaksan tarvittaessa painaa 55-60h duuniviikkoja, mm nuo asiat eivät kuulu kenellekkään muulle.

Vierailija
68/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mee ainakaan mutrulle, jos vaan alkostakin kysytään ja sillä hyvä, muuta ohjeistusta/saarnaa en kuitenkaan asiasta kaipaa, ellen ole siihen liittyvää apua itse hakemassa, tai vaikka jättänyt töitäni hoitamatta juomisen takia. Sama varmaan monella tuon painon suhteen, fiksut hoitajathan ei käytä silmämääräisesti normaalipainoisia edes vaaalla, kysyvät vaan painon, siinä mennään jo pikkusen metsään jos etsimällä etsitään ongelmia, niinkuin virkaintoisimmilla työterveydessäkin valitettavasti joskus on tapana.

Vierailija
69/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei, ja kysyivät vielä seksielämästäkin.

kaikki ovat silti ihan ikiomia asioita ja niin kauan kuin jaksan tarvittaessa painaa 55-60h duuniviikkoja, mm nuo asiat eivät kuulu kenellekkään muulle.

Ei meillä työterveys tiedä yhtään mitään millaisia työviikkoja teen. Sen takia kysyvät kaikenlaisia kysymyksiä varmuuden vuoksi. Minä teen aika paljon töitä kännissä ja ihan asiallisia kysymyksiä olisi mulle.

Vierailija
70/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP ajatellut että heitä turhauttaa jatkuvasti nähdä terveyttänsä pilaavia aikuisia ihmisiä siellä? Mikset hoida terveyttäsi kuntoon niinkuin jokanen vähääkään älyä omaava ihminen tekisi? Huonokuntoinen ihminen tulee muutenkin kalliiksi valtiolle.

Jos työt turhauttaa, niin kannattaa vaihtaa alaa.

Liian monet vaihtavatkin, julkisella varsinkin. Tervetuloa sinne. Siellä saa olla läskeineen ja tupakoineen melkoisen rauhassa, kun ei hoitajilla ole aikaa eikä yhteistä kieltä saarnojen pitämiseen.

Vierailija
71/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samankaltaista kokemusta. Hirveä saarnaaminen ylipainon vaaroista, vaikka normaaliälyisenä ihmisenä kyllä tiedostan ne itsekin.

Sanoin hoitajalle että olen yrittänyt laihduttaa vuosia, mutta en löydä ruokavaliota jonka saisin pidettyä epäsäännöllisen ja kiireisen elämän kanssa, vaan sorrun varsinkin työmatkoilla väsyneenä ja nälkäisenä helppoon mäkkärivaihtoehtoon.

Pyysin että voisinko saada ajan vaikka ravintoterapeutille tai jollekin asiantuntijalle joka voisi auttaa rakentamaan paremmat ruokailutottumukset. Hoitaja katsoi minua ihmeissään ja sanoi ettei heillä ole mitään sellaista.

Että näin, saarnataan vaan saarnaamisen ilosta itsestäänselvyyksiä, mutta mitään tukea ole tarjolla elämäntapamuutokseen.

Tässähän vain kartoitettiin terveydentilaasi ja eri riskejä ja osoitettiin mihin sinun tulee kiinnittää huomiota.

Jos ei työnantajalla ole tarjota apua ruokavalioasoihin niin sinä itse normaaliälyisenä ymmärrät hakea apua ja tukea muualta. On lukuisia painonhallintaryhmiä, nettiryhmä yms. jos vain haluaa tosissaan asioihin puuttua.

Turha valittaa systeemiä, itse joudut töitä tekemään terveytesi eteen loppupeleissä.

Vierailija
72/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei voi kysyä suoraan, että missä mennään? 

Vierailija
73/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyristely ei auta, pitää olla itsekin johdonmukainen. "Kyllä, mutta se on minun asiani loppujen lopuksi miten itseäni hoidan. Jos ei kelpaa, niin laita sellaiset paperit että en sovellu työhön". Tuota olen käyttänyt kun tuli masennuslääkkeistä ja bentsoista valitusta ja kauhistelua (toisen lääkärin määräämät)

Riippuu luonnollisesti ammatista, mutta kannattaako tuollaisessa tilanteessa antaa kovin eksakteja vastauksia.

Suomessa ei olisi yhtään ylipainoista jos paino sanomalla putoaisi. Jokaisella on oma painonsa missä on hyvä olla ja se siitä.

Vierailija
74/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli saman tyylinen tapaus juuri työhöntulotarkastuksessa. Oletin että vähän ehkä jutustelee mutta pääasiassa mittaa kuulon yms. Hän alkoi tivaamaan multa miksi en ole oman alan töissä yms tosi henkilökohtaista. Sehän oli TERVEYStarkastus.

Vierailija
75/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mietitään ihan psykologian kannalta ja varsinkin jokainen myyntityötä koskaan tehnyt tietää sen, ettei se, että hyökkäät jotain ihmistä vastaan, tilität, jankutat, nalkutat ja syyllistät, se kun ei vaan toimi. Siitä syntyy vastareaktio ja ihminen menee puolustuskannalle ja joskus ihan kokonaan tilttiin, mikään info ei sen jälkeen enää mene perille.

Nimenomaan, pitäisi osata luoda yhteys siihen toiseen ihmiseen ja yhdessä työskennellä. Oli asia painonpudotus, tai ihan mikä vaan, ne tulokset tulee siitä, että saadaan positiivisella tavalla toinen siihen juttuun mukaan, haluamaan sitä itse ja tekemään muutoksia. Mitään positiivista ei tule siitä, että runnotaan toisten itsetuntoa, jyrätään ja lytätään.

Vierailija
76/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei , minulta ei koskaan kysytä kovin hankalia kysymyksiä noissa tarkastuksissa. 

Vierailija
77/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi siinä kuulustelussa oli tosi vaikeassa tilanteessa kun olin ollut työtön ja halusin sen työn, mutta en uskaltanut vastata kipakasti että hoitaja käyttäytyy hieman asiattomasti etten menetä sitä vaivalla saatua työpaikkaa. Pistin kyllä palautetta jälkikäteen mutta jäi kuva että tosi erikoinen hoitaja.

Vierailija
78/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei uskalla sanoa vastaan ettei saa hylkäävää päätöstä niin potilaat voidaan ajaa täysin nurkkaan. Minusta niissä pitäisi keskittyä puhtaasti mittaamaan terveysarvot ja toki vaikka ylipainosta saa mainita, mutta joku raja miten sen tekee. Kaikki muu on liikaa. Olin tosi yllättynyt että terveystarkastus muuttuikin tökeröksi kuulusteluksi.

Vierailija
79/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto jakautuu periaatteessa kahteen osaan: sairasvastaanotto ja työterveysvastaanotto. Jälkimmäinen suuntautuu tuohon terveystarkastus- ja työhyvinvointipuoleen ja edellinen sairauksien hoitoon.

Kaiken kaikkiaan työterveyshuolto on mielestäni, tärkeydestään huolimatta, eräänlainen lääketieteen ja hoitotyön kevytversio verrattuna muihin terveydenhuollon yksiköihin. Tämä heijastuu joihinkin työntekijävalintoihinkin ja heidän työntekemustapaansa, arvioisin.

Vierailija
80/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli saman tyylinen tapaus juuri työhöntulotarkastuksessa. Oletin että vähän ehkä jutustelee mutta pääasiassa mittaa kuulon yms. Hän alkoi tivaamaan multa miksi en ole oman alan töissä yms tosi henkilökohtaista. Sehän oli TERVEYStarkastus.

Varmaan kuitenkin kysyi tuota siksi ettei sinulla ole ammattitautia siellä alanvaihdoksen taustalla mistä olisi hyvä tietää ja olla merkintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän