Turvaistuin
Käytännönkokemusta miten turvaistuin suojaa lasta tositilanteessa?
Kommentit (10)
Olen töissä vakuutusyhtiössä ja työssäni olen nähnyt paljonkin tilanteita, joissa turvaistuin on pelastanut lapsen hengen. Ja sen verran sanon, että en laittaisi omaa alle kolmivuotiastani kasvot menosuuntaan.
Vierailija:
Olen töissä vakuutusyhtiössä ja työssäni olen nähnyt paljonkin tilanteita, joissa turvaistuin on pelastanut lapsen hengen. Ja sen verran sanon, että en laittaisi omaa alle kolmivuotiastani kasvot menosuuntaan.
Kerro millaisia istuimia olet nähnyt?
Onko ne olleet paljon rikki?
Tiedätkö vakuutusyhtiön työntekijänä käsittelemiesi tapausten istuinmallit tai sen miten päin lapsi on istuimessa istunut?
Ne eivät yleensä tule meille osastolle. Mutta harvoin istuin ihan rikki meneekään, aika iso täräys saa olla joka istuimen hajottaa. Ja nämä " hiusmurtumathan" ovat ihan urbaanilegendaa, istuin joko on näkyvästi rikki tai sitten ehjä. Jos ei mitään näy päällepäin ja istuin ei ole ikivanha, on se edelleen käyttökelpoinen. Valmistajat ja myyjät ovat hyvin saaneet myytyä tämän " kolaroitua istuinta ei missään tapauksessa saa käyttää" ihmisten mieliin.
Lasten niskavammat syntyvät useimmiten kun pieni lapsi istuu kasvot menosuuntaan ja niskat retkahtavat törmäyksessä/äkkijarrutuksessa.
Vierailija:
Vierailija:
Olen töissä vakuutusyhtiössä ja työssäni olen nähnyt paljonkin tilanteita, joissa turvaistuin on pelastanut lapsen hengen. Ja sen verran sanon, että en laittaisi omaa alle kolmivuotiastani kasvot menosuuntaan.Kerro millaisia istuimia olet nähnyt?
Onko ne olleet paljon rikki?
Ihan sama periaate kuin pyöräilykypärässä. Istuimethan ovat suurelta osalta muovia. Materiaalia, joka haurastuu vuosien myötä ja saattaa vaurioitua myös niin, ettei sitä paljaalla silmällä huomaa.
En osaa nostaa yhtä merkkiä ylitse muiden eikä mun suppeista yhden naisen kokemuksista kannata mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää:). Britaxin selkä menosuuntaan-istuimet vaikuttavat musta hyviltä, niitä on muistaakseni parissa tapauksissa ollut. Onnekseni yhtäkään lapsen kuolemantapausta en ole vielä joutunut kohtaamaan.
Kaksivuotias säilyi täysin vahingoittumattomana, aikuisille tuli lieviä niskavammoja. Ambulanssimies totesi, että lapsi selvisi naarmuitta koska istui turvaistuimessa ja OIKEIN PÄIN eli selkä menosuuntaan.