Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin työterveyshoitajan tarkastuksessa ja en ole varma oliko hän hoitaja vai joku syyllistävä kuulustelija

Vierailija
04.10.2023 |

Todella huono lähestymistapa uuteen asiakkaaseen. Tiuski heti alkuun, sitten alkoi tentata alkoholinkäytöstä ja lääkityksistä. Kun niistä ei löytynyt mitään, kiinnitti huomion 5 kilon ylipainoon ja luennoi kuin lapselle, ylhäältä alas. Ei katsonut silmiin ja koko ajan tuli mitä pitää tehdä or else, eikä mitä työterveys tarjoaa terveyden edistämiseksi.

Kysyin sitten huvikseni, että onko tässä nyt tarkoituksena löytää minusta jotakin vikoja ja syyllistää niistä. Kysyin ihan suoraan, koska olen aikuinen enkä mikään peloissaan oleva lapsi. Tästä se vähän nytkähti ja alkoi puhelemaan hieman asiallisemmin, mutta kuitenkin pohjimmiltaan samaan tyyliin heidän ohjeistaan. Sitten sanoin, että en ole tottunut että minulle sanellaan, vaan minun kanssa keskustellaan. Siihen seurasi hiljaisuus ja tietokoneen näpyttäminen. Ei sanaakaan. Sitten ilmoitettiin että tarkastukset joka toinen vuosi.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (279)

Vierailija
41/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten te voitte tuollaisista kysymyksistä hermostua ja ottaa nokkiin? 

Vierailija
42/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Minut pistettiin vaakaan ja sanottiin että ylipainoa on se 10 kiloa, niin että voin saada syövän tai sydärin Että miksi olet lihava, häh. Olet riski työantajalle. Tämä tapahtui 5 vuotta sitten, ei vuonna 1982. Ja olen aikuinen, akateemisesti koulutettu henkilö joka kuvitteli että jonkinlainen asiallinen lähestymistapa olisi tällaisissakin aiheissa. Ei ollut. Nyt välttelen tätä hoitajanaista koska pelkään ja inhoan häntä.

Japanissa työnantaja saa sakkoa, jos alainen on läski. Ihan hyvä käytäntö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin työfysioterapeutilla. Se akka oli ihan hullu. Todella rajut otteet, todella tyly tapa puhua ja aivan hirveän äkkipikainen. Kun pääsin tunnin rääkin jälkeen pois, olin aivan pois tolaltani, järkyttynyt ja unohdin autonkin sinne parkkipaikalle. Mitään en muistanut mistään ohjeista mitä se oli mulle tiuskinut, mutta nippu monistettuja jumppa ja venyttelyohjeita löytyi kädestäni kun kotiin pääsin. Jostain tasapainotyynystä taisi olla puhe, jota en kuitenkaan käynyt ostamassa.

Vierailija
44/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusi varmaan vaan löytää sen juurisyyn siihen miksi olet "sairaana" jatkuvasti.

Vierailija
45/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin työfysioterapeutilla. Se akka oli ihan hullu. Todella rajut otteet, todella tyly tapa puhua ja aivan hirveän äkkipikainen. Kun pääsin tunnin rääkin jälkeen pois, olin aivan pois tolaltani, järkyttynyt ja unohdin autonkin sinne parkkipaikalle. Mitään en muistanut mistään ohjeista mitä se oli mulle tiuskinut, mutta nippu monistettuja jumppa ja venyttelyohjeita löytyi kädestäni kun kotiin pääsin. Jostain tasapainotyynystä taisi olla puhe, jota en kuitenkaan käynyt ostamassa.

Miksi valehtelet? Työfysioterapeutti ei edes koske asiakkaaseen. Työfysioterapeutti voi kyllä antaa vaikkapa ergonomianeuvoja. Työterveyden perus fysioterapeutti kyllä. Sulla on käsitteet hukassa.

Vierailija
46/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet? Työfysioterapeutti ei edes koske asiakkaaseen. Työfysioterapeutti voi kyllä antaa vaikkapa ergonomianeuvoja. Työterveyden perus fysioterapeutti kyllä. Sulla on käsitteet hukassa.

No kyllä se joka lähteessä oli titteliltään työfysioterapeutti. Työterveyshoitaja puhui työfysioterapeutista kun minulle aikaa sille varasi.

Rutisteli mun selkärankaa muun muassa, eli kyllä vaan koski. Käytiin nivelten liikkuvuudet läpi jne.

Vierailija
47/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samankaltaista kokemusta. Hirveä saarnaaminen ylipainon vaaroista, vaikka normaaliälyisenä ihmisenä kyllä tiedostan ne itsekin.

Sanoin hoitajalle että olen yrittänyt laihduttaa vuosia, mutta en löydä ruokavaliota jonka saisin pidettyä epäsäännöllisen ja kiireisen elämän kanssa, vaan sorrun varsinkin työmatkoilla väsyneenä ja nälkäisenä helppoon mäkkärivaihtoehtoon.

Pyysin että voisinko saada ajan vaikka ravintoterapeutille tai jollekin asiantuntijalle joka voisi auttaa rakentamaan paremmat ruokailutottumukset. Hoitaja katsoi minua ihmeissään ja sanoi ettei heillä ole mitään sellaista.

Että näin, saarnataan vaan saarnaamisen ilosta itsestäänselvyyksiä, mutta mitään tukea ole tarjolla elämäntapamuutokseen.

Vierailija
48/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä nassehoitaja, jotka ovat ihan väärässä ammatissa, osuu kohdalle aina välillä. Paska tuuri.

Omasta mielestään tällaiset hoitajat ovat täsmälleen oikeassa ammatissa, hehän alunperin hakeutuivat siihen päästäkseen käyttämään valtaa toiseen. Ja niin kauan kuin hoitoalalle ei ole kunnollisia psykologisia testejä, sama homma jatkuu. Ei voi koskaan olla varma millainen hoitaja omalle kohdalle osuu, mutta koska luonnevikaisia hoitajia on suurin osa, niin ikävä kyllä kokemukset tulevat jatkossakin olemaan enimmäkseen negatiivisia. Hyvä kun sait sen hiljaiseksi tällä kertaa, hoitaja ei selvästikään ollut tottunut puoliaan pitäviin potilaisiin ja häkeltyi.

Vierailija
49/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samankaltaista kokemusta. Hirveä saarnaaminen ylipainon vaaroista, vaikka normaaliälyisenä ihmisenä kyllä tiedostan ne itsekin.

Sanoin hoitajalle että olen yrittänyt laihduttaa vuosia, mutta en löydä ruokavaliota jonka saisin pidettyä epäsäännöllisen ja kiireisen elämän kanssa, vaan sorrun varsinkin työmatkoilla väsyneenä ja nälkäisenä helppoon mäkkärivaihtoehtoon.

Pyysin että voisinko saada ajan vaikka ravintoterapeutille tai jollekin asiantuntijalle joka voisi auttaa rakentamaan paremmat ruokailutottumukset. Hoitaja katsoi minua ihmeissään ja sanoi ettei heillä ole mitään sellaista.

Että näin, saarnataan vaan saarnaamisen ilosta itsestäänselvyyksiä, mutta mitään tukea ole tarjolla elämäntapamuutokseen.

Miksi työterveyden pitäisi hommata sulle joku ravintoterapeutti? Etkö itse osanut sitä hakea? Ihan selvästi yrität systätä vastuuta huonoista elintavoista toiselle taholle kuin itseesi? Ei kai ravintoterapeutti kuulu perustyöterveyteen? 

Vierailija
50/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä pahaa tuossa nyt oli? Luulis nyt olevan ihan normikysymyksiä terveystarkastuksessa 

Jos luetun ymmärtäminen on tällä tasolla, niin en voi auttaa.

Herkkikset taas liikenteessä näköjään. 

Terve vaan, hoitoalalla työskentelevä. Tuntuu varmaan kivalta kun pääsee näin sähköisestikin vähättelemään potilaita.

Vierailija
51/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtube on täynnä apua tuollaisiin ongelmiin, jos vaan haluat oikeasti apua. 

Vierailija
52/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä pahaa tuossa nyt oli? Luulis nyt olevan ihan normikysymyksiä terveystarkastuksessa 

Terve vaan, hoitoalalla työskentelevä. Tuntuu varmaan kivalta kun pääsee näin sähköisestikin vähättelemään potilaita.

No täytyy olla herkkis, jos tuollaisita kysymyksistä hermostuu. Mitä pahaa noissa kysymyksissä oli? Ihan perusterveyskysymyksiä. 

Vierailija
53/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työterveys ei voi suoraan kysyä, että juotko alkoholia ja sanoa, että sinulla on nyt ylipainoa? 

Vierailija
54/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täytyy olla herkkis, jos tuollaisita kysymyksistä hermostuu. Mitä pahaa noissa kysymyksissä oli? Ihan perusterveyskysymyksiä. 

Luetunymmärtäminen pitäisi näköjään sekin testata nykyistä paremmin pääsykokeissa.

Vierailija
55/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetunymmärtäminen pitäisi näköjään sekin testata nykyistä paremmin pääsykokeissa.

No kerro missä mättää näsäviisastelun sijaan. Mitä olisi pitänyt ymmärtää paremmin? 

Vierailija
56/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sanoisivat mulle jolla 50-60 kg ylipainoa. En ole onneksi vielä joutunut julkisen työterveyteen.

Kaverin työpaikalla oli kaikki ylipainoiset miehet puhuteltu työterveyshoitajan toimesta, ja pidetty kunnon saarnat jokaiselle omalla käynnillään. Saarnaaja oli ollut hoitaja, jolla oli ollut varmaan yhtä paljon ylipainoa..

Vierailija
57/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin pakollisessa työhöntulotarkastuksessa muutama vuosi sitten. Kuulustelua ja jäkätystä johon hymähtelin "omapa on asiani", "ei kiinnosta", "no ei sitten".

Eipä ole olemus tai jaksaminen vähentynyt, ei ole särkyjä yms.

Vierailija
58/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan kehdattu naputtaa mistään, lähinnä kainosti ehdotettu sauvakävelyä palautumiseen. Oletan, että mykkyys johtuu parista vähän eksoottisemmasta perussairaudesta. YTHS:n hoitaja oli aikanaan paras, henkäisi "ei me osata auttaa sua", johon totesin "tiedän". Kaikenlaisia muodollisuuksia sitä tuleekin vastaan.

Vierailija
59/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP ajatellut että heitä turhauttaa jatkuvasti nähdä terveyttänsä pilaavia aikuisia ihmisiä siellä? Mikset hoida terveyttäsi kuntoon niinkuin jokanen vähääkään älyä omaava ihminen tekisi? Huonokuntoinen ihminen tulee muutenkin kalliiksi valtiolle.

Vierailija
60/279 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP ajatellut että heitä turhauttaa jatkuvasti nähdä terveyttänsä pilaavia aikuisia ihmisiä siellä? Mikset hoida terveyttäsi kuntoon niinkuin jokanen vähääkään älyä omaava ihminen tekisi? Huonokuntoinen ihminen tulee muutenkin kalliiksi valtiolle.

Jos työt turhauttaa, niin kannattaa vaihtaa alaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä